Consumentenbond.nl

Oplossing voor moeilijke financiele situatie

• 3 januari 2018
  • 16 reacties
  • 808 Bekeken

• Nieuwe deelnemer
  • 5 reacties
Een vriend(60 jr) van ons heeft erg weinig inkomen ( een klein baantje waarmee hij ca 1000 e p/mnd mee verdient). Een uitkering krijgt hij niet omdat hij een eigen woning heeft. deze woning (in Amsterdam) kan hij eigenlijk niet meer betalen en de schulden lopen op. Een oplossing zou zijn om de woning te verkopen maar het probleem is dat huurwoningen niet beschikbaar en/of niet te betalen zijn. Wij hebben daarom voorgesteld de woning van hem te kopen en een huur te berekenen die net onder de sociale huurgrens valt zodat hij recht zou kunnen krijgen op huurtoeslag. Wat dat in de weg staat is het bedrag dat wij hem voor zijn woning zouden betalen waardoor we met deze actie nog steeds niets opschieten. Heeft iemand een goed idee hoe een oplossing in deze penibele kwestie gevonden zou kunnen worden?

16 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Heeft hij geen kamer over die hij kan verhuren aan iemand? Dan kan hij daar blijven wonen . Met zo'n gebrek aan te verhuren kamers in Amsterdam lijkt met dat niet moeilijk en een mooie aanvulling op zijn inkomen.
Nee, daar is de woning niet echt voor geschikt. De oplossing moet echt komen uit het verkopen van de woning maar de vraag is dan hoe ga je om met het dan vrijgekomen bedrag zodat de belastingdienst het overgrote deel niet opeist en je er alsnog niets mee opschiet.
Reputatie 7
Badge +6
Tja, hij heeft zijn leeftijd tegen . Leeftijdsdiscriminatie is verboden , maar we weten dat verreweg de meeste werkgevers zich daar niks van aantrekken. Toch zou ik in zijn plaats alles op alles zetten om een betere baan te vinden . Maar vermoedelijk probeert hij dat al langere tijd.
Waarom zou de Belastingdienst het bedrag dat vrijkomt uit de verkoop van een eigenwoning opeisen? Je verruilt bezit van de ene naar de andere box, ik kan me niet heugen dat je daar inkomstenbelasting over betaald. Het bezit van kapitaal heeft wellicht wel consequenties maar niet dat je direct moet aftikken.
Ja, daar heb je wel gelijk in. Het probleem is dat hij het ooit beter heeft gehad. Toen een huis heeft kunnen kopen en daar nu eigenlijk voor gestraft wordt want zolang hij het huis of de opbrengst daarvan heeft krijgt hij geen huurtoeslag, zorgtoeslag of bijstand. Op de vrije markt krijgt hij echter ook geen huurwoning omdat zijn inkomen te gering is ( je moet meestal 4 tot 5x de huurprijs verdienen). Onze oplossing zou zijn om een relatief laag bedrag voor zijn woning te bieden waardoor wij een lage huur zouden kunnen vragen en hij in aanmerking zou kunnen komen voor huurtoeslag. Dat kan echter pas als het eigen vermogen minder is dan 25.000.
Je kunt het ook omdraaien, als hij genoeg kapitaal heeft vervalt de noodzaak voor huursubsidie. Bovendien vraag ik me af of je dat kapitaal ook weer niet in één of andere vorm van pensioen kan omzetten maar dat alles gaat mijn financiële pet te boven. Als jullie er echt serieus over nadenken zou ik op zoek gaan naar gedegen adviseur.
Reputatie 7
Badge +4
Hallo, ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met: " Wat dat in de weg staat is het bedrag dat wij hem voor zijn woning zouden betalen."
-Heeft hij al geïnformeerd over schuldsanering? Wellicht is dat een oplossing. Ik zou me er in ieder geval eens in verdiepen en info inwinnen en niet er door aannames of spookverhalen van laten afhouden.
-Bij Maatschappelijk Werk moeten ze ook weten welke mogelijkheden er zijn. Je moet dan wel de juiste persoon treffen en als er geen "klik" is vragen om een andere medewerker waar hij zich wel prettig bij voelt en vertrouwen in heeft.
-En anders is het misschien een optie om te gaan verhuizen naar een ander deel van het land waar gemakkelijker en goedkoper een woning te huren is.
-Of woningruil doen, wellicht dat iemand zijn eigen woning aan hem verhuurt en hij zijn woning wil huren, of kopen. Er zijn altijd allerlei mensen die om totaal uiteenlopende redenen een ander huis zoeken, bv. omdat zij dichter bij het centrum willen wonen of juist niet, omdat zij uit hun huis weg willen vanwege vervelende herinneringen aan een partner van wie zij gescheiden zijn, omdat het huis te groot of te klein is, omdat ze alles gelijkvloers willen of juist niet, omdat zij de tuin niet meer willen onderhouden, enz. In zulke gevallen moet je natuurlijk wel heel zeker weten dat het juridisch allemaal klopt en waterdicht is en geen tegenslagen achteraf op zal leveren.
-Hij kan ook op Marktplaats en een regionale gratis advertentiesite een oproep doen om een woning te kunnen huren. Soms kun je net geluk hebben en op het juiste moment de juiste persoon treffen. Waarschijnlijk zijn de mogelijkheden buiten Amsterdam dan wel groter.
Je komt niet voor schuldsanering in aanmerking als je eigen geld hebt of een woning. Verhuizen naar een ander deel van het land is inderdaad een oplossing maar wat dan wel een probleem is is dat hij dan en zijn baan en zijn sociale kring kwijt is. Dat opnieuw opbouwen is moeilijk als je de 60 gepasseerd bent.
Woningruil is iets waar we misschien nog naar moeten kijken, dank voor de tip!
Reputatie 7
Badge +5
Ik ben er over aan het nadenken maar ik zou eerst antwoord hebben op de volgende vraag.

