Consumentenbond.nl

Poll: hoe doe jij je belastingaangifte dit jaar?

Als je zelf je belastingaangifte doet, is dit het eerste jaar dat je dat online kan doen via een persoonlijke pagina bij de Belastingdienst - zonder een programma te downloaden. Hoe ga jij je belastingaangifte doen? Heb jij al online aangifte gedaan via Mijn Belastingdienst? Hoe heb jij het ervaren? De website leek op de eerste dag het in ieder geval niet aan te kunnen.

51 reacties

on line programma is gebruikers vriendelijk

- opslag op bel site

- pauzes mogelijk

- heldere rapporten

MAAR

- bevat berekenings fouten bij verhuurd onroerend goed

dus : alles goed controleren bv vergelijk online versus offline uitkomsten
Reputatie 7
Badge +5
Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik geen ervaring heb met het on-lineprogramma (ik heb meteen de download gedownload) maar ik heb van verschillende kanten gehoord dat het helemaal niet zo gebruikersvriendelijk zou zijn. Maar goed, een ieder zijn mening.

En dat pauzes mogelijk zijn lijkt me niet meer dan logisch. Niemand, althans ik niet, vult in 1 X zijn aangifte in en stuurt dan weg. Zelf begin ik plusminus 10 maart en stuur 14 dagen later pas weg. En in de tussentijd muteer ik nog wel het een en ander.

Misschien is er wel een groep die wel in 1 X weg stuurt. Dat is dan waarschijnlijk de groep die zich op 31 maart om 20.00 uur 's avonds bedenkt dat ze nog een belastingformulier moeten invullen.

Frans den Oudsten
mis in poll demogelijkheid om de aangifte door een vrijwilliger bij een werknemers- of een ouderenorganisatie te laten doen.
Nou byzonder onvriendelijk werd ik te woord gestaan op het gratis 800 nr van de belastingdienst om uitleg te vragen.

mijn aangifte dit jaar is zo goed als identhiek aan die van vorig jaar. vorig jaar kreeg ik iets terug en dit jaar word ik aangeslagen voor honderden euro's

advies B-dienst gewoon versturen en als je aanslag ontvangt protesteren...wat is dat nu voor advies.

ik probeer pro actief te zijn maar word niet veel wijzer. Heeft iemand ook iets dergelijks meegemaakt + advies wellicht?

Annemiek
Annemiek,

kijk waar het verschil zit. deze aangifte vergelijken met vorig jaar en handmatige berekening. Ik kreeg eenzelfde reactie toen ik een fout in het internet programma ontdekte. Na wat heen en weer getrek kreeg ik een ambtenaar aan de lijn die kon lezen en schrijven. Deze voelde nattigheid en was bereid te luisteren . Zij testte mijn fout en beaamde dat de belastingdienst mis was. Succes

Nou byzonder onvriendelijk werd ik te woord gestaan op het gratis 800 nr van de belastingdienst om uitleg te vragen.

mijn aangifte dit jaar is zo goed als identhiek aan die van vorig jaar. vorig jaar kreeg ik iets terug en dit jaar word ik aangeslagen voor honderden euro's

advies B-dienst gewoon versturen en als je aanslag ontvangt protesteren...wat is dat nu voor advies.

ik probeer pro actief te zijn maar word niet veel wijzer. Heeft iemand ook iets dergelijks meegemaakt + advies wellicht?

Annemiek

Een paar maanden geleden werd bekend dat wetsaanpassingen van eind 2013 niet in de loonheffingstabellen zijn verwerkt omdat deze te laat waren.. Deze fout wordt rechtgetrokken bij de aanslag inkomstenbelasting 2014. De loonheffing/loonbelasting is immers een der voorheffingen van de inkomstenbelasting. De reparatie van deze tekortkoming betekent op zich een bijbetaling van enkele honderden euro’s. Dat de Belastingdienst daar niets van weet en zegt, geeft te denken. Maar dat gebeurt wel meer bij de bemensing van een callcenter. Ik vind dat de Belastingdienst weldenkende mensen aan de telefoon moet zetten om de burger te woord te staan.

