Consumentenbond.nl

Overstappen van betaalrekening: ben jij dit van plan?

• 25 februari 2019
  • 22 reacties
  • 2952 Bekeken

Badge +7
  • Moderator
  • 1130 reacties
Dat je weinig tot geen rente krijgt op je betaalrekening is inmiddels bijna gewoon geworden. Maar nu je zelf vrijwel alles online kunt regelen en veel banken de kosten voor betaalrekeningen juist verhogen lijkt een overstap van bank zo gek nog niet.

Toch stappen er maar weinig mensen over naar een andere bank. Mensen denken dat alle banken toch hetzelfde zijn of dat zij gebonden zijn aan een bank omdat ze hier al een hypotheek hebben lopen. Maar bovenal lijkt het mensen veel gedoe, dat blijkt onder andere uit ons jaarlijkse onderzoek naar de tevredenheid over betaalrekeningen.

Lees meer over de kosten van betaalrekeningen bij verschillende banken en hoe je eenvoudig kunt overstappen in de nieuwste Consumentengids van maart 2019. Bekijk ook het nieuwsbericht op onze website.

Ben jij al overgestapt naar een andere bank? Viel het mee of was het toch veel gedoe? Praat mee!

22 reacties

Badge
Onlangs ben ik overgestapt naar de ASN. Toen de ING voor de zoveelste keer met fraude, topinkomens en blunders in het nieuws kwam was het voor mij klaar. Kinderarbeid, fossiele brandstoffen en investeringen in wapens mogen ze lekker doen, maar niet met mijn geld. Vlak na de overstap werd er een prijsverhoging van 10% doorgevoerd.

Niet iets om me druk te maken bij maandelijkse kosten van nu € 1,65 p.m. Daarmee zijn ze nog steeds goedkoper dan de ING. Ook betaal ik liever iets meer bij een bank die voorkomt dat de rekening duurder wordt door investeringen te doen die die het daglicht niet kunnen verdragen.

Een nadeel is natuurlijk dat je bij de ASN niet zomaar binnen looot. Maar telefonisch en via Social media is alles super geregeld. De overstap service is echt heel eenvoudig, bijna alles wordt voor je geregeld, enkel mijn werkgever moest ik mijn nieuwe rekeningnummer verschaffen.

Wil je ook overstappen maar wel een bank binnen kunnen lopen, kies dan voor de SNS. Eigenlijk gewoon de zelfde bank als ASN en RegioBank (allemaal onderdeel van de Volksbank). De ASN is iets groener, maar verder zit je bij ASN, Triodos, SNS en RegioBank altijd goed. En wie bang is voor zijn spaargeld: bij al deze banken ben je bij een faliessement verzekerd bij de staat tot €100.000. Da's dus geen reden om het niet te doen (behalve als je meer geld hebt).

