Consumentenbond.nl

Opstalverzekering met eigen risico in VVE

• 11 mei 2015
  • 9 reacties
  • 1569 Bekeken

Ik woon in een voormalige boerderij waarin 4 woonhuizen zijn gemaakt. Het geheel valt onder appartementsrecht en heeft dus een VVE. Ik heb zelf een inboedelverzekering en de VVE heeft voor het hele gebouw een opstalverzekering.

Onlangs zijn we veranderd van verzekeraar voor de opstalverzekering. Deze was 400 euro per jaar goedkoper, maar daar tegenover hebben we 500 euro eigen risico per geval. Nu liet mijn man bij het schoonmaken iets vallen op de wc-pot waardoor daar een barst in kwam. Hij moest dus vervangen worden. We vroegen ons af of we daarvoor verzekerd waren en belden onze inboedelverzekering. Ja zei men daar, maar niet bij ons. Een wc-pot is nagelvast en valt dus onder de opstalverzekering.

We lieten de pot vervangen. Dat kostte ongeveer 250 euro en valt dus onder het eigen risico, dus ik declareerde dat bij mijn buurman, momenteel de administrateur van de VVE. Nee zei hij dit is eigen risico dus voor je eigen rekening. Bovendien gaat de opstalverzekering over de buitenkant van het gebouw en niet het inerieur. Hij zegt zelf een eigen opstalverzekering te hebben voor dit soort dingen (dus naast zijn inboedelverzekering). Mij lijkt dat een geval van dubel verzekerd zijn.

Nu was er van opzet geen sprake, maar het was wel mijn mans schuld. We hebben dus niet zo'n probleem ermee deze rekening zelf te betalen. Maar de situatie wordt zo wel erg ingewikkeld. Wanneer is het eigen risico dan wél voor de VVE en hoe verdeel je dat als de schade over meer 'appartementen' plaaatsvindt? De VVE heeft als instantie het eigen risico genomen en moet dat dan ook betalen volgens mij?

9 reacties

Volgens mij valt dit onder de opstal maar heeft claimen geen zin vanwege het eigen risico. Het eigenrisico heeft de VVE namens u allen en met uw instemming genomen. Het is zoals het woord zegt een "eigen"risico en niet voor rekening van de VVE.

Volgens mij valt dit onder de opstal maar heeft claimen geen zin vanwege het eigen risico. Het eigenrisico heeft de VVE namens u allen en met uw instemming genomen. Het is zoals het woord zegt een "eigen"risico en niet voor rekening van de VVE.

Bij een verzekering met een eigen risico is dat eigen risico toch voor de verzekeringsnemer? In dit geval is de verzekeringsnemer de VVE en niet ik?
Als de verzekering uitkeert omdat u schade hebt geleden dan wilt Ú toch dat geld ontvangen, en niet de VVE? Daar ligt dus ook het eigen risico.

Even nog iets anders het is nog niet evident dat deze schade ook onder de dekking van de opstal valt.
Ook bij uitkeren ben ik niet de partij waar de verzekering uitkeert. De VVE als rechtspersoon heeft de verzekering gesloten, betaalt de premie, claimt de schade en krijgt ook de vergoeding van de schade min eigen risico uitbetaald.

Wij ( de VVE) hebben ooit een schade gehad door een omgewaaide boom bij de vorige verzekeringsmaatschappij. De aannemer heeft de schade toen gerepareerd en de VVE heeft dat gedeclareerd bij de verzekering en uitbetaald gekregen min het eigen risico dat er toen als uitzondering bij stormschade gold.

De waterschade binnen hebben wij als bewoner vergoed gekregen via onze eigen inboedelverzekering.

Of dit onder de opstalverzekering valt is een andere kwestie. Ik had ook eerder de inboedelverzekering gedacht.
Uiteindelijk krijgt u dat geld toch, de VVE houdt dat geld dan toch niet?

Sorry, dat bedoel ik niet, het valt volgens mij 100% niet onder inboedel maar dat wil nog niet zeggen dat dit voorval ook door de opstalverzekeing gedekt wordt, denk bv aan de schuldvraag.
Aangezien de VVE de rekeningen van onderhoud en schades aan het geheel betaalt, is het logisch en was het bij die stormschade ook het geval, dat de VVE wel degelijk het geld houdt. De VVE heeft haar inkomen uit de maandelijkse bijdragen van de, in ons geval dus 4, appartementshouders.

De schuldvraag telt niet bij een opstal of inboedelverzekering. Als u een kaars laat branden als u naar bed gaat en daardoor ontstaat brand, dan is dat uw schuld maar uw inboedel en opstalverzekering keert wel uit. Iets anders is het als er van opzet sprake is en u de brand heeft aangestoken.
Ik zou de polisvoorwaarden van de opstalverzekering maar eens op gaan vragen. Niet dat ik denk dat u deze schade vergoed gaat krijgen maar het is goed te weten wat er wel en niet verzekerd is. De CB raadt aan opstal en inboedel bij ÉÉn maatschappij af te sluiten om eventuele gaten te voorkomen en daar dit nu niet het geval is is waakzaamheid wel geboden.
Daarin hebt u beslist gelijk, maar dat is niet mijn vraag. We gaan sowieso niets vergoed krijgen omdat de schade minder dan het eigen risico is, maar de vraag is voor wie is in dit geval dat eigen risico. Voor ons persoonlijk of voor de VVE. Zoals ik al al aangaf vinden we het niet zozeer erg om deze schade zelf te betalen. Het gaat niet in eerste instantie on het geld maar om het principe en duidelijkheid voor eventuele schades in de toekomst.

Is er een jurist in de zaal?
IK Ben bij Unive verzekerd maar dit jaar heb ik een premie verhoging van 56 procent gehad klopt dit? Dit is voor mijn opstal en onderverzekerde inboedel.?

Reageer