Annemiek,

kijk waar het verschil zit. deze aangifte vergelijken met vorig jaar en handmatige berekening. Ik kreeg eenzelfde reactie toen ik een fout in het internet programma ontdekte. Na wat heen en weer getrek kreeg ik een ambtenaar aan de lijn die kon lezen en schrijven. Deze voelde nattigheid en was bereid te luisteren . Zij testte mijn fout en beaamde dat de belastingdienst mis was. Succes

Dank je waar zat precies de fout ? Geeft mij misschien wat richting want in het vergelijk zie ik nauwelijks verschil met 2013. Kan ik nog gerichter vergelijken.

Annemiek

Een paar maanden geleden werd bekend dat wetsaanpassingen van eind 2013 niet in de loonheffingstabellen zijn verwerkt omdat deze te laat waren.. Deze fout wordt rechtgetrokken bij de aanslag inkomstenbelasting 2014. De loonheffing/loonbelasting is immers een der voorheffingen van de inkomstenbelasting. De reparatie van deze tekortkoming betekent op zich een bijbetaling van enkele honderden euro’s. Dat de Belastingdienst daar niets van weet en zegt, geeft te denken. Maar dat gebeurt wel meer bij de bemensing van een callcenter. Ik vind dat de Belastingdienst weldenkende mensen aan de telefoon moet zetten om de burger te woord te staan.

Door HJ de Groen

AH dat zou ea verklaren. En ik ben volledig eens dat de belastingdienst capabele en vriendelijke mensen aan de telefoon moet zetten.het was echt op het onbeschofte af.
Reputatie 7
Badge +5
Of, om het nog simpeler en concreet te zeggen, in 2014 is de Algemene Heffingskorting variabel en hangt af van de hoogte van je inkomen . Nivelleren is volgens sommige politici ter linkerzijde nog steeds een feest. Concreet betekent dit dat de Algemene Heffingskorting (die in mindering wordt gebracht op je te betalen inkomstenbelasting) kan varieren tussen € 2103,- en € 1366,-, afhankelijk van je inkomen. Helaas kon dit niet meer in de loonbelastingschalen verwerkt worden. Vandaar dat dit nu bij de inkomstenbelasting alsnog wordt 'verwerkt'. Maximaal scheelt dat € 737,- netto. Dus, het is heel goed mogelijk dat je over 2013 nog wat geld terug kreeg maar nu moet bijbetalen. Ergo, volgens mij zit het hem hierin. We worden dus met zijn allen slachtoffer van een cumulatie van maatregelen, in mijn geval, geen Zorgtoeslag meer, hogere Zorgpremie en eigen risico, de minimale Algemene Heffingskorting enz. enz. Ik heb hier een bepaald politiek oordeel en waardering over maar in het kader van het onderwerp spreek ik dat hier maar niet uit.
Reputatie 3
Badge +4
Ik ben blij met dit onderwerp. Ik beleef weinig genoegen aan het invullen cq controleren van de gegevens en het rekenen aan de inkomstenbelasting.

Dit heeft natuurlijk te maken met het gegeven dat ik geen deskundige ben. Daarom is hier op deze site de uitleg bij vragen voor mij welkom.

ik wacht nog even met invullen, zodat ik eventuele tips en opmerkingen hier en bijvoorbeeld morgen bij 'Kassa' nog kan benutten.
Goed om te lezen Willemke! Meer tips vind je in onze checklist belastingaangifte.

Weet je al via welke manier je de aangifte gaat doen?

Ik ben blij met dit onderwerp. Ik beleef weinig genoegen aan het invullen cq controleren van de gegevens en het rekenen aan de inkomstenbelasting.

Dit heeft natuurlijk te maken met het gegeven dat ik geen deskundige ben. Daarom is hier op deze site de uitleg bij vragen voor mij welkom.

ik wacht nog even met invullen, zodat ik eventuele tips en opmerkingen hier en bijvoorbeeld morgen bij 'Kassa' nog kan benutten.

Op papier maar waarschijnlijk via internet?

Let wel op uit ervaring dit jaar zijn er wel een aantal "aandachtspunten":zo ontbreken er bij appartementsbewoners het aandeel in het vermogen van de VvE. Ontbreekt de verrekenbare dividendbelasting, ontbreken de saldi van de minderjarige kinderen en ook vaak meerdere bankrekeningen.