Geld storten is het enige waar ik tot nu toe tegenaan ben gelopen. Dit kan bij de ASN, SNS en mogelijk ook de RegioBank en Triodos niet.
Reputatie 7
Badge +6
In het verleden zo veel gelazer gehad met Fortis en ABN-AMRO en RABO , dat ik het niet echt meer aandurf . Het lijkt wel of ik altijd de klos moet zijn . Daarom laat ik het maar zo temeer omdat ik in geen enkele bank veel vertrouwen heb. Regiobank is mogelijk een optie , mocht ik me bedenken. Die zit ook het dichtst in de buurt toevallig.
Reputatie 5
Badge +7
Wat voor problemen had je dan @E.T. Wiersum? Met het opzeggen bij je oude bank, of als nieuwe klant van de volgende bank?
Reputatie 7
Badge +6
Had niet met opzeggen te maken Natalie . Heel veel andere problemen . Bij Rabo werd ik opgebeld door een zeer boze meneer omdat ik behalve bij hun ook elders een hypotheek-offerte had gevraagd. Wat ik niet wist ( en ik ook niet hoefde weten) , het bleek dat die andere hypotheek ook via een tussenpersoon bij de Rabo vandaan kwam . Daardoor werd ik door deze ' Rabofiguur ' beticht van vuil spel . Wie denken ze dan dat ze zijn ? Ik bepaal altijd nog zelf waar ik offertes aanvraag en welke bank zich daarachter verschuilt zal me een worst wezen. Was voor mij reden om per direct de rekening daar op te zeggen. Vervolgens naar de Bondsspaarbank ( later VSB ) , wat ik een fijne bank vond. Dat hield op toen het Fortis werd . Daar werd mijn liniaire hypotheek zonder mijn toestemming en zonder mij daar over te berichten omgezet in een aflosvrije hypotheek . Daar kwam ik jaren later pas achter omdat ik de tijdelijk onderbroken aflossing weer wou voortzetten . De filiaalmanager gaf me gelijk dat dit te gek voor woorden was , maar het hoofdkantoor wees mijn klacht op een arrogante manier af. Vervolgens een regeling met de manager af kunnen spreken waardoor ik toch boetevrij af kon lossen. Later toen het ABN-AMRO was geworden , plotseling grote problemen met de tennaamstelling van een van onze en/of rekeningen . Ik kon daardoor niet meer bankieren en mijn vrouw wel. Vele telefoontjes en beloften later maar naar een kantoor gegaan , waar men ook dacht : O , dat lossen we wel even op . Niet dus , maar uiteindelijk is het goed gekomen. Dit in combinatie met wat voor streken die banken allemaal uithalen wat we in de media hebben kunnen vernemen , staat deze sector bij mij niet meer in hoog aanzien. Ook de bankkosten en lage rente zijn mij en velen een doorn in het oog als je bedenkt wat voor gigantische winsten ze maken en hoe enorm de dienstverlening is uitgekleed in de loop der jaren.
Het is wèl zo dat de banken zelf moeten betalen als ze geld wegstallen.

Dan mogen wij nog blij zijn met onze 0,03% rente.
Vorig jaar ben ik overgestapt van ING naar ASN. De overstapregeling maakt het eenvoudig voor betalingen en incasso's , maar het kan wel een probleem zijn dat ING je helemaal uit hun administratie gooit als je weggaat en je dus geen afschriften meer kunt opvragen van vroegere betalingen. ING gaf niet thuis toen ik iets nodig had. Ik was helemaal afhankelijk van de papieren afschriften die ik nog had. Daar was ik niet voor gewaarschuwd.
Wat ik zelf een tegenvaller vond is, dat de ASN geen enkele roodstand toelaat als je tot de minima behoort. De ING laat dan wel €500 roodstand toe.

Omdat ik al meer dan 40 jaar een matig gevulde spaarrekening bij de ASN heb, heb ik dit ervaren als een onaanvaardbare motie van wantrouwen en ben teruggekeerd naar de betaalrekening van de ING. Ik sta overigens nooit en te nimmer rood.

Het feit dat men bij de ASN bleef volhouden dat geen enkele bank roodstand door minima toestaat, was de druppel die mijn emmer deed overlopen. Ze ontkenden gewoon dat de ING het toestaat. Ondanks mijn eigen ervaring van het tegendeel.
Ik ben per 15-11-2018 overgestapt van de ING naar Triodos.
Ik heb daarbij gebruik gemaakt van de overstapservice.
https://www.triodos.nl/internet-betaalrekening#overstappen
Ik hoefde alleen maar de instanties waarvan ik AOW en pensioen kreeg op de hoogte te stellen van het wijzigen van mijn bankrekening.
Het ging allemaal verrassend gemakkelijk.

