Consumentenbond.nl

Overlijdensrisicopolis: stop met verpanden

• 16 oktober 2020
  • 5 reacties
  • 570 Bekeken
Overlijdensrisicopolis: stop met verpanden
Badge

Wist je dat bij het afsluiten van een hypotheek een overlijdensdekking vaak niet meer verplicht is? Dit biedt kansen voor (potentiële) huiseigenaren.

Veel consumenten hebben namelijk nog een overlijdensrisicoverzekering (ORV) die gekoppeld is aan de hypotheek. Maar zo’n verpanding is niet altijd meer nodig, omdat banken in de afgelopen jaren soepeler zijn geworden. 

Meer weten? Lees dan dit artikel of kijk in de Geldgids van oktober 2020.

Is jouw overlijdensrisicoverzekering nog gekoppeld aan je hypotheek? Praat mee!

5 reacties

Ik las net het artikel in de Geldgids.
Hoe werkt dat als je ORV aan de hypotheek gekoppeld is en je hebt je hypotheek inmiddels voor het grootste deel afgelost, zodat de uitkering van die ORV hoger is dan het resterende hypotheekbedrag?
Waar gaat het bedrag heen dat niet nodig is voor de aflossing van de hypotheek? Krijg je dat zelf in handen of verdwijnt dat naar de bank?

Badge

Ha @Ron L,

Dank voor je reactie. Het gaat niet naar de bank, het extra bedrag gaat naar de nabestaande(n).
Naar de persoon of personen die de verzekeringnemer heeft aangewezen als begunstigde(n). 

Je gaat in je voorbeeld uit van een verpande polis. Het verzekerde bedrag is hoger dan de resterende hypotheek. Als de verzekerde overlijdt, dan keert de polis uit. De bank zal dan eerst de openstaande hypotheekschuld aflossen.

Het geld dat dan overblijft gaat naar de andere begunstigde(n) die op de verzekeringspolis staan.

Badge +1

Ik heb dat ding vier jaar geleden al opgezegd. Leverde me 1800 euro aan gespaard geld op..

Badge

@cbvjapio Als zo'n ORV-verzekering in jouw situatie niet nuttig is, kun je inderdaad geld besparen.  

Is hij wél van belang voor je nabestaanden, verpand hem dan niet, is mijn motto.

Dank voor de reactie. 

Badge

Het afsluiten van een ORV moet je uitsluitend doen als hij nuttig is. Het spreekt voor zich dat je bespaart als je hem opzegt als hij niet nodig is. Open deur lijkt mij.

Een goed aspect van het afsluiten van een ORV in samenhang met de aankoop van een huis is dat je dekking verzorgt voor de langstlevende.

Je gaat immers grote verplichtingen aan .

Bezuinigen lijkt goedkoop maar kan duurkoop zijn .

De verplichting van een ORV in het verleden bij het aangaan van een hypotheek had ook zeker zin. Namelijk verzorging van de nabestaanden.

De verplichting tot afsluiten van een ORV is vaak komen te vervallen. Iedereen moet het nu zelf maar bekijken. Zuinigheid of onachtzaamheid kan er nu toe leiden dat de langstlevende met financiele problemen wordt geconfronteerd

Het is zeker daarom denkbaar dat je beter af bent bij een hypotheeknemer /bank die wel een ORV verplicht stelt.

Het artikel is eenzijdig en laat aspecten weg.

Bij het verpand zijn van de ORV wordt de uitkering van die verzekering gebruikt om de hypotheek zo veel als beschikbaar is af te lossen.

Het effect voor de langstlevende nabestaande zal zijn dat zijn woonlasten omlaag gaan en misschien wel nihil worden.

Het effect daarvan is dat het besteedbaar bedrag per maand voor de langstlevende in feite hoger wordt. De vaste woonlasten is hij of zij zijn er niet meer of veel minder.

In het artikel wordt niet vermeld hoe de uitkering bij verpanding nu precies gaat.

Ik vond het een artikel waarbij mensen een te negatief beeld wordt geschetst van de situatie.

Reageer