Prinsjesdag 2022: de belangrijkste veranderingen

• 21 September 2022
  • 74 reacties
  • 1232 Bekeken
Prinsjesdag 2022: de belangrijkste veranderingen

Toon eerste bericht

74 reacties

Reputatie 6
Badge +3

@Léonz   De genoemde 2500 - 3500 kWh zijn een heel grove indicatie van het stroomverbruik voor cv en warm water met een L/W-warmtepomp.

Ik zou mijn energierekening met een overgang naar een L/W-warmtepomp op dit moment met
ca. € 750-850 per jaar kunnen reduceren - tot dat de salderingsregeling afgebouwd wordt.
Met de nog wat vage plannen van Rutte IV zou het vermoedelijk veel onvoordeliger worden.
Verder is de benodigde investering (ook met subsidie) door de stijgende prijzen voor warmtepompen nu te groot. Ook de leveringstijden (meerdere maanden) en de beschikbaarheid van vakbekwame installateurs zijn grotere obstakels aan het worden.

Conclusie: Ik blijf dus voorlopig nog bij het stoken met gas.
(met dank aan het nieuwe/oude “beleid” van de regering)

De genoemde 2500 - 3500 kWh zijn een heel grove indicatie van het stroomverbruik voor cv en warm water

Dus: de warmtepomp dekt slechts een gedeelte van de totale energiebehoefte van een huishouden.

Reputatie 6
Badge +3

@Léonz   Ik denk je bedoelt dat je naast de 2500 - 3500 kWh voor de warmtepomp nog het "normale” elektra verbruik hebt😉. De warmtepomp dekt hopelijk de volledige energiebehoefte voor verwarming en warm water. Een warmtepomp is geen generator die stroom levert.

Ik kreeg deze week een email van Essent dat het tarief van de stroom per 1 oktober flink stijgt, bijna 45%.. 

De ACM is nu in de pen geklommen dat in de wet staat dat ze dit een maand van tevoren moeten aankondigen en dit was iets van 10 dagen. Op de website van de NOS kun je een formulier downloaden om hier bezwaar tegen te maken.

@Léonz zoals de regering het zegt: 2400kWh is gemiddeld voor je normale huishouden en 6500kWh is voor de warmtepomp als je van het gas af bent. Dus totaal 8900kWh. 

Met die 6500kWh laat je de warmtepomp draaien voor de verwarming van in je huis voor en je warm water. Dat wordt "versterkt" vanwege een COP van gemiddeld 2,4 naar 15600kWh.

Op de community site van VEH staan er posts dat mensen nu een offerte krijgen van €12.000 tot €18.000 voor een complete installatie van een warmtepomp. 

Het energieplafond van €0,70 geldt voor die eerste 2400kWh. Die 6500kWh voor de warmtepomp zou daar buiten vallen, en wordt die dus veel duurder dan een cv-ketel op gas, maar daar gaan ze dan ook wat voor doen. Maar dan wordt het gebruik van een warmtepomp dus voor een deel betaald door gemeenschapsgeld.

Zelfde probleem krijg je nu ook met de elektrische auto. En België sluit vandaag kernreactor Doel 3. De energie daarvan moet dan gecompenseerd worden. Ik weet niet waarvan, maar de kolencentrales mogen al meer verstoken.

De ACM is nu in de pen geklommen dat in de wet staat dat ze dit een maand van tevoren moeten aankondigen…..

Inderdaad hoorde ik dat ook via NPO Radio 1. Mijn eerste gedachte was: “Waarschijnlijk zullen velen er bezwaar tegen maken, dus ik hoef zelf niets te doen”.

Maar ik heb nu toch maar de voorbeeldbrief gedownload.

Waar ik een beetje moeite mee heb is, dat ik mijn energiebedrijf altijd erg sympathiek heb gevonden. Moeilijk om aan te vallen derhalve.

Reputatie 6
Badge +3

Hart Van Nederland: 
Energiezuinige Nederlanders in de kou gezet door prijsplafond: warmtepomp slurpt portemonnee leeg

“Maar Youri heeft geen gas, maar alleen elektra. Een warmtepomp. En die verbruikt flink wat stroom. Zo'n 6500 kWh per jaar, ruim 4000 hoger dan het energieplafond.”

Als ik zoiets lees breekt m'n klomp toch echt. Wat moet ik met deze loze kreet en de cijfers zonder achtergrondverhaal?

