Consumentenbond.nl

Ohra Reisverzekering dekt geen schade wegens ‘geen geboekte overnachting’

• 14 augustus 2020
  • 10 reacties
  • 268 Bekeken

Ik heb bij Ohra een kortlopende reisverzekering afgsloten voor een zeiltocht van twee weken op het IJsselmeer. Door een klein ongeval aan boord heb ik mijn bril verloren. Die schade heb ik gemeld en de gebeurtenis gedocumenteerd, maar mijn aanvraag werd vrijwel meteen afgewezen omdat “schade alleen verzekerd als de reis […] minstens één geboekte overnachting [omvat]. Een tocht met uw zeiljacht valt niet binnen de situaties die zijn verzekerd op uw reisverzekering. In dit geval is er namelijk geen sprake van een geboekte overnachting. Dit betekent helaas dat wij uw schade niet kunnen betalen.”

Is een reis alleen een reis als deze “een geboekte overnachting bevat?” Wat is de zin hiervan?
Ik heb tijdens de reis ook tegen betaling in jachthavens overnacht en enkele daarvan ook vantevoren gereserveerd. 
Maakt een dergelijke beperking een kortdurende reisverzekering van Ohra voor kampeerders en andere zwervende reizigers niet totaal nutteloos? De beperking geldt uitsluitend voor Nederland, is dat nu zoveel mensen in Nederland op vakantie gaan in deze pandemische tijden niet oneerlijk? 

Ik ben in ieder geval teleurgesteld en ontstemd over wat ik als een onrechtvaardige situatie beschouw. Ik ga nader met Ohra in gesprek om te kijken of hieraan iets is te doen en zal updates hier delen. 

10 reacties

Reputatie 7
Badge +4

volgens mij zijn de voorwaarden van toepassing die je geaccepteerd hebt. Of je daar achteraf teleurgesteld over bent, doet (denk ik) niet ter zake voor een evt schadeafhandeling 

Dat je binnen Nederland een gehoekte overnachting moet hebben is inderdaad een standaard voorwaarde van reisverzekeringen. Ik zie ook niet waarom een overnachting op camping of in een haven daar dan niet aan zouden voldoen.

Reputatie 7
Badge +6

Ik denk dat bijna niemand de kleine lettertjes leest alvorens een verzekering af de sluiten . Ik ook niet . Dan kan het inderdaad gebeuren dat je niet gedekt bent terwijl je dacht van wel. Al die uitsluitingen zijn zeer lucratief voor de branche . Ze strijken wel de premie op van verzekeringen die voor ons weinig of geen nut hebben.

Ik denk dat bijna niemand de kleine lettertjes leest alvorens een verzekering af de sluiten . Ik ook niet . Dan kan het inderdaad gebeuren dat je niet gedekt bent terwijl je dacht van wel. Al die uitsluitingen zijn zeer lucratief voor de branche . Ze strijken wel de premie op van verzekeringen die voor ons weinig of geen nut hebben.

Stel, uw bril gaat kapot, maar dat is mazzel, u heeft een doorlopende reisverzekering en u moest toevallig net langs uw tante in Assen. De rest kunt u zelf invullen.

En daarom hebben verzekeringen uitsluitingen, omdat ze anders eenvoudig misbruikt kunnen worden en niemand de benodigde premie meer wil betalen. Dat is op dit moment aan het gebeuren met rechtsbijstandverzekeringen, mensen behandelen ze als een loterij waarvan ze de ticket al betaald hebben en de premies stijgen maar door. 

Reputatie 7
Badge +6

Weet ik ook wel , Deen . Toch voelt het niet goed , al die uitsluitingen , waardoor we er meestal te laat achter komen dat we de premie beter aan iets anders hadden kunnen besteden. Er is ook nog een prijskwestie . Met veel minder uitsluitingen zullen de meesten het inderdaad te duur gaan vinden. Hoe dan ook , het is nuttig om naar de persoonlijke omstandigheden en de dekkingen te kijken alvorens een verzekering af te sluiten . Dat kan fikse teleurstellingen voorkomen.

Reputatie 2
Badge +3

Ik denk dat bijna niemand de kleine lettertjes leest alvorens een verzekering af de sluiten . ..

Je kunt het je misschien niet voorstellen maar ik heb dat wel gedaan…
Eerlijk gezegd op een lange regendag.
Gewoon van een aantal reisverzekeringen de voorwaarden uitgeprint.
Op de keukentafel gelegd ; pot koffie ernaast...en vergelijken.
Dat is makkelijker dan het lijkt. 
De verzekeringsvoorwaarden zijn op dezelfde wijze gerubriceerd.
Dus voorwaarde 6:02C van de een zal ongeveer dat ook zijn bij de ander..
Het kost even tijd en een pot koffie maar dan heb je ook de verzekering die qua voorwaarden en kosten bij jou past.
Die van mij hoort bij een creditcard, die kreeg ik een jaar gratis.
Ik heb de verzekering ook een keer nodig gehad : de communicatie daarover en de afhandeling geeft me nog steeds een brede smile….

Reputatie 7
Badge +6

Tja , @Bedeve . Ik heb het wel eens geprobeerd . Als snel dansten de lettertjes voor mijn ogen . Er was voor mij niet doorheen te komen. 

Reputatie 2
Badge +3

Tja , @Bedeve . Als snel dansten de lettertjes voor mijn ogen . Er was voor mij niet doorheen te komen. 

Tip ; je brengt je zoektocht terug naar drie .
Leg die naast elkaar : lineaaltje , koffie en rust helpen je !

Reputatie 3
Badge +3

Fout. Het zijn niet de uitsluitingen die lucratief zijn voor de branche (voor die uitsluitingen wordt namelijk geen premie betaald). Wat wel lucratief is, is het gedrag van klanten die niet lezen en iets afsluiten wat niet nuttig is.

Reputatie 3
Badge +3

@Gebruiker1588322570  Zo te zien heeft u nergens recht op. Duidelijk.

De beste kans om Ohra tot een coulantere opstelling te bewegen (want ‘coulance’ daar zult u het van moeten hebben) is niet het stellen van voor uw zaak irrelevante vragen, zoals ‘maakt een dergelijke beperking een kortdurende reisverzekering van Ohra voor kampeerders en andere zwervende reizigers niet totaal nutteloos?’ (waarom sloot u ‘m dan af?) of ‘de beperking geldt uitsluitend voor Nederland, is dat nu zoveel mensen in Nederland op vakantie gaan in deze pandemische tijden niet oneerlijk?’.Ook onbelangrijk, maar kennelijk bedoeld als anti-Ohra stemmingmakerij.

Focus in plaats daarvan op de belangrijke zaken. Probeer te begrijpen waarom 'Nederland' uitgesloten is. Vat u dat? Toon aan dat u daadwerkelijk op vakantie was in die periode in Nederland en stel u op het standpunt dat uw gereserveerde overnachtingen in de jachthavens gezien moeten worden als ‘geboekte overnachtingen’ zoals gedefinieerd in de voorwaarden. Hoop op coulance.

Helaas kiest u voor de ramkoers door dit podium kennelijk te gebruiken als schandpaal om Ohra onder druk te zetten. Ik vind dat een onverstandige strategie voor iemand die niet in zijn recht staat.

Reageer