Consumentenbond.nl

Oproep: wil je niet bankieren via je smartphone?

• 22 juni 2018
  • 7 reacties
  • 1485 Bekeken

Reputatie 3
Badge +3
Op de community zijn meerdere berichten te vinden van mensen die hun smartphone niet willen gebruiken om te bankieren, zoals in dit topic.

Voor een portret (met foto) in de Consumentengids bij een artikel over internet- en mobiel bankieren ben ik op zoek naar iemand die deze mening deelt. Dus ben jij iemand die wel internetbankiert, maar niet wilt overstappen naar mobiel bankieren (via de app op een smartphone of tablet)? Laat het weten, dan nemen we contact met je op.

Update 10 juli: Dank voor de reacties, we hebben iemand gevonden die ons wil helpen!

7 reacties

De technologische ontwikkelingen gaan steeds sneller. In plaats van zich er tegen te verzetten, kan beter assistentie geboden worden om deze ontwikkelingen toegankelijk te maken voor de doorsnee-gebruiker.
De technologische ontwikkelingen gaan steeds sneller. In plaats van zich er tegen te verzetten, kan beter assistentie geboden worden om deze ontwikkelingen toegankelijk te maken voor de doorsnee-gebruiker.

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Ongecoördineerd hijgerig achter de nieuwste technische mogelijkheden aanlopen betekent vaak dat essentiële zaken die met veiligheid, risico's verantwoordelijkheden en klantvriendelijkheid te maken hebben over het hoofd worden gezien. De Nederlandse banken lopen sowieso al voorop als het gaat om het weg-automatiseren van vanalles, en zelfs daarná nog verder doorbezuinigen: Geld-Automaten zijn het bekendste voorbeeld, maar acceptgiro, automatische incasso, vroeger tele-bankieren, nu internetbankieren: Allemaal zaken die ontegenzeglijk in het voordeel van de bank zijn als het gaat om (personeels)kosten, maar ondertussen wél steeds meer geld vragen voor het mogen houden van een rekening (terwijl dat ooit zelfs gratis was).

Steeds meer komt bij de 'klant' te liggen en de banken schuiven steeds meer (ook verantwoordelijkheden) af.

Als iemand zijn telefoon zonder goede beveiliging mét bank-app verliest - en dat niet direct in de gaten heeft- kan dat enorme schade opleveren. Niet iedereen is opgewassen tegen de 'vooruitgang': Ik kan niet direct een bron vinden, maar ik kan me een verhaal herinneren dat mensen hun RaboReader meenamen op vakantie in het doosje waar deze in kwam, en dat de rabobank op dat doosje de code had geprint. Dus dat je met die informatie in staat was om rekeningen te plunderen.

Foutje maar dat werd de klanten dus aangerekend. En dat zie je keer op keer gebeuren: Niets is 100% te beveiligen, en banken hebben ook geen behoefte om daar hun best voor te doen om dat te halen, begrijpelijk maar verhaal dan niet iedere keer de schade op de klanten. De ING blééf mij op enig moment maar vragen om een e-mail adres want dat was toch zo gemakkelijk voor mij: Toen ik er op een gegeven moment niet meer onderuit kwam om mijn mail te geven, begonnen ze me ook direct te bestoken met allerlei onzin mails. Toen ik de ING benaderde en vertelde dat ik daar niet van ben gediend, omdat ik gewoon niet via email met de bank wil communiceren (en ik bijgevolg als ik een email van de 'ING' krijg gewoon direct weet dat dat phising is), had met daar zeer lang voor nodig om op te reageren en werd bij hoge uitzondering mijn mail adres verwijderd.

Veiligheid en beveiliging komen ná marketing en mensen producten aansmeren. En zolang dát het geval is ben ik zeker er niet voor maar direct achter 'vernieuwing' aanlopen...
Ronaldvr.
Ik ga grotendeels mee in uw betoog en onderschrijf de meeste punten die U naar voren brengt. Mijn stelling is dat de technologie voortschrijdt, met positieve en negatieve gevolgen en toepassingen en dat men zich daartegen moet wapenen, niet door af te wijzen, maar door te leren hoe ermee om te gaan.
Q.B. Richardson
dat men zich daartegen moet wapenen, niet door af te wijzen, maar door te leren hoe ermee om te gaan.
Q.B. Richardson

Dat ben ik gedeeltelijk wel met je eens, maar het echte probleem is denk ik dat er toch veel mensen zijn die dat gewoon niet lukt. En dat banken dan niet de verantwoordelijkheid moeten afschuiven naar mensen die daar problemen mee hebben: Dat is een beetje wat dan wel de verD66-isering van de samenleving wordt genoemd:

