Consumentenbond.nl

Onbekende bankrekening zichtbaar in belastingaangifte

• 6 april 2019
  • 14 reacties
  • 1783 Bekeken

Badge
Hallo allemaal,

Tijdens het doen van mijn belastingaangifte stond er een overzicht van mijn bankrekening(en). Voor het eerst stond er ook een rekeningnummer van een Griekse bank bij. Zelf ben ik half Grieks, maar kom zelf nooit in Griekenland en heb daar ook nooit een rekening geopend.
Mijn vader (die Grieks is) heeft wel in Griekenland gewoond en zou de rekening dus voor mij geopend kunnen hebben. Hij is echter overleden, dus kan ik het hem niet vragen. Verder is er ook niemand in mijn omgeving die iets van die rekening af weet.
Ik wil weten of er wat op staat, en zo ja hoeveel. Ook wil ik het dan naar mijn Nederlandse rekening sturen. Het probleem is alleen dat niemand iets voor mij kan betekenen.
Ik heb per mail contact gezocht (spreek geen Grieks en gebrekkig Engels) met de bank in kwestie, maar die kunnen mij niet helpen wegens privacy redenen. Zij kunnen mij pas helpen als ik hoogstpersoonlijk naar hun kantoor in Athene kom. De Belastingdienst heeft aangegeven mij niet te kunnen helpen. Ook de Nederlandse ambassade in Griekenland kan niets voor mij doen. Een vriendelijke medewerker van de ING bank kon hierin ook niets voor mij betekenen, maar heeft wel samen met mij een telefoontje gepleegd naar de bank in Griekenland. De medewerkers van de Griekse bank waren niet behulpzaam en wilde mij steeds spreken, dit heb ik geprobeerd maar dit had weinig zin gezien de taalbarrière.

Heeft iemand enig idee wat ik kan doen? Het meest rare vind ik nog dat de informatie wel gedeeld kan worden met de Belastingdienst, maar niet met mij...

14 reacties

Reputatie 7
Weten ze bij de Belastingdienst niet iets meer?
Badge
Weten ze bij de Belastingdienst niet iets meer?
Bij het Belastingkantoor langs gegaan maar die zeiden dat ze niets voor mij kunnen betekenen.
Reputatie 7
Hebben ze ook gezegd waarom ze niets kunnen betekenen? Ze hebben vermoedelijk ook uitgevogeld dat die rekening er is. Ik zou het nog eens proberen, eerst telefonisch, er worden bij de Belastingen erg veel fouten gemaakt, vraag een schriftelijke bevestiging, laat je niet afschepen, de mensen bij de belastingdienst zijn onze werknemers, ze worden van ons belastinggeld betaald, daar mogen ze daarom wel hun best voor doen.
Het is wel een beetje raar. Stel dat er een fout is gemaakt en dat die rekening van iemand is met de zelfde achternaam en geboortedatum, als er € 10 op staat is er weinig aan de hand, financieel gezien, maar als het € 100.000 is wel maar dan is het wel jammer als die rekening van een ander blijkt te zijn.
Badge
Hebben ze ook gezegd waarom ze niets kunnen betekenen? Ze hebben vermoedelijk ook uitgevogeld dat die rekening er is. Ik zou het nog eens proberen, eerst telefonisch, er worden bij de Belastingen erg veel fouten gemaakt, vraag een schriftelijke bevestiging, laat je niet afschepen, de mensen bij de belastingdienst zijn onze werknemers, ze worden van ons belastinggeld betaald, daar mogen ze daarom wel hun best voor doen.
Het is wel een beetje raar. Stel dat er een fout is gemaakt en dat die rekening van iemand is met de zelfde achternaam en geboortedatum, als er € 10 op staat is er weinig aan de hand, financieel gezien, maar als het € 100.000 is wel maar dan is het wel jammer als die rekening van een ander blijkt te zijn.

