Consumentenbond.nl
Beantwoord

Periodieke lijfrente en belastingaangifte

• 16 april 2019
  • 6 reacties
  • 848 Bekeken

Ik heb gespaard voor aanvullend pensioen via een beleggingsverzekering. Het vrijgekomen kapitaal wordt in termijnen aan mij uitbetaald door een bank met de produktnaam "Aanvullend Pensioen Uitkeringsrekening". Hierover wordt ook "loon"belasting geheven en ontvang ik ook een jaaropgave voor de aangifte inkomstenbelasting. In die jaaropgave is een totaalbedrag opgenomen van de uitgekeerde maandbedragen inclusief de rente die ik dat jaar ontvangen heb van het deel dat nog in de "spaarpot" zit. Dat rentedeel wil ik niet opgeven in box 1 aan de fiscus ( box 3 is op mij niet van toepassing). Is het juist dat ik het rentedeel niet als box 1 inkomen beschouw?
Groet en dank,
Henk
icon

Beste antwoord door H.C. van der Ven 17 april 2019, 17:24

Antwoord belastingdienst: Is inkomen en op te geven in box1 bij uitkeringen. Ik zal de bank vragen om de rente niet meer uit te betalen maar in de "pot" te houden of op een spaarrekening te storten.
Bekijk origineel

6 reacties

Uit (mijn) online aangifte IB blijkt, dat pensioeninkomsten en daarover ingehouden belastingen al door de belastingdienst zijn ingevuld en exact overeenstemmen met door mij ontvangen jaaropgaven van pensioenverstrekkers. Als zo'n jaaropgave ook een bedrag aan door u ontvangen rente vermeldt moet u er m.i. van uitgaan, dat ook dat aan de belastingdienst is doorgegeven. Dat gebeurt ook met genoten rente op b.v. een spaarrekening bij een bank.
Reputatie 7
Badge +6
@H.C. van der Ven Ik denk dat u ergens een punt heeft. Vrijgesteld van box 3 is wanneer je kapitaal nog in een pensioenverzekering zit. Dan zit het op slot, je kan er niet over beschikken, je kan het niet als onderpand geven voor een lening, het is uitgesteld inkomen. Maar wat in die pensioenverzekering danwel lijfrentepot zit maakt wel rente die op een hoopje gedaan wordt in de lijfrentepot. Wanneer het eindkapitaal van de lijfrente dan tot uitkering komt zit daar in feite ook die aangekweekte rente bij, en daar betaal je dan gewoon box 1 belasting over.

Maar zoals ik het van u lees, het eindkapitaal is vrij gekomen, het staat op een rekening die rente trekt en periodiek krijgt u daar een uitkering van. Die rekening valt niet meer onder een pensioenverzekering. Pensioenverzekering is wanneer je overlijdensrisico is inbegrepen, dat bijvoorbeeld het hele eindkapitaal direct beschikbaar komt wanneer je eerder overlijdt dan de einddatum. Dat is wellicht niet het geval met de huidige rekening waar het vrijgekomen kapitaal op staat. Je kan er wellicht nog niet direct over beschikken, maar je kan het wellicht wel als onderpand gebruiken voor een lening. Het zit dan niet helemaal op slot.

Ik heb daarom een bruin vermoeden dat je een punt hebt en dat je de gekweekte rente van de "Aanvullende Pensioen Uitkeringsrekeing" niet hoeft mee te tellen bij het bedrag dat je opgeeft in box 1. En omdat je niet in box 3 valt hoef je het saldo van die rekening dus ook niet op te geven in box 3.
Dank voor de reacties. Heb de vraag ook uitgezet bij de belastingdienst.
Badge +8
Dank voor de reacties. Heb de vraag ook uitgezet bij de belastingdienst.

Hou je ons hier op de hoogte van de ontwikkelingen, @H.C. van der Ven? 🙂
Antwoord belastingdienst: Is inkomen en op te geven in box1 bij uitkeringen. Ik zal de bank vragen om de rente niet meer uit te betalen maar in de "pot" te houden of op een spaarrekening te storten.
Reputatie 2
Badge +2
Uw lijfrente lijkt me toch een vrij klassiek geval van inkomen Box 1 te zijn. Natuurlijk zal de verzekeraar het geld tegen rente uitzetten. Wilt u soms minder lijfrente uitgekeerd krijgen? Nee toch!

Reageer