Prinsjesdag 2022: de belangrijkste veranderingen

• 21 September 2022
  • 74 reacties
  • 1232 Bekeken
Prinsjesdag 2022: de belangrijkste veranderingen

Toon eerste bericht

74 reacties

Reputatie 6
Badge +6

@

Dat inwonende kinderen tot 27 niet meer mee gaan tellen qua inkomen voor de huurtoeslag, wat bij jullie overzicht staat van de wijzigingen prinsjesdag 2022, kan ik verder nergens vinden? 

Ik kan de leeftijd van 27 jaar ook op de belastingdienst site 2023 even nergens terug vinden.

buiten de verhoging 2023, is de leeftijd van kinderen 27 nergens aangehaald.(of ik moet er overheen gelezen hebben)🤔

Regels inkomen thuiswonend en inwonend kind in 2021 en 2022

De regels voor een thuiswonend kind zijn niet altijd even bekend. De regels zijn als volgt:

• Als een thuiswonend kind jonger is dan 23 jaar, dan telt zijn of haar inkomen mee minus € 5.044 in 2021 en € 5.110 in 2022. Een inkomen van een kind van € 15.000 in 2022 wordt dus door de Belastingdienst voor € 9.890 bij uw inkomen opgeteld (in 2021 € 9.956). Hebt u meerdere kinderen die nog thuis wonen dan kan dat een veelvoud zijn.
  • Als een inwonend 23 jaar of ouder is, dan telt het inkomen volledig mee.
  • Studiefinanciering is voor de huurtoeslag geen inkomen.

Badge

@

Dat inwonende kinderen tot 27 niet meer mee gaan tellen qua inkomen voor de huurtoeslag, wat bij jullie overzicht staat van de wijzigingen prinsjesdag 2022, kan ik verder nergens vinden? 

Ik kan de leeftijd van 27 jaar ook op de belastingdienst site 2023 even nergens terug vinden.

buiten de verhoging 2023, is de leeftijd van kinderen 27 nergens aangehaald.(of ik moet er overheen gelezen hebben)🤔

De regels voor een thuiswonend kind zijn niet altijd even bekend. De regels zijn als volgt:

• Als een thuiswonend kind jonger is dan 23 jaar, dan telt zijn of haar inkomen mee minus € 5.044 in 2021 en € 5.110 in 2022. Een inkomen van een kind van € 15.000 in 2022 wordt dus door de Belastingdienst voor € 9.890 bij uw inkomen opgeteld (in 2021 € 9.956). Hebt u meerdere kinderen die nog thuis wonen dan kan dat een veelvoud zijn.

Precies, ook al staan de regels voor 2023 er nog niet op. Maar toch word het hier meerdere malen vermeld op de site. 

Reputatie 6
Badge +4

@Imke Net als  @Gebruiker1664563130 kom ik ook op geen enkele andere site tegen dat dit wijzigt.

Ook in de Miljoenennota ben ik dat niet tegen gekomen, hoewel ik natuurlijk best die mededeling bij het door ploeteren van honderden pagina's gemist kan hebben.

Graag duidelijkheid ajb voordat ik anderen blij ga maken met een dode mus.

Reputatie 6
Badge +5

Staat hier:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/hoe_werken_toeslagen/partner/

Reputatie 6
Badge +4

Nee, staat daar niet. Is de huidige regelgeving, niet die per 1-1-2023.

Reputatie 6
Badge +6

Het is de gezins samenstelling die bepaald, of een inwonend kind toeslagpartner is.

U kunt zelf bepalen welke situatie voor u van toepassing is.

In de situatie voor toeslagpartner (was) en zijn volgens mij geen wijzigingen, voor deze situatie, ook voor 2023 bekend.

Woont u samen met een kind of kleinkind, ouder of grootouder, broer of zus?

Geldt voor u 1 van de situaties hierboven? Dan bent u ook elkaars toeslagpartner. Maar woont u samen met uw kind of ouder? Dan bent u alleen elkaars toeslagpartner als u beiden 27 jaar of ouder bent. Twijfelt u hoe het zit? Check dit met het hulpmiddel Heb ik een toeslagpartner?

Badge

Nee, staat daar niet. Is de huidige regelgeving, niet die per 1-1-2023.

Precies dit! 

Reputatie 6
Badge +4

@Gebruiker1644596728 Het gaat helemaal niet over toeslagpartner. 

Het wachten is op een zinnig antwoord van @Imke 

Reputatie 6
Badge +6

@Gebruiker1664563130 “Dat inwonende kinderen tot 27 niet meer mee gaan tellen qua inkomen voor de huurtoeslag.

Als het niets met toeslagpartners voor huurtoeslag heeft te maken, moet @Gebruiker1664563130 zijn vraag voor jou misschien iets anders formuleren.

Badge

@Gebruiker1664563130 “Dat inwonende kinderen tot 27 niet meer mee gaan tellen qua inkomen voor de huurtoeslag.

Als het niets met toeslagpartners voor huurtoeslag heeft te maken, moet @Gebruiker1664563130 zijn vraag voor jou misschien iets anders formuleren.

