Consumentenbond.nl

Overboeking naar een verkeerd rekeningnummer

• 12 augustus 2019
  • 10 reacties
  • 11040 Bekeken

Badge +6
Bij een haastige overboeking een verkeerd rekeningnummer gebruikt? Of heeft je bank een fout gemaakt waardoor het geld niet bij de juiste ontvanger terecht is gekomen? Heel vervelend, maar geen reden tot paniek. Je leest hier meer over wat je in bovenstaande gevallen kunt doen.

Heb jij ervaringen met een overboeking naar een verkeerd rekeningnummer? Praat mee!

10 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Wordt het niet hoog tijd dat in de wet verankerd wordt dat degene die ten onrechte geld ontvangt door onze eigen fout VERPLICHT wordt dit terug te storten ? Of nog beter : Indien ze dat niet vrijwillig doen , geef dan de bank dat het recht en de plicht om in te grijpen .
Wordt het niet hoog tijd dat in de wet verankerd wordt dat degene die ten onrechte geld ontvangt door onze eigen fout VERPLICHT wordt dit terug te storten ? Of nog beter : Indien ze dat niet vrijwillig doen , geef dan de bank dat het recht en de plicht om in te grijpen .

De bank die het recht krijgt zonder toestemming van de rekeninghouder of tussenkomst van de rechter gelden van een rekening te halen. Is dat een serieus voorstel?
Reputatie 7
Badge +6
Ja , @A. Deen . Het kan toch niet zo zijn dat we machteloos zijn als degene die het geld onbedoeld heeft ontvangen niet terug wil storten ? Tenzij we een rechtszaak beginnen natuurlijk . Uiteraard moeten er wel veiligheden ingebouwd worden . De bank controleert uiteraard eerst of we inderdaad een fout gemaakt hebben en grijpt alleen op ons verzoek in als de andere partij blijft weigeren om het geld terug te storten . Wat is daar raar aan ??? Zoals het nu gaat vind ik juist raar.
Als iedereen verplicht is terug te storten, krijg je veel meer oplichters.
Ze kopen iets, betalen het, je geeft het mee en vervolgens wordt het geld teruggestort.
Dit is een hele gevaarlijke regel.
@lian Blij dat iemand het begrijpt. Het gaat mij dan vooral om het idee dat dit zonder toetsing bij de rechter zou kunnen
Reputatie 5
Badge +1
De bank controleert uiteraard eerst of we inderdaad een fout gemaakt hebben en grijpt alleen op ons verzoek in als de andere partij blijft weigeren om het geld terug te storten .

De bank is toch geen partij in de transactie. Die moet dan als een soort onafhankelijke scheidsrechter optreden. Dat lijkt me lastig.
Reputatie 5
Badge +4
Bij ABNAMRO krijg je regelmatig de melding dat je minstens 18 maanden aan niet dat nummer over hebt gemaakt.
Maar het is gewoon een kronkel in het internet bankieren.
Je raakt er wel van in de war.
Onlangs probeerde ik 2 facturen te betalen via de website van ING. Eerst via een ING scanner, maar toen dat ding het niet deed, met behulp van TANcodes. Bij de eerste poging kreeg ik na invullen van de TANcode de melding ‘Sorry er ging iets mis. Probeer het later nog eens’. Die facturen moesten meteen betaald worden dus ik deed een tweede poging. Na opnieuw invullen van de TANcode kreeg ik opnieuw de melding ‘Sorry er ging iets mis. Probeer het later nog eens’. Ik ging op het overzicht kijken of beide bedragen echt niet van mijn rekening waren afgeboekt, en toen zag ik dat beide bedragen 2 keer van mijn rekening waren afgeboekt. Er was dus niks misgegaan, maar die meldingen hadden mij misleid. Volgende dag naar klantenservice ING gebeld om de te veel betaalde bedragen terug te laten boeken, maar dat kon niet. Ik moest dus naar de bedrijven bellen om het geld van de tweede overboeking terug te krijgen. Zonder die melding op de website van ING ‘Sorry er ging iets mis. Probeer het later nog eens’ was die tweede overboeking niet gebeurd.
Ik heb eens via de bank (Fortis) een cheque voor een groot bedrag verzonden naar Bolivia - de begunstigde had geen bankrekening, omdat Boliviaanse banken daar nogal wat eisen aan stellen. Daarbij heb ik er bij voorbaat bij mijn bank op aangedrongen dat ik die cheque zelf zou verzenden, in een blanco envelop, want in de posterijen daar raken poststukken die eruit zien als waardevol nog wel eens 'kwijt'.

Maar Fortis verstuurde de cheque tóch zelf, in een duidelijk herkenbare envelop, en die kwam dus niet aan bij de begunstigde - al was die wél geïnd! Na enige discussie met de bank - en overlegging van mijn verzoek om de cheque zelf te verzenden - kreeg ik het volledige bedrag teruggestort.

Echter, het jaar daarop bleek dat deze vergoeding door Fortis bij de Belastingdienst was aangegeven als 'rente', waarover ik belasting had moeten betalen. Na wéér een discussie met Fortis werd ook dat gecorrigeerd.
... Ik ging op het overzicht kijken of beide bedragen echt niet van mijn rekening waren afgeboekt, en toen zag ik dat beide bedragen 2 keer van mijn rekening waren afgeboekt. ...

Ik vraag mij af waarom u het na de eerste melding niet nodig vond om te controleren of het bedrag echt niet was afgeboekt, maar na de tweede melding wel.. Als u dát had gedaan, dán was de tweede overboeking niet gebeurd.
U kreeg bovendien een standaard foutmelding waarbij niet gezegd werd: 'uw overboeking is mislukt'. Het is mij een raadsel waarom je het bedrag twee keer gaat overmaken als je niet zeker weet dat de eerste keer mislukt is.
Het zal u vast niet nog eens gebeuren.

Reageer