Vraag

Opbrengst van huis

• 28 July 2022
  • 18 reacties
  • 493 Bekeken

Badge

Binnenkort gaan wij ons huis verkopen en in een gehuurd appartement wonen. Het huis is vrij van hypotheek en zal naar verwachting ongeveer €400.000,- opbrengen. Van dat bedrag denken we ongeveer €1.000,- per maand nodig te hebben als aanvulling op ons inkomen. Hoe kunnen we het beste omgaan met dat bedrag van €400.000,-? Beleggen? Sparen?

18 reacties

Ik zou het geld dat u als aanvullend pensioen ziet nooit gaan beleggen en enkel op een deposito of spaarrekening zetten. Ik ben met geld nogal conservatief ingesteld, bent u avontuurlijker kunt u ook met een deel gaan beleggen.

Reputatie 3
Badge +1

Beleggen? Sparen?

Afhankelijk van je leeftijd, salarisinkomen en/of pensioeninkomen kan je een keuze maken. 
Als je 25 jaar oud ben zou je een deel kunnen beleggen. Is het rendement op beleggingen negatief dan heb je nog de mogelijkheid om in de toekomst het verlies terug te winnen.

Ben je omstreeks 60 jaar of ouder?

Niet aan beleggen beginnen. 
Een verlies verdien je niet meer terug. 

Houdt er rekening mee, dat € 1.000 per maand in de praktijk neerkomt op € 25.000 per jaar!

Houdt er rekening mee, dat € 1.000 per maand in de praktijk neerkomt op € 25.000 per jaar!

Oké, ik geef jou elke maand 1000 euro, plus 10% extra voor de moeite. Geef jij me dan aan het eind van het jaar 25.000 terug?

Reputatie 3
Badge +1

Oké, ik geef jou elke maand 1000 euro, plus 10% extra voor de moeite. Geef jij me dan aan het eind van het jaar 25.000 terug?

Harry,

Slaap er maar een nachtje over. 
Misschien valt het kwartje. 

@W.P Ga ik dan ook doen want ik snap hem ook niet.

Reputatie 7
Badge +7

In de praktijk blijkt dat mensen er niet van af kunnen blijven als er 4 ton op de bank staat en ze maar 12.000 per jaar willen opnemen. Voor je het weet is het 25.000, als het niet meer is. Zo bedoelt @W.P. het waarschijnlijk?

Vanwege de 100.000 garantie van de Centrale Bank moet je het verspreiden over meerdere banken en rekeningen.

Nu ook niet beleggen in obligaties want bij stijgende rente daalt de beurskoers van obligaties.

@ wp Vooral niet uitleggen dus…

Ik zal het onthouden.

Reputatie 3
Badge +1

@ wp Vooral niet uitleggen dus…

Ik zal het onthouden.

@Jan begrijpt het helemaal. 

Veronderstellingen zijn de nagel aan de doodskist van elke forumconversatie.

Reputatie 3
Badge +1

Praktijk @Harrie LPP praktijk. 
Levenservaring speelt ook een rol. 

Dus je veronderstelt dat jij veel praktijkervaring hebt, dat iedereen dat ruikt, dat ik dat niet heb, dat jij dat weet en dat jij veel levenservaring hebt, dat iedereen dat weet, dat ik dat niet heb en dat jij dat kunt weten. Dat zijn 8 veronderstellingen in een heel kort stukje.

Knap hoor!

Reputatie 5
Badge +5

@C.Th. Kemper Er is voor niemand een gelijkwaardige situatie.

Hier ben ik ook mee bezig geweest.

Als u het huis verkoopt, is uw huis na 33jaar op gehuurd aan huurpenningen.

(even niet de inflatie en huurverhogingen meegenomen)

Als u na 33jaar nog de huurpenningen moet betalen kan er een inkomens tekort ontstaan.

Ook als u of uw partner (eerder) wegvalt zullen de inkomsten (met de duizend per maand aanvulling) waarschijnlijk ook lager worden.

Beleggen of een andere vorm, geeft altijd een risico want het geld moet dan voor de huur of inkomen gereserveerd blijven.

De levensverwachting is voor niemand te voorspellen, maar als u bijvoorbeeld 70 jaar bent gaat die 33 jaar het wel worden.

Als één van de partners jonger is zal voor de langstlevende  “later” na 33jaar ook nog een levensstandaard moeten zijn.

De woning die vrij is heeft jaarlijks ook kosten, als u er in blijft wonen en of dat weer opweegt tegen de huur?

In een vakantieland huren is natuurlijk ook een overweging, en een afbetaald huis staat nu eenmaal vast op een locatie.

ik ga mijn (hypotheek vrije) huis niet verkopen en met een kleine reserve voor later, of onvoorziene omstandigheden, kunt u ook een aantal punten in de keuzen die u wilt gaan maken meenemen.

Het huis niet verkopen maar verhuren is qua belegging op dit moment de meest gunstige optie denk ik. Dan heb je óók € 1000 per maand (minimaal) aan inkomsten, je hoeft er maar weinig belasting over te betalen ( Het valt namelijk onder Box 3) circa € 3.242  of 0,81% (En dat moet je toch óók betalen als je geld op de bank staat). Én je behoudt de waarde van je huis, dat je eventueel later kan verkopen.

Nu is men bezig de vermogensheffing te herzien, en dat zal wellicht per 2025 ingaan. Op dat moment is nodig om alles te herzien, en (volgens het rekenvoorbeeld dat hier wordt geschetst) wellicht het zelfs zinnig om een hypotheek te nemen (dat kan ook voor verhuurde huizen), en die ‘op te eten’.

Maar laat je vooral ook adviseren door een financieel adviseur

Deposito sparen. 1 voor 1 jaar 1 voor 2 jaar 1 voor 3 jaar etc. aanschaffen.

Badge

400.000 sparen en/of beleggen: vooral de Belastingdienst zal blij met je zijn, elk jaar opnieuw totdat je de grens van het belastingvrij vermogen hebt bereikt. 

Ik ben het met Ronaldvr eens dat je beter een financieel deskundige of een belastingadviseur kunt inschakelen voordat je er een bestemming aan gaat geven.

Reputatie 3
Badge +2

In de praktijk blijkt dat mensen er niet van af kunnen blijven als er 4 ton op de bank staat en ze maar 12.000 per jaar willen opnemen. Voor je het weet is het 25.000, als het niet meer is. Zo bedoelt @W.P. het waarschijnlijk?

Vanwege de 100.000 garantie van de Centrale Bank moet je het verspreiden over meerdere banken en rekeningen.

Nu ook niet beleggen in obligaties want bij stijgende rente daalt de beurskoers van obligaties.

En al helemaal niet in cryto munten.

Reputatie 3
Badge +2

Zelf zou ik een huis kopen in Duitsland, België of in Spanje dan ben je ook van de ellende af welke ik hier maar niet ga noemen.  

Reputatie 5
Badge +5

TS heeft na 8 dagen nog geen antwoord op zijn vraag en hult zich in stilzwijgen, of hij is er met de "gouden tip" vandoor.

Reageer