Consumentenbond.nl

Onterechte brief niet betalen hypotheek

• 19 februari 2021
  • 2 reacties
  • 49 Bekeken

Beste allen,

Ik heb een vraag over een hypotheek. Er kwam onlangs een brief van de hypotheekverstrekker waarin werd gemeld dat ik een achterstallige betaling had.

Nadat ik hierop had geageerd bleek dat de IT-systemen bij de bank niet op orde waren en daardoor de automatische afschrijving mislukt was.

Hierdoor moest er handmatige acties worden verricht en ook is mij onduidelijk of de bank de hypotheek heeft geregistreerd als “achterstallig”en daardoor mogelijke toekomstige problemen kunnen ontstaan.

Nu is mijn vraag of er net als voor hypotheeknemers een lijst is van hypotheekverstrekkers die fouten hebben gemaakt en mensen onterecht hebben beschuldigd?

En of de De Nederlandse Bank een hypotheekverstrekker die bv een bepaald aantal mensen foute brieven heeft gestuurd een tijd lang geen hypotheken mag verstrekken?

Nu lijkt het erop dat alleen hypotheeknemers wanbetalers zijn maar veel problemen komen voort uit de problemen bij de bank zelf volgens mij.

Wie weet of er zoiets al bestaat?

Alvast bedankt.

2 reacties

Zoiets bestaat niet omdat het geen enkel doel zou hebben. Als een bank een fout maakt moeten ze dat gewoon rechtzetten en eventuele schade vergoeden en als een bank niet incidenteel maar structureel dit soort fouten zou maken weet de DNB ze echt wel te vinden.

Reputatie 2
Badge +3

Al zou u 1 maand de betaling hebben gemist dan nog heeft dat geen gevolgen. U krijgt ook geen registratie of iets dergelijks. Dat komt pas als u niet zou betalen. De hypotheekverstrekker moet u in ieder geval een herinnering sturen met het verzoek te betalen.

En u bent niet beschuldigd, u bent geïnformeerd!

Er is gewoon iets misgegaan, of dat ICT of menselijk is, het kan gewoon gebeuren.

Reageer