gratis artikel

Pensioenautoriteit gewenst

• 16 June 2021
  • 16 reacties
  • 284 Bekeken
Pensioenautoriteit gewenst
Badge +8
  • Community Manager
  • 2085 reacties

Wij pleiten voor de oprichting van een Pensioenautoriteit. Die moet de belangen van burgers centraal stellen en zo bijdragen aan het herstel van het vertrouwen in de pensioensector.

Meer weten? Lees dan dit gratis artikel uit de Geldgids van juni 2021.

Ben jij tevreden over je pensioenregeling? Praat mee!

16 reacties

De overheid maakt overal een gokspelletje van. Nu ook van de pensioenen.
Het is gewoon een slimmere manier om de pensioenkassen leeg te roven.
En dan heb je nog een grote groep die door het werken via uitzendbureaus een enorm gat hebben.
Als oplossing hebben ze dan de opeet hypotheek.
En dan maar hopen dat je niet te oud word om in een financiële crisis te komen.

De overheid maakt overal een gokspelletje van. Nu ook van de pensioenen.
Het is gewoon een slimmere manier om de pensioenkassen leeg te roven.

Wat is dat nou weer voor onzin, waar staat dat in de plannen?

Reputatie 7
Badge +6

Als we ooit een regering krijgen die de belangen van burgers centraal stelt , hebben we geen extra waakhond nodig . Dan worden de diverse andere waakhonden misschien ook weer op hun taak berekend  . Ik zie dat nog heel lang niet gebeuren , dus zo bekeken kan het een verbetering zijn . Tenzij men hier ook weer een tandeloze tijger van maakt …...

Goed initiatief! Onafhankelijk advies zonder winstoogmerk is zeker constructief. Is dat nergens te verkrijgen? w.b. mijnpensioenoverzicht.nl, dat zou ‘gewoon’ moeten koppelen met externe informatie bronnen, al ‘bijt’ dit misschien wat in de dienstverlening van commerciele partijen?

Goed initiatief! Onafhankelijk advies zonder winstoogmerk is zeker constructief. Is dat nergens te verkrijgen? 

Ik moet mij toch wel héél sterk vergissen als de pensioenautoriteit individuele pensioenadviezen gaat geven. 

U zegt overigens zonder winstoogmerk maar ik krijg het gevoel dat u gratis bedoelt en als de komst van het internet ons één ding weer geleerd heeft is het wel dat gratis en onafhankelijk niet samengaan.

U zegt overigens zonder winstoogmerk maar ik krijg het gevoel dat u gratis bedoelt en als de komst van het internet ons één ding weer geleerd heeft is het wel dat gratis en onafhankelijk niet samengaan.

Gevoel is niet misplaatst. Nibud vind ik een goed voorbeeld van hoe het kan. Laagdrempelig, voor het grootste deel gratis en redelijk onafhankelijk.

Gevoel is niet misplaatst. Nibud vind ik een goed voorbeeld van hoe het kan. Laagdrempelig, voor het grootste deel gratis en redelijk onafhankelijk.

Ah, ik had begrepen dat u individueel advies bedoelde, mijn fout.

Badge +2

Waarom blijft deze overheid steeds nieuwe manieren bedenken om onze laatste euro bij hun in de portemonnee te laten verdwijnen. Dat de massa in Nederland niet (wil) zien wat regering Rutte al heel lang aan het doen zijn namelijk ons (de ouderen) compleet leeg plukken. Ze hebben al zo vaak het pensioen gekort, zonder omhaal tientallen procenten aan kapitaal weg geroofd uit de pensioenfondsen zodanig dat die fondsen onder de dekkingsgraad uitkwamen, waardoor de regering legaal nog meer kon afromen. en nu snel een wet maken om het laatste restje van ons spaargeld weg te kapen. Schandelijk, echte boevenstreken.

Badge +2

Enkele feiten op een rijtje. Ik ben hier al langer heel boos over en je doet er helemaal niets tegen, want ze maken het in den Haag met wetjes gewoon legaal.

Regering plunderde kas pensioenfonds

Laatste update: 24 december 2010 16:33

AMSTERDAM – De overheid heeft in de jaren negentig miljarden guldens uit de kas van ambtenarenpensioenfonds ABP geroofd. 

Dit  verklaart oud-topman Jan van de Poel in een interview met Het Parool vrijdag.

Volgens Van de Poel, van 1997 tot 2002 financieel topman bij het ambtenarenpensioenfonds, heeft de overheid 30 miljard gulden uit het fonds gepakt.

“Toen ik financieel directeur werd lag een rapport van de Algemene Rekenkamer op mijn bureau. Daarin stond dat de regering 30 miljard gulden uit het fonds had gesloopt”, verklaart de oud-topman tegen de middagkrant. “De Rekenkamer was daar ziedend over. Maar niemand las dat rapport en geen journalist schreef erover.''

Roofbouw

In november uitte Jean Frijns, oud-directeur beleggingen bij ABP, al zijn ongenoegen over de roofbouw die de overheid pleegde bij het pensioenfonds. Toen de financiële crisis twee jaar geleden uitbrak had het ABP een dekkingsgraad van 130 procent en in november zat het pensioenfonds op 95 procent.

“Als het ABP toen een dekkingsgraad had gehad van 160 of 170 procent, wat na zo’n lange tijd van economische voorspoed redelijk zou zijn geweest, dan had het fonds er nu heel wat beter voor gestaan”, verklaarde Frijns. “Het is natuurlijk een zware uitspraak, maar ja, de overheid heeft hieraan bijgedragen."