Het verveldne is dat als de fiscus er achter komt dat het dan geen fout meer is van de fiscus maar van jou.
Reputatie 7
Badge +5
Mijnheer De Groen,

Ik weet niet of ik uw probleem nou goed begrijp maar ik zie uw probleem niet zo.

- Volgens blz. 127 van de Consumentenbelastinggids dient het vermogen van minderjarige kinderen gewoon toegerekend te worden aan de ouders, indien en voor zover zij althans het ouderlijke gezag over dat kind hebben.

- Het vermogen van de VVE (u bedoelt waarschijnlijk het onderhoudspotje) dient gewoon gedeeld te worden tussen het aantal appartementsgerechtigden die dat dan elk voor hun deel invullen in box 3. Daar is ook jurisprudentie over.

- En de verrekenbare ingehouden dividendbelasting dient gewoon verrekend te worden zoals te doen gebruikelijk.

En inderdaad, als de fiscus er achter komt kun je een probleem hebben hoewel je dat probleem ook niet moet overschatten. Maar ik zie niet in hoe men daar achteraf achter kan komen als men vooraf de vooraf ingevulde gegevens zelf niet invult wat overigens niet wilt zeggen dat je het dan mag of kan weg laten. Bij belastingen heb je een brengplicht ook al is de fiscus zelf niet op de hoogte

Overigens garandeer ik u dat u geen ruzie met de fiscus zult krijgen als u de ingehouden verrekenbare dividendbelasting per ongeluk niet verrekent.
Beste meneer Den Oudsten,

Kennelijk ben ik niet duidelijk genoeg geweest.

Er bestaat dezerzijds geen onzekerheid over de verplichting tot het opnemen van bedoelde gegevens. Mijn punt is dat de fiscus propageert om met een app of on line aangifte te doen. Dan kun je de gegevens die de Belastingdient "voortovert" niet aanvullen of verbeteren.

Er ontbreken de bedoelde tegoeden van minderjarige kinderen, het aandeel in het vermogen van de VvE (niet het onderhoudspotje op zich) en ook (soms ) de dividendbelasting.

Commentaar van Elsevier:

De aangifte-app van de Belastingdienst is uitgebreid ten opzichte van 2014, maar lijkt nog steeds slechts geschikt voor de eenvoudigste aangiften. Het wijzigen van vooraf ingevulde gegevens is bijvoorbeeld niet mogelijk. Dat is een probleem als gegevens niet kloppen. Niet de fiscus, maar de BELASTINGPLICHTIGE is verantwoordelijk voor fouten.

Het vertrouwde elektronische aangifteprogramma zoals belastingplichtigen dat konden gebruiken voor de aangifte over 2013, is niet verdwenen. Ook voor de aangifte over 2014 kan dit programma worden gedownload: een uitkomst voor wie deze manier van aangifte doen prettiger vindt en zich NIET senang voelt bij het online invullen van gegevens op een site van de Belastingdienst.

Probleem: de fiscus heeft dit aangifteprogramma goed verstopt op de site. Het is de bedoeling dat zo veel mogelijk mensen online aangifte doen of de app gebruiken. Of belastingplichtigen dat zelf ook willen, lijkt er niet toe te doen.
Reputatie 7
Badge +5
Beste mijnheer De Groen,

Wanneer ik u op welke manier dan ook geÏrriteerd heb in mijn vorige post, mijn excuses want dat is dan onbedoeld gebeurd. Reeds in mijn eerste post (14-03-2015) als reactie op een inzending van Olliaoli gaf ik al aan dat ik twijfelde aan de gebruiksvriendelijkheid van het on-lineprogramma maar dat had ik van horen zeggen want ik had al eerder besloten om meteen een shortcut te nemen naar de download.

