Consumentenbond.nl

premie verhoging van opstal en inboedel verzekeringen

• Nieuwe deelnemer
  • 0 reacties
Centraal Beheer heeft in 2017 onze opstal verzekering bijna verdubbeld. Deze verhoging ging zonder bericht vooraf. Bij Klaverblad zijn we €100,- goedkoper uit. Vandaag zag ik dat CB onze inboedel verzekering van €179,22 verhoogt naar €274,26. Na tel. contact kwam de medewerker niet verder dan een aangepaste polis? tsja. Zijn wij de enige die dit overkomt? ik lees hier weinig/niets over in de media ,consument contact dat de verzekeraars de premie exorbitant verhogen? Of accepteert een ieder deze verhoging?

12 reacties

Reputatie 7
Matz schreef:

accepteert een ieder deze verhoging?

Nee zeker niet, het is voor veel mensen aanleiding om eens goed om zich heen te kijken en dat zou ik sowieso iedereen adviseren te doen.
Reputatie 6
Badge +5
Als de premie exorbitant gewijzigd wordt, dan vervallen de voorwaarden waaronder de overeenkomst is gesloten.
Als het goed is krijg je van te voren een brief met deze wijzigingen waarin dit vermeld wordt en krijg je de mogelijkheid hier niet mee akkoord te gaan en de verzekering op te zeggen voor een bepaalde datum.
Je bent dan vrij om over te stappen.
Centraal beheer staat hier bekend om, zoek maar eens in Google op: Verhoging premie woonverzekering Centraal Beheer
Reputatie 6
Badge +5
Ik heb het zelfde meegemaakt en ik heb de premieverhoging ongedaan weten te maken.

Je bent niet de enige. Als je in het zoekscherm hierboven 'Centraal Beheer' intikt word je gillend gek.

En dat alleen omdat Centraal Beheer van hun eigen bedrijfsvoering een zooitje heeft gemaakt, daardoor verlies lijdt en die verliezen proberen te verhalen op de klant.
Reputatie 7
Badge +7
Ik ben heel erg benieuwd @F. den Oudsten, hoe heb je dit ongedaan weten te maken?
Reputatie 6
Badge +5
Beste @Monique,

Natuurlijk wil ik vertellen hoe ik dit ongedaan heb gemaakt.

Maar om een kort verhaal lang te maken verwijs ik je hiervoor graag naar deze link waarin ik het hele verhaal uit de doeken doe.

Kort en goed, omdat ik natuurlijk zelf meer dan 30 jaar als schadecorrespondent heb gewerkt bij een verzekeraar weet ik doorgaans wel hoe ik een verzekeraar het vuur na aan de schenen kan leggen. Dat heb ik dan ook gedaan en met succes ook al omdat Centraal Beheer volgens eigen zeggen fouten had gemaakt.

Nadien heb ik mijn dossier ook nog naar Marlies Feytens gestuurd. Dus mijn hele dossier is nog ergens bij jullie aanwezig. Sindsdien betaal ik nog steeds die lagere premie, althans de VVE betaalt die lagere premie.
Reputatie 3
Badge +5
Klopt helemaal! Er is ook en stuk over verschenen in de Geldgids 🙂
Reputatie 6
Badge +5
@mfeytens Klopt en dat stuk in de Geldgids luidde:

'Frans den Oudsten is voorzitter van zijn Vereniging van Eigenaren (VvE). Na alle berichtgeving over prijsstijgingen bij autoverzekeringen merkt hij dat opstalverzekeraar Centraal Beheer ook bezig is met een prijzenslag. De premie van de VvE-opstalpolis stijgt eind 2016 met bijna 50% en gaat vanwege een ‘nieuwe tariefstructuur’ van €364 naar ruim €535. Den Oudsten doet tweemaal uitgebreid zijn beklag: de stijging is absurd en wordt binnen een maand ‘door de strot geduwd’. De aanhouder wint: vijf maanden later draait Centraal Beheer de verhoging alsnog terug, zij hadden naar eigen zeggen met zo’n ingrijpende wijziging een nieuw contract moeten aanbieden. ‘Maar volgend jaar moeten we er dan alsnog aan geloven’, verzucht Den Oudsten.'

