Consumentenbond.nl

Op welke financiële onderwerpen moet de Consumentenbond zich gaan richten?

• 10 september 2015
  • 2 reacties
  • 263 Bekeken

Badge
Heb jij ideeën waar de Consumentenbond zich de komende jaren mee bezig kan houden op het gebied van geld en verzekeringen? Gebruik deze mogelijkheid om je wensenlijstje te delen. Waar maak jij je druk om bij je persoonlijke financiële zaken? Wat wil je dat de geld-onderzoekers van de Consumentenbond dieper gaan uitzoeken? Welke misstanden zijn er op te lossen? Het mag gaan over betalen, sparen, verzekeringen, belasting, beleggen, pensioen en hypotheken enz. We laten ons graag inspireren door jouw ideeën!

2 reacties

Reputatie 7
Badge +6
We hebben gezien wat banken aan kunnen richten doordat ze griezelig veel vrijheid hadden. Zowel de banken als de politiek beloofden beterschap, maar er is veel te weinig veranderd. De door de overheid ingestelde waakhonden komen hoofdzakelijk op voor het belang van de banken als het misgaat en zitten vaak nog te slapen ook lijkt het wel. De belangen van klanten worden niet echt verdedigd met vele misstanden als gevolg. Dat hoef ik niet allemaal op te dreunen dat weet de Consumentenbond zelf ook.Verzekeraars idem dito. Hebben veel te veel macht en het enige doel is winst maken net als bij banken en dat doel staat automatisch op zeer gespannen voet met het belang van de klanten, dus de consumenten.
Badge
Hallo,
Misschien is dit een onderwerp wat eens goed behandeld kan worden door de consumentenbond.
Usercase:
Met het internet zijn veel mensen opzoek naar koopjes op het internet. Je komt dan snel uit op een site die niet vermeld dat het een Chinese (Aziatische) webwinkel is of bijv. Aliexpress, DX, Banggood enz.🤤
In mijn voorbeeld koopt ik dus verschillende artikelen
  • 3x verschillende HDD-Cases (merkloos) in Nederland 20,00 euro per stuk
  • 2x Sleutel hanger waterproof aluminium pillendoosjes (merkloos) en niet te koop in Nederland
  • 5x Universal USB Type-C Adapter USB 3.1 Type-C to Micro USB Connector A US$ 1,73 (merkloos) In Nederland kosten ze 12,00 tot 15,00 euro per stuk
Totaal bedrag van US$ 52,15
De Chinese webwinkel noteert een totaal bedrag van US$ 22,00 op het pakket.
Let wel ik heb geen problemen met het betalen van BTW of evt. Invoerrechten als deze op de juiste wijze worden toegepast. Maar het lijkt er op dat de Nederlandse douane maar wat doet zonder er evt. verantwoording over te geven.
Nu heb ik problemen met volgens mij de willekeur van de douane in Nederland
  • Nu wordt het pakket bij mij thuis afgeleverd incl. kosten voor BTW en Invoerrechten kosten
22,50 Euro BTW en Invoerrechten dit is bijna 50%
  • Ik heb ook al eens gehad dat de BTW en Invoerrechten meer was dan de kosten van de
aankoop dus 100% BTW en invoerrechten
  • Bij het pakket is geen informatie alleen dat er een bedrag betaald moet worden, waar over
wat de BTW en invoerrechten betaald moet worden.
  • Er is niet vermeld hoeveel procent berekening BTW of invoerrechten betaald moet worden
alleen een bedrag.
  • Geen vermelding waar je bezwaren kan deponeren over de extra kosten.
  • Het pakket is niet open gemaakt.
  • Pakket wordt in beslag genomen zonder dat ik informatie of brief krijg wat de reden hiervan
of is.
  • Ps. Dit gebeurt meestal omstreeks de Sinterklaas en Kerst periode dit is mij nu al 4 keer
overkomen.
  • Je hebt nergens een loket waar je bezwaar kan maken of reclameren.
  • BTW of Invoerrechten wordt berekent over US$ dollar prijs (We zijn niet in de USA) en euro is
goedkoper dan US$ dus BTW of Invoerrechten moet berekent zijn over euro prijs en niet
Dollar prijs (ps. ik heb dit in het verleden al eens nagerekend).

Verder kan ik op het internet weinig tot geen informatie vinden over dit onderwerk alleen rumoer ook niet op de belasting dienst.

Misschien kunnen jullie dit onderwerp eens goed uit diepen en info verstrekken zodat de Belasting dienst douane in Nederland zich aan de juiste regels houd.
Het is nu allemaal zo schimmig zodat ze zich elke willekeur (diefstal) kan veroorloven omdat er toch geen controle is.

Verder als bedrijven die artikelen invoeren soms 100% of 50% BTW of invoerrechten moeten betalen is het wel logisch dat een artikel in China US$ 1,73 kost in Nederland 12,00 tot 15,00 euro kost.

Reageer