En tja, die ambtenaren toch. Ik heb de laatste tijd veel te maken gehad met ambtenaren en daarbij vielen mij meerdere dingen op. De meesten zijn erg overtuigd van zich zelf maar konden dat bij mij toch niet waar maken. Bovendien wordt over elk gepubliceerd woordje diepgaand nagedacht. Voorts, je kunt er beter omheen gaan dan doorheen want dat laatste gaat vaak niet lukken gezien de natuurlijke eigenwijsheid. Zo zag ik kort geleden een reclame waarbij heel bewust gesproken werd over ‘controleren en aanvullen’ van de vooringevulde belastingaangifte. Termen zoals ‘corrigeren, verwijderen of verbeteren’ werden daarbij bewust niet gebruikt. Dat kan natuurlijk ook helemaal niet als ambtenaren zelf al hebben bepaald wat goed voor ons is. De bewuste reclamespot heb ik niet meer kunnen vinden, een voorloper wel, https://youtu.be/BuWDRLAKdws . En ach, ik zou me maar niet laten leiden door een groep mensen die de omslag nog steeds niet kunnen maken van Windows XP naar een moderner systeem en er maar gewoon omheen gaan. De belastingdienst heeft ook voor 2014 een download gemaakt. De innerlijke tegenstrijdigheid zit hem daar in dat ze hem dus wel maken, ook op hun site zetten maar hem daarna verborgen proberen te houden???

De twee mogelijkheden die ik zie zijn als volgt:

1. Probeer er doorheen te gaan en vul de aangifte zo goed en zo kwaad als mogelijk in. Na de definitieve aangifte kunt u bezwaar maken. Persoonlijk vind ik dit veel te omslachtig waarbij je inderdaad ook nog het gevaar loopt dat men je gaat beschuldigen van belastingfraude omdat je zaken hebt weggelaten. Maar daar hebben we desnoods de Nationale Ombudsman voor die zich weliswaar niet mag uitspreken over belastinginhoudelijke zaken maar wel over ambtelijk onbenul.

2. Beter is echter om er gewoon omheen te gaan. Download de belastingaangifte van de site, vul deze in, wijzig, vul aan en corrigeer waar nodig en klaar is Kees. Want ook bij die download kun je de vooraf ingevulde gegevens er bij downloaden.

De download kunt u hier vinden.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/aangifteprogramma_2014
Ik vind het er integenstelling tot de consumentenboond, niet eenvoudiger opgeworden. Het blijft belasting taal. Zo is het invullen van hypotheekrente en wie heeft dat niet, afhankelijk van de vraag waar je de lening, alleen al dit woord, meeste mensen zien hypotheek niet als lening, voor gebruikt. Uitleg is dan aankoop van je huis, ja uiteraard, maar is niet de term die ik zou gebruiken, in het jaar dat ik het huis kocht was het aankoop niet 30 jaar lang, dan betaal ik hypotheek af.

zo ook mijn dochter, die drie jaar lang na scheiding haar huis niet kon verkopen. Helder is, zij en haar ex wonen er niet. Maar huis is niet verkocht en zo wordt het wel gesteld, zeer verwarrend, ze hebben geen lening afgesloten om de hytpotheek verder te betalen, die loopt gewoon door, in onze beleving.

Je komt er wel uit door gewoon door te klikken en dan bezien wat ze bedoelen, maar echt helder, nee zeker niet.
Zelf heb ik gewerkt met het vooraf ingevulde formulier,maar na een dag of 3 telkens een uur kom ik bij het overzicht, en dan krijg ik de opmerking dat het formulier niet geheel is ingevuld, en de gegevens niet kloppen.

Dus verzenden kan dan ook niet.

Ik zoek nog maar even verder, maar duidelijker?
A.H

kijk of alle pagina's geaccoordeerd zijn

olliaioli
dat blijkt als bij de alle regels een vinkje staat
Bij deze stemming is een optie "met het aangifte programma". Welk programma dan wel ? Voor IB 2014 heeft de Belastingdienst helemaal geen programma meer, alleen maar online of via een app.

Wie er in vredesnaam zijn aangifte denkt te kunnen doen via de app is mij niet bekend, behalve diegenen die al eigenlijk geen aangifte hoeven te doen (loon-belasting = inkomsten belasting).

Via Online vind ik in elk geval een GROTE achteruitgang. Je mist het overzicht en inzicht van je keuzes. In feite alleen maar invulvelden. Zelfs het totaal plaatje is van alle invullingen wat dat betekent, is niet te zien. Verder kan de belastingdiensst natuurlijk mooi inzien (traceren) wat je allemaal geprobeerd hebt en evt wijzigingen. Het altijd eerst inloggen is ook veel onhandiger versus 1 keer iets uploaden, en je creert natuurlijk geweldige bottleneck omdat veel mensen op een zelfde moment bezig zijn online hun aangifte in te vullen (de servers van de Dienst kunnen het duidelijk niet aan).