Voor alle zekerheid heb ik de ING rekening (met wat saldo) nog een kwartaal aangehouden.
Ik heb net het laatste overzicht van de ING gedownload (bedankt voor de waarschuwing @T. Goudriaan-Buisman )
Na 14 november alleen nog een (1) afschrijving voor de 1e kwartaal kosten 2019 van de bank.
Volgende maand kan ik de ING rekening (na overboeking saldo) met een gerust hart opheffen.
Reputatie 5
Badge +7
@E.T.Wiersum Zo hee, dat is wel heel veel pech, drie banken achter elkaar en allerlei verschillende problemen van bank tot bank. Snap dat je dat de keel uithangt. Ben je over de bank waar je nu zit wel tevreden (genoeg)?
probleem voor mij is het nummerbehoud
bij de telefonie is dit ook lang tegengehouden door de providers; kon niet, te ingewikkeld
Tot ze gedwongen werden.
Als dit ook zou kunnen bij je bankrekening zou overstappen echt makkelijk worden en veel meer gedaan worden.
Wat (in elk geval ING) wel is gebeurd is dat de afschriften onleesbaar zijn geworden door zoveel crap en onzinnige gegevens erin te zetten dat je er geen wijs mer uit kan worden.
Ze kunnen volgens mij wel aan rekeningnummerbehoud doen, maar willen niet
probleem voor mij is het nummerbehoud
bij de telefonie is dit ook lang tegengehouden door de providers; kon niet, te ingewikkeld
Tot ze gedwongen werden.
Als dit ook zou kunnen bij je bankrekening zou overstappen echt makkelijk worden en veel meer gedaan worden.

Wilt u dan het oude nummer behouden, waarbij een deel van de cijfers ING betekent of het nieuwe IBAN nummer warbij de letters ING, ING betekenen?
INGB vervangen door afkorting van nieuwe bank.

Het is toch het oude, vaak geliefde banknummer, dat men zelf kent.
INGB vervangen door afkorting van nieuwe bank.

Het is toch het oude, vaak geliefde banknummer, dat men zelf kent.

Hoe jammer is het dan dat de INGB nu een onlosmakelijk onderdeel is van het bankrekening nummer. Het is alsof men twee keer dezelfde fout gemaakt heeft en de tweede keer niet met betekenisloze cijfers maar met letters die wij allemaal herkennen. That ship has sailed.
Reputatie 7
Badge +6
@E.T.Wiersum Zo hee, dat is wel heel veel pech, drie banken achter elkaar en allerlei verschillende problemen van bank tot bank. Snap dat je dat de keel uithangt. Ben je over de bank waar je nu zit wel tevreden (genoeg)?

Ik heb rekeningen bij ING en ABN-AMRO . Bij ING al meer dan 50 jaar . Op beide banken is wel wat aan te merken , maar tot nu toe is bij ING nooit wat fout gegaan qua transacties en wijzigingen . Ben ook nog klant bij Ohra bank geweest , maar daar kunnen ze ook niet foutloos werken . Een maandelijkse automatische overschrijving stopte zomaar . Wijzigingen moesten met papieren invulformulieren en daar werden ook weer fouten mee gemaakt . Drie banken is ook wat veel en onoverzichtelijk , dus Ohra opgezegd. Voordeel van twee banken is , dat als eentje storing heeft , ik nog met de andere kan werken. Wel duur wegens dubbele kosten uiteraard.
Had 2 rekeningen, RABO en ABNAMRO sinds 2 jaar ook ING i.v.m hypotheek. ING steekt er met kop en schouders boven uit vanwege de kwaliteit internet- en mobiel bankieren app ook telefonisch altijd prima en vriendelijk wat ik van RABO niet kan zeggen.
Reputatie 2
Badge +3
@Natalie Rosien en Bond,

Wat is jullie boodschap met dit artikel?
Ik mis in veel artikelen de laatste tijd scherpte op de inhoud.

Overstappen is al jaren eenvoudig en is een veel persoonlijkere keuze dan jullie doen voorkomen. Ook de genoemde beren op de weg om overstappen zijn in de praktijk verwaarloosbaar.

@Mark Drabbe kan hier waarschijnlijk wel het e.e.a. over zeggen.

