Pensioenoverzicht: doe jij er iets mee?

• 14 June 2022
  • 34 reacties
  • 1661 Bekeken
Pensioenoverzicht: doe jij er iets mee?

Momenteel ben ik bezig met een artikel over pensioeninformatie. En kan jullie hulp hier goed bij gebruiken. Iedereen kent ze wel. Die jaarlijkse overzichten van je pensioenuitvoerder, een UPO. De een bestudeert de informatie uitvoerig terwijl de ander de envelop ongeopend op een stapel legt. En mijnpensioenoverzicht.nl, kijk je daar wel eens? Ik ben benieuwd wat jij zou willen weten over deze overzichten? Wat heb je nodig om het te begrijpen? Of is alles volkomen duidelijk? Benieuwd naar jullie reacties.

34 reacties

Reputatie 7
Badge +8

Een pensioenoverzicht is al jaren lang  ondoorzichtig, onduidelijk enz. Laat duidelijk zien wat je al die jaren betaald hebt en wat je nu met pensioen krijgt ……. en wat er allemaal aan kosten e.d. afgaan. Het UPO kan wat duidelijkheid geven maar is veel te langdradig. Wellicht wordt het pensioen nog eens anders geregeld en duidelijker voor onze nakomers. Nu ben ik het eens met @H. Mensink Backschat , om het zelf maar goed te regelen. Ik heb ook lijfrenten gekocht en ook een stamrechtverzekering, moet natuurlijk wel kunnen. Maar weet nu precies wat ik krijg en dat is meer dan al die gebroken pensioentjes. Jammer dat de belasting er weer zoveel afhaalt. Maar alsmaar turen in overzichten of uitleg van de fondsen of werkgevers heeft volgens mij weinig zin.

Soms kijk ik wel naar mijnpensioenoverzicht.nl

Hoewel het handig is, levert het nu ook vragen op. Want hoe om te gaan met een (oude) prepensioenregeling die bij 62 jaar ingaat en je wilt nog geheel of gedeeltelijk blijven werken? Ik heb gemerkt dat hier de nodige fiscale valkuilen mee zijn gemoeid. Maar hoe het precies zit, is mij tot nu toe nog niet helemaal duidelijk. Zou hierover graag uitleg willen.

Badge +1

Beste Carola van Dorp,

Ik zie veel UPO's door de jaren heen van familie en vrienden die om uitleg vragen. Wat mij opvalt en mateloos irriteert is dat op alle UPO's staat het te behalen pensioen vanaf 68 jaar.

Mensen die 63 jaar of ouder zijn hebben al de toezegging over hun persoonlijke pensioendatum. Deze moet wettelijk altijd vijf jaar vooraf bekend gemaakt worden. Echter passen de pensioenfondsen deze datum niet aan waardoor er een tegenvallend resultaat wordt behaald. Iemand die bijvoorbeeld met zijn 67ste met pensioen gaat ziet op de UPO 68 jaar staan maar het resultaat valt uiteindelijk tegen: voor ieder vol jaar gaat er ongeveer 7% vanaf. Maar dat vertellen ze niet op voorhand. 

Het is heel eenvoudig in de systemen om op basis van geboortedatum de pensioenleeftijd vast te leggen!

Veel pensioenfondsen hebben in hun visie staan dat ze een optimaal resultaat willen behalen met een helder inzicht. Veel van deze visies kloppen totaal niet en ik vraag mij dan ook af wat de toezichthouders doen? In ieder geval niet de visie toetsen.

Momenteel ben ik bezig met een artikel over pensioeninformatie. En kan jullie hulp hier goed bij gebruiken. Iedereen kent ze wel. Die jaarlijkse overzichten van je pensioenuitvoerder, een UPO. De een bestudeert de informatie uitvoerig terwijl de ander de envelop ongeopend op een stapel legt. En mijnpensioenoverzicht.nl, kijk je daar wel eens? Ik ben benieuwd wat jij zou willen weten over deze overzichten? Wat heb je nodig om het te begrijpen? Of is alles volkomen duidelijk? Benieuwd naar jullie reacties.

Wat ik zou willen, is bedragen in een tabel  vanaf de AOW leeftijd, per jaar, en hoeveel je dan per jaar krijg aan pensioen en AOW, en dat per scenario (pensioen eerder laten ingaan ed.)

Badge

De pensioenoverzichten verdwijnen in een ordner of wanneer het via de mail binnenkomt in het mailarchief. Ik kijk er amper naar, veroorzaakt door het feit dat mijn AOW en mijn ABP pensioen vastliggen  en ik geen enkele invloed heb op de hoogte van mijn uitkering. Bovendien raak ik bij tijd en wijle geïrriteerd omdat de pensioenen jarenlang niet zijn geïndexeerd. Daarnaast vertrouw ik wel het ABP dat zij immer datgene uitbetalen waar ik recht op heb. Ik probeer frustratie te vermijden door de pensioenen niet te veel aandacht te geven. Nondeju, nu doe ik het toch, Allez het is voor een goed doel. Succes met je onderzoek.

Als ik bericht krijg ga ik steevast even kijken en uitrekenen wat ik zou krijgen als ik over nog veel jaar met pensioen kan. Ik lees niet over hoe zij het geld beleggen maar puur de info over mezelf. Dus ik ben blij met het overzicht. 

Reputatie 5
Badge +5

De pensioenoverzichten verdwijnen in een ordner of wanneer het via de mail binnenkomt in het mailarchief. Ik kijk er amper naar, veroorzaakt door het feit dat mijn AOW en mijn ABP pensioen vastliggen  en ik geen enkele invloed heb op de hoogte van mijn uitkering. Bovendien raak ik bij tijd en wijle geïrriteerd omdat de pensioenen jarenlang niet zijn geïndexeerd. Daarnaast vertrouw ik wel het ABP dat zij immer datgene uitbetalen waar ik recht op heb. Ik probeer frustratie te vermijden door de pensioenen niet te veel aandacht te geven. Nondeju, nu doe ik het toch, Allez het is voor een goed doel. Succes met je onderzoek.

Uw irritatie moet nu wel iets afgenomen zijn,

per 1 juli 2022 worden de ABP pensioenen 2,39%  p/m verhoogd.

En per 1 januari 2022 1,2% terugwerkende kracht tot juni 2022 na betaling!

PMT en andere fondsen zullen begin (5) juli 2022 misschien daar in volgen, maar moeten daar nog over beslissen.

Er begint langzaam een beetje beweging in te komen.

Yan K. Consu member.

Ik ben blij met het ABP, een heldere site en goed UPO. Hoef mij geen zorgen te maken over de juistheid van de maandelijkse pensioen uitkering.

Mvg.

Ik wil iedereen bedanken die een reactie achtergelaten heeft. 

Reageer