Consumentenbond.nl

Opgedrongen betaalpas ING

• 30 augustus 2019
  • 7 reacties
  • 957 Bekeken

Echtgenoot 92 jaar, invalide, komt niet meer buiten en gebruikt geen betaalpas. Wel moet hij mede-eigenaar blijven om bij rekening te kunnen als ik zou wegvallen.
Hij wordt verplicht een betaalpas te hebben, ING weigert die op te heffen en doet dat alleen als hij ook zijn medezeggenschap over onze gezamenlijke rekening opzegt.
Ik beklaag mij dus over de macht van de bank. De bank verrijkt zich over de rug van duizenden (?) klanten.

7 reacties

Reputatie 7
Hier idem, demente moeder van 96, ING is de enige bank die zijn klanten tegenwerkt. Ik kon alles gelukkig wel overboeken naar een normale bank omdat ik gemachtigd ben voor de ING rekening die nu ongebruikt leeg staat maar wel geld kost. ING bleef overeind van ons aller geld maar dat zijn ze vergeten.
Reputatie 2
Badge +4
@Gebruiker1567168791

Voorheen had je bij de ING een basis pakket, een betaal pakket en een royaal pakket.
Voor de eerste twee betaalde je een extra euro als je een mede rekeninghouder had met extra pas.
Mijn vrouw en ik hebben elk een rekening, een basis en een betaalpakket.
Wel zijn beide en/of rekeningen zodat de ander altijd bij het geld kan als er wat gebeurd, ook via internet bankieren.
Omdat ik de pas van haar rekening nooit gebruikte gaf de bank zelf aan dat die zou vervallen als ik die niet gebruikte voor een bepaalde datum.
De pas verviel dus en zij betaalt sindsdien ook niet meer voor de pas.
Bij een royaal pakket is dit anders, dan is de pas altijd inclusief.

Nu is er een nieuw betaal pakket, het oranje pakket.
Ook daar betaal je een euro extra voor een mede rekeninghouder met extra pas.
Het lijkt mij dat die ook opzegbaar moet zijn, of de voorwaarden voor dit betaal pakket zijn anders.

Mocht je nog een royaal pakket hebben dan is een overstap naar het oranje pakket te overwegen.
Zelfs met extra pas is die de helft goedkoper dan het royaal pakket.

@MrsJones

Jou verhaal is anders, ik was ook gemachtigde (met eigen pas) voor mijn moeder, maar dan is er maar één rekeninghouder en die kan niet zonder pas.
Reputatie 1
Wij hebben ook zoiets. Van onze en/of rekening wordt maar één pas gebruikt. Wij wilden dus die extra pas opzeggen, maar dat mag niet. Twee namen op de rekening betekent 2 passen, dus voor beiden betalen. Ook werd ons verteld dat we allebei een aparte scanner moeten hebben voor die rekening ( we hebben geen mobiele telefoon). Gelukkig zijn die gratis, al zal die ene nooit gebruikt worden. De reden is dat, als één van de twee rekeninghouders wegvalt, de andere de bankzaken verder kan doen. Kan ook met 1 pas en scanner. We weten van elkaar de pincodes.
Reputatie 7
Badge +6
Hier idem . Mijn vrouw wil niet internetbankieren bij ING en contanten krijgt ze van mij als ze dat wil . Dus totaal overbodig die tweede pas. Als ik wegval is het vroeg genoeg voor maatregelen en kan onze dochter helpen en eventueel gemachtigde worden.
Ik weet niet hoe dit heeft gewerkt maar mijn moeder had tot enige maanden terug gewoon een spaarrekening bij de Rabo zonder pasje, zonder Internet bankieren zonder iets. Geld opnemen ging persoonlijk. No problem.

En ik heb ook een en/of rekening gehad waarbij mijn vader wel een pasje had en ik niet. Maar ik kon dan wel bij de rekening via mijn eigen rekening.

Met het risico te 'spammen' maar kennelijk kan (of kon!) dit wel bij de Rabo.

Even context: ikzelf heb al bij voorbaat geen hoge dunk van de ING als geheel en zou eigenlijk aanraden een andere bank te kiezen. Maar dat is mijn mening. Ik noem dat enkel even voor context: ik kan niet uitsluiten dat ik andere banken (in dit geval de Rabo) in vergelijk beter vind "omdat het geen ING is". Ofwel: bias een vooringenomen mening 🙂
Reputatie 7
Badge +6
Bij rekeningen zonder pas moet de rekeninghouder bij de balie van de bank dus geld halen met behulp van een legitimatie zoals lang geleden gebruikelijk was , neem ik aan. Dat soort rekeningen kun je denk ik niet meer opnieuw afsluiten. Mijn vrouw heeft nog wel een eigen rekening zonder internet maar met pas . Op de flappentap kan ze geld opnemen en haar saldo opvragen. Beide soorten rekeningen trachten de banken te laten uitsterven denk ik .
Eigenlijk hetzelfde verhaal. We hebben een Rabo en/of rekening met 2 passen en een ING en/of rekening waarvan we maar 1 pas nodig hebben. De 2e pas ligt (niet geactiveerd) ergens in een la maar kost wel extra geld. Hij wordt dus voor een meerprijs door je strot gedouwd.

2e ING verhaal is, dat om geen BKR registratie te krijgen ik mijn mogelijkheid om rood te staan wil verlagen naar € 250. Ik kom soms wel eens een paar dagen enkele tientjes te kort aan het einde van de maand. Nee als je dit inschakelt bij ING moet dat minimaal € 500,00 zijn hetgeen je een (zij het positieve) BKR registratie oplevert.

De ING is allang niet meer de voordelige bank die het altijd is geweest en ik denk er dan ook over om mijn rekening bij ze op te zeggen

Reageer