Consumentenbond.nl

Phishing mail

• 10 mei 2014
  • 9 reacties
  • 277 Bekeken

Reputatie 1
Badge +1
Kunnen banken niet op hun homepage het meldadres plaatsen voor phishing mail? Nu moet je vaak zoeken bij 'onbekende' banken. Althans, waar je geen rekening heb lopen.

Daarnaast hoor of zie je niets meer gebeuren nadat je je melding heb gedaan. Op een ontvangstbevestiging na. Wat gebeurt er daarna?? Je blijft wel nieuwe phishing mails terugkrijgen dus lijkt het er op dat er daarna niets gebeurt.

9 reacties

Reputatie 1
Badge +1

Ik heb er eigenlijk niet zoveel last van. Daarnaast blokkeer ik elke mail waarvan mij niet duidelijk is waar die vandaan komt . Je hebt inderdaad gelijk dat je daar bijna nooit reactie op krijgt als je dit meldt. Zelfs niet als er een zogenaamde mail binnenkomt van je eigen bank. In mijn geval ING. Ik blijf wel gewoon melden en hou daar aantekening van (datum, tijd van ontvangst) en ook melding naar ING noteer ik. Ben wel benieuwd hoe anderen dit oplossen?

groetjes

Herman

Herman,

Bij mij wordt het ook netjes 'aangegeven' dat het verdacht mailverkeer is. Maar geef de mensen de ruimte die naÏef zijn en alles aanklikken. Het is niet de eerste keer dat het gebeurt. Blijft wel vervelend. Ik verstuur de ene weekeen 5-tal mailtjes naar de banken, de andere week heb ik 'rust'.

Het is de frustratie dat jij energie steekt in het versturen van de phishing mailtjes en dat er vervolgens stilte heerst aan de 'andere' kant. Op het bevestigingsmailtje na. Ik ben zelfs zo 'brutaal' geweest om een bankfiliaal binnen te lopen om eens te vragen hoe het er voor stond met melding en wat de ontwikkelingen waren. Je had het gezicht van de receptioniste moeten zien. Ze keek alsof ze water zag branden.

Wat jij vraagt hoe anderen hier mee omspringen, ja ik ben daar ook enorm benieuwd naar. En wie weet kunnen medewerkers uit het bankwezen ons van informatie voorzien.

groetjes,

Ernst-Jan
Reputatie 1
Badge +1
Het probleem is groter dan gedacht. Op Nu.nl staat zaterdag een artikel dat 23% van de werknemers er in tuint. Blijkt uit onderzoek, gedaan door beveiligingsbedrijf LBVD. Dat is nogal. Vorig jaar heeft NU.nl er ook al aandacht aan besteed omdat Nederland wel een heel gemakkelijke prooi is voor phishing mail.
Reputatie 2
Badge +2
Ik heb er eigenlijk niet zoveel last van. Daarnaast blokkeer ik elke mail waarvan mij niet duidelijk is waar die vandaan komt . Je hebt inderdaad gelijk dat je daar bijna nooit reactie op krijgt als je dit meldt. Zelfs niet als er een zogenaamde mail binnenkomt van je eigen bank. In mijn geval ING. Ik blijf wel gewoon melden en hou daar aantekening van (datum, tijd van ontvangst) en ook melding naar ING noteer ik. Ben wel benieuwd hoe anderen dit oplossen?

groetjes

Herman
Badge +1
Ik zal morgen eens aan mijn zwager vragen, die werkt bij de ING. Ik ben benieuwd naar zijn reactie. Ik houd jullie nog op de hoogte.
Reputatie 4
Badge +4
Er worden twee goede punten gemaakt. Banken moeten duidelijk aangeven waar je phishing mail (simpel) kunt melden. Vervolgens is het wel zo netjes dat wanneer iemand de moeite neemt iets te melden, de bank even laat weten wat ze er verder mee doen. Ik spreek regelmatig banken en ook hun organisaties. Ik zal deze twee punten dan ook onder hun aandacht brengen.
Badge +1
Beter laat dan nooit, maar ik had aan mijn zwager gevraagd wat ze met die meldingen deden. Ook al zit hij zelf niet op de betreffende afdeling waar ze binnen komen, Nemen ze natuurlijk wel actie. het was hem niet bekend of ze dat dan ook terug koppelen naar de klant toe.
Badge
het ergste is nog dat zo'n mail binnenkomt bij enigszins beperkte mensen. snachts om 04:00 een mail van zogenaamd het CJIB over een rekening die nog open staat, dat is niet voor iedereen even logisch dat dit oplichting moet zijn.

godzijdank hebben sommigen dan bewindvoering om hen te beschermen.
Reputatie 2
Badge +2

het ergste is nog dat zo'n mail binnenkomt bij enigszins beperkte mensen. snachts om 04:00 een mail van zogenaamd het CJIB over een rekening die nog open staat, dat is niet voor iedereen even logisch dat dit oplichting moet zijn.

godzijdank hebben sommigen dan bewindvoering om hen te beschermen.

Bedoel je hiermee dat vooral beperkte mensen alleen deze mail krijgen. Ik geloof niet dat deze mensen speciaal uitgezocht worden. Maar het is wel waar dar zij vaak totaal niet weten wat de gevaren zijn op het internet verkeer. Maar hoe bereik je deze mensen. Misschien de betrokken organisaties zoveel mogelijk laten waarschuwen? Aan de andere kant wordt het steeds gevaarlijker Zie hierover de laatste berichten van de diefstal van allerlei gebruikersnamen inclusief wachtwoorden. Als allerlei websites al niet veilig zijn, ondanks dat aangegevn word dat ze veilig zijn. Het beste is mijn inziens om koopsites regelmatig je gebruikersnaam en wachtwoord te veranderen zo ook bij al die sociale netwerken zoals facebook, Linkedin etc etc.
Badge
nee, ik bedoel hier niet mee dat beperkte mensen hier op uitgezocht worden. ik denk alleen dat ze meer bescherming nodig hebben dan de meesten.

"hoe bereik je deze mensen" vind ik een goede opmerking. mijn ervaring leert mij dat een groot deel "de aandacht zal trekken" van instanties door in de problemen te raken. hoe groot of hoe klein dat ook mag zijn. ik denk niet dat je het altijd voor kan zijn.

over websites ben ik het ook helemaal mee eens dat ze niet altijd veilig zijn. ik ben er dan ook geen voorstander van om veel te kopen online.

je kan je wachtwoorden met regelmaat wijzigen maar een mens heeft tegenwoordig veel te veel wachtwoorden, pincodes e.d. nodig. als je dit niet ergens opschrijft zul je geheid een aantal vergeten die je minder vaak nodig hebt. dit geeft dan weer grote risicos bij inbraak, of het nu gaat om je computer of je woning.

en facebook e.d. vind ik meer nadelen hebben dan voordelen.

je privacy kunnen zij, maar ook jijzelf niet waarborgen. ook beseffen veel mensen niet dat wat je op social media zet veel gevolgen kan hebben voor je toekomst.

zo is er een tijd geleden een nieuwsbericht geweest over een vrouw die werd afgewezen voor een baan omdat ze een moeilijke periode online had besproken. de reden was, dat ze als zeer onstabiel overkwam en de werkgever dit risico niet aan wilde gaan. de vrouw in deze situatie had die moeilijke tijd allang achter zich gelaten en was het er natuurlijk niet mee eens dat dit een geldig reden zou zijn om haar niet aan te nemen.

ik weet niet zeker of daar nog een vervolg op is gekomen. maar ik geloof wel dat meer en meer werkgevers hun toekomstige medewerkers "googlen"

Reageer