Reputatie 7
Badge +5

waarom breekt je klomp? het plafond is het plafond, en verbruik is verbruik, welk achtergrondverhaal kan dat beïnvloeden? Dit gaat nog veranderen, qua plafond, maar cijfers zijn nou eenmaal cijfers.

Energiezuinige Nederlanders in de kou gezet door prijsplafond: warmtepomp slurpt portemonnee leeg.

“Maar Youri heeft geen gas, maar alleen elektra. Een warmtepomp. En die verbruikt flink wat stroom. Zo'n 6500 kWh per jaar, ruim 4000 hoger dan het energieplafond.”

Dus Youri, die alleen al voor zijn warmtepomp per jaar 6500 kWh nodig heeft, wordt een energiezuinige Nederlander genoemd?

Ik hoop dat ik het verkeerd begrijp.

@Léonz 
Je begrijpt het niet verkeerd.
Als je zo'n warmtepomp neemt, moet je daar ook voldoende zonnepanelen voor hebben.
Ook rekening mee houden, dat ze op de donkere dagen veel minder opwekken.
Wellicht is het combineren met iets dat op een speksteenkachel lijkt efficiënt.
Je pompt overdag de warmte in de steen, wat dan de warmte voor de nacht is.

Als je zonnepanelen hebt, hoe kom je dan op zoveel kWh per jaar?

Reputatie 6
Badge +3

Als je die 6500 wilt vermijden en weer naar gas terug gaat, betekent dat wel dat je ongeveer 3000 m3 gas gaat verbruiken. Uitgaande van een COP van 4 en uitgaande van het feit dat in gas voor een kleine 10 kWh energie zit.

Je mag dan toch wel van een hoog verbruik uitgaan. En als het huis goed geïsoleerd is een reusachtige villa moet zijn. Moet ik daar medelijden mee hebben?

@Léonz stel een huis verbruikt per jaar 2000m3 gas om te verwarmen. Ze zeggen dat 1m3 gas overeenkomt met 10kWh. Maar de ketel heeft 90% rendement, dus nemen ze 1m3 gas is evenredig met 9kWh elektriciteit.

Om dit huis dus een heel jaar te verwarmen is 2000m3 gas evenredig met 18.000kWh.

Er is deze formule uit de gaswet:

p = druk, V = volume en T = temperatuur.

Dus stel in de tank links staat de boel flink op druk, p1 = 3 atmosfeer, V1 = 10 cc en T1 = 20°C. Dan is het aan de linkse kant 3x10/20 = 1,5. (Ik gebruik even fantasie om het in consumententaal te houden, in werrkelijkheid is het Pascal, m3 en Kelvin).

Nou is Pietje ondeugend en hij boort stiekem een gaatje in de tank links en loopt de boel naar de tank rechts. Daar is p2 = 1 atmosfeer en V2 = 60 cc. Aangezien je rechts ook op 1,5 moet uitkomen moet de temperatuur T2 dus zijn 1 x 60 / 1,5 = 40°C. Door een "spel" te spelen met de p, V en T "versterk" je dezelfde energie. De mate van versterking is die COP. 

Dit is even een fictief voorbeeld hoe het principe van een warmtepomp is. Het is als een omgekeerde koelkast.

Op het communityforum van Vereniging Eigen Huis staat dat de COP van een warmtepomp gemiddeld 2,4 is.

Je hebt 18.000kWh nodig om het huis te verwarmen, je stopt 6500kWh in een warmtepomp en daar komt dan 6500x2,4 = 15.600kWh uit. Het is de bedoeling dat je dan door beter te isoleren en zuiniger te zijn je geen 18.000kWh meer nodig hebt maar 15.600kWh. Anders af en toe wat waxinekichtjes erbij 😲.

Maar met die 6500kWh ben je dan een energiezuinige Nederlander. Zonnepanelen leveren nu 1 kWh energie per Wp per jaar. Een gangbaar zonnepaneel levert nu 380Wp. Dus voor 6500kWh heb je 6500Wp aan zonnepanelen nodig / 380 = 17 panelen die op het zuiden gericht moeten zijn. Anders heb je meer nodig. 

Dan is er nog dit laatste probleem om op te lossen: in de zomer leveren de zonnepanelen keiveel op, in de winter keiweinig. In de winter heb je juist keiveel nodig om te verwarmen. Hoe breng je de opbrengst van de zomer naar de winter?

Reputatie 6
Badge +3

@basic Dat is wel een erg groot verschil: een sCOP van 2,4 vs. een sCOP van 4 - of niet?
Welke bronnen/informatie gebruik je om een sCOP van 4 te kunnen onderbouwen?

