Consumentenbond.nl

Overlijdensrisicoverzekering: deel je ervaring

• 7 augustus 2020
  • 4 reacties
  • 1279 Bekeken
Overlijdensrisicoverzekering: deel je ervaring
Reputatie 1
Badge +1

Veel huiseigenaren hebben een overlijdensrisicoverzekering (ORV) die is verpand aan de bank waar ze een hypotheekschuld hebben. Bij overlijden van één van de partners is een -deel van- de hypotheekschuld dan meteen weg en afgelost.

Maar meteen aflossen is niet altijd handig. Mogelijk wil je als langstlevende liever de hypotheek laten doorlopen. Je wilt zelf bepalen wat je met het geld van de verzekeringsuitkering doet.

We werken aan een artikel voor de Geldgids over verpanden van een ORV bij de hypotheek. Bijzondere ervaringen en handige tips nemen we graag mee in het artikel.

Heb je hier ervaring mee? Speel je met de gedachte de verpanding van je ORV te stoppen of heb je dat al gedaan? We zijn benieuwd naar je ervaringen! 

4 reacties

Ik heb wel een ORV, maar die is niet verpand. Hij is tengunste van de langstlevende of de erfgenamen. Zo kan de langstlevende partner zelf beslissen om af te lossen en hoeveel. De bank was vergeten een ORV te eisen en had de hypotheek zonder verpanding gedaan.

Reputatie 3
Badge +2

Ik had een verplichte ORV bij mijn laatste hypotheek. Wil liever helemaal geen OVR. Daarom zo snel mogelijk afgelost tot op het niveau dat dit niet meer verplicht was, en gestopt. Voelt goed. Minder rente nu, en daarbij ook geen ORV meer. Mijn motto; neem alleen verplichte verzekeringen, verder geen. Dus geen ORV als dit niet hoeft, geen inboedel, alleen WA auto, geen reisverzekering etc. Daar spaar je veel mee uit. 

Reputatie 1
Badge +1

Goedemorgen @Free Spirit 

Als de geldverstrekker, de bank of verzekeraar waar je de hypothecaire lening hebt, ermee instemt, kan dat zeker. Je kunt dan in overleg van de verpanding af.

Fijne dag. 

Reputatie 4
Badge +4

Als het op papier vastligt dat de ORV aan de hypotheek verpand is, kun je daar dan überhaupt  vanaf?

Reageer