Consumentenbond.nl

Oproep: Tevreden over pechhulp?


Reputatie 4
Badge +6
Deze zomer met de auto op vakantie? Een goede pechhulpdekking kan handig zijn, zowel in eigen land als verder weg. Toch? De Consumentenbond is benieuwd naar verschillende ervaringen met pechhulpdiensten, die je los of via bijvoorbeeld een dealer of autoverzekeraar afsloot.

Werd de auto bijvoorbeeld ter plekke gerepareerd of was er een goed alternatief (vervangend vervoer) en werd je bijvoorbeeld snel geholpen? Laat het ons weten!

17 reacties

Reputatie 7
Badge +6
De laatste keer dat ik pech had met mijn bedrijfswagen werd ik verwezen naar de mobiliteitsgarantie van VW . Ik mocht mijn eigen dealer, die vlakbij was niet bellen en moest wachten tot ik terug gebeld zou worden. Dit duurde nogal , waardoor ik met hangen en wurgen terug naar huis gereden ben. De auto reed steeds enkele minuten en viel dan weer uit, maar ik was niet ver van huis. Thuis nog meer dan een uur gewacht, totdat ......jawel .... mijn eigen dealer zeer ongeinteresseerd belde met de vraag of ik pech had. Ze wilden niet komen nadat ze hoorden hoe ik thuis gekomen was. Op die manier moest ik ook maar naar de garage rijden. Het defecte onderdeel was niet voorradig , waarop ik ook alweer met duidelijk merkbare ergernis en tegenzin een leenauto mee kreeg. Al met al waardeloos dus.
Badge
De 1e & laatste keer had ik door eigen schuld een lege accu met de motor. Die had inmiddels met behulp van een helling in een parkeergarage wel al gelopen, maar was na een paar km weer stilgevallen. Ik heb pechhulp van de KNMV maar die besteden het kennelijk uit aan (in dit geval) de ANWB. Ik zou een uur moeten wachten maar het werd iets van 35 of 45 minuten denk ik. Goed zorgvuldig en professioneel geholpen en de monteur is ook nog een stukje met me opgereden richting autosnelweg voor de zekerheid. Die verdient een dikke pluim . . .
Reputatie 4
Badge +6
Snelle (en vriendelijke!) hulp lijkt me inderdaad belangrijk, net als reparatie ter plekke (zo mogelijk) en geen gepeperde factuur achteraf. Maar hoe zit dat bij pech in het buitenland?
mijn man en ik waren op vakantie in de Eifel,allebei op de motor. Donderdags is mijn man aangereden door een auto. Hij had zelf gelukkig niets,maar de motor is kapot en hij mocht vand politie ook niet meer verder rijden. ANWB Alarmcentrale gebeld,konden of wilden ons niet helpen. Dit terwijnl mijn man al bijna 30 jaar lid is en we een pechhulp Europa en een reisverzekering hadden afgesloten. Ten einde raad kennisen gebeld die ons hebben opgehaald. Ook de motorverzekering hadden we niks aan. We zijn zeer teleurgesteld in de verzekeringen en ANWB. We hebben klachten ingediend dus afwaachten maar. Wel kunnen we onze onkosten declareren bij de verzeking,dus ben benieuwd.
Reputatie 4
Badge +6
@A. Pathuis_Luiken: zeer vervelend, gaf de alarmcentrale aan waarom er geen hulp werd geboden?
mijn man heeft met ze gebeld,maar er werd niet uitgelegd waarom niet
Zojuist een mail ontvangen van Ditzo (mijn huidige auto verzekeraar).