https://www.nrc.nl/nieuws/2015/01/03/zoek-het-lekker-zelf-uit-1455211-a1103582

Red je het niet? Eigen schuld
Jeroen Slot, directeur van het Amsterdamse onderzoeksbureau O+S, ziet daarin de typische opvatting van D66, „een partij voor mensen die de mogelijkheden hebben”.
D66 profileert zich volgens Slot wel als onderwijspartij, maar dan „onderwijs als een sorteermachine. Ze draaien de emancipatoire mogelijkheden van het onderwijs in feite om en zeggen: als je het daar niet redt, dan is het verder je eigen schuld.”
Slot zegt dat de enige plek waar de D66-stemmer de hardheid van het leven nog meemaakt, de oude dag van hun eigen ouders is.
„Het gemarchandeer met de instellingen, het gezeul in de levensavond. De vraag is, kunnen ze zich dan in anderen verplaatsen. Kunnen ze denken: als ík het al niet goed geregeld krijg voor mijn ouders, hoe moeilijk moet het dan wel niet voor anderen zijn die er minder goed voorstaan dan ik?”
Lampert zegt hetzelfde: „D66’ers zijn tot optimisme in staat. Ze zijn vaker dan gemiddeld hoger opgeleid. Ze vinden altijd hun weg wel. De vraag is: is deze zelfredzame, zelfbewuste vrije denker in staat zich in te leven in minder zelfredzame groepen?”
De overlever met de juiste sociale competenties is de ijkpersoon voor beleidsmakend Nederland geworden. En zolang je hem voor ogen houdt, kun je heel wat bezuinigingen opvangen. Straks is alles volkomen redelijk. Maar niet iedereen is redelijk.
Reputatie 2
Badge +1
Heel wat mensen zijn nog niet in het stadium dat een smartphone de normaalste zaak van de wereld is - en een deel ervan zal dat stadium nooit bereiken. Daar moet een algemene dienstverlener als een bank rekening mee houden.

Zelf hoor ik bij de bovenbeschreven categorie die zichzelf wel redt, maar ik vind werken via een smartphone niet handig. Dat gepier op zo'n klein schermpje... Geef mij maar een behoorlijk beeldscherm en een fatsoenlijk toetsenbord.

Een overweging van geheel andere aard betreft de veiligheid van het zogenaamde mobiel bankieren. Er wordt vanuit gegaan, dat het apparaatje absolute zekerheid geeft over de identiteit van de gebruiker en dat is volkomen onterecht. Een telefoontje is gemakkelijk te ontvreemden en meestal slecht beveiligd. (Voor zover de gebruiker zich er zelf al van bewust is dat hij/zij daarvoor iets moet doen, blijft nog het risico van niet meer geüpdate software vol lekken.) Daarnaast is het mogelijk niet het fysieke apparaatje, maar het nummer te ontvreemden.

Nog een argument tegen bankieren via de smartphone is dat men zich daarmee sterk afhankelijk maakt van dat ene doosje. Is het kwijtgeraakt of defect, dan is het over met de financiële transacties - en dat kan buitengewoon vervelend zijn.

Het mogelijke voordeel van het doen van bankzaken via een smartphone, waar de gangbare benaming naar verwijst, mobiel bankieren, lijkt me weinig realistisch. Wie doet nu bankzaken terwijl hij/zij onderweg is?

Zoals al gezegd: niet iedere technische vernieuwing is een vooruitgang!
Ik ben niet tegen mobiel bankieren, maar het moet voor mij als gebruiker, tevens klant wel duidelijk zijn welke risico's ik loop.
In de voorwaarden van de nieuwe mobiel bankieren app van de ING staan punten die ertoe leiden dat de grootte van de risico's niet duidelijk zijn:
* moet instemmen met de bevestiging van de betaling met stem, vingerafdruk of gezicht,
* ik moet er voor zorgen dat niemand mijn stem opneemt als ik een betaling doe
Deze twee voorwaarden kan ik domweg niet accepteren, omdat heimelijke opnames (al dan niet via kwaadaardige apps) niet kunnen worden tegengegaan. Daarnaast verlangt ING dat ik hen het recht geef om mijn telefoon voor hen in een afluisterapparatuur te veranderen:
* ING verzamelt opnames van mijn stem en worden na maximaal 3 maanden vernietigd.
Nb, zonder dat daarbij een activiteit, moment of tijdsduur genoemd wordt en dus permanent?!!!

ik ben benieuwd hoe jullie hier tegen aankijken.
Reputatie 7
Badge +5
Het probleem van ING is, en dat heb ik ook al elders uitgelegd, is het management. Die zijn als trainnee binnen gekomen, zitten nu in een leidinggevende positie en verzinnen dit soort rare dingen om bij hun bazen te scoren.

En verzet je daar als FTE nou maar niet tegen want voordat je het weet krijg je een stempel op je voorhoofd met het de zin ‘niet meer ontwikkelbaar’ er op.

Tegen de klant kunnen ze dat echter niet zeggen want die zou dat niet pikken.
En het mooiste is, ze hebben wat goeds en veiligs, laat dat dan zo!!!

Ik ben het dan ook helemaal eens met @Ronaldvr hierboven in zijn schitterende zin die ik graag hier herhaal:

‘Ongecoördineerd hijgerig achter de nieuwste technische mogelijkheden aanlopen betekent vaak dat essentiële zaken die met veiligheid, risico's verantwoordelijkheden en klantvriendelijkheid te maken hebben over het hoofd worden gezien.’

Als jij heel tevreden bent met mobiel bankieren, prima, ga gerust je gang maar ga niet tegen mij zeggen dat ik ‘moet’. Dat kon nog wel 20 jaar gelden toen ik er werkte maar nu niet meer. Ik moet helemaal niets!!

En laat dat meteen een waarschuwing zijn. Bij de belastingdienst, met vergelijkbare grappen, kan ik niet weg, bij ING wel. En zelfs de belastingdienst heeft het niet voor elkaar gekregen om mij hun grappen, zoals aangifte doen via Digidee, op te dringen. En dat gaat ING ook niet lukken.

Reageer