Consumentenbond.nl

Prepaid creditcard vaak duurder dan gewone creditcard door extra kosten

Reputatie 3
Badge +4
Een prepaid creditcard heeft zo zijn voordelen. Je stort zelf geld op je kaart en zo kun je nooit meer geld uitgeven dan je hebt. Geen schulden en geen BKR-registratie. Wel is er een addertje onder het gras; veel prepaid creditcards rekenen extra kosten voor bijvoorbeeld het activeren van de kaart, het lang niet gebruiken en het opwaarderen van je kaart. En dat bovenop de jaarlijkse bijdrage die ongeveer net zo veel is als bij een gewone creditcard. De meeste prepaid creditcards bieden ook geen aankoopverzekering, zoals gewone creditcards. Zowel gewone als prepaid creditcards hebben dus voor- en nadelen.

Welke soort creditcard gebruik jij?

14 reacties

Ik heb dit ook ooit eens gehad en toen bleek dat ik er prima een tank benzine mee kon afrekenen.
Ik ben de "gelukkige" ontvanger van een cadeaukaart van thegiftcardstore, dat is een Prepaid-card van Visa. Om online te kunnen bestellen moet je de kaart registreren. Dat heb ik gedaan. En dan iets bestellen iets bestellen bij bol.com 🙂 Lukt niet door technische problemen 😞 Op naar een fysieke winkel van de ANWB 🙂 Die accepteren hem niet want er zit geen chip op 😞 Dan maar bij Wehkemp 🙂 Lukt niet door technische problemen 😞 Op de website van Visa staan geen contactgegevens. Op de website van thegiftcardstore staat een telefoonnummer. Als dat belt krijg je een menu en mag je eerst alle gegevens van je kaart invullen. Daarna kun je keuze maken, maar niet voor mijn probleem. Via de eerste optie krijg je het saldo te horen en dat de kaart is gekocht bij Primera. Dus dan maar gekozen voor "betaling betwisten". Dan wordt je in de wacht geplaatst om op een Nederlandssprekende medewerker te wachten. Wachten, wachten, wachten. Uiteindelijk een Engelssprekende medewerker, die je vraagt naar de gegevens die je al had ingetypt en je eet te vertelt dat de kaart in orde is en dat het dus aan de webwinkel moet liggen. Wehkamp en bol.com gebeld: Dit soort kaarten kunnen ze niet verwerken want die kunnen ze niet checken bij Visa. Leuk cadeautje!

Tot zover zie ik alleen maar gunstige berichten over het gebruik van de "gewone creditcard". Het lijkt dat geconstateerd kan worden dat een prepaid creditcard voor mensen met een gewoon goede betalingsreputatie geen enkel voordeel kan bieden.

Geplaatst door Hindriks-Bruijs op Jun 20, 2017.

Dat is ook zo. Een prepaid creditcard is feitelijk een contradictio in terminis, je krijgt krediet, de essentie van de creditcard, maar toch niet want je moet vooraf betalen. Het is een noodoplossing omdat ons uitstekende debitcard-systeem niet wereldwijd geïmplementeerd is en het creditcard-systeem wel. Nooit aan beginnen tenzij het per se moet.
Tot zover zie ik alleen maar gunstige berichten over het gebruik van de "gewone creditcard". Het lijkt dat geconstateerd kan worden dat een prepaid creditcard voor mensen met een gewoon goede betalingsreputatie geen enkel voordeel kan bieden.
Het betalen met een creditcard is zeker in het buitenland veiliger dan betalen met cash geld. Weleens aan een tolpoort met cash betaald en dan direct na het vertrek tot de ontdekking komen dat je te weinig wisselgeld hebt ontvangen? Omkeren en terug rijden is geen optie.

Ooit trof ik aan een Franse benzine pomp een ware goochelaar als pompbediende, ik wist voor 100% zeker dat ik afrekende met een biljet van €100.= Ik kreeg terug van €50=. Protesteren hielp niet, hoe hij het flikte is me nog een raadsel maar hij had een biljet van €50=. in zijn handen als bewijs dat IK hem daarmee betaald had. Even daarvoor had ik 3 biljetten van €100=. uit de automaat gehaald.

Geef mij maar een creditcard wel zo veilig!!!
Mastercard. Kosten €15 per jaar. 0,05% krijg ik teruggestort dus betaal overal waar mogelijk is met mijn Mastercard. Zeker in Nederland! En waar mogelijk is extra geld bijpinnen. Dit wordt door mij danweer teruggestort op de bank. Dit kan mij maandelijks €25 op leveren 🙂
Normale creditcard zonder problemen.
Ik gebruik al jaren de CC van ING en naar tevredenheid. Alleen lastig dat deze staat geregistreerd bij het BKR. Ik heb al twee keer i.v.m. aanvraag/omzetten van mijn hypotheek "een beëindiging gespreid betalen moeten aanvragen". Dat heeft niets met schulden of (onvoldoende) inkomen te maken. Daarna kan alles gewoon weer terug gezet worden. Wat een formele onzin toch!
Visa creditcard via ASN-Bank. Ideaal op vakantie. Zo nodig regelmatig uitgaven controleren, overzichtelijk waar het geld naar toe is gegaan. Afrekening aan het eind van de maand, Ik zorg voor voldoende saldo
Mastercard, bevalt prima. Wordt 1x pm van mijn rekening afgeschreven. Vnl online bestellingen, en buitenland. Spaar er 'Bijpunten' mee, ongeveer 100€ p/j, wat ruimschoots de kosten goedmaakt. Kan je jezelf nog eens een leuk jurkje veroorloven, maar dat terzijde 😉.
Ik gebruik een American Express card, al sinds 1983 en betaal achteraf per maand (geen rente) en heb dan tevens een overzicht van gedane uitgaven; bevalt uitstekend - helder voor het volgen van mijn uitgaven in verband met mijn beroep en zo krijg ik naast de Airmiles ook nog Amex waardepunten.
Heb sinds 2010 een Visa card, die ik tot volle tevredenheid hoofdzakelijk gebruik in het buitenland en voor betalingen van online bestellingen. Frits H. Groen
gebruik gewone creditcard, geen problemen vrijwel overal geaccepteerd
Ik zorg altijd voor een (klein) positief saldo op mijn gewone Creditcard. Zo zijn de kosten minimaal.

Reageer