Ik kan pechhulp afsluiten vanaf € 45,- p/jr:

https://ci5.googleusercontent.com/proxy/WgkcQh544wvq2z1E4BqHNZKas_gZOC653yo9LMJjV9oUFAptBHmWcjXnvbn2GAnhLhimGwt2AtH_M5_bHSDiR_ietIY=s0-d-e1-ft#http://ditzo.emsecure.net/images/checkmark.png Dekking in Nederland Én Europa
https://ci5.googleusercontent.com/proxy/WgkcQh544wvq2z1E4BqHNZKas_gZOC653yo9LMJjV9oUFAptBHmWcjXnvbn2GAnhLhimGwt2AtH_M5_bHSDiR_ietIY=s0-d-e1-ft#http://ditzo.emsecure.net/images/checkmark.png (Nood)reparatie ter plaatse (zelfs in je eigen woonplaats)
https://ci5.googleusercontent.com/proxy/WgkcQh544wvq2z1E4BqHNZKas_gZOC653yo9LMJjV9oUFAptBHmWcjXnvbn2GAnhLhimGwt2AtH_M5_bHSDiR_ietIY=s0-d-e1-ft#http://ditzo.emsecure.net/images/checkmark.png Een vergelijkbare vervangende auto


https://ci5.googleusercontent.com/proxy/WgkcQh544wvq2z1E4BqHNZKas_gZOC653yo9LMJjV9oUFAptBHmWcjXnvbn2GAnhLhimGwt2AtH_M5_bHSDiR_ietIY=s0-d-e1-ft#http://ditzo.emsecure.net/images/checkmark.png Vervoer van auto en passagiers als reparatie niet direct mogelijk is


En rijdt een ander in jouw auto, dan helpen we ook!

Je sluit de dekking "Pechhulp" af vanaf € 45 per jaar. Naast deze extra dekking kun je ook kiezen voor andere aanvullende dekkingen, bijvoorbeeld de dekking "Schade Inzittenden".



Als ik op dit aanbod inga, blijken de kosten voor mij minimaal € 8,22 p/mnd; € 98,64 p/jr. dus, meer dan het dubbele van de aanbieding! Ditzo reageert als volgt: In onze e-mail wordt aangegeven dat de dekking af te sluiten is vanaf €45,- per jaar. Dit is een vanafprijs. De prijs voor pechhulp is per polis verschillend en wordt gebaseerd op verschillende factoren, waaronder het merk en type van de auto en klantgegevens, zoals adres en geboortedatum. Op basis daarvan is de aanvullende dekking voor pechhulp voor u op een bedrag van €8,22 uitgekomen. Ik vind dit misleidend. Mag dit zomaar?
@H.G. van Rheenen: Ditzo had onderin vermeld wat de kosten bij andere verzekeraars waren, peildatum 19 juni (hier werd niet gesproken over vanaf prijs (of tot). Maar als ik dan naar de uiteindelijke premie kijk die ik bij Ditzo had, zaten ze zeker niet bij de goedkoopsten (wel als je van de misleidende aanbieding van € 45,- uitgaat.
Reputatie 7
Badge +6
Ze komen er mee weg doordat ze het woordje VANAF er bij zetten. Misleidend vind ik het zeker, omdat de prijs vrijwel altijd zeker hoger uitvalt , maar vrijwel alle bedrijven maken misleidend reclame . Welkom in de wereld van list en bedrog.......

In reactie op:

Zojuist een mail ontvangen van Ditzo (mijn huidige auto verzekeraar).

Ik kan pechhulp afsluiten vanaf € 45,- p/jr:

https://ci5.googleusercontent.com/proxy/WgkcQh544wvq2z1E4BqHNZKas_gZOC653yo9LMJjV9oUFAptBHmWcjXnvbn2GAnhLhimGwt2AtH_M5_bHSDiR_ietIY=s0-d-e1-ft#http://ditzo.emsecure.net/images/checkmark.png Dekking in Nederland Én Europa
https://ci5.googleusercontent.com/proxy/WgkcQh544wvq2z1E4BqHNZKas_gZOC653yo9LMJjV9oUFAptBHmWcjXnvbn2GAnhLhimGwt2AtH_M5_bHSDiR_ietIY=s0-d-e1-ft#http://ditzo.emsecure.net/images/checkmark.png (Nood)reparatie ter plaatse (zelfs in je eigen woonplaats)
https://ci5.googleusercontent.com/proxy/WgkcQh544wvq2z1E4BqHNZKas_gZOC653yo9LMJjV9oUFAptBHmWcjXnvbn2GAnhLhimGwt2AtH_M5_bHSDiR_ietIY=s0-d-e1-ft#http://ditzo.emsecure.net/images/checkmark.png Een vergelijkbare vervangende auto


https://ci5.googleusercontent.com/proxy/WgkcQh544wvq2z1E4BqHNZKas_gZOC653yo9LMJjV9oUFAptBHmWcjXnvbn2GAnhLhimGwt2AtH_M5_bHSDiR_ietIY=s0-d-e1-ft#http://ditzo.emsecure.net/images/checkmark.png Vervoer van auto en passagiers als reparatie niet direct mogelijk is


En rijdt een ander in jouw auto, dan helpen we ook!

