Consumentenbond.nl
Beantwoord

Onderhandelen over de kosten van een hypotheekadviseur?

• 15 april 2019
  • 7 reacties
  • 791 Bekeken

Reputatie 3
Badge +2
  • Betrokken deelnemer
  • 112 reacties
Ik heb een oversluiting aangevraagd voor mijn hypotheek. de bank eiste dat ik een adviseur nam. die heb ik gevonden. een heel aardige man, maar hij maakte wel wat foutjes.
  1. zijn adviesrapport moest 2x veranderd omdat ik fouten ontdekte: de eerste keer stond er dat ik man was (overal) en ook was hij vergeten mijn pensioenbedragen allemaal in te vullen. Ik heb 3 pensioenbronnen, hij noemde er maar 1. De tweede keer stonden er verkeerde rentes in (1,0 en 1,2 in plaats van 1,2 en 1,4) en ook verkeerde brutobedragen, ook los daarvan verkeerd. Hij zei toen sorry, klopt inderdaad niet ligt denk ik aan het systeem. Het derde rapport klopt wel.
  2. Daarna belde hij mij op en zei dat mijn wens (1 jaar rentevast) niet mogelijk was omdat mijn pensioeninkomen hiervoor te laag was. Ze rekenen dan 5% toetsrente en ik zit minder dan 10 jaar voor mijn AOW, dus inkomen daarna telt mee. Hij zei dat ik om die reden minstens 10 jaar rentevast moest nemen. Toen heb ik weer gekeken/gerekend en het klopte niet, mijn inkomen is tzt wel hoog genoeg. hij moest mij daarin gelijk geven.
  3. tenslotte zei hij dat hij onafhankelijk adviseur is en ik alle banken/geldverstrekkers kon kiezen. ik kwam erachter dat hij jungo niet noemde, terwijl die de laagste rentes hebben.
Het is verder een prima vent, maar ik vind eea wel slordig. Als ik zelf niet zo goed had meegekeken was ik geeindigd met een hypotheek van 10 jaar vast. Hij vraagt 1699 euro voor het advies. Een boel geld waarvoor ik verwacht dat hij iets levert wat voor mij meerwaarde heeft, terwijl ik hem nu steeds moest corrigeren. De hypotheek is inmiddels wel rond, een week na het aanleveren van alle stukken. Best snel, op 1 april koopcontract getekend, daarna aan de gang gegaan, op 5 april documenten naar geldverstrekker, op 12 april bindend voorstel. Mede omdat ik zelf heel snel alle benodigde stukken aanleverde en ook direct reageerde als ik iets zag wat vragen opwierp bij mij.

Is het geoorloofd om hem voor te stellen gezien bovenstaande fouten een paar honderd euro minder te betalen?
icon

Beste antwoord door Akua2 17 april 2019, 16:56

Ik heb hem voorgesteld om de rekening met 150 te verlagen. Ik dacht eigenlijk aan 100 maar calculeerde in dat hij terug zou gaan onderhandelen. Dus op het laatste nippertje 100 veranderd in 150. Ik moet zeggen dat ik, ook al voelde ik dat het niet onterecht was, toch schroom voel dan. Ik druk dan op de knop 'verzenden mail' met mijn ogen dicht. Omdat ik het eng vond 😉. Alsof ik iemand onheus bejegen of tekort doe.

Tot mijn verrassing ging hij gewoon akkoord. Dus ipv 1699 betaal ik nu 1549 euro.

Een collega van me zei; je had 500 vermindering moeten vragen, want je had heeeeeeeel veel meer kosten gehad als je voor die minimaal 10 jaar rentevast gegaan was die hij je (onterecht als enige optie) adviseerde.
En ze zei ook: hij had uit zichzelf al voodat jij ging onderhandelen, moeten zeggen; sorry, ik heb geen goed advies gegeven dus ik verlaag mijn rekening met een xxx bedrag.

Dat laatste sprak mij wel aan, dat zou maken dat ik een goede integere service ervaren had en terug zou komen als klant.

Mijn collega is veel zakelijker dan ik. Maar toch...ben ik blij met het resultaat. Zo gemakkelijk gaat dat dus.
Bekijk origineel

7 reacties

Is het geoorloofd om hem voor te stellen gezien bovenstaande fouten een paar honderd euro minder te betalen?
Natuurlijk is het geoorloofd.

Gewoon uw diplomatieke gaven mobiliseren.

