Consumentenbond.nl
Beantwoord

Oproep tot verplichten aankondiging automatische incasso's

Badge
  • Nieuwe deelnemer
  • 1 reactie
Hallo,
Ik pleit voor het verplichten van het sturen van een aankondiging van automatische incasso. Ik dacht dat dit al verplicht was - ik ontvang tenminste van veel bedrijven dergelijke aankondigingen - maar niets blijkt minder waar, kwam ik onlangs achter.
Ooit waren mijn dochters geabonneerd op SQULA. Inmiddels zitten ze al lang en breed op de middelbare school. Ik meende dat ik beide abonnementen had opgezegd. Echter, wat schetst mijn verbazing: mijn jongste dochter (nu in de 4e) ontvangt ineens een vriendschapsverzoek van een andere gebruiker op Squla. Heb onmiddellijk het account gecheckt en wat blijkt: 1 account was toch nog actief. Dusdanig actief dat er blijkbaar ook nog jaarlijkse automatische incasso van zo'n 90 euro actief stond. Ik heb contact gezocht met de organisatie, want heb toch zeker 4 jaar voor niets betaald. Ik kreeg uit coulance 2 jaren teruggestort met de mededeling: 'Omdat er ook een verantwoordelijkheid bij de klant zelf ligt voor het beheren van de lidmaatschappen, zullen wij daarom niet meer betalingen terugboeken.' En: 'Stilzwijgende verlengingen zijn in Nederland toegestaan, mits het abonnement omgezet wordt naar een abonnement voor onbepaalde tijd. Ook wordt in de Algemene Voorwaarden aangegeven dat lidmaatschappen doorlopen, ongeacht er wel of niet geoefend wordt op het account. Door akkoord te gaan met deze voorwaarden tijdens de bestelling, heb je je digitale handtekening gezet. Wij zijn er niet toe verplicht om het lidmaatschap met terugwerkende kracht op te zeggen.'
Ik vind dit principieel onheus. Wat mij betreft is het een en bewuste keuze van bedrijven om 'slapende klanten niet wakker te schudden'. Daarom pleit ik voor het verplichten van de aankondiging tot incasso.
@Consumentenbond: is er nog wat te doen richting Squla?
Benieuwd wat jullie vinden.
Marlies
icon

Beste antwoord door Monique 5 juni 2019, 15:25

Beste @MRW,

Vervelend dat je een aantal jaren voor niets hebt moeten betalen. Op deze pagina vind je meer over het stilzwijgend verlengen van abonnementen. Daar staat dus ook onder andere dat Squla wettelijk gezien inderdaad het abonnement mocht verlengen. Ik snap dat je graag een seintje van ze had willen ontvangen, maar helaas lijkt het er niet op dat daar nog iets aan te doen valt. Intern geef ik je signaal in ieder geval door. Mocht je hier toch nog meer informatie over willen ontvangen, als je lid bent van de Consumentenbond kun je contact opnemen met ons juridisch adviesteam om hier advies over in te winnen. Je bereikt ze op werkdagen tussen 08:30 en 18:00 door te bellen naar 070 - 445 45 45.
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Als het goed is komt er een aankondiging van de eerste incasso in je bank berichten.

Maar bedoel je dat er bij iedere incasso een bericht moet komen in je bank berichten?
Zo ja, dat worden dan heel veel berichten per maand.

Ik vind Scula zeer coulant in deze zaak.

Mogelijke oplossing om een dergelijk probleem te voorkomen:
Af en toe de bankafschrijvingen goed doornemen, dat voorkomt waarschijnlijk nog meer onverwachte verrassingen.
Reputatie 7
Badge +5
Dag Marlies,

Ik denk en vind ook van niet. Het is inderdaad de verantwoordelijkheid van de gebruiker om een en ander in de gaten te houden. Als er geld van je rekening wordt afgeschreven dan heb je ze ooit een machtiging daarvoor gegeven. En dan kun je het account wel beëindigen maar je moet dan ook in de gaten houden of er niets meer wordt afgeschreven. Ik controleer altijd al mijn afschrijvingen.

Ik heb ook wel eens een account ergens beëindigd. Nadien schreven ze toch geld af. Daar ben ik dan altijd heel makkelijk over. Ik storneer dan de afschrijving. Doen ze het nog een keer dan zoek ik wel een manier om ze voorgoed te blokkeren. Bij ING kun je daartoe een zogenaamd formulier on-line invullen.
Met dit formulier kun je melding maken van een onterechte incasso ook als die buiten de normale terugboekingstermijn valt. Voor de meeste incasso's is deze termijn 56 kalenderdagen.

Je zegt dat er coulancehalve al twee coulancejaren zijn terug gestort. Ik ga er van uit dat dit de eerste drie jaar betreft. Ik zou proberen om het laatste jaar er ook bij te pakken door je bank opdracht te geven om ook de laatste opdracht te storneren met als argument dat je het account al lang geleden hebt opgezegd waardoor men onrechtmatig misbruik heeft gemaakt van een machtiging die door de opzegging niet langer geldig was.

Laat ons het resultaat nog even weten.