In wat "Hart Van Nederland” schrijft komt een (s)COP of het vergelijkbare verbruik aan gas helemaal niet voor. Ook niet welke “villa” wordt verwarmd, hoeveel warmwater wordt verbruikt etc., etc. en nog niet eens een link naar de informatiebron.
@E.B.F. Stroeve   Dat bedoel ik met: “ Wat moet ik met deze loze kreet en de [samenhangloze] cijfers zonder achtergrondverhaal?”

Screenshot Teletekst 24-09-2022 17:30

Reputatie 7
Badge +5

tenzij die nieuwe tarieven alleen gelden voor nieuwe klanten en de bestaande gewoon op 1 jan de dan geldende nieuwe tarieven krijgt. zo werkt het immers al een tijdje 😉

Reputatie 6
Badge +4

tenzij die nieuwe tarieven alleen gelden voor nieuwe klanten en de bestaande gewoon op 1 jan de dan geldende nieuwe tarieven krijgt. zo werkt het immers al een tijdje 😉

Nee, zo werkt het al een tijdje niet.😉 Het telt dus ook voor bestaande klanten. Bestaande klanten betalen wel minder dan de ‘nieuwkomers’.

ACM heeft trouwens wel zitten slapen, want bij Eneco staat notabene in de algemene voorwaarden dat tariefwijzigingen 10 dagen van tevoren bekend gemaakt worden. Daar heeft de ACM blijkbaar helemaal niet tegen opgetreden.

Reputatie 7
Badge +5

ik kan alleen voor mijn situatie spreken, maar de actuele tarieven zijn echt anders dan wat ik per 1 juli ging betalen

Reputatie 6
Badge +4

ik kan alleen voor mijn situatie spreken, maar de actuele tarieven zijn echt anders dan wat ik per 1 juli ging betalen

Dat kan. Heb je sinds 1 juli nog geen mail ontvangen over een prijsverhoging? Ervan uitgaande dat je een variabel contract hebt.

Reputatie 7
Badge +5

klopt, variabel en geen mail en geen prijswijzigingen in mijn-omgeving-bij-de-leverancier. laatste prijswijziging was dus per 1 juli

Reputatie 6
Badge +4

klopt, variabel en geen mail en geen prijswijzigingen in mijn-omgeving-bij-de-leverancier. laatste prijswijziging was dus per 1 juli

Dan heb je mazzel. zijn ze je vergeten.😂 Of zit je bij Essent? Die meldt dat (sommige) klanten pas op 26/9 wat horen https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5335142/energie-verhoging-mag-dat-wel-zo-kort-van-tevoren-nee-zegt-acm 

Reputatie 7
Badge +5

niet alle leveranciers acteren blijkbaar hetzelfde….

Reputatie 6
Badge +4

Mag ik weten bij welke leverancier je zit? Ken een paar mensen die bij Eneco zitten, de ene kreeg al per 1 september een verhoging, de ander pas per 1 oktober. Allemaal variabel.

Reputatie 6
Badge +3

@basic Dat is wel een erg groot verschil: een sCOP van 2,4 vs. een sCOP van 4 - of niet?
Welke bronnen/informatie gebruik je om een sCOP van 4 te kunnen onderbouwen?

In wat "Hart Van Nederland” schrijft komt een (s)COP of het vergelijkbare verbruik aan gas helemaal niet voor. Ook niet welke “villa” wordt verwarmd, hoeveel warmwater wordt verbruikt etc., etc. en nog niet eens een link naar de informatiebron.
@E.B.F. Stroeve   Dat bedoel ik met: “ Wat moet ik met deze loze kreet en de [samenhangloze] cijfers zonder achtergrondverhaal?”

Dat is inderdaad een groot verschil. Ik vond dat ik dit niet hoefde te onderbouwen. Redelijk praktijk cijfer lijkt mij. Je vroeg ook niet om de bron van de 2,4. Tenminste niet hier.

Wel heb jij dat op de community van VEH gevraagd. (uitgaande dat je daar ook darkfiber heet)

Daar komen de SCOP  nog veel hoger uit dan de 4

Voor degene die het wil lezen: SCOP VEH

Badge

Dat inwonende kinderen tot 27 niet meer mee gaan tellen qua inkomen voor de huurtoeslag, wat bij jullie overzicht staat van de wijzigingen prinsjesdag 2022, kan ik verder nergens vinden? 

Reageer