Consumentenbond.nl
Beantwoord

Overstappen op nieuw geneesmiddel, vergoed of niet?

• 8 februari 2020
  • 13 reacties
  • 318 Bekeken

Badge

Ik zou graag overstappen op een ander merk medicijn.

Dit nieuwe medicijn:

• Staat NIET op de lijst voorkeursgeneesmiddelen van mijn verzekeraar, gepubliceerd op hun website.
  • Heeft dezelfde werkbare stof (maar niet de giftige hulpstof).

Ik ging er van uit -de voorwaarden lezende- (zie hieronder groene deel voorwaarden) dat dit andere merk medicijn wel vergoed zal worden. Niet 100% vergoed trouwens, maar minstens het bedrag van het oude medicijn (5 cent goedkoper).

Toch zegt mijn verzekeraar: dit medicijn krijg je niet vergoed. Waarom? Op grond van de voorwaarden voorkeursgeneesmiddelen zeggen ze.

Dit lijkt mij heel wonderlijk, want het staat niet op hun voorkeursgeneesmiddelenlijst. De verzekeringsvoorwaarden lijken mij duidelijk. Kan iemand mij uitleggen of ik die misschien verkeerd begrijp?

B15.1.b Voorwaarden Voorkeursgeneesmiddelen

Binnen de groep onderling vervangbare geneesmiddelen, wijzen wij op basis van de laagste prijs één of meerdere middelen aan als voorkeursgeneesmiddel. U bent dan binnen deze groep alleen verzekerd voor dat voorkeursgeneesmiddel. Er is altijd minstens één medicijn met de voorgeschreven werkzame stof in de geschikte sterkte en toedieningsweg beschikbaar voor u. Zie voor verdere toelichting het Reglement Farmacie, hoofdstuk 2.3. Onze voorkeursgeneesmiddelen staan op de "Lijst voorkeursgeneesmiddelen". Wij kunnen deze lijst tussendoor aanpassen. Als wij dit doen plaatsen wij een bericht op onze website. Voor medicijnen die niet op de Lijst voorkeursgeneesmiddelen staan, vergoeden wij de laagste marktprijs die op dat moment geldt binnen een groep onderling vervangbare geneesmiddelen (wij noemen dit de Laagste Prijs Garantie of Prijspreferentie). 

voorwaarden verzekering NN

icon

Beste antwoord door L.J.F. de Ruiter 8 februari 2020, 16:18

Het is al jaren zo dat  men ( de artsen, het ziekenfonds voorheen, nu de zorgverzekeringen) u sturen naar een bepaald voorgeschreven medicijn. Vroeger was dit bekend als Eerste Keus medicijn. Voor een bepaalde kwaal was er dus (volgens genoemde instellingen, vooral ziekenfonds toentertijd) een eerste keus medicijn. Er was alleen nog niet zo'n zware verplichting als nu de zorgverzekeraars vaststellen. Maar dat is nu bij de zgn. voorkeursgeneesmiddelen anders.  Niettemin kan u toch voor een ander gelijkend medicijn kiezen en NN meldt duidelijk in uw polisvoorwaarden dan ze dan  de laagste marktprijs die op dat moment geldt binnen een groep onderling vervangbare geneesmiddelen (wij noemen dit de Laagste Prijs Garantie of Prijspreferentie) vergoeden.   Dat moeten ze dat ook doen, ik kan er niets anders uit concluderen. Groeten Leo.

Bekijk origineel

13 reacties

Zoals ik het lees zouden ze u de prijs van het goedkoopste middel uit dezelfde categorie moeten vergoeden. Zijn dit wel de voorwaarden van uw betreffende verzekering?

Badge

ja, die heb ik letterlijk gekopieerd uit mijn polis

De link staat erbij!