In het artikel gaan jullie in op rente, kosten en basis dienstverlening. Echter bieden banken meer dan dit.

Voor een gemiddeld gezin is het bijna lood om oud ijzer bij welke bank je zit.

Wil je echter aanvullende diensten zoals vermogensadvies, estate planning, verzekeringen, vreemde valuta accounts, extra functies in internetbankieren, dubbele passen op één rekening, meerdere rekeningen op één naam en bijvoorbeeld beleggen....dan is er pas een wezenlijk verschil tussen de banken. Sterker nog, niet allen banken bieden een full service mogelijkheid.

Populistische invalshoeken over lagen rente dragen niet bij aan een positieve maatschappij..... het is wat het is. Banken betalen nu nog steeds om gelden weg te zetten en het uitzetten van gelden levert door de lage rente minder op dan een 15 jaar geleden. Wil men meer rendement, dan moet men bereid zijn om risico te nemen, echter willen veel consumenten dit ook niet.

Pas wanneer de politiek (internationaal) en centrale banken het beleid aanpassen zal er mogelijk iets aan de rentestand veranderen. Alleen ik voorspel......dan komt ons klagende deel weer naar boven "vroeger was de hypotheekrente veel lager"...."Banken rekenen te hoge hypotheekrente"...…
@Natalie Rosien en Bond,

Wat is jullie boodschap met dit artikel?
Ik mis in veel artikelen de laatste tijd scherpte op de inhoud.

Boodschap? Artikel? Wat een merkwaardige interpretatie van een simpele vraag. Er is zit geen woord Frans bij en de reacties zijn vallen binnen de scope van de vraag. Ik weet niet wat voor scherpte u voor ogen heeft wellicht wilt u alleen vragen die met ja of nee beantwoord kunnen worden of zijn bepaalde gebieden te gevaarlijk om aan het forum voor te leggen?

Als we het trouwens over vaag hebben; "Wat is scherpte OP de inhoud"?
Reputatie 2
Badge +3
@A. Deen

Misschien het volledige artikel lezen en de laatste test van de CB lezen.

Ik kan niet opmaken wat het agenda punt is achter deze vraag met de vorige test en het artikel in het achterhoofd.

Alles moet bespreekbaar zijn.:)

Een forum als dit zou een bijdrage kunnen leveren aan zoekende consumenten of consumenten die opzoek zijn naar een andere bank.

Als u mij de rode draad van dit topic kunt weergeven met een conclusie dan heeft een consument hier ook iets aan.

De een heeft ene probleem met die bank en weer een ander met een andere bank. Echter word niet ingegaan op het probleem. Dus welke toegevoegde waarde heeft dit voor consumenten?
Reputatie 7
Badge +6
Wil je echter aanvullende diensten zoals vermogensadvies, estate planning, verzekeringen, vreemde valuta accounts, extra functies in internetbankieren, dubbele passen op één rekening, meerdere rekeningen op één naam en bijvoorbeeld beleggen....dan is er pas een wezenlijk verschil tussen de banken. Sterker nog, niet allen banken bieden een full service mogelijkheid.

Ik heb het een keer aan mijn bank gevraagd maar volgens de algemene voorwaarden is alle omgang van een client met een bankmedewerk(st)er voor risico van de client. Als de bankmedewerker verkeerd zegt is dat dus jouw risico. Particuliere vermogens zijn voor de bank te klein om daar adviezen aan te geven. Zelfde ook met beleggen. En als een lijfrentepolis tot uitkering komt heb je helemaal niets aan de bank. Het enige wat ze kunnen is je keus doorgeven.