Ze konden het rekening nummer wel zien en vertellen dat het voor 1 maart door Griekenland aan hen was doorgegeven maar meer informatie dan dat was er niet.
Mijn namen zijn niet veel voorkomende namen, dus voor die persoonsverwisseling ben ik niet zo bang. Hoewel de kans altijd aanwezig is natuurlijk.
Reputatie 7
Badge +5
Dan lijkt een spannende reis naar Athene de enige mogelijkheid om meer info te krijgen.
Reputatie 6
Badge +4
daarmee los je de taalbarriere niet op... ik zou dus eerst naar een tolk zoeken die kan helpen bij een gesprek
Reputatie 7
Badge +6
Als er inderdaad bijvoorbeeld maar € 10,- op staat , dan wordt het een duur reisje . De belastingdienst heeft er geen moeite mee om alle rekeningen zonder toestemming te bekijken . De wet staat dat toe en het zal helaas nodig zijn . Maar als je nadere info vraagt als er een onbekende rekening opduikt , weigeren ze te helpen? Schaam je , Belastingdienst ! Ze weten dat die rekening van je is en welk bedrag er op staat . Heeft niets met privacy te maken als die rekening van je is. Als bekend is , om welk bedrag het gaat kun je ook besluiten of je een reis de moeite waard vindt. Eventueel combineren met een vakantie. Ik denk niet dat er een andere mogelijkheid is om te beschikken over deze rekening ondanks dat die al van je is , tenzij er een fout is gemaakt.
Reputatie 7
Je kunt het zo gek niet bedenken of ze komen wel aanzetten met privacy. Kun je nog wel een telefoonnummer opvragen?
Als de Belastingdienst een bankrekening toevoegt, dan zal er ook een bedrag bij horen te staan. Anders kan het programma niet uitrekenen hoeveel extra belasting je moet betalen. Is dat niet het geval dan kun je als bedrag 0 (nul) invullen, zodat het geen effect heeft. Je zou ook het bankrekeningnummer kunnen verwijderen.
De belastinginspecteur zal dan misschien telefonisch of schriftelijk reageren en dan kun je de bewijslast bij hem/haar leggen, want jij weet nergens van.
@Gebruiker1554573200 Als een Griekse bank een bankrekening meldt bij de Nederlandse belastingdienst moet het m.i. gaan om Europese regelgeving die Europese banken verplicht om niet-ingezetene rekeningen te melden bij de belastingdienst van het land waarvan de rekeninghouder ingezetene is. In dat geval lijkt mij, dat die rekening niet alleen op uw naam maar ook op uw Nederlandse adres is gesteld. Want uw naam mag in Griekenland niet veel voorkomen, hij is wellicht niet uniek en als bij de die tenaamstelling een Grieks adres zou horen zie ik geen reden waarom die aan de Nederlandse belastingdienst moet worden doorgegeven.

De ING (als dat uw bank hier is) moet u wel degelijk kunnen vertellen hoe dat precies in zijn werk gaat, want als het Europese regelgeving betreft zijn zij zelf ook verplicht om rekeningen van niet Nederlandse maar wel Europese ingezetenen te melden bij de belastingdienst van het Europese land waarvan de rekeninghouder ingezetene is. En dat daarbij dan ook het saldo op zo'n rekening moet worden doorgegeven lijkt mij logisch, want wat is anders de zin van zo'n verplichte melding aan een belastingdienst?

De ervaring leert, dat baliemedewerkers of een telefonische helpdesk van grote organisaties zoals de ING meestal onvoldoende kennis hebben om complexere vragen te beantwoorden. U zult dus moeten aandringen om iemand te spreken te krijgen met kennis van zaken want die zitten meestal diep in zo'n organisatie.

Verder lijkt het vreemd, dat u van een Griekse bankrekening die op uw naam en Nederlandse adres is gesteld nooit bankafschriften hebt ontvangen. U zou daarover schriftelijk informatie kunnen vragen bij het hoofdkantoor van die bank. Dat moet, helaas, dan wel in het Engels, maar voor zo'n hoofdkantoor moet dat geen probleem opleveren.

En tenslotte, stel dat het gaat om een rekening die wijlen uw Vader op uw naam heeft geopend en waarop een saldo staat dat u dus geërfd zou hebben, dan moeten voor overboeking naar Nederland notarissen en wettelijke vertegenwoordigers in twee landen worden ingeschakeld. Of dat de (hoge!) kosten waard is hangt af van wat het op zou leveren. Een notaris in Nederland zou u hierover kunnen informeren.
Reputatie 7
Badge +6
Inderdaad, @Lisa Boele . Als de bank naam , adres , rekeningnr en saldo aan de belastingdienst kan doorgeven , waarom houden ze zich dan muisstil richting rekeninghouder???? Daar zit geen logica in.
Badge +8
Ha @Gebruiker1554573200, hebben de reacties hier je al wat verder kunnen helpen? Zijn er al ontwikkelingen? Ik ben benieuwd!
Badge
Ha @Gebruiker1554573200, hebben de reacties hier je al wat verder kunnen helpen? Zijn er al ontwikkelingen? Ik ben benieuwd!

Na tig keer bellen naar de Belastingdienst (en een beetje boos worden) was er uiteindelijk iemand die met een paar muisklikken kon zien wat het saldo was. Laat ik zeggen dat de tijd die ik kwijt was aan het bellen meer heeft gekost dan het saldo op de rekening, jammer genoeg.

Wel belachelijk dat de ene na de andere medewerker zegt dat ze het niet kunnen zien en niets kunnen betekenen, terwijl dat wel kan. Als ik op andere adviezen in was gegaan had ik een dure reis gemaakt voor achteraf niks...
Reputatie 7
Badge +5
Leuker kunnen we 't niet maken. Wel makkelijker????

Reageer