Nu net gedaan oefenaangifte IB 2021 op https://opleiding-ola.belastingdienst.nl/ola-simulatie/casussen?0
Gisteren de Belastinggids 2022 in de post ontvangen. Op pagina 3 staat bij punt 1.6 Oefenaangifte bladzijde 16. Ik wilde dit graag doen en deed dit voorheen online in de vroege ochtend van 1 maart van betreffende jaar. Dit was voor mijzelf en te kijken wat de veranderingen zijn te opzichte van voorgaande jaar.
Ik ben ook vrijwilliger thuisadministratie en verleen ook hulp bij de belastingaangifte voor mensen met een kleine beurs ( ongeveer 20 a 30 mensen per jaar ). Dus was de oefenaangifte een goede test hoe de online aangifte werkte en of er problemen waren met inloggen of anders. Na de online aangifte bied ik ook de mogelijkheid om te controleren toetsinkomen 2021 en 2022 voor de Toeslagen. Indien nodig/gewenst aan te passen en mogelijk een proefberekening te maken van de gevolgen toeslagen aanpassing toetsinkomen / gezinssituatie. Zodat de financiele gevolgen duidelijk zijn en zij hiermee rekening kunnen houden met hun maandbudget/weekgeld. Het is altijd belangrijk wijzigingen in toetsinkomen / gezinssituatie e.d. zo snel mogelijk door te geven als deze zich voordoen, daar Toeslagen als een voorschot gedurende het jaat verstrekt worden en nadat het inkomen van het betreffende jaar definitief is vastgesteld ( defintivie aanslag inkomensbelasting ), wordt achteraf herberekend of het verstrekte voorschot teveel of te weinig was. Terugbetalen teveel ontvangen voorschotten is altijd moeilijk voor mensen met een laag inkomen, want het is al uitgegeven.