Ik sloot een keer een spaarrekening af voor m'n kinderen met 2% opnamekosten. Ik kreeg nog een bevestiging dat het 2% was maar daarna was het 3%. Ik heb 9 maanden moeten vechten met hulp van de Consumentenbond erbij eerdat ik mijn geld tegen 2% kosten terugkreeg, niemand mij had verteld dat het 3% was geworden. In gesprekken aan de balie liet ik die brief zien met 2%, en dan moet je ontzettend opletten dat ze die brief niet innemen. Ik heb hem uit hun handen moeten trekken! Volgende keer overleg ik alleen nog een kopie en hou het origineel thuis. Maar dan heb je een idee wat je kan verwachten aan kwaliteit van de vermogensadviezen en zo.

Ik vind ook dat door internetbankieren de bank zulke immens grote besparingen heeft, ABNAMRO 1× 13000 en 1× 9000 personeelsleden minder, en een 1000-tal filialen minder vergeleken het pre-internet tijdperk, dat de bank meer dan genoeg kostenvergoeding krijgt van ons.
Reputatie 2
Badge +4
Had 2 rekeningen, RABO en ABNAMRO sinds 2 jaar ook ING i.v.m hypotheek. ING steekt er met kop en schouders boven uit vanwege de kwaliteit internet- en mobiel bankieren app ook telefonisch altijd prima en vriendelijk wat ik van RABO niet kan zeggen.

Ik kan het alleen maar met jou eens zijn.
Ik was ook van plan over te stappen en heb een regiobank nr aangevraagd, maar geen overstap service omdat ik eerst wilde weten hoe dat werkte bij die bank in de praktijk.
Bij RABO en ABNAMRO heb ik een rekening beheert als penningmeester en geen beste ervaring.
Die twee kunnen echt niet op tegen internet en mobiel bankieren van ING.
Bij de Regiobank zijn de mensen heel vriendelijk en behulpzaam, kantoor om de hoek en ja @Veenstra26 je kunt er ook geld storten, tenminste bij ons wel.
Maar alleen al om in te loggen heb je een onmogelijk kleine digipas nodig en dan heb ik nog kleine handen ook.
Al die nummers intoetsen vind ik gebruiksonvriendelijk en gaat regelmatig fout, zit ik er naast met mijn vinger en voor de driehoek toets heb je een balpen of geslepen nagel nodig.
Een creditcard was ook een handicap, al kun je die nu wel krijgen, maar werkt niet samen met de rekening, maar los bij VISA, bij ING wel, daar staat hij er bij internet bankieren gewoon bij met de saldo's
Dus blijf ik maar bij de ING, tien keer makkelijker.
De Regiobank rekening gebruik ik nu alleen voor mijn hobby's.
Badge
@Free Spirit Bij de ASN bank heb ik ook gewoon een creditcard kunnen aanvragen. Idd los bij Visa, maar de pas is van de ASN bank en je kunt gewoon de VISA app gebruiken voor betalingen. Wat ik overigens veiliger en beter vind dan bij de ING, naast dat je ook bij de aanvraag zelf je pincode kunt wijzigen.

Je pincode zelf kiezen kan trouwens ook bij de ASN, RegioBank en de SNS. Als je voor SNS kiest i.p.v. ASN kun je ook geld storten bij filialen van GWX Travelex en dat kost je niks.

Ik zie vooral voor ondernemers dat de Volksbank (om ze maar even samen te voegen onder die naam) nog wel iets kan verbeteren. Maar de Slim app (waarmee je nieuwe functies van de normale betaalapp kunt helpen testen en beoordelen) zie ik dat er hard aan gewerkt wordt.

En dan kan de interface van de ING nog zo fijn zijn, uiteindelijk mis je het niet meer. En ook als ik het zou missen, dan zou ik nog niet terug gaan. Ik wil niet dat mijn bank investeert in kinderarbeid, wapenhandel en de olie industrie. En de ING is misschien nummer 1 in hun gebruiksvriendelijkheid maar ook nummer 1 in het maken van slechte investeringen. De rente is overal super laag, dus je kunt ook overwegen om alleen je spaargeld elders te zetten.
Badge +7
👉 De kwaliteit van de klantenservice van de SNS is het best, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Lees meer in het nieuwsbericht op onze website.

Reageer