Consumentenbond.nl

Premieverschillen per postcode en huisnummer

• 27 augustus 2015
  • 5 reacties
  • 357 Bekeken

Reputatie 4
Badge +6
Verzekeraars zijn in principe vrij in hun premiebeleid, maar ze zijn hier niet erg transparant over. De premie voor de inboedel van een woonhuis of autoverzekering blijkt per postcode en huisnummer te kunnen verschillen. En soms zelfs per huisnummertoevoeging, zoals bij BLG Wonen, Reaal en SNS. Zo kan voor verzekerden met een huisnummertoevoeging de premie fors verschillen. Of een woonadres in een risicogebied ligt, wisselt per verzekeraar.

Wat vind jij, logisch of niet?

5 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Ja, ze hebben mijns inziens wel erg veel rechten en consumenten daarentegen erg weinig rechten. Hun premiebeleid dient openbaar te zijn en makkelijk in te zien. Dan laten ze het wel uit hun hoofd om onbillijke premieverschillen te handhaven. Dan krijg je weer marktwerking zoals het bedoeld is.
Reputatie 4
Badge +6
Bedankt voor jullie reacties! Verzekeraars kijken inderdaad ook naar eerder gemelde schades en andere registraties (zoals van een eerdere betalingsachterstand) als je een polis wilt afsluiten. Op persoons- en adresniveau.
Alleen mijn autoverzekering is in premie verhoogd door mijn verhuizing naar een seniorencomplex met een eigen afgesloten parkeer terrein.

Omdat de postcode 2903 AP bij Nationale Nederlanden een risico gebied is, is mijn premie verhoogd.

Waarom is ons gebouw een risico gebied?

Het is risico gebied omdat ons gebouw “De Vijverhof” grenst aan winkelcentrum “De Koperwiek” in Capelle aan den IJssel.

Mijn frustratie is dus mijn auto staat geparkeerd op een afgesloten parkeer terrein, heb niets te maken met het parkeren van ‘De Koperwiek” en toch een risico verhoging.

Ik heb de klacht ook via de Ombudsman schadeverzekering aangekaart maar ook de ombudsman (volgens mij is hij partijdig en niet voor de verzekerden maar juist voor de verzekeraars) gaf Nationale Nederlanden gelijk.

Nationale Nederlanden bepaalt wat risico gebieden zijn en daar kan/mag de Ombudsman zich niet mee bezig houden.

Ook bij het Kifid heb ik protest aangetekend met hetzelfde resultaat als de Ombudsman.

Deze instellingen kunnen niet bewerkstelligen dat er kritisch gekeken wordt naar de vaststelling van de risico gebieden.

In deze moderne tijd kan er niet op straat/huisnummer een risico bepaald worden, men doet het per postcode.

Klant vriendelijk is anders.
U denkt dat NN een staatsbedrijf is met de verplichting u te verzekeren tegen de door u als logisch ervaren voorwaarden?

Alleen mijn autoverzekering is in premie verhoogd door mijn verhuizing naar een seniorencomplex met een eigen afgesloten parkeer terrein.

Omdat de postcode 2903 AP bij Nationale Nederlanden een risico gebied is, is mijn premie verhoogd.

Waarom is ons gebouw een risico gebied?

Het is risico gebied omdat ons gebouw “De Vijverhof” grenst aan winkelcentrum “De Koperwiek” in Capelle aan den IJssel.

Mijn frustratie is dus mijn auto staat geparkeerd op een afgesloten parkeer terrein, heb niets te maken met het parkeren van ‘De Koperwiek” en toch een risico verhoging.

Ik heb de klacht ook via de Ombudsman schadeverzekering aangekaart maar ook de ombudsman (volgens mij is hij partijdig en niet voor de verzekerden maar juist voor de verzekeraars) gaf Nationale Nederlanden gelijk.

Nationale Nederlanden bepaalt wat risico gebieden zijn en daar kan/mag de Ombudsman zich niet mee bezig houden.

Ook bij het Kifid heb ik protest aangetekend met hetzelfde resultaat als de Ombudsman.

Deze instellingen kunnen niet bewerkstelligen dat er kritisch gekeken wordt naar de vaststelling van de risico gebieden.

In deze moderne tijd kan er niet op straat/huisnummer een risico bepaald worden, men doet het per postcode.

Klant vriendelijk is anders.

Geplaatst door R. Hoen op Aug 29, 2015.
Geen probleem als verzekeraars differentiëren. Als ze daar dan ook op eenvoudig vergelijkbaar zijn. Liefst met een kaart van nl met de premie voor een aantal standaard huishoudens.

zijn er (postcode) gebieden die onverzekerbaar worden voor de inwoners? Onze prachtwijken hebben een laag gemiddeld inkomensniveau een hoger kriminaliteitscijfer. Welke verzekeraar gaat hier toegang tot basis financiële dienstverlening tegen betaalbare kosten bieden?

Reageer