Is het huis afbetaald of rust er nog een hypotheek op? Zo ja, voor hoe lang nog en hoe verhoudt die hypothecaire lening zich tot de waarde van het huis? Voorbeeld:

Als de waarde van het huis € 100.000,- is en de hypotheek € 75.000,- dan is er dus 75% hypotheek.

Wil je voorts kennis nemen van de volgende pagina’s en vertellen op wat voor ideeën je dan komt?

pagina 1

pagina 2

pagina 3

Zie met name de op die pagina onderaan staande tip.

Laatste vraag: Waarom komt hij volgens jullie niet in aanmerking voor zorgtoeslag?
Let daarbij op: de waarde van het huis valt in box 1 (inkomsten) en niet in box 3 (vermogen). De waarde van het huis speelt dus geen (vermogens!!)rol bij de vraag of je in aanmerking komt voor zorgtoeslag of niet.
@F. den Oudsten:
Alvast erg bedankt voor je uitgebreide reactie! De pagina's die je genoemd hebt ga ik bestuderen.
Om alvast antwoord te geven op je vragen:
Ja, er rust nog een hypotheek op de woning. Deze betreft ongeveer 1/3 van de huidige verkoopwaarde van de woning. Hoe lang de hypotheek hier nog op rust weet ik niet, ik den zeker nog 10 jaar.

Wat betreft de zorgtoeslag: hij heeft iemand die zijn belastingaangifte verzorgt maar die heeft de afgelopen jaren geen zorgtoeslag weten aan te vragen. Wat precies de reden daarvoor is zal ik eens navragen.
Reputatie 7
Badge +6
Basis van zorgtoeslag zijn de gegevens van de inkomsten belasting . Hij heeft een laag inkomen blijkens wat ik lees en daardoor vrijwel zeker recht op een flinke toeslag . Misschien iemand anders vragen om de aangifte te verzorgen ........
Reputatie 7
Badge +5
HAHAHAHA. Als je dit al een uitgebreide reactie vindt dan zou ik als ik jou was mijn reactie op een ander onderwerp hier maar helemaal niet gaan lezen.