Ambtenarenfonds ABP is nooit gecompenseerd voor de pensioenroof door het kabinet-Lubbers in de jaren negentig. Gepensioneerden dreigen nu de rekening te moeten betalen, schrijft Jacques Stoop. ‘Kortingen zijn ontoelaatbaar.’

Het Parool 23 juli 2020, 17:03

21 SEP DE PENSIOENROOF: DE VERENIGING PENSIOENVERLIES NEEMT HET INITIATIEF TOT EEN RECHTSZAAK TEGEN DE STAAT

Geplaatst op 09:25h in Archief door robdebrouwer 15 Reactie’s www.pensioenfeiten.nl

In de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw stonden de nationale overheidsfinanciën er niet zo goed voor, althans voor Nederlandse begrippen. Achtereenvolgende kabinetten hadden al eerder geprobeerd daar iets aan te doen. Zo was er Bestek ’81, de nota waarin het kabinet-Van Agt I in 1978 zijn bezuinigingsplannen formuleerde en de opvolger van de 1%-nota van het kabinet-Den Uyl. Bestek ’81 bevatte een pakket van 10 miljard gulden

De kabinetten Lubbers I, II en III hebben vooral bezuinigd door geld wat bedoeld was voor ambtenaren, hun werknemers zeg maar, achter te houden en te gebruiken om gaten in de begroting te dichten. Ambtenarensalarissen werden verlaagd en de grootste pensioenroof uit de geschiedenis vond plaats in de jaren van de kabinetten Lubbers.

https://www.ed.nl/mening/de-grootste-pensioenroof-ooit-dit-is-niet-uit-te-leggen-en-dat-is-idioot~a573c9c6/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

https://financieel.infonu.nl/diversen/168264-pensioenroof-door-uitnamewet-veel-minder-abp-pensioen.html

Laten wij blij zijn dat de AOW nog geheel intact is.

Badge +2

Niet te hard en veel roepen. Je brengt politiek den Haag wellicht op ideeën .

Reputatie 7
Badge +6

Veel van die wetten en wetjes die slecht uitpakten voor de gemiddelde burgers  waren mogelijk doordat het parlement niet goed oplette en niet te vergeten , bedrogen werd door achterhouden van info of verdraaien van de feiten . Een van de weinigen , die er wat tegen probeerde te doen , zit nu overspannen thuis en werd zelfs in de eigen partij tegengewerkt . De meeste daders zitten er nog steeds en gaan gewoon door . Velen hebben geroepen dat het zo niet meer kan . Wedden dat er vrijwel niets verandert ? Hebben de kiezers zelf ook schuld aan doordat velen de ergste boeven gewoon blijven steunen . Wat bijna niet in het nieuws geweest is : De vele controle-organen die er al waren en burgers moesten en moeten beschermen tegen ontoelaatbaar gedrag van te machtige partijen zijn vrijwel nutteloos gemaakt . Door gebrek aan geld , mankracht en doordat ze te weinig mogen . Een waakhond is alleen effectief als de ketting los mag als dat nodig is . Alleen blaffen heeft weinig nut . Ik ben het eens met @Martien van Hout , dat ik ook sterk de indruk heb dat de onafhankelijke media ‘ Den Haag ‘  ontziet . Of in ieder geval een deel ervan .

Reputatie 7
Badge +6

Ooit was het gewoonte dat leugenachtige kabinetsleden de eer aan zichzelf hielden en opstapten . Is dat eergevoel er niet meer ? Misschien moet dat opstappen dan maar een wet worden . 

Ooit was het gewoonte dat leugenachtige kabinetsleden de eer aan zichzelf hielden en opstapten . Is dat eergevoel er niet meer ? Misschien moet dat opstappen dan maar een wet worden . 

Die wet bestaat al lang, als een meerderheid van de kamer je naar huis stuurt ga je naar huis. Die meerderheid in de kamer wordt mede mogelijk gemaakt door, **drumroll**,  de “Nederlandse kiezer”.

Reputatie 7
Badge +6

@A. Deen , Dat werkt alleen als die kamermeerderheid gehaald wordt . Helaas spelen allerlei politieke overwegingen , waardoor dat niet altijd goed werkt en sommige boeven mogen blijven . Vaak door beterschap te beloven . Die beterschap kan dan zijn dat ze proberen om minder in de kijker te lopen .  En ja , wat kiezers doen zien we overal ter wereld voorbeelden van al verschillen oorzaken en gevolgen wel eens . We kunnen internationaal vele voorbeelden noemen van boeven , die door dom stemgedrag aan de macht zijn gekomen . Vaak geholpen doordat kiezers leugens en valse beloften niet doorzagen …..

@A. Deen , Dat werkt alleen als die kamermeerderheid gehaald wordt . Helaas spelen allerlei politieke overwegingen , waardoor dat niet altijd goed werkt en sommige boeven mogen blijven . Vaak door beterschap te beloven . Die beterschap kan dan zijn dat ze proberen om minder in de kijker te lopen .  En ja , wat kiezers doen zien we overal ter wereld voorbeelden van al verschillen oorzaken en gevolgen wel eens . We kunnen internationaal vele voorbeelden noemen van boeven , die door dom stemgedrag aan de macht zijn gekomen . Vaak geholpen doordat kiezers leugens en valse beloften niet doorzagen …..

De een z'n boef is de ander z'n held, dat soort kwalificaties draagt niets bij tenzij je tegen democratie bent, dan kun je het stemmen beperken tot mensen die bij hun volle verstand zijn. 

Reageer