Het Aangifte programma vond ik altijd eenvoudig, handig, en duidelijk. Het is doodzonde dat dit niet meer beschikbaar is.
Reputatie 7
Badge +5

Bij deze stemming is een optie "met het aangifte programma". Welk programma dan wel ? Voor IB 2014 heeft de Belastingdienst helemaal geen programma meer, alleen maar online of via een app.

Wie er in vredesnaam zijn aangifte denkt te kunnen doen via de app is mij niet bekend, behalve diegenen die al eigenlijk geen aangifte hoeven te doen (loon-belasting = inkomsten belasting).

Via Online vind ik in elk geval een GROTE achteruitgang. Je mist het overzicht en inzicht van je keuzes. In feite alleen maar invulvelden. Zelfs het totaal plaatje is van alle invullingen wat dat betekent, is niet te zien. Verder kan de belastingdiensst natuurlijk mooi inzien (traceren) wat je allemaal geprobeerd hebt en evt wijzigingen. Het altijd eerst inloggen is ook veel onhandiger versus 1 keer iets uploaden, en je creert natuurlijk geweldige bottleneck omdat veel mensen op een zelfde moment bezig zijn online hun aangifte in te vullen (de servers van de Dienst kunnen het duidelijk niet aan).

Het Aangifte programma vond ik altijd eenvoudig, handig, en duidelijk. Het is doodzonde dat dit niet meer beschikbaar is.

Als je nu alle reacties eerst even had doorgenomen alvorens te reageren dan had je deze vraag niet gesteld. Er is namelijk wel degelijk een download belastingprogramma beschikbaar.

Tip: lees mijn inzendingen hier eens door.
De link naar het gebruikersvriendelijk belastingaangifteprogramma 2014 van onze vrienden bij de Belastingsdienst (in de column van Reinout van der Heijden, hoofdredacteur van de Geldgids): http://tinyurl.com/aangifte2014
Reputatie 7
Badge +5

Hoe ik mijn belastingaangifte ga doen?

Over een ervaring met de belastingdienst: Toegegeven ik ben geen doorsnee belastingbetaler, wel een 'particulier', werd echter ooit met een navraag vier keer doorverbonden tot de laatste belastingtelefoonadviseur gewoon de verbinding verbrak. Zij had mijn telefoon- en belastingnummer.......ik kan nog steeds niet iemand aanwijzen die zo onbeschoft haar klanten afwerkt.

Ik ga dus NIET met vooraf ingevulde gegevens werken en noteer de werkelijke toestand met/zonder extra A4-tje.

Zoals mijn voorganger al aangeeft, moet ik telkens weer bezwaar maken, ook over een onrealistisch aangenomen rendement van mijn vermogen......en ook daar is nog hoop via de BVB.

http://www.bondvoorbelastingbetalers.nl/

Hansje,

Zo ken ik je weer. Dit is de oude Hans die ik kende.

Maar je hebt ongelijk! Jij weet of je dient te weten dat de belastingdienst werkt met een vast fictief rendement van 4%. Geen belastingambtenaar die daar iets aan kan veranderen. Dat kan alleen de politiek. En dus kun je bellen wat je wilt maar dat helpt niet.

Een spaarder zal heden ten dage inderdaad beargumenteren dat dat fictieve rendement nergens op slaat. Een belegger zoals ik daarentegen is blij met dat fictieve rendement. Stel dat ik mijn werkelijke rendement zou moeten opgeven. Dan zou ik toch substantieel meer belasting moeten gaan betalen.