Maar zonder gekheid. Je begon dit onderwerp door te zeggen dat je vriend ongeveer
€ 1.000,- per maand verdient. Dat is dus € 12.000,- per jaar. Volgens de volgende
pagina mag je in 2018 € 28.720,- per jaar verdienen alvorens je GÉÉN recht meer hebt op Zorgtoeslag. Daar komt je vriend niet aan. In 2017 was die grens overigens € 27.857,- per jaar. Overigens praten we dan niet over het bruto inkomen maar over het verzamelinkomen overeenkomstig de belastingaangifte en dus na aftrek van aftrekposten. Dit laatste kun je vinden op je voorlopige of definitieve aanslag van de laatste belastingaangifte.

Op deze pagina staat aan welke voorwaarden je vriend moet voldoen om in aanmerking te komen voor Zorgtoeslag. Volgens mij voldoet je vriend aan alle voorwaarden.

En dan nu het beste nieuws tot nu toe: Volgens deze pagina kun je nog tot 1 september 2018 Zorgtoeslag aanvragen voor 2017. Dus als je nu gelijktijdig Zorgtoeslag voor je vriend aanvraagt voor zowel 2017 als 2018 dan is je vriend hopelijk weer even uit de problemen.

Mijnheer A. Deen hierboven heeft overigens gelijk. Het verkopen van de woning an sich heeft geen fiscale consequenties tot gevolg. Wel heeft dit tot waarschijnlijk gevolg dat zijn vermogen zich dan in één ruk bevindt boven de grens van huurtoeslag ad € 30.000,- (2018) zodat je daar weinig mee opschiet. Ook een bijstandsuitkering kan hij dan in principe op zijn buik schrijven maar dat kon hij overigens toch al omdat hij een maandelijks inkomen heeft van € 1.000,-.

Overigens ben ik diep in mijn hoofd wel bezig om een mogelijke oplossing uit te werken maar daar heb ik nu even geen tijd en zin in want daar moet ik er eens echt goed voor gaan zitten. Bovendien wil ik / willen wij dan eerst graag van je weten wat nou precies de reden is geweest dat zijn belastingadviseur er niet in is geslaagd om Zorgtoeslag aan te vragen. Missen wij iets dan wel zien wij iets over het hoofd?
Reputatie 6
Badge +6
(off-topc) @F. den Oudsten : je bent inderdaad recordhouder met het langste (inhoudelijke) antwoord binnen een topic 😉.

(on-topic): Ik ga mij nu niet mengen in het gesprek, maar ik wil wel aangeven dat het echt top is om te zien dat er zo wordt meegedacht met @xxx2 .

Prettig weekend
Beste Mensen,

Hartelijk dank voor al jullie reacties.
Om maar direct een misverstand uit de weg te ruimen: Vriend ontvangt wel zorgtoeslag.
Excuses voor de geschapen verwarring.
Het probleem spitst zich toe op het verkrijgen van huurtoeslag.
Het verkrijgen daarvan vormt de bodem van ons plan.

Dan nog wat cijfers:

OZW waarde van appartement is 260.000
Hypotheek is 50.000 Spaar en 60.000 Aflossingsvrij.
Hypotheek is aangegaan in 2006 en loopt tot medio 2026.

Waarde bij vrije verkoop volgens makelaar 350.000

Vriend is echter verknocht aan huis en buurt -en niet enkel omdat zijn relatie 500 m. bij hem vandaan woont!- en is graag bereid voor het kunnen blijven wonen af te zien van (over)winst incasseren bij verkoop op de vrije markt.
Indien hij wel voor het geld gaat moet hij immers voor heel veel geld huren en verdampt zijn winst spoedig. Tegen de tijd dat hij noodzakelijk op een sociale huurwoning zal zijn aangewezen, zal deze niet voor het oprapen zijn. In feite onmogelijk te vinden zijn.

