Consumentenbond.nl

overstappen bank: behoud rekeningnummer

wordt het geen tijd om wettelijk af te dwingen dat overstappen met nummerbehoud van de laatste 9 cijfers van je IBAN wettelijk te regelen , en daarbij vast te leggen dat betalingsverkeer automatisch naar je nieuwe bankrekening plaatsvindt !!

zou wellicht aardige stok achter de deur zijn bij bonus-graaicultuur

26 reacties

je IBAN zou een andere voorloop-codering krijgen , maar vervolgens zou alles wel normaal doorlopen.
t zou me niets verbazen , als ik je reacties lees , dat je een bankmedewerker bent.....laagdrempelig kunnen overstappen is een voordeel voor de consument en kan gezien de kostenbesparingen , die banken gerealiseerd hebben met internetbankieren ook bij de gebruiker terechtkomen , die middels hun handelingen de kostenbesparingen bij de banken mogelijk maken
dan is er weinig op tegen om dit gentlements agreement wettelijk te verankeren , toch
automatiseringstechnisch zal t geen enkel probleem zijn.....om dit af te dwingen....ik vrees alleen dat initiatieven meer tegenstand gaat ondervinden van de bankenlobby...er zal alles uit de kast worden gehaald om te vertellen , dat dit geen optie is....deze lobby is machtiger dan de telecomlobby
de invoering van IBAN heeft internationaal bankverkeer en internationaal betalingsverkeer geharmoniseerd.....jammer , dat daarmede ook de binding/koppeling van rekeninghouder & bank ook steviger geprotectioneerd is.....
de 2 cijfers achter NL van je IBAN , gevolgd door een banknaam zijn t resultaat van een controlegetal berekening.....er is technisch geen enkel probleem om bij overstappen deze berekening te koppelen aan ander soort berekening....daarmee zouden ook overschrijvingen van buitenlandse betalingen opgelost zijn
de laatste 9 cijfers van je IBAN zijn uniek....vergelijk het maar met overstappen met telefoon abonnement met nummerbehoud...los van graaicultuur...t zou ook aardige rem kunnen zetten op de voorstschrijdende kostenontwikkeling die plaatsvindt om je geld te "mogen" laten beheren op een een betaalrekening
Ik zie niet hoe het behoud van een dÉÉl van de IBAN bij overstappen een stok achter wat voor deur dan ook vormt.

Welke rol speelt "de stok" achter de deur bij "bonus-graaicultuur"?
Waarom heeft nummerbehoud zin als het maar om een deel van je nummer gaat?

Je bent je ervan bewust dat het laten uitvoeren van iedere vorm van overstap hulp en begeleiding door een bank kostenverhogend werkt en niet kostenverlagend?

Ik snap ook nu niet de relatie tussen "deelnummerbehoud" en de beheerskosten van je betaalrekening.
Wat mij betreft zou een overstapservice voor banken een wettelijke verplichting zijn. Dan moet je nog steeds wel vastleggen wat daar dan precies onder valt en behoud van je IBAN nummer kan dus technisch niet.
Ik verkeer eigenlijk in de veronderstelling dat banken al verplicht zijn een overstapservice aan te bieden. Klopt dat niet of vind je de huidige service niet goed genoeg?
Nu denk ik dat je IBAN weer wilt vervangen door het "oude" systeem. Je gaat op basis van het "oude" nummer het IBAN nummer reconstueren. Als dat zou kunnen haden we IBAN niet in hoeven voeren en gewoon lekker met de kortere code door kunnen werken.
Dat is absoluut waar, de introductie van IBAN is in dat opzicht een stap achteruit maar nu gepasseerd. Nummerbehoud bij overstappen is principieel onmogelijk geworden. Zelf zou ik wel graag zien dat de banken een goede overstapservice aan bieden. Gezien de kartel achtige macht die de banken hebben lijkt het mij een taak van de wetgever om minimum eisen aan zo'n overstap service te stellen.
Ik ben probleemloos overgestapt naar de ASN bank. Het feit dat ik een ander rekeningnummer kreeg, heb ik op de koop toe genomen. Ik heb de oude rekening een tijdje aangehouden om problemen met machtigingen te voorkomen. Ik ben nu klant bij een bank die anders met mijn geld omgaat en niet duurder is. Je leest zoveel over de graaicultuur en het feit dat er niets veranderd is. Ik vraag me af hoeveel mensen meer doen dan alleen moppperen. Je kunt ook "met je voeten stemmen" en klant worden bij ASN of Triodos.
Badge +1
Met nummerbehoud overstappen naar een andere telecomprovider heeft de prijzen onder druk gezet en overstappen gemakkelijker gemaakt, waardoor bedrijven die te duur waren en/of slechte service gaven hun leven beterden of verdwenen. Als dat bij de banken eenzelfde effect zou hebben, ben ik er vÓÓr. Dan kunnen we misschien het gezegde "door de bank genomen" voortaan wat minder letterlijk nemen... Want banken lijken in een ander universum te leven. Toen de Consumentenbond vorig jaar een rekeningveiling hield, reageerde geen enkele bank. HÈ - een hele bedrijfstak waarin geen enkel bedrijf nieuwe klanten wil?

