Consumentenbond.nl

Oude belastingaangiftes openen

• 31 december 2020
  • 7 reacties
  • 347 Bekeken

Badge

Ik heb een lijfrentepolis die ik heb afgesloten in 1994 en die over enkele jaren gaat uitkeren.

Afgelopen jaren was het voor mij een “slapende” polis. Pensioen was immers altijd iets voor later.

Nu verdiep ik me in deze polis en ik twijfel nu of ik vanaf ‘94 wel voor alle jaren consequent de betaalde premie heb afgetrokken van de aangifte ib.  Op de site van de Belastingdienst lees ik dat ik voor de jaren waar ik dat niet heb gedaan, een zgn “saldoverklaring” kan aanvragen. Die kan ik dan overleggen aan mijn verzekeraar, zodat ik bij het uitkeren geen belasting hoef te betalen over de niet afgetrokken premies. 
Punt is dat ik zelf aannemelijk moet maken over welke jaren ik de aftrek vergeten ben “bijvoorbeeld met behulp van uw aangifte over die jaren”.
Nou heb ik de meeste van die aangiftes nog, maar dat zijn de aangiftebestanden van het (Belastingdienst) aangifteprogramma van die betreffende jaren. Geprinte aangiftes heb ik maar beperkt. Wel heb ik nog dus nog bijna alle aangiftebestanden en de programma's. Dit zijn bestanden met de extensie .IBD en .IBV.
Helaas zijn deze bestanden niet leesbaar. Alleen met het oorspronkelijke aangifteprogramma van dat jaar, zijn ze te openen. Geprobeerd, maar helaas………..die aangifteprogramma's werken niet meer onder Windows 10. En als ze werken zie ik alleen meer de destijds gedownloade gegevens, en niet de aangifte die ik toen in dat jaar heb gedaan.

De Belastingdienst bewaart de aangiftes maar 7 jaar?

Hoe moet ik nou “aannemelijk maken dat ik in bepaalde jaren de aftrek van de betaalde premies vergeten ben”?

Volgens mij is dat voor mij onmogelijk en niet controleerbaar.

Wat kan ik nu nog doen? Of is het een gevalletje "jammer dan”?

Groeten,

Dank alvast voor jullie reacties

Exage

7 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Het is inderdaad zo dat je bij de belastingdienst officieel niet in de 90-er jaren terug kan gaan. Zij stellen: Bij de belastingdienst kan je je gegevens tot zeven jaar geleden terugvragen. Dat betekent bijvoorbeeld je nu nog een kopie van de aangifte IB 2011 kunt opvragen. Dien daarvoor schriftelijk een verzoek in bij je belastingkantoor. Je ontvangt de kopie binnen 8 weken. Toch stelt de Belastingdienst in 2017 zelf dat ze aangiftegegevens heeft vanaf 2001 (zie link). Maar misschien verloopt het opvragen van zeven jaar oude data geautomatiseerd en zijn oudere data moeilijker in de archieven op te zoeken. Mogelijk nog eens "lief” bij de belastingdienst vragen.

Dan stelt u alle aangiftebestanden nog te hebben, maar niet te kunnen openen. Helaas heb ik weinig verstand van IT zaken. Maar als ze onder een andere Windows zijn ingediend of zelfs onder DOS moet dat toch op één of andere manier te fiksen zijn. Mogelijk weet iemand dat hier, of op het NCF= het computer forum of vraagt het Windows of Microsoft. Het leesbaar krijgen en uitprinten moet toch mogelijk zijn.

Kijk eens bij: https://computertotaal.nl/artikelen/pc/10-tips-voor-ms-dos-in-windows-10-68129/  Of vraagt het aan dat soort tijdschriften, ook van de Consumentenbond.

Succes ermee, volhouden het moet lukken.

Reputatie 2
Badge +3

Ik ben bang dat de belastingdienst maar tot 5 jaar terug uw gegevens kan en wil herzien. Om terug te gaan tot de jaren 90 is veel te arbeidsintensief en tenslotte uw eigen verantwoordelijkheid geweest.

U zult m.i. niet veel medewerking krijgen van de BD. En wees eerlijk als de belastingdienst u nu een aanslag zou opleggen over de jaren 1995 tot 2005 dan vindt men dat niet eerlijk en te lang terug. 

Reputatie 7
Badge +7

Ik ben nog enige tijd bezig geweest in het zoeken naar hoe je oude bestanden, dus ook oude aangiftes van de 90-er jaren kan openen en lezen en printen. Helaas zoals gezegd ben ik daar geen deskundige in, iemand met verstand van IT problemen moet dat toch wel weten, denk ik. Ik vond alleen dit nog: https://computertotaal.nl/artikelen/pc/bestuur-windows-vanuit-de-opdrachtprompt/, wellicht heeft U daar nog iets aan. Bij de belastingdienst heb ik ook gezocht maar krijg dan: Uw zoekactie heeft helaas geen zoekresultaten opgeleverd. Probeer het opnieuw met andere zoektermen of maak de zoektermen algemener.

Oude programma’s
Ik zou het zo proberen.
Computer opstarten in Linux mint.
Dan het programma opstarten in Wine met de bijbehorende Windows versie.

Reputatie 7
Badge +6

Op de papieren definitieve aanslag van de Belastingdienst van elk jaar die je altijd krijgt, staat achterop een overzicht van de aangifte en de hele berekening. Daaraan kan je zien of je het hebt opgevoerd.

Badge

Dank voor jullie reacties

Ik haal wel een oude pc van de kringloop met win xp. Zien hoever ik daar mee kom.

Reputatie 7
Badge +7

Succes ermee, maar je kan XP ook downloaden: https://itigic.com/nl/download-iso-for-windows-xp-safely   Of kijk bij:  https://answers.microsoft.com/nl-nl/windows/forum/windows_xp-windows_install

Ook kan : Microsoft Windows XP Laatste versie 5.1 (Build 2600: Service Pack 3) : https://microsoft_windows_xp.nl.downloadastro.com/

Reageer