Overigens ben ik niet van de Consumentenbond. De Consumentenbond geeft hier(!) namelijk doorgaans geen antwoord op dergelijke vragen, uitzonderingen soms daargelaten.
Badge
Hi,
Dank voor jullie inzichten, wat ik bedoel is dat bedrijven zelf een aankondiging moeten sturen. Als er stilzwijgende/automatische verlenging staat in de voorwaarden krijg ik van vele bedrijven waar ik een abonnement heb, keurig een aankondiging. Zeker als het gaat om incasso's van 1x per jaar. Goed voor het vertrouwen. Ik vind het dus een zwak argument van Squla dat er geen wettelijke verplichting is. Gaat hier ook om intrinsiek goed gedrag. Ik stel me zo voor dat bedrijven die dit niet doen ook een beetje bang zijn om slapende honden wakker te maken en te maken krijgen met meer opzeggingen dan ze krijgen als ze niets doen.
En natuurlijk moet ik mijn afschriften beter controleren...dat geldt zeker ook. Gek genoeg heb ik het idee (tja...) dat ik op een gegeven moment dit heb gecontroleerd, maar heb waarschijnlijk niet ver genoeg terug gezocht...(tja).
Reputatie 7
Badge +5
Tja, ik krijg zulke aankondigen soms ook in de postbus die bij MijnING rekening behoort maar niet altijd. En er is een lijst van af te schrijven bedragen maar die moet ik dan wel zelf bewust raadplegen als ik dat wil. Maar ja, het is wat jij zegt, sommige bedrijven hebben het fatsoen (of in jouw woorden, het intrisieke goede gedrag) en sommige bedrijven niet en zo lang dat fatsoen niet wettelijk afgedwongen wordt kunnen ze hun goddelijke gang gaan.
Reputatie 7
Badge +6
Er was een keer - kan wel 25 jaar geleden zijn - dat de banken een actie voerden dat je overging op zoveel mogelijk automatische incasso's en machtigingen aan bedrijven en particulieren. We kregen voor elke een set gekleurde kaarten voor je eigen administratie, wat had je afgesloten en een kaart om die weer op te zeggen. Toen kregen wij ook verstand van het begrip storneren, dat was die derde gekleurde kaart.

Mijn vrouw en ik maakten toen een overzicht van alles wat we hadden afgesloten. Het paste op één A4-velletje papier. We noemden het Annuarium. Van links naar rechts de 12 maanden van het jaar, van boven naar beneden de afgesloten machtigingen en/of incasso's met de drie W's oftewel Wanneer, Wie en Waarvoor. Dan vul je de vakjes in welk bedrag in welke maand afgeschreven wordt. Het annuarium maakten we aan het begin van het jaar, dus de bedragen waren een prognose, bij benadering. Elke keer als de bankafschriften kwamen zag je in een oogopslag of het klopte. Een vreemde afschrijving haalden we er meteen uit en reclameerden we direct.

We waren toen al een heleboel jaar lid van de Consumentenbond en leerden uit de Consumentengids dat je controle moest houden over je administratie. Dit annuarium hebben we nog steeds. In een oogopslag zien we wat we in een heel jaar kwijt zijn aan vaste verplichtingen. Uurtje werk op Excel en printen maar. Ik zou het u van harte toewensen dat u ook zo'n soort schema had voor uzelf. Als je iets hebt opgezegd - elk jaar veranderen de dingen, een gezin groeit - dan streep je het door op het annuarium. Komt er toch een afschrijving, dan zie je het meteen en kan je in de eerste maand al reclameren, en niet na een paar jaar.
Andere banken zullen dat vast ook wel zoiets hebben maar op de site van de ING kun je een lijstje van incassanten krijgen met laatste incasso datum. Het is denk ik het overzicht dat eigenlijk jaarlijks even moet bekijken.
Reputatie 7
Badge +7
Beste @MRW,

Vervelend dat je een aantal jaren voor niets hebt moeten betalen. Op deze pagina vind je meer over het stilzwijgend verlengen van abonnementen. Daar staat dus ook onder andere dat Squla wettelijk gezien inderdaad het abonnement mocht verlengen. Ik snap dat je graag een seintje van ze had willen ontvangen, maar helaas lijkt het er niet op dat daar nog iets aan te doen valt. Intern geef ik je signaal in ieder geval door. Mocht je hier toch nog meer informatie over willen ontvangen, als je lid bent van de Consumentenbond kun je contact opnemen met ons juridisch adviesteam om hier advies over in te winnen. Je bereikt ze op werkdagen tussen 08:30 en 18:00 door te bellen naar 070 - 445 45 45.
Tja, misschien toch iets voor de CB om aandacht aan te geven. Voor op internet aangegane verplichtingen geldt, als ik het wel heb, consumentenbescherming door de mogelijkheid om binnen 14 dagen te herroepen. Maar in mijn laatste baan (10 jaar geleden) bij een advocatenkantoor was het nog steeds zo, dat overeenkomsten met een digitale handtekening (wat dat ook moge zijn) niet rechtsgeldig waren zolang ze niet van fysieke handtekeningen waren voorzien. Of dat nog steeds zo is, en op stilzwijgende verlenging van een op internet aangegane overeenkomst van toepassing, lijkt mij een interessante vraag.
Reputatie 7
Als je regelmatig naar je bankzaken kijkt dan zie je dat toch?

-------------------------------------------------------------

Een digitale handtekening is net zo rechtsgeldig als een gewone.
Als je regelmatig naar je bankzaken kijkt dan zie je dat toch?

Klassiek gevalletje "de vraag stellen is het antwoord geven"
Reputatie 7
Badge +6
Altijd controleren of het goed gegaan is in dit soort zaken . Dat blijkt maar weer . Dat dit 4 jaar heeft kunnen doorgaan vind ik extreem . Dan wordt er zeer onvoldoende op de afschrijvingen gelet naar mijn mening. De andere kant is : Juist omdat het relatief vaak mis gaat zou een wettelijke aanpassing om verplicht te stellen dat consumenten bij verlengen altijd gewaarschuwd worden , zeer gewenst zijn. Als je je meldt als klant gaat het altijd wel goed . Als je iets gewijzigd wil hebben of op wil zeggen , gaat het onthutsend vaak mis . Dat is tenminste de ervaring van mij en mijn familie . Ben benieuwd of anderen dat ook zo ervaren hebben.

Reageer