Je sluit de dekking "Pechhulp" af vanaf € 45 per jaar. Naast deze extra dekking kun je ook kiezen voor andere aanvullende dekkingen, bijvoorbeeld de dekking "Schade Inzittenden".



Als ik op dit aanbod inga, blijken de kosten voor mij minimaal € 8,22 p/mnd; € 98,64 p/jr. dus, meer dan het dubbele van de aanbieding! Ditzo reageert als volgt: In onze e-mail wordt aangegeven dat de dekking af te sluiten is vanaf €45,- per jaar. Dit is een vanafprijs. De prijs voor pechhulp is per polis verschillend en wordt gebaseerd op verschillende factoren, waaronder het merk en type van de auto en klantgegevens, zoals adres en geboortedatum. Op basis daarvan is de aanvullende dekking voor pechhulp voor u op een bedrag van €8,22 uitgekomen. Ik vind dit misleidend. Mag dit zomaar?
Maar het mooie is dat ik niet de mogelijkheid heb deze verzekering af te sluiten voor deze vanaf-prijs.Als ik een auto kan kopen vanaf X, kan ik de auto en toebehoren Y naar wens kopen voor X + Y. Ik kan er ook voor kiezen alleen X te kopen.Bij de verzekering wordt gezegd dat IK vanaf € 45,- deze verzekering kan afsluiten; ik krijg de mail persoonlijk (ik wordt persoonlijk aangesproken), maar IK heb niet de mogelijkheid de verzekering vanaf € 45,- af te sluiten. Dan is dat toch misleidend?
Off topic

In reactie op:

@P. de Bruijn

Vandaag overkwam me hetzelfde misleidende probleem in de supermarkt van Albert Heijn.

BONUS - Wasa-KnÄcke diverse soorten, tweede gratis!

Ik koop dus twee pakjes, maar aan de kassa bleek zÒnder korting....!! Tweede gratis was voor mij toch echt wel bij twee de halve prijs, 50% of ÉÉn van twee voor niks! Helemaal NIETS dus! De Kassa bleef stoer.

Een kwartier en drie medewerkers later kende ik de oorzaak van de kassa-weigering: Tweede gratis voor diverse soorten (Bonus-tekst) is niet hetzelfde als tweede gratis of tweede gratis voor alle soorten.

De pechhulp van AH was dit ook nog nooit opgevallen. Of ze tussendoor erover met Zaandam hebben moeten bellen.....?? Klanten interpreteren klakkeloos en de aanbieders doet dat ook niet per ongeluk. Bewust manipuleren van duizenden klanten per dag? Wilt u de bon.....nee hoor.....moet worden JA GRAAG!

Bewuste manipulatie? bij de verzekeraar en in de supermarkt. Stoppen.





Ik belde afgelopen vrijdag nogmaals met Ditzo om een reactie te ontlokken.

Ik: Ik ontving van u een mail waarin stond vermeld dat ik vanaf 45,- pechhulpverz. kan afsluiten; ik wil de verzekering graag afsluiten voor dit bedrag.

Ditzo: Even uw gegevens erbij halen... Als ik uw gegevens erbij haal kom ik op 8,22 per maand. Ik kan u die verzekering niet aanbieden voor dat bedrag.

Ik: Dat deed u (Ditzo) anders wel. Ik werd persoonlijk aangesproken in de mail en er werd vermeld dat IK de verzekering kon afsluiten vanaf genoemd bedrag. Gek genoeg overschrijd ik mijn jaarbedrag al na 5 maanden. Aan welke eisen moet ik dan voldoen om de verzekering wÈl af te kunnen sluiten voor 45,-?

