Consumentenbond.nl
Vraag

Ongevraagde offerte + kosten inboedel en W.A.-verzekering bij verhuizing

• 8 februari 2020
  • 14 reacties
  • 473 Bekeken

Badge

Beste forummers,

Nav doorgifte van mijn nieuwe woonadres ontving ik (tekst e-mail verzekeraar) ‘ een offerte voor de aangevraagde verzekering(en) vanwege uw verhuizing.

Graag verzoek ik u deze door te nemen alsmede de verzekeringskaart die u aan kunt klikken onder elke verzekering. Dit is een PDF met in 1 oogopslag de kenmerken van de betreffende verzekering.

Als u akkoord bent met de offerte dan hoeft u alleen deze mail voor akkoord naar mij retour te sturen’.

Vervolgens reageer ik daar niet op en kreeg gisteren daarom deze e-mail van de verzekeraar:

‘Kunt u op onderstaande mail een reactie geven?

Eerder kan ik geen aanpassing doen in uw verzekeringen en dat kan leiden tot schades zonder dekking’.

Mijn antwoord

Ik heb uw mail aangezien als een offerte, die u mij nav mijn doorgifte van mijn nieuwe woonadres en passant vrijblijvend stuurde als suggestie voor een aanpassing (hogere verzekeringswaarde o.i.d.) van mijn bestaande verzekering.

Waar ik echter geen verzoek voor heb ingediend. 

Ik heb e.e.a. dus niet aangeklikt, want wat mij betreft kan alles los van het nieuwe adres hetzelfde blijven.

Ik begrijp dan ook niet dat ik hiervoor ineens extra nota's moet betalen en schrik ook van uw regel over 'schades zonder dekking', alsof ik nu al 3 weken onverzekerd zou zijn. Is dat zo?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Offerte

De nota's zijn maar klein, tw. in totaal € 9,23, maar het gaat mij om het principe en dat is dan ook de kern van mijn vraag: kan/mag de verzekeraar dit zomaar doen? Moet ik dit (verhoging verzekerde waarde sowieso niet, waarom kosten voor een w.a.-verzekering bij nieuw adres en sowieso kosten) zomaar accepteren?

14 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Ik vind dat ook raar . Bij mijn verzekeraar heb ik bij twee verhuizingen binnen enkele weken precies aangegeven waar mijn inboedel zich bevond op diverse datums , Dat was voldoende.  De polis bleef onveranderd doorlopen met alleen wijziging van het adres. Verder zal de verhuizer ongetwijfeld ook nog verzekerd zijn tegen schade aan deze inboedel. Maar ja , verzekeraars hebben heel veel vrijheden betreft de voorwaarden . Daarom moeten we bij verzekeringen niet alleen naar de premie kijken. 

Dat u het als een offerte beschouwd is natuurlijk prima en dat u daar conclusies aan verbindt ook maar als u de andere partij daar niet van op de hoogte brengt weten die niet beter dan dat u simpelweg niet heeft gereageerd. Het staat u vrij om in discussie te gaan, je van de domme houden is een taktiek die vrij vervelend af kan lopen. En sls u in discussie wil doe dan op zijn minst de moeite u te verdiepen in de voorwaarden waar u mee akkoord bent gegaan.

Badge

Dat u het als een offerte beschouwd is natuurlijk prima en dat u daar conclusies aan verbindt ook maar als u de andere partij daar niet van op de hoogte brengt weten die niet beter dan dat u simpelweg niet heeft gereageerd. Het staat u vrij om in discussie te gaan, je van de domme houden is een taktiek die vrij vervelend af kan lopen. En sls u in discussie wil doe dan op zijn minst de moeite u te verdiepen in de voorwaarden waar u mee akkoord bent gegaan.

Mijn allereerste vraag op dit forum. De eerste reactie is gewoon begrijpend, netjes en meelevend.

De tweede komt onmiddellijk als insinuerend en beschuldigend over…zeer onaangenaam.

Antwoord:

Waarom moet ik de andere partijen op de hoogte brengen dat ik niet inga op een in mijn idioom vrijblijvende ‘offerte', waar ik niet om gevraagd heb? Voor mij was de kous af met doorgifte van mijn nieuwe adres.

Het niet-reageren vind ik een voldoende duidelijke reactie, dat ik verder niet geïnteresseerd ben.

Waar haalt u het lef vandaan dat ik mij van een 'tactiek’ bedien, met mij 'van den domme houden'????

Maar goed, ik zal even de voorwaarden nalezen en dan bericht ik u.

Lijkt me stug dat daar instaat dat ik een offerte moet lezen als een verplicht aan te gaan contract, als ik verhuis. Anders zou ik onverzekerd zijn. Maar daar hoe dan ook poliskosten etc. voor betaal. Niet alleen voor mijn inboedelverzekering, maar tevens mij W.A..

