Consumentenbond.nl
Beantwoord

Offertekosten gerekend bij verzekeringsclaim

• 24 mei 2019
  • 10 reacties
  • 448 Bekeken

Beste forumleden,

Onze vloer is beschadigd na een overstroming, alles wordt gedekt door de verzekering maar helaas is de vloer die er nu in ligt niet meer leverbaar. Onze verzekering heeft een bedrijf aangewezen waar wij nu een mooie nieuwe vloer gezien maar deze is duurder dan de vloer die erin ligt. Dit maakt niet zoveel uit en wij zijn bereid om bij te betalen.

Maar nu komt het. Wij hebben een offerte aangevraagd voor de meerprijs, eerst wilde ze alleen een bedrag geven en geen specificatie maar na wat aandringen en enkele telefoontjes kregen wij een specificatie. Daarna is het bedrijf nogmaals komen inmeten en krijgen wij de officiële offerte. Deze pakt duurder uit dan de eerste vooral doordat er 107,44 euro offertekosten in rekening wordt gebracht.

Mijn vraag is nu of dit mag/kan en of iemand anders hier ervaring mee heeft.
icon

Beste antwoord door A. Deen 24 mei 2019, 13:08

Offertekosten mogen berekend worden, of ze zitten al in de standaard prijs opgenomen of ze worden apart berekend.
Betalen doe je ze toch.
Als er iemand is gekomen om te meten en te rekenen en de offerte is gespecificeerd, dan mag dat berekend worden.

Als de verzekering je naar de firma X stuurt om de beschadigde vloer te vervangen, dezelfde vloer, en de verzekering betaalt dat, krijg je daar dan zelf een rekening met offertekosten voor? Zo niet dan zou dát het uitgangspunt moeten zijn en als je dan een duurdere vloer neemt dan lijkt mij dat je alleen het deel dat het duurder is zelf betaald.
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Normaal zou ik zeggen dat het een offerte is en dat ze erop mogen zetten wat ze willen want u kunt gewoon nee zeggen en naar een ander stappen maar u zegt dat de firma aangewezen is door uw verzekeraar. Ik zou zeggen dat ze dus een offerte uit zouden moeten brengen aan de verzekeraar om uw vloer in de oude staat te herstellen ,of een vergelijkbare toestand, en dat de verzekeraar dat betaalt. Als de firma dat niet kan zouden ze dat aan de verzekeraar moeten melden dan kan die op zoek naar een andere firma. Wellicht kunt u bij de firma aangeven dat als ze die rare post niet schrappen u de verzekeraar zal vragen om een bedrijf te zoeken die uw vloer wél kan herstellen zonder extra kosten.
@A. Deen Helaas wordt de vloer niet meer gemaakt dus hij is ook niet leverbaar bij een andere firma.
De verzekering betaald ook alle kosten alleen de meerprijs voor de duurdere vloer niet. Over die meerprijs hebben wij de offerte aangevraagd en daar zit nu deze kosten bij.
Reputatie 7
Dat snap ik maar ze kunnen toch een vergelijkbare vloer leveren zonder extra kosten? En als ze dat niet kunnen is het wellicht beter de verzekeraar om een andere leverancier te vragen die dat wel kan. Nu onderhandelt u met uw rug tegen de muur terwijl als er een vergelijkbare vloer leverbaar is zonder meerprijs u vrijuit kunt onderhandelen over de meerkosten van een betere vloer. Ik zeg niet dat u direct naar uw verzekeraar moet maar u kunt wel tegen de leverancier zeggen dat u daar op aan gaat dringen als ze die post niet schrappen.
Reputatie 7
Badge +5
Sommige houtsoorten zijn niet meer of heel moeilijk meer verkrijgbaar in Nederland.
Voor fijn nervig Robijn 14 breed en 21 mm dik, heb ik stad en land afgezocht voor een 15 m2 extra om een aanbouw met hetzelfde hout te kunnen leggen.

Offertekosten mogen berekend worden, of ze zitten al in de standaard prijs opgenomen of ze worden apart berekend.
Betalen doe je ze toch.
Als er iemand is gekomen om te meten en te rekenen en de offerte is gespecificeerd, dan mag dat berekend worden.
Reputatie 7
Betalen doe je ze toch.

Als de verzekering je naar de firma X stuurt om de beschadigde vloer te vervangen, dezelfde vloer, en de verzekering betaalt dat, krijg je daar dan zelf een rekening met offertekosten voor? Zo niet dan zou dát het uitgangspunt moeten zijn en als je dan een duurdere vloer neemt dan lijkt mij dat je alleen het deel dat het duurder is zelf betaald.
@A. Deen inderdaad, dat leek mij ook. Ik betaal alleen de meerprijs en niet offerte kosten of inmeetkosten of wat ze ook verzinnen omdat dit in het deel zit wat de verzekering al betaald.
Reputatie 7
@A. Deen inderdaad, dat leek mij ook. Ik betaal alleen de meerprijs en niet offerte kosten of inmeetkosten of wat ze ook verzinnen omdat dit in het deel zit wat de verzekering al betaald.

Nou ja, dat is mijn mening. Als u echter verplicht naar de firma X moet valt er niet veel te onderhandelen of af te dwingen.
Reputatie 7
Badge +5
Ik begrijp iets niet, er is een bedrag voor de meerprijs.

Je wilt dat alles gespecificeerd wordt, dus extra handelingen die tijd kosten en vind het gek dat hier kosten aan verbonden zijn?

is er verder veel verschil in de 2 eindbedragen?
@Bert Er is een groot verschil tussen de twee eindbedragen. Het vervelende is dat bij het bedrag voor alleen de meerprijs een fout was gemaakt dwaarbij wij 250 euro teveel zouden moeten betalen.
Nu na de inmeting komt er nogeens 120 bovenop dus eigenlijk 370 euro. Hiervan is dan ineens 107 euro offerte kosten waar hiervoor nooit iets over is gezegd.
Reputatie 7
Badge +5
Dat zou zomaar kunnen, als er een meerprijs afgesproken wordt, dan is het vaak een redelijke gok, want de parketlegger is er dan toch, zij hebben altijd iets teveel bij zich en zij nemen dit grofweg mee in het totaal.
Als je dan een gespecificeerde offerte vraagt, dan wordt alles gemeten en berekend volgens de m2 prijs met leggen, neem ik aan, en dan kan het wel eens hoger uitvallen.

Wat was die 250 euro teveel?
En nu nog meer?
Er is moeilijk een mening te vormen over iets waar steeds meer informatie bij komt en het verhaal zich steeds verder uitbreid.

Reageer