Ditzo: Dat is voor u helaas niet mogelijk.

Conclusie: misleiding.
Maar hoe tevreden bent u nu met de pechhulp?
@A. Deen: Goed punt. Ik heb hem maar op klachtenkompas geplaatst.
Ik ben jaren lid geweest van de ANWB en heb meerdere malen gebruik gemaakt van de pechhulp (meestal aan huis).

De wachttijd was acceptabel (in de winter soms langer, omdat dan veel meldingen zijn en aanrijtijd ook langer is).

Ze wisten de auto altijd met een tijdelijke oplossing aan de praat te krijgen.

Zolang ik lid was, was ik tevreden.



Bij aanschaf van een nieuwe auto werd de pechhulp overbodig; die werd immers standaard aangeboden door de dealer (Ford; nooit gebruik van hoeven maken).

Het opzeggen van de verzekering bleek nog wel een dingetje. Ik was in de veronderstelling dat wettelijk geregeld was dat verzekeringen nadat je een jaar lid bent geweest, niet stilzwijgend met een jaar verlengd konden worden, maar na het eerste jaar maandelijks opzegbaar was. ANWB heeft een creative weg gevonden om deze wet te omzeilen. Je bent abonnee van de kampioen en maakt daarbij gebruik van de verzekering. U moet het abonnement het hele jaar volmaken en het tarief is identiek. Volgens mij is dat grijs gebied waar ANWB zich in bevind. Dat ANWB op deze manier verlatende klanten een oor aan wil naaien (ze gaan immers toch weg; wat maakt het nog uit) laat mijn bloed nog altijd koken. Ik zal als dan ook altijd kiezen voor een andere aanbieder dan ANWB voor een nieuwe pechhulpverzekering. Uit principe.
Reputatie 7
Badge +6
Helemaal mee eens , P de Bruin. De ANWB gedraagt zich als een commercieel bedrijf, waarbij eigen belang voorop staat en niet het belang van de leden. Ook hun tarieven vind ik aan de hoge kant.Ik hoop voor ze , dat ze een keer het licht gaan zien en zich weer als een vereniging gaan gedragen. Zo niet, dan vrees ik dat steeds meer leden het voor gezien houden, mede door de gratis pechhulp van de autofabrikanten.....
Reputatie 4
Badge +6
M.b.t. de tijdelijke pechhulp oplossing: werd de auto wel naar tevredenheid gereparereerd of moest je daarna alsnog zelf een reparatie laten uitvoeren elders? Die opzegtermijn is inderdaad fors, het klopt dat je normaal egsproken bij schadeverzekeringen na een jaar kunt opzeggen (met een maximale opzegtermijn van een maand).

In reactie op:

Ik ben jaren lid geweest van de ANWB en heb meerdere malen gebruik gemaakt van de pechhulp (meestal aan huis).

De wachttijd was acceptabel (in de winter soms langer, omdat dan veel meldingen zijn en aanrijtijd ook langer is).

Ze wisten de auto altijd met een tijdelijke oplossing aan de praat te krijgen.

Zolang ik lid was, was ik tevreden.



Bij aanschaf van een nieuwe auto werd de pechhulp overbodig; die werd immers standaard aangeboden door de dealer (Ford; nooit gebruik van hoeven maken).

Het opzeggen van de verzekering bleek nog wel een dingetje. Ik was in de veronderstelling dat wettelijk geregeld was dat verzekeringen nadat je een jaar lid bent geweest, niet stilzwijgend met een jaar verlengd konden worden, maar na het eerste jaar maandelijks opzegbaar was. ANWB heeft een creative weg gevonden om deze wet te omzeilen. Je bent abonnee van de kampioen en maakt daarbij gebruik van de verzekering. U moet het abonnement het hele jaar volmaken en het tarief is identiek. Volgens mij is dat grijs gebied waar ANWB zich in bevind. Dat ANWB op deze manier verlatende klanten een oor aan wil naaien (ze gaan immers toch weg; wat maakt het nog uit) laat mijn bloed nog altijd koken. Ik zal als dan ook altijd kiezen voor een andere aanbieder dan ANWB voor een nieuwe pechhulpverzekering. Uit principe.

Reageer