Ongevraagd overzetten van financiële dienstverlener

• 24 August 2021
  • 3 reacties
  • 125 Bekeken

Badge +2

Ik selecteer financiële dienstverleners en hun producten zo goed mogelijk vóór ik een contract afsluit. Nu gebeurt het door de jaren met regelmaat dat producten overgezet worden naar een andere dienstverlener, zonder dat ik daar toestemming voor geef. Soms volgt een tijd daarop weer een overzetting naar weer een andere partij. 

Ik heb het gevoel dat je als consument weinig rechten hebt tegen het schuiven van groepen contracten. Ik heb ooit de tijd en moeite genomen om de beste keus te maken. Maar een willekeurige partij kan daar tegenin gaan, door mij als een willoos slachtoffer op te kopen. De voorwaarden, premies en maatschappelijke verantwoordelijkheid van diensten en dienstverleners zijn vaak heel verschillend. Mijn administratie bijhouden is dan ook lastig door die stroom aan mutaties. 

Ik krijg regelmatig mail en brieven die veel tijd en moeite vragen om uit te zoeken wat dit voor mij betekent over verzekeringen, hypotheek, sparen, belegging en dergelijke. Ik ontving een tijd terug een voor mij nietszeggende brief over een overzetting van een verzekeringspolis van ASR naar ABN-AMRO. Vorige week toen ik wilde betalen kwam ik er achter dat ik niet eens kan inloggen op mijn polis, omdat ik geen klant ben van de ABN-AMRO. Maar ik mag wel de volledige premie betalen voor een product waar ik niet eens zelf voor gekozen heb! Ik heb een half uur getelefoneerd voor ik wist wat er aan de hand was, en wat ik kon doen. 

Ik vind dat de consument veel beter geïnformeerd moet worden en meer macht moet krijgen om zelf te bepalen waar je een dienst afneemt, en dat grote en machtige partijen dat moeten respecteren bij overnames en doorverkoop van groepen contracten. De klant meer centraal graag. 

3 reacties

Deze gang van zaken geldt voor de gehele neoliberale economie: de een koopt de ander op.

De consument moet maar volgen.

Reputatie 1
Badge

Maar jij kan heel eenvoudig van intermediair wijzigen. Zo kan je al deze zaken weer op één adres onderbrengen. 
Jij hoeft daar niet veel moeite voor te doen. Je nieuwe intermediair kan dit voor je regelen. 

Badge +2

Maar jij kan heel eenvoudig van intermediair wijzigen. Zo kan je al deze zaken weer op één adres onderbrengen. 
Jij hoeft daar niet veel moeite voor te doen. Je nieuwe intermediair kan dit voor je regelen. 

Dat is op zich juist.

Maar het vraagt wel weer actie en tijd van mijn kant als consument.  En het punt van de vrije keuze met wie ik zaken wil doen blijft niet opgelost.

De positie van de consument is hier best zwak, en dat zou meer in evenwicht moeten worden gebracht met krachtige en vaak anonieme markt-partijen. 

Reageer