Anders denkt u achteraf: "Had ik het maar geprobeerd".
Reputatie 7
Badge +5
Je hebt behoorlijk wat werk verricht voor deze hypotheekadviseur, waardoor hij een foutloos aanbod kon doen.
Ik ben van mening dat goed werk beloond moet worden en onjuist werk niet beloond dient te worden.
Je mag ervan uit gaan dat een hypotheekadviseur je juist het goede pad op kan sturen, daar huur je hem voor in.
Als er werkzaamheden door deze adviseur niet geheel juist zijn geleverd en je hebt er zelf extra werk voor moeten verrichten om dit weer juist te krijgen, dan heb je mogelijk ook recht op betaling voor dit werk.
Badge +8
Hi @Akua2, als lid van de Consumentenbond zou je deze vraag ook voor kunnen leggen aan mijn collega's van de afdeling Advies. Je bereikt hen van maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 18 uur op telefoonnummer: 070 445 45 45. Hou je ons op de hoogte? ☺
Reputatie 3
Badge +2
zal ik doen!
Bedankt voor de reacties.
Er gebeurde nog iets: mijn hypotheek (oversluiten en ophogen op mijn eigen huis) is bedoeld voor de aankoop van een tweede huis (appartement in grote stad). Er zitten strakke deadlines aan de betaling, omdat ik het zonder ontbindende voorwaarden wil kopen. ik nam contact op met de notaris die de hypotheekakte gaat verzorgen. Zij hadden de stukken gekregen van mijn adviseur, maar wisten niet dat het om een tweede woning ging. Dat maakt dat er meer tijd nodig is; twee dagen, omdat er van deze notaris het hypotheekgeld moet overgeboekt naar de notaris die de leveringsakte gaat opmaken.

"goed dat je dit zegt' zei ze.

Misschien hoort het niet tot de taken van de adviseur om hierin mee te denken, maar toch...het maakt wel uit voor de planning en hij wist dat ik krap in de tijd zat. Ik heb steeds het gevoel dat ik een behoorlijke vinger aan de pols moet houden en alles moet checken en nabellen.

Ik ga hem morgen benaderen, om een deal te sluiten. Wie niet waagt 😉
Misschien bel ik eerst nog met de adviesafdeling. Ik heb alleen de geldgids, ben geen lid van de CB (krijg de consumentengids niet). Mag dat dan ook?
Badge +8
Misschien bel ik eerst nog met de adviesafdeling. Ik heb alleen de geldgids, ben geen lid van de CB (krijg de consumentengids niet). Mag dat dan ook?

Helaas, met alleen een abonnement op de Geldgids kun je geen advies inwinnen. Mocht je toch heel graag advies willen, dan kun je 7 dagen gratis kennis maken door een Consumentenbond Extra abonnement af te sluiten. 🙂
Reputatie 3
Badge +2
Ik heb hem voorgesteld om de rekening met 150 te verlagen. Ik dacht eigenlijk aan 100 maar calculeerde in dat hij terug zou gaan onderhandelen. Dus op het laatste nippertje 100 veranderd in 150. Ik moet zeggen dat ik, ook al voelde ik dat het niet onterecht was, toch schroom voel dan. Ik druk dan op de knop 'verzenden mail' met mijn ogen dicht. Omdat ik het eng vond 😉. Alsof ik iemand onheus bejegen of tekort doe.

Tot mijn verrassing ging hij gewoon akkoord. Dus ipv 1699 betaal ik nu 1549 euro.

Een collega van me zei; je had 500 vermindering moeten vragen, want je had heeeeeeeel veel meer kosten gehad als je voor die minimaal 10 jaar rentevast gegaan was die hij je (onterecht als enige optie) adviseerde.
En ze zei ook: hij had uit zichzelf al voodat jij ging onderhandelen, moeten zeggen; sorry, ik heb geen goed advies gegeven dus ik verlaag mijn rekening met een xxx bedrag.

Dat laatste sprak mij wel aan, dat zou maken dat ik een goede integere service ervaren had en terug zou komen als klant.

Mijn collega is veel zakelijker dan ik. Maar toch...ben ik blij met het resultaat. Zo gemakkelijk gaat dat dus.
Reputatie 2
Badge +2
De kosten voor het hypotheekadvies waren € 1699. Niet heel laag, maar zeker niet hoog. Voor hypotheekadvies had u meer mogen verwachten. U heeft naar mijn gevoel een beetje 'druk op de knop' advies gekregen. Maar daarbij waren ze bij u aan het verkeerde adres! Niet zozeer omdat u overdreven kritisch was, maar omdat u terecht mocht verwachten dat u een advies 'op maat' zou krijgen. Dat u € 150 kostenverlaging voorstelde is hierbij enigszins ridicuul. (want minder dan 10% verlaging van de kosten) Niet zo gek dat de hypotheekadviseur uw voorstel per direct aanvaardde. € 500 kostenverlaging zou waarschijnlijk meer op zijn plaats zijn geweest en ook zijn geaccepteerd. Maar u hebt niet het onderste uit de kan willen halen. Ook daar is iets voor te zeggen. U bent een menslievend persoon!

Reageer