Reputatie 7
Badge +7

Het is al jaren zo dat  men ( de artsen, het ziekenfonds voorheen, nu de zorgverzekeringen) u sturen naar een bepaald voorgeschreven medicijn. Vroeger was dit bekend als Eerste Keus medicijn. Voor een bepaalde kwaal was er dus (volgens genoemde instellingen, vooral ziekenfonds toentertijd) een eerste keus medicijn. Er was alleen nog niet zo'n zware verplichting als nu de zorgverzekeraars vaststellen. Maar dat is nu bij de zgn. voorkeursgeneesmiddelen anders.  Niettemin kan u toch voor een ander gelijkend medicijn kiezen en NN meldt duidelijk in uw polisvoorwaarden dan ze dan  de laagste marktprijs die op dat moment geldt binnen een groep onderling vervangbare geneesmiddelen (wij noemen dit de Laagste Prijs Garantie of Prijspreferentie) vergoeden.   Dat moeten ze dat ook doen, ik kan er niets anders uit concluderen. Groeten Leo.

De link staat erbij!

Gewoon bellen dan, blijf rustig maar leg uit hoe de voorwaarden in je polis staan en vraag uitleg. Ik zie niet zoveel alternatieve interpretaties van die tekst.

Badge

De link staat erbij!

Gewoon bellen dan, blijf rustig maar leg uit hoe de voorwaarden in je polis staan en vraag uitleg. Ik zie niet zoveel alternatieve interpretaties van die tekst.

Heb ik heel rustig uitgelegd maar ik kreeg mistige antwoorden. Fijn te horen dat u ook de voorwaarden als helder en duidelijk ervaart.

Badge

Bedankt Leo.

Ja vooral ook omdat dit medicijn niet op de voorkeurslijst van de verzekeraar staat (waarschijnlijk omdat het al heel goedkoop is) daarover zeggen de voorwaarden: Voor medicijnen die niet op de Lijst voorkeursgeneesmiddelen staan, vergoeden wij de laagste marktprijs. Ik ben wel heel benieuwd wat de apotheek nu gaat doen. Die weigerden ook van alle kanten. Ik heb totaal geen ervaring met ziekte of medicijnen, maar tot nu toe lijkt het me best wel patiënt-onvriendelijk allemaal.

De link staat erbij!

Heb ik heel rustig uitgelegd maar ik kreeg mistige antwoorden. Fijn te horen dat u ook de voorwaarden als helder en duidelijk ervaart.

Gewoon nog een keer bellen, er is aan die voorwaarden geen woord Frans dus als zij een andere interpretatie hebben laat maar horen. De volgende stap is een formele klacht.

Reputatie 7
Badge +7

Geachte @L.P.I.M. van de Ven . Het lijkt wel zo, maar er is niet zoveel; nieuws onder de zon. Het is misschien allemaal wat scherper en dwingender geworden. Met name de komst van de zorgverzekering heeft er voor gezorgd dat eerste keus voorkeuze werd en meer dwingender is opgelegd en al zo langzamerhand naar verplichting gaat. 

Ik heb een tijdje medicijnen gestudeerd en een 8 jaar bij de farmaceutische industrie gewerkt. Laat me daar niet voorop staan, maar je maakt wel één en ander mee.

De strijd van de farmaceutische industrie om het gebruik van ‘hun’ medicijnen, is enorm, en die is er nog steeds, allerhande middelen worden daarbij gebruikt.  Toentertijd  was het om het medicijn dat een industrie had dus Eerste Keuze medicijn te laten worden en daarna de strijd van anderen dat medicijn weer van zijn plaats te verdringen. Nu is het mede door de zorgverzekering Voorkeuze medicijn geworden, dat keuze zit er nog in, maar bij eerste keus  ligt het voor de hand dat er een tweede, derde en meerdere keuzes zijn. Maar toch voorkeuze, geeft ook keuze en dat staat in uw polis, dus maakt daar gebruik van. Het is ook exact zo als @A. Deen  stelt.

Dat het niet erg gemakkelijk wordt gemaakt zal ook duidelijk zijn,  men wil naar één medicijn voor een kwaal/therapie toe, dat is voordeliger en winstgevender. En NN is er niet echt gemakkelijk in. Ik zit er zelf ook met diverse polissen (niet de zorgpolis) maar ben al maanden bezig iets voor elkaar te krijgen, namelijk mijn NN. Steeds melden ze dat op te sturen, via mail inloggegevens e.d., dat duurt nu al maanden !! Dus gewoon volhouden. Groet Leo.