En weet je dat rekeningnummers hergebruikt worden? Als jij overstapt naar een andere bank, geeft je oude bank je oude nummer doodleuk aan een andere klant. En als iemand dan geld op jouw oude nummer overboekt, mag jij zien dat je dat geld in handen krijgt. Ik heb het meegemaakt - als die andere klant niet meegewerkt had, zat ik nu nÒg op mijn geld te wachten, want de bank vond het niet hun probleem. Dit alleen al is reden genoeg om overstappen met rekeningnummerbehoud onmiddellijk in te voeren, lijkt me.

wordt het geen tijd om wettelijk af te dwingen dat overstappen met nummerbehoud van de laatste 9 cijfers van je IBAN wettelijk te regelen , en daarbij vast te leggen dat betalingsverkeer automatisch naar je nieuwe bankrekening plaatsvindt !!

zou wellicht aardige stok achter de deur zijn bij bonus-graaicultuur

Daar ben ik het geheel mee eens en dat zal voor vermoedelijk veel mensen de drempel wegnemen om naar een andere bank over te stappen zoals ASN of Triodos die al lange tijd de zelfde Bankdiensten verlenen als de Commerciele Handelsbanken.

Mergem.
Er is een belangrijk punt bij de -al dan niet geprezen- overstapservice, dat m.i. nooit wordt genoemd en mij dus (ook) overkwam.

Instellingen als de belastingdienst incasseren dan misschien wel van je nieuwe nummer, als je vergeet om hen specifiek van de rekeningwijziging op de hoogte te stellen dan gaan terugstoringen gewoon naar je oude nummer! In hoeverre dat ook voor energieleveranciers e.d. geldt is mij onbekend, het lijkt mij in ieder geval een 'ondergeschoven' onderdeel bij de overstapservice.

Mocht bovenstaande inmiddels zijn verbeterd, dan hoop ik dat ook goede ervaringen hier gepost worden.
Door IBAN is volledig rekeningbehoud niet meer aan de orde en kennen veel minder mensen hun hele rekeningnummer uit hun hoofd.

Daarom is behoud van het rekeningnummer niet nodig, lijkt mij. Wat wel nodig is, is een universele overstap service, waar banken verplicht aan mee moeten werken. Ook gedurende een tijd (bijv. 2 jaar) na de overstap.

Wat mij betreft zou daarbij de naam-rekeningnummer-controle weer direct bij ingevoerd moeten worden. Mocht een rekeningnummer inmiddels aan andere klant zijn gegeven, dan kan men aan de naam zien dat de overboeking voor de ex-rekeninghouder bestemd was en de overboeking terugdraaien i.o.m. degene, die de overboeking gedaan heeft.
Badge +1

Invoering van het IBAN had nogal wat voeten in de aarde. Als het toch kon, dan zie ik niet in waarom het niet aangepast kan worden aan nummerbehoud.

Dat banken niet controleren of de naam overeenkomt met het nummer, heeft me altijd heel erg verbaasd. Dat zou inderdaad ingevoerd moeten worden. Gisteren, graag!
@van Raay,

Ik ga ervan uit dat jij bij een vordering op een ander je nieuwe rekeningnummer op hebt gegeven. Als de ander desondanks geld naar jouw oude rekening overmaakt is dat zijn fout. Jij hebt niets ontvangen en hebt nog steeds een vordering op de ander!
Badge +1

@van Raay,

Ik ga ervan uit dat jij bij een vordering op een ander je nieuwe rekeningnummer op hebt gegeven. Als de ander desondanks geld naar jouw oude rekening overmaakt is dat zijn fout. Jij hebt niets ontvangen en hebt nog steeds een vordering op de ander!

Sorry voor de onduidelijkheid! Iemand wilde geld overmaken van zijn girorekening naar mijn bankrekening. Dus boekte hij over naar de girorekening van mijn bank, met opgave van mijn bankrekeningnummer - zo moest dat toendertijd. Toen bleek het girorekeningnummer van mijn bank inmiddels aan een ander uitgegeven te zijn, dus ging het geld naar die ander, niet naar mijn bank en al helemaal niet naar mij. Hoe kan de bankwereld zo dom zijn om het girorekeningnummer van een bankfiliaal aan een ander te geven? Let wel: de instantie die de nummers uitgeeft, vond dat heel normaal. Ik niet. En voor zover ik weet, doen ze het nog steeds.

@van Raay,

Sorry voor de onduidelijkheid! Iemand wilde geld overmaken van zijn girorekening naar mijn bankrekening. Dus boekte hij over naar de girorekening van mijn bank, met opgave van mijn bankrekeningnummer - zo moest dat toendertijd. Toen bleek het girorekeningnummer van mijn bank inmiddels aan een ander uitgegeven te zijn, dus ging het geld naar die ander, niet naar mijn bank en al helemaal niet naar mij. Hoe kan de bankwereld zo dom zijn om het girorekeningnummer van een bankfiliaal aan een ander te geven? Let wel: de instantie die de nummers uitgeeft, vond dat heel normaal. Ik niet. En voor zover ik weet, doen ze het nog steeds.

Door M.H. van Raay

En dat zullen ze ook blijven doen. Het probleem zit hem niet in het rekeningnummer maar in het gebrek aan (zichtbare) controle bij het overboeken. Je ziet simpelweg niet waar je het naar overmaakt laat staan dat de bank de overboeking tegenhoudt als naam en nummer niet matchen,
Hang er een vette bonus aan, dan komt het wel voor elkaar.
@veldman

U heeft een keer een bonus gegeven en toen kon uw uw rekening behouden. Dat is mooi, wilt u uw ervaringen delen?
@veldman

U heeft een keer een bonus gegeven en toen kon uw uw rekening behouden. Dat is mooi, wilt u uw ervaringen delen?

Ik bedoelde dit meer in het algemeen, maak het financieel aantrekkelijk voor de directie om mee te werken aan het meenemen van rekeningnummers.

Reageer