De politiek heeft in het verleden een (denk)fout gemaakt. Dat is op zich niet uitzonderlijk want dat doen ze constant. In dit geval zit het hem hierin dat in hun ijver om de belastingheffing op vermogen geloofwaardig te maken ze dat gekoppeld hebben aan het woord 'rendement'. Maar toen ze dat deden voorzagen ze niet dat de rente wel eens zou kunnen dalen tot de waarden van nu. En nu vallen ze door de mand met hun rendement. De politiek speelt nu met het idee om de belasting op arbeid te verminderen. Vooral Bram van Ojik van Groen Links heeft zich al een paar keer nadrukkelijk uitgelaten over dat idee. Maar ook daar zitten weer de nodige dubbele agenda's achter maar die zeggen ze er niet bij. Want op zich is de oplossing voor dit idee heel simpel: verhoog de arbeidskorting. Einde verhaal! Men koppelt dit idee echter meteen aan een herziening van het gehele belastingstelsel. De korting op arbeid is dus de smoes voor geheel iets anders. Bekend van de politiek is ook dat er zelden een belastingverlaging plaats vindt zonder dat elders weer te compenseren. Ik geef je zodoende op een briefje dat als die belastingkorting op arbeid er komt dit elders weer 'gecompenseerd' zal gaan worden. Men is nu eenmaal verslaafd aan hun belastinginkomsten. Ik voorspel zodoende een nieuw soort vermogensbelasting alleen zul je het woord 'rendement' daar niet meer in terug vinden. Alleen maken ze nu al weer een denkfout. De lagere vermogens sparen en maken zodoende weinig rendement. Die zullen ze dus moeten ontzien. De hogere vermogens kunnen ze zwaarder gaan belasten alleen dat zal in de toekomst weer niet voldoende blijken te zijn om de belastingverlaging op arbeid mee te kunnen compenseren. Bovendien zullen ze dan wel iets moeten gaan doen met de kosten die die beleggers maken om dit rendement ook daadwerkelijk te behalen. Dat beseffen ze nu nog niet maar blijf opletten. Dit wordt de komende leuker dan poppenkast kijken.

Andere voorbeelden van dit soort politieke spelletjes zijn:

1. De wegenbelasting was vroeger een doelbelasting om wegen te bouwen en onderhouden. Daar is men toen van afgestapt toen men er achter kwam dat die inkomstenbron veel beter gebruikt kon gaan worden om, in plaats van gaten in wegen, gaten in begrotingen te dichten. Dat is toen veranderd in motorrijtuigbelasting en nog later in houderschapsbelasting. En nu hoor je daar niemand meer over behalve een enkele politicus die ik een tijdje geleden daadwerkelijk hoorde zeggen dat dat geld voor nieuwe wegen beter voor iets anders gebruikt kon gaan worden.

2. Men wilde de ziektekostenpremie dan wel eigen risico aanpassen aan de hoogte van het inkomen volgens het 'nivelleren is een feest' principe van Hans Spekman. Dat ging toen niet door maar ik waarschuwde toen al dat als het niet links om kon men het rechtsom nogmaals zou gaan proberen. Nu is de nivellering van de inkomensafhankelijke Algemene Heffingskorting een feit.

3. Het parkeerbeleid van Gemeentes wordt heden gebruikt om gaten in Gemeentebegrotingen te dichten.

4. Men heeft de kredietcrisisperiode misbruikt om de onnodige verhoging van de pensioenleeftijd er door heen te drukken. De pensioenfondsen maken, nu de beleggingmarkt weer aantrekt maar ook al daarvoor, echter vette winsten http://www.rtlnieuws.nl/economie/pensioenfondsen-verdienen-45-miljard-euro-aan-lage-rente

Onder de volgende link vind je iets van uitleg omtrent de vraag waarom de Pensioenfondsen zich, ondanks de fantastische rendementen, toch noodgedwongen arm moeten rekenen van deze overheid. Die verhoging van de Pensioenleeftijd moet en zal geloofwaardig moeten blijven.

http://www.rtlnieuws.nl/economie/home/200-miljard-winst-maar-geen-euro-naar-gepensioneerden

Groetjes,

Frans den Oudsten
Controleer goed de vooraf ingevulde gegevens, er klopt nog minder van dan vorig jaar! Je vraagt je wel eens af of dit wel werkt!
Heb mijn aangifte online gedaan op 1 maart; was 's ochtends gelijk aan de gang gegaan en ook geen problemen tegengekomen. Alle gegevens stonden netjes al vermeld; klopte tot op de cent. Even alles nagelopen... een kleine aanpassing bij lening wel/niet voor verbouwing... en klaar was ik! Even uurtje er voor gezeten om alles te vergelijken met mijn gegevens... ook geen verbiningsproblemen gehad.

Reageer