Consumentenbond.nl

Onbegrijpelijke namen op je bankafschrift

Reputatie 4
Badge +3
  • Consumentenbond team
  • 41 reacties
Laatst kon ik twee posten op mijn dagafschrift niet thuisbrengen, ik had nog nooit gehoord van de namen naast de afgeschreven bedragen. Omdat ik de meeste bonnen bewaar, kon ik nagaan waar ik het geld had uitgegeven. Als de naam van de winkel gewoon op mijn dagafschrift had gestaan, was het meteen duidelijk geweest. Eind 2012 kwam dit al aan de orde in de Geldgids, maar sindsdien is er niet veel veranderd. Ik denk dat accountmanagers bij banken en payment service providers beter moeten opletten welke naam ze aan een rekening geven. Nieuwsgierig geworden naar het volledige artikel? Je kunt hem hier lezen.

Stel je voor dat de Consumentenbond meldingen gaat verzamelen van mensen die het ook lastig vinden bepaalde namen op hun bankafschrift te herleiden, zodat we beter kunnen bepalen of en hoe dit moet worden aangepakt. Vinden jullie zo'n meldpunt voor onbegrijpelijke namen op je bankafschrift de moeite waard? Ik ben erg benieuwd naar jullie gedachten hierover, laat het weten!

16 reacties

Reputatie 5
Sommige bedrijven dragen de rekeningen over aan een ander, ik vind het ook onhandig dat de boodschap die ik bij Jan heb gedaan wordt afgeschreven door Piet. Daarom bonnetjes bewaren, in ieder geval tot het bedrag van de aankoop is afgeschreven want als meer bedrijven dit doen raak je de draad kwijt.
Reputatie 7
Badge +5
Ja , ik ben groot voorstander om te trachten hier iets aan te doen. Als de uit tennaamstelling onmogelijk te halen is wie dat is geweest , dan verplicht stellen dat dit in het vakje " bijzonderheden " vermeld wordt .
Reputatie 5
Badge +5
Ja, die onbegrijpelijke naamsvermeldingen is een van de redenen waarom ik weer ben overgegaan tot contant betalen. Banken verwachten, dat je zelf attent bent op evt. misbruik van je rekening. Met contant betalen reduceer je de bankafschrijvingen tot bekende automatische incasso's en springt een afwijking duidelijk in het oog.
@Ben S Is het artikel maar 1 pagina? Want dat is wat ik krijg.
Reputatie 6
Ik ben ook wel eens aan het puzzelen geweest. Het zou gewoon duidelijk kunnen maar wie is er verantwoordelijk voor? Moet de tenaamstelling van de rekening corresponderen met de belettering op de gevel?
Reputatie 4
Badge +3
@Ronaldvr Klopt het is een kort artikel, maar geeft duidelijk het probleem weer.
Reputatie 4
Badge +3
@A. Deen De tenaamstelling op de rekening hoeft niet overeen te komen met de naam op de gevel. Daar heb je natuurlijk wel de oorrzaak van het probleem.
Reputatie 6
Ben S schreef:

@A. Deen De tenaamstelling op de rekening hoeft niet overeen te komen met de naam op de gevel. Daar heb je natuurlijk wel de oorrzaak van het probleem.

Maar is het dan onwil of zijn er (technische) problemen die opgelost moeten worden?
Wat mij betreft moet je aan de naam kunnen zien. Het kan wel: Kruidvat, Langeraap, Tango, Albert Heijn, Intratuin, DA Molenhoek, ASR, Netflix, .......En ook hele kleine winkeltjes kunnen het, zoals St. Cello lokale buurtmarkt.
Maar wat moet ik nu met CCV*KP 4 BV? Ook na bekijken van de details wordt ik niets wijzer. Of TMC*P ? Gelukkig staat de plaatsnaam erbij op het afschrift, anders kom je er nooit meer achter.
Verder heb je inderdaad bedrijfjes/bedrijven die het uit handen geven. Zoals aan Multisafepay of Stichting Derdengelden Buckaroo, maar dan kan ik met een extra klik gelukkig wel zien wat het geweest is.
Ik denk dat de banken a) strenger moeten zijn bij de naamgeving van een rekening, of b) zelf extra informatie toe moeten voegen. Die hebben ze blijkbaar als ze het telefonisch wel op kunnen hoesten.
Reputatie 6
Badge +5
Haha, ik heb inderdaad ook wel eens dat er een betaling staat van bijvoorbeeld 43,26 Euro waarvan ik geen flauw idee heb wat het is. Er staat dan een of ander vaag bedrijf in Rotterdam of zo bij terwijl ik al jaren niet in Rotterdam geweest ben en de naam zegt mij ook helemaal niets. Na wat denken en afgaan op de datum en tijdstip blijkt dan dat het bijvoorbeeld van een biologische boerderij of een klein winkeltje is dat bij de bank onder een andere naam weergeven wordt.
Reputatie 1
“Vinden jullie zo'n meldpunt voor onbegrijpelijke namen op je bankafschrift de moeite waard?”

De vraag stellen is 'm beantwoorden. De oplossing van @Lisa Boele is prima maar voor de meeste mensen niet praktisch. Het vermelden van de bedrijfsnaam ("wat op de gevel staat") vind ik een prima suggestie. Ik ben dan ook van mening dat banken klemmend moeten vragen om zo'n vermelding.
Dit probleem heb ik ook wel eens gehad. Na veel puzzelen kwam ik er wel uit, maar het zou verplicht moeten zijn om de naam van de winkel te vermelden.
Schandalig dat zelfs verzekeraars, energieproviders, telecomleveranciers wegkomen met slechts een nummer (vaak niet eens het factuurno.!) wegkomen. Moet je eens een telefonische vraag stellen - kun je tich persoonlijke gegevens vermelden 'om te verifiëren'....
Duidelijke heldere (gelijkwaardige) informatie verstrekking - twee kanten op!
Dus ja- graag meer helderheid op het afschrift (ook in de app).
Helemaal eens dat hier iets aan moet gebeuren. De betaler moet een duidelijke link kunnen leggen tussen de betaling en de aankoop, wat nu veel te vaak niet mogelijk is. De namen van fabrikant en verkooporganisatie zeggen vaak weinig of niets, laat staan de naam van het payment bedrijf. Ook korte of lange referentienummers helpen niet.

* Het zou handig zijn als je voor jezelf een opmerking bij een betaling kunt opnemen, die dan ook in de administratie van de bank terecht komt, zodat je nog weet waar het over gaat! *
Reputatie 1

* Het zou handig zijn als je voor jezelf een opmerking bij een betaling kunt opnemen, die dan ook in de administratie van de bank terecht komt, zodat je nog weet waar het over gaat! *

Ja, als je er inmiddels achter bent gekomen wie het bedrag van je rekening heeft gehaald. Jammer genoeg is dat bij veel mensen niet duidelijk (en ook de aanleiding van dit onderwerp).
Badge
Naam op gevel hoeft niet naam op bankafschrift te zijn ??
als mijn vrouw mijn handtekening zet en niet die van haar is t valsheid in geschrifte

Reageer