Badge

Geachte @L.P.I.M. van de Ven . Het lijkt wel zo, maar er is niet zoveel; nieuws onder de zon. Het is misschien allemaal wat scherper en dwingender geworden. Met name de komst van de zorgverzekering heeft er voor gezorgd dat eerste keus voorkeuze werd en meer dwingender is opgelegd en al zo langzamerhand naar verplichting gaat. 

Ik heb een tijdje medicijnen gestudeerd en een 8 jaar bij de farmaceutische industrie gewerkt. Laat me daar niet voorop staan, maar je maakt wel één en ander mee.

De strijd van de farmaceutische industrie om het gebruik van ‘hun’ medicijnen, is enorm, en die is er nog steeds, allerhande middelen worden daarbij gebruikt.  Toentertijd  was het om het medicijn dat een industrie had dus Eerste Keuze medicijn te laten worden en daarna de strijd van anderen dat medicijn weer van zijn plaats te verdringen. Nu is het mede door de zorgverzekering Voorkeuze medicijn geworden, dat keuze zit er nog in, maar bij eerste keus  ligt het voor de hand dat er een tweede, derde en meerdere keuzes zijn. Maar toch voorkeuze, geeft ook keuze en dat staat in uw polis, dus maakt daar gebruik van. Het is ook exact zo als @A. Deen  stelt.

Dat het niet erg gemakkelijk wordt gemaakt zal ook duidelijk zijn,  men wil naar één medicijn voor een kwaal/therapie toe, dat is voordeliger en winstgevender. En NN is er niet echt gemakkelijk in. Ik zit er zelf ook met diverse polissen (niet de zorgpolis) maar ben al maanden bezig iets voor elkaar te krijgen, namelijk mijn NN. Steeds melden ze dat op te sturen, via mail inloggegevens e.d., dat duurt nu al maanden !! Dus gewoon volhouden. Groet Leo.

Bedankt Leo het is me heel duidelijk allemaal. Ik bestel het nieuwe medicijn en stuur de rekening naar NN. Doen ze moeilijk met vergoeding dan wijs ik hen op hun eigen voorwaarden.

Badge

De link staat erbij!

Gewoon nog een keer bellen, er is aan die voorwaarden geen woord Frans dus als zij een andere interpretatie hebben laat maar horen. De volgende stap is een formele klacht.

Bedankt! Ik ga het medicijn bestellen bij de apotheek en gewoon voorschieten. De rekening stuur ik op naar NN en ik zie wel wat er vervolgens zal gebeuren...

Reputatie 6
Badge +5

Het kan voorkomen dat het voorkeursmedicijn niet geschikt is voor u. Dan is het medisch noodzakelijk dat u een ander medicijn krijgt. Dit is natuurlijk gewoon mogelijk; als deze (duurdere) medicijnen in het Geneesmiddelenvergoedingensysteem (GVS) staan, dan krijgt u deze gewoon vergoed.
bron

Badge

Het kan voorkomen dat het voorkeursmedicijn niet geschikt is voor u. Dan is het medisch noodzakelijk dat u een ander medicijn krijgt. Dit is natuurlijk gewoon mogelijk; als deze (duurdere) medicijnen in het Geneesmiddelenvergoedingensysteem (GVS) staan, dan krijgt u deze gewoon vergoed.
bron

Beste Wortelstamper, het is geen voorkeursmedicijn, het staat niet op de lijst van de verzekeraar dus valt daarbuiten

Reputatie 6
Badge +5

@L.P.I.M. van de Ven 
Zo ging het hier.
Ik kreeg eerst voorkeur1, die was niet geschikt.
Toen kreeg ik voorkeur2, die had ook bijwerkingen.
Toen kreeg ik orgineel(medische noodzaak)
Die laatste staat niet op de voorkeurslijst.
Je moet je dus 2 keer laten mishandelen met met slecht werkende alternatieven.
Je moet wel aantoonbaar klachten hebben van de eerste 2 middelen.

Reageer