Zoals eerder gezegd: Vriend is 60.
Daar voeg ik aan toe dat hij vanaf zijn 65e jaarlijks een pensioen van rond 8000 tegemoet mag zien.

Ik hoop met deze gegevens alle meedenkers van dienst te zijn. Hun inspiratie op te wekken.

Vriendelijke groeten.
Reputatie 7
Badge +5
Nou xxx2 Mijn inspiratie heb je wel opgewekt dus ik begin maar gewoon.

Eigenlijk is je informatie een beetje tegenstrijdig. Enerzijds zeg je dat het verkrijgen van huurtoeslag de bodem is van jullie plan. Anderzijds dat je vriend verknocht is aan huis, buurt en relatie en zodoende ook af wil zien van zijn overwinst. Enerzijds wil je huurtoeslag, anderzijds weet je dat dat niet mogelijk is als hij het huis verkoopt voor een marktconforme prijs en gaat huren maar ook dat huren wil hij niet omdat de huurprijzen dan weer een te grote aanslag zouden vormen op het vermogen van de vriend. Je stelt ons zodoende wel voor problemen.

Ik heb wat oplossingen in mijn hoofd waarvan de ene misschien wat werkbaarder is dan de andere.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen. Huurtoeslag kun je vergeten. Wel is er heel misschien een oplossing te vinden in een sociale huurwoning in de buurt zonder huurtoeslag en wel….. nu! In Amsterdam heerst woningnood. Je zou er verbaasd over zijn hoeveel deuren er mogelijk voor je open gaan als jij met een verhaal komt dat hij nu(!) een sociale huurwoning wil in de buurt waar hij woont maar dan een koopwoning achter laat van € 350.000,-. Ik zou zeggen, stap eens binnen bij een woningcoöperatie, doe je verhaal en wat kan je gebeuren? Nee heb je al. Trouwens, dat ‘in de buurt’ kan ook heel goed in een straal van 10 a 15 km om het oude huis heen zijn. Met fiets of auto ben je er zo.

Hij krijgt dan een verkoopprijs van € 350.000,-, lost daarmee de hypotheken van
€ 110.000,- af en bovendien de schulden van ?????? € 40.000,- ????
Hij houdt dan € 200.000,- over, al zijn financiële zorgen zijn voorbij, hij kan ruim gaan leven en hij heeft daarna helemaal geen behoefte meer aan huurtoeslag. Ook je Zorgtoeslag vervalt dan echter maar mogelijk kun je dat dan ondervangen door bepaalde bedragen ‘buiten de boeken’ te houden of een flinke auto te kopen waardoor je weer onder de grens voor Zorgtoeslag komt. Persoonlijk zou ik dat niet doen maar goed, het ene individu is het andere niet. Op termijn kom je trouwens toch wel weer onder die grens voor Zorgtoeslag als het langzamerhand op gaat. Wel zul je even een periode moeten overbruggen tenzij …… Je kunt een deel van dat geld ook gaan beleggen. Als je dat wilt verwijs ik je voor mijn mening daarover nogmaals naar mijn inzending op een ander draadje hier. Als je
€ 100.000,- belegt op de manier zoals ik dat daar voor ogen hebt dan heeft je vriend over 10 jaar ongeveer € 300.000,- tot zijn beschikking. De rest maak je in die tussentijd op.
Dus je vriend kan in korte tijd van een armoedzaaier een rijk man worden als het een beetje mee zit.

Een andere oplossing is om er een hypotheek bij te nemen van bijvoorbeeld 100.000,-. Ik denk dat daar best wel ruimte voor is gezien de waarde van het huis. Je lost daarmee weer die schulden af ad ???? € 40.000,- ???? en je hebt de komende vijf jaar € 12.000,- extra ter beschikking om van te leven. Wel moet je natuurlijk extra aflossen. Ik zou de hypotheekduur daarbij niet langer nemen dan 15 jaar omdat er in de vorige eeuw al een wet gemaakt is dat een ieder maar maximaal 30 jaar een aftrekbare hypotheek mag hebben uitgezonderd die personen die in de vorige eeuw al een hypotheek hadden. Omdat die wet is ingegaan omstreeks de eeuwwisseling mogen senioren tot maximaal 2030 aflossen.