EDIT: er staat niets over in de voorwaarden.

Reputatie 7
Badge +7

Voor zover ik het begrijp ben ik het met @E.T. Wiersum  eens. Een verhuizing hoeft toch niet een wijziging van de verzekering in te houden. Maar we weten niet wat de maatschappij bedoeld heeft. De TS meldt volgens mij verschillende verzekeringsposten, althans hij citeert iets van de verzekeringskaart onder elke verzekering. Welke verzekeringen zijn dat. Wellicht biedt de maatschappij een verhuisverzekering aan, schade bij verhuizen??? Van hieruit kan ik dat niet weten en niet zien.  Echter als ik twijfelde over het doel van de offerte zou ik wel de maatschappij vragen wat hun bedoeling is.  Als het dan inderdaad om verhoging van de premie gaat alleen vanwege verhuizing, dus een ander adres, kan je altijd nog ageren.  Het komt allemaal wat vreemd over, maar het is daarbij goed te weten wat er nu precies bedoeld wordt. Groet Leo.

Badge

Beste Leo,

Dank voor jouw reactie.

Het gaat hier om een inboedel -en een W.A.-verzekering. Geen verhuisverzekering.

De verzekeraar heeft het verzekerd bedrag van de inboedel ietsjes verhoogd. Die van de W.A. is hetzelfde (enorm standaardbedrag) gebleven.

Daar ik een maand ofzo eerder over de ineens behoorlijk hogere premie gecorrespondeerd heb en zij mij toen -wel gepast-ook een offerte hebben gestuurd, en ik daarop wel gereageerd heb met niet geïnteresseerd te zijn, dacht ik dat ze het opnieuw probeerden.

Reputatie 7
Badge +7

Ja, @Everhart , dat is het heel vreemd dat uw maatschappij een verhuizing aangrijpt om de premie van de al lopende verzekeringen te verhogen. In dit geval dan alleen de inboedel verzekering. Ik neem aan dat er geen inboedel ineens bij is gekomen, en al zou dat zo zijn dat kunnen zij dat niet weten. Het enige zou nog kunnen zijn dat zij vinden dat u naar een wijk of plaats verhuist die zij inbraakgevoeliger of zelfs brandgevoeliger vinden. Maar dan  nog blijft het gek dat zo te corresponderen. Ik zou ook niet weten waarom u een verhoging moet accepteren, zo maar uit een mail.  Ik zou toch sowieso een grondige onderbouwing moeten weten….. gelijk met de mededeling dat ik dergelijke handelswijze niet op prijs stel. Groet Leo.

Badge

Bedankt voor de ondersteunende woorden, Leo @L.J.F. de Ruiter :relaxed:

Mijn allereerste vraag op dit forum. De eerste reactie is gewoon begrijpend, netjes en meelevend.

De tweede komt onmiddellijk als insinuerend en beschuldigend over…zeer onaangenaam.

Wat zal jij het nog zwaar krijgen in je leven als de observatie dat je je van de domme houdt als zeer onaangenaam ervaart. Noem het verder zoals je wilt, verstoppertje spelen vind ik ook prima maar je hebt daardoor de kern van mijn boodschap helaas gemist. Ga in gesprek en doe niet of je neus bloed ondat jij van mening bent dat jij niet hoeft te reageren. Ik hoop dat ik nu niets insinueer maar klip en klaar mijn mening geef, die je dan verder gewoon kunt negeren, verzekeraars staan bekend om hun coulance😚

Badge

Reacties @A. Deen gerapporteerd onder de noemer: vanaf zijn eerste reactie ipv helder en niet-persoonlijk beargumenteren (opdebalspelen), onmiddellijk -en goeddeels onduidelijk onderbouwd - opdemanspelen.

( ik heb er geen probleem als iemand mijn MENING niet deelt).

En @Everhart , ga je ze morgen nou bellen?

Badge +8

Zullen we de reacties hier constructief houden? :relaxed:

@Everhart ik ben eigenlijk wel benieuwd of je nog wat gehad hebt aan de adviezen of dat je inderdaad weggekomen bent met gewoon niet reageren?

Badge

Beste Deen, aan de adviezen van Wiersum, De Ruiter en Imke heb ik zeker wat gehad!

Dank voor jouw belangstelling!

Beste Deen, aan de adviezen van Wiersum, De Ruiter en Imke heb ik zeker wat gehad!

Dank voor jouw belangstelling!

Graag gedaan Evenhart, maar waarom zo vaag? Houd ons niet in spanning en vertel hoe het afgelopen is.

Reageer