Dat laatste is overigens (nog) niet gebeurd. Gebeurt dit alsnog dan meld ik me wel weer.
Reputatie 7
Badge +7
Goed dat je dit aangeeft @Matz. Helaas ontving de Consumentenbond de afgelopen tijd veel van dit soort meldingen over Centraal Beheer. Omdat we erg benieuwd zijn hoeveel consumenten tegen dit probleem aanlopen, hebben we de volgende oproep geplaatst: Extreme premiestijging? Meld het hier! Hier vind je ook voorbeelden van andere bizarre meldingen die binnenkwamen. We kunnen jouw oproep jammer genoeg niet verplaatsen naar het nieuwe topic. Mocht je je melding opnieuw willen maken in dit topic, dan staat je dat absoluut vrij.
Reputatie 7
Vanavond hoorde ik, helaas kreeg ik het niet helemaal mee omdat ik bij de afzuigkap stond, dat Centraal Beheer, als je een beroep op je inboedelverzekering doet, eerst samen met de cliënt wil gaan kijken of het niet beter is één en ander te repareren in plaats van te vervangen omdat ze duurzaam willen zijn (wie het gelooft mag het zeggen). Dus de premie gaat naar ik vermoed omhoog en de uitkeringen omlaag, dat is wel makkelijk verdiend. Ik zie ook niet hoe je bijvoorbeeld een half verbrande inboedel moet repareren of boekenkasten van spaanplaat met een laag fineer die zijn uitgezet na een flinke lekkage. Over parket of laminaat zwijg ik maar.
Reputatie 6
Badge +5
@MrsJones Uit mijn schadepraktijk weet ik nog wel dat er een firma Nomot bestaat https://nomot.nl/70-jarig-bestaan-nomot-2/ die zeer wel in staat is om zaken op een verantwoorde manier te repareren. Dus zo gek is die gedachte van Centraal Beheer niet zij het dat ik dit soort schades op die manier al oploste in de jaren 70. Als Centraal Beheer nu pas me dit soort ideeën komt dan lopen ze dik 40 jaar achter oftewel het is oude wijn in een nieuwe zak. Overigens wel een goede oude wijn want het werkt wel. Als je een deuk in je auto hebt dan laat je die toch ook repareren in plaats van hem om te ruilen voor een nieuwe? En waarom zou dat bij een beschadigd aanrechtblad dan niet kunnen?
Reputatie 7
@F. den Oudsten , een beschadigd aanrechtblad, er is bijvoorbeeld een stuk uit, of een deuk in een auto, is niet het zelfde als een half verbrande of half verzopen inboedel, daar valt maar heel weinig aan te repareren. Zoals ik al zei, ik kreeg het niet helemaal mee, ik weet niet of er gezegd is wat er precies gerepareerd zou kunnen worden na een bepaald voorval.
Reputatie 6
Badge +5
@MrsJones Nee maar dat klopt helemaal. Ook Nomot kan niet altijd alles repareren. Maar ik weet uit het verleden nog wel dat ze tot veel in staat waren en dan met name bij de huis-, tuin- en keukenschadetjes. En als het dan toch niet onzichtbaar gerepareerd was dan was er altijd ruimte om alsnog een bedrag als waardevermindering mee te nemen in het uiteindelijke totale schadebedrag. Het was zelfs zo leuk dat ook voor kledingschade (leren jasjes enz) hadden wij destijds een adres in Den Haag die dat zo goed deed dat zelfs de bezitter van die jas de eigen schade niet meer kon terug vinden. Geweldig!!!!

Reageer