Je zegt dat de huidige hypotheken zijn ingegaan in 2006 en lopen tot 2026. Een hele belangrijke vraag daarbij is of dan in 2026 de hypotheek zelf afloopt of slechts de rentevaste periode zodat jullie vriend nog tot in 2036 door moet met zijn al lopende hypotheken. Heb je dat nagegaan?

Mocht jullie vriend overigens de komende jaren werkeloos raken dan is het van belang om nu al te beseffen dat hij dan de WW in kan gevolgd door een zogenaamde IOW-uitkering die geen vermogenstoets kent.

Op 65 jaar krijgt jullie vriend € 8.000,- aan pensioen en dik twee jaar later AOW er bij. Hij moet zien dat hij die periode overbrugt.

Nog een andere oplossing, ik weet niet wat je vriend doet voor werk, welke uren van de dag enz. maar denk ook eens aan een bijbaantje. Ook weet ik niet hoe zijn lichamelijke conditie op dit moment is. Maar als ik in een vergelijkbare positie zou zitten dan zou ik een bijbaantje als postbezorger overwegen. De voordelen daarvan zijn: je verdient wat, je kunt je eigen werk indelen en, heel belangrijk, het houd je in conditie. Er zijn nu mensen die betalen om in een sportschool op een hometrainer te kunnen zitten of op een loopband te kunnen lopen. Als je in plaats van naar de sportschool te gaan een baantje als postbezorger neemt dan kom je in conditie, je raakt fit, het kost niks en je krijgt nog geld toe ook.

Als ik dat zou overwegen dan zou ik me in verbinding stellen met zo’n postbezorgingsinstelling en gewoon eens vragen of je drie weken zonder salaris mag meelopen met een senior-postbezorger om te kijken of het wat voor je is. Het voordeel is dat je dan al binnen bent en als je je dan ook nog enthousiast toont om te helpen dan brengt die bezorger een positief advies uit aan zijn baas en ben je voorgoed binnen als je officieel solliciteert. Zie de volgende links:

Actief 65+

Postnl

Mijn voorkeur zou toch de eerste oplossing zijn, zoekt en gij zult vinden en al zoekende en pratende word je toch steeds een stukje wijzer. En vergeet niet. Voor koophuizen betaal je nu de hoofdprijs, dat geldt dus ook als je verkoopt. Dat kan over drie jaar zo maar weer anders zijn als de rente stijgt of mensen doorkrijgen dat ze steeds minder kunnen aftrekken. Sla je slag.

Tot slot, en dat is wel een advies, zoek een goede financieel adviseur en laat je begeleiden voordat je echt iets onderneemt, bijvoorbeeld iemand die lid is van de Ffp
Reputatie 7
Badge +5
Een meelezende ‘vriend’ wees me per e-mail nog op de volgende site . Dus ere wie ere toekomt, het idee is niet van mij zelf afkomstig.

Het is een idee. Ik denk dat ik de voordelen niet hoef uit te leggen.

Wel denk ik dat:

- je toch een onafhankelijke Financieel Adviseur nodig hebt die je begeleidt en je eventueel
ook wijst op eventuele risico’s. .
- Je het ook moet laten taxeren door iemand die ONafhankelijk is.

Let overigens op:

- Je raakt je huur- en Zorgtoeslag definitief kwijt!!

- Maar de rest van je leven is zorgeloos als je althans financieel geen gekke dingen doet.
- Je maakt gratis gebruik van de contacten die de betreffende club heeft met vermogende
particulieren.
- Je kunt er gewoon blijven wonen.
- Wellicht breekt op een gegeven moment toch weer het moment aan dat je gebruik kunt
maken van Zorgtoeslag.

Het idee is het overwegen waard en de keus is aan jullie!!!

Reageer