Hoe bedoelt u? Ik heb het letterlijk overgenomen van de website.

Reputatie 6
Badge +4

@Imke 

Zoveelste poging om eens antwoord te mogen krijgen op de vraag van @Gebruiker1664563130 van 
6 dagen geleden als ook van ‘ik zei de gek’:

Reputatie 1

@Mazzel @Gebruiker1664563130 Goedendag, hierbij een reactie op de vraag rondom het aanpassen van de leeftijd naar 27. Het klopt inderdaad dat deze informatie niet in de Miljoenennota heeft gestaan. Het betreft een wijziging van de Participatiewet, een uitvoering van het Breed Offensief. Een wijziging die al loopt. Per 5 juli is deze wijziging goedgekeurd door de Tweede Kamer. De goedkeuring moet nog afgegeven worden door de Eerste Kamer. Dus net als bij de wijzigingen van Prinsjesdag is nog niets definitief en kan dit nog aangepast worden. Het gaat om Kamerstuk 35 394 voor de liefhebbers. Ondanks dat het niet uit de stukken van Prinsjesdag volgt, vonden wij het wel de moeite waard om te benoemen.

Badge

@Mazzel @Gebruiker1664563130 Goedendag, hierbij een reactie op de vraag rondom het aanpassen van de leeftijd naar 27. Het klopt inderdaad dat deze informatie niet in de Miljoenennota heeft gestaan. Het betreft een wijziging van de Participatiewet, een uitvoering van het Breed Offensief. Een wijziging die al loopt. Per 5 juli is deze wijziging goedgekeurd door de Tweede Kamer. De goedkeuring moet nog afgegeven worden door de Eerste Kamer. Dus net als bij de wijzigingen van Prinsjesdag is nog niets definitief en kan dit nog aangepast worden. Het gaat om Kamerstuk 35 394 voor de liefhebbers. Ondanks dat het niet uit de stukken van Prinsjesdag volgt, vonden wij het wel de moeite waard om te benoemen.

Fijn dankjewel, dat schept duidelijkheid. Dit zal dan voor januari moeten worden goedgekeurd? 

Reputatie 1

@Gebruiker1664563130 Ja dat klopt inderdaad. Het voorlopig verslag voor de Eerste Kamer staat voor vandaag gepland, dus ik verwacht ook wel dat de goedkeuring voor 1 januari rond is.

Badge

@Gebruiker1664563130 Ja dat klopt inderdaad. Het voorlopig verslag voor de Eerste Kamer staat voor vandaag gepland, dus ik verwacht ook wel dat de goedkeuring voor 1 januari rond is.

@Carola van Dorp Ik heb de verslagen ingezien, maar er word nergens huurtoeslag genoemd? 

Badge

@Carola van Dorp Ik heb de verslagen ingezien, maar er word nergens huurtoeslag genoemd? 

Kan ik ergens huurtoeslag terugvinden? 

Reputatie 1

Goedendag @Gebruiker1664563130, in het verslag staan alleen punten en vragen die besproken zijn. In het gewijzigde voorstel van wet wordt bij de Toeslagenwet artikel 2 gewijzigd van 21 naar 27 jaar. 

Badge

Goedendag @Gebruiker1664563130, in het verslag staan alleen punten en vragen die besproken zijn. In het gewijzigde voorstel van wet wordt bij de Toeslagenwet artikel 2 gewijzigd van 21 naar 27 jaar. 

De toeslagenwet is wat anders dan huurtoeslag helaas, de toeslagen wet geldt voor uitkeringen van het uwv. 

Heeft niks met toeslagen van de belastingdienst te maken. Dus dan gaat het hier niet over huurtoeslag. 

Badge

@Imke Net als  @Gebruiker1664563130 kom ik ook op geen enkele andere site tegen dat dit wijzigt.

Ook in de Miljoenennota ben ik dat niet tegen gekomen, hoewel ik natuurlijk best die mededeling bij het door ploeteren van honderden pagina's gemist kan hebben.

Helaas is het dus echt niet zo. Ook de belastingdienst zegt dat het niet zo is. 

Badge

@

Precies, ook al staan de regels voor 2023 er nog niet op. Maar toch word het hier meerdere malen vermeld op de site. 

Dat vind ik dus heel misleidend

Reputatie 6
Badge +4

Klopt, het is inderdaad niet zo. Ronduit slordig van de Consumentenbond.

Badge

Klopt, het is inderdaad niet zo. Ronduit slordig van de Consumentenbond.

Ik vind het zelfs kwalijk. 

Reputatie 1

@Gebruiker1664563130 @Mazzel We hebben het verder uitgezocht. U heeft inderdaad gelijk. Het geldt niet voor de huurtoeslag. We hebben de informatie aangepast op onze website. Dank voor jullie oplettendheid.

Badge

@Gebruiker1664563130 @Mazzel We hebben het verder uitgezocht. U heeft inderdaad gelijk. Het geldt niet voor de huurtoeslag. We hebben de informatie aangepast op onze website. Dank voor jullie oplettendheid.

Het staat nog steeds bij beide artikelen vermeld. 

Reageer