Consumentenbond.nl

Pinnen op vakantie soms duurder dan je denkt

Reputatie 4
Badge +5
Als je buiten eurolanden pint of betaalt in euro’s in plaats van de lokale valuta zijn de wisselkoersen vaak erg ongunstig en vooraf niet duidelijk. De opslag die je betaalt kan oplopen tot 12%. Ons nieuwsbericht van vandaag lees je hier.

Ook onaangenaam verrast door bijkomende kosten tijdens je vakantie? Vertel het ons!

11 reacties

Reputatie 7
Het pension waar we bijna iedere winter komen is een beetje ouderwets, betalen met plastic kan niet dus we gingen even naar de bank in het dorp. Bankpasjes werden geweigerd, er stond ruim voldoende op de rekening dus daar lag het niet aan, het was zaterdag, de bank was dicht dus de VIsa kaart gebruikt, dat ging wel. Er kwam een aardig bedrag bovenop, ik geloof iets van 20 %. Ik wist wel dat je meer betaalde maar dat het zo veel was verbaasde me toch wel. Toen we de maandag daarop thuis waren heb ik die bank gebeld, het probleem was bekend en er zou iets aan worden gedaan. De winter daarop lukte het wel met de gewone pasjes.

Met wisselkoersen moet je goed opletten. Er is vast wel een appje te vinden met de dagelijkse koersen.
Badge
Beste allemaal,

Vandaag het overzicht gelezen op welke wijze het makkelijkst te kunnen betalen met laagste kosten.

Denkelijk is men niet door ervaringen op de hoogte van meer mogelijkheden.
Veel piloten die geregeld meerdere landen bezoeken hebben een debitcard van Revolut.
Hierbij zijn er geen transfer of omwisselingskosten in het spel.
Jammer dat deze mogelijkheid niet werd genoemd.

J.Minekus
Reputatie 2
Badge +3
Dag @Dutch,

Bedankt dat u ons wijst op een nieuwe mogelijkheid. Ik had de consumentengids (de echte dus, die gewoon op de deurmat ploft) gelezen, en daar stond de Revolut wel in genoemd. Er stond echter maar een heel korte uitleg bij.

In een eerder bericht vroeg ik of mensen ervaring hadden met de Transferwise debit-card en of die dan weer te vergelijken is met de Revolut. Maar ik denk dat het gewoon nog heel erg nieuw is.

Kunt u ons misschien vertellen over uw ervaringen met de Revolut?
Badge
Dag,

Dank voor de reactie.
Ikzelf heb geen ervaring met deze kaart.
Maar mijn zoon in het buitenland wonend die piloot is heeft die wel en wees me er enige tijd geleden op in de voorbereiding van de jaarlijkse visite aan familie in China.
Voordat je de kaart gaat gebruiken moet je er wel een bedrag opzetten ter grootte van wat je denkt te gebruiken gedurende de trip.
Helaas niet meer nog en ja het is nieuw, maar er zijn meerdere bak nieuwigheden op dit moment. Hopelijk dat de Consumentenbond dat dan ook noemt.

Hans MInekus
Reputatie 6
Badge +5
Hoi @Dutch,

Van harte welkom op het forum! Ik zet jouw signaal door naar mijn collega's van de onderzoeksafdeling. Als we verder nog iets voor je kunnen betekenen, dan hoor ik het graag van je!

@Silex : Jouw signaal heb ik ook direct meegezonden!
Badge
Dag,

Ik probeer alleen u erop te wijzen dat er meer is dan een mening, zoals ook de man van het 10 uur nieuwsprogramma ontdekte.

Hans Minekus
Reputatie 7
Die debetkaart van Revolut werkt met een app. Als je telefoon het niet doet, of als je hem kwijt bent, is het een heel gedoe.
Badge
Dank mevrouw,
Ik moest er even aan wennen, maar de meeste internetbanken werken met een app.(overigens het woord app vind ik verschrikkelijk, het woord staat voor application, waarom geen Nederlands alternatief?

Ikzelf gebruik N26 als bank en ben daar content over.
Hier kun je ook de computer gebruiken.
Maar als voorbereiding op de toekomst is dit soort ontwikkelingen volgend alleen maar te adviseren.

Mocht u overigens in het buitenland b.v. vakantie gaan houden, dan koopt u toch ook een lokale simkaard?

Dus beter geen telefoon verliezen.

Hans Minekus
Reputatie 3
Badge +3
Iedereen bedankt voor de reacties. Leuke om te lezen dat nieuwe(re) initiatieven zoals Revolut en N26 gebruikt worden! We nemen Revolut tegenwoordig inderdaad altijd mee in onze vergelijkingen, helaas is in een artikel in de gids niet altijd de ruimte om een uitgebreide uitleg te geven. Wel hebben we online een eerste indruk van Revolut en ook van de N26. In binnenkort volgt er waarschijnlijk één van de debet Mastercard van Transferwise.
"..........Ook onaangenaam verrast door bijkomende kosten tijdens je vakantie? Vertel het ons!......"

Ja binnen Eurozone geld pinnen bij een Geldapparaat kan ook geld kosten, staat niets over in jullie artikel.

Apparaten van Euronet rekenen opnamekosten, staan prominent in toeristische gebieden en dat er kosten worden berekent is onvoldoende duidelijk.

Neem dus altijd geld op bij een opnameapparaat van een bank!

Gr. Tine
Reputatie 3
Badge +3
Beste @TineJ , bedankt voor je bericht. Er staat wel in het artikel dat je ook in eurolanden te maken kan krijgen met extra kosten (pag. 60 onder kopje 'Extra kosten in Spanje'). Buitenlandse banken binnen de Eurozone kunnen ook extra kosten rekenen, dus ons advies is: let goed op of er vooraf ergens gemeld wordt dat er extra kosten gerekend worden!

Reageer