Prinsjesdag 2022: de belangrijkste veranderingen

• 21 September 2022
  • 74 reacties
  • 1232 Bekeken
Prinsjesdag 2022: de belangrijkste veranderingen
Badge +8
  • Community Manager
  • 2190 reacties

Gisteren was het Prinsjesdag. Dat is ieder jaar weer een bijzonder moment. Een rijtoer door de stad, de troonrede van de Koning en natuurlijk de miljoenennota.

We geven je een overzicht van de belangrijkste veranderingen die bekend gemaakt zijn. Deze plannen zijn nog niet definitief. De Eerste en Tweede Kamer moeten ze de komende maanden nog goedkeuren. Hierdoor kunnen er nog wijzigingen komen.

Wat zijn voor jou de belangrijkste veranderingen? Praat mee!

74 reacties

Reputatie 5

een overzicht; ;-)  niets te zien 

Oeps...

We kunnen deze pagina niet vinden.

De pagina bestaat niet meer of is mogelijk verhuisd. Gebruik de zoekfunctie bovenin om je onderwerp te vinden.

Badge +8

Nu wel, @W. van Wijngaarden! 😄 Er werd nog wat gewerkt aan de pagina blijkbaar!

Het is me wel vaker opgevallen.
@Imke Je bent gewoon te snel met aankondigingen. 🚀

Reputatie 6
Badge +6

Dit zal voor velen een prijsverhoging zijn,

als je nu nog dik onder €0,70 zit zal dit binnen recordtijd naar de plafondprijs opgetrokken worden,

die vrijbrief hebben de energieleveranciers nu gekregen😢

Prijsplafond op energie: gemiddeld gezin hoeft niet meer dan 290 euro per maand te betalen

Voor de minima en uitkeringsgerechtigden, dat valt reuze mee, 1/3 of meer huur, 1/3 energie en 1/3 voor te “leven”

Ik durf niet uit te rekenen hoeveel dat per week is.🤔

Reputatie 1
Badge

Het afschaffen van de middelingsregeling kan een financiële aderlating zijn voor ondernemers, maar ook voor ouderen met een vertrekregeling / premie en mensen die met pensioen gaan of AOW gaan krijgen. 

Ik heb onlangs middeling aangevraagd, en berekend dat ik zodoende bijna 9000 euro teveel aan belasting heb betaald in 2019. Maar dan weten ze je niet te vinden! Daar moet je zelf achteraan, terwijl ze dat in het systeem zó kunnen zien! 

Reputatie 7
Badge +5

als je nu nog dik onder de 70 cent zit heb je waarschijnlijk nog een contract, en ipv de hoofd betaal je aan het einde van het contract het plafond. prima maatregel toch!!

Reputatie 6
Badge +4

als je nu nog dik onder de 70 cent zit heb je waarschijnlijk nog een contract, en ipv de hoofd betaal je aan het einde van het contract het plafond. prima maatregel toch!!

Ben ik niet met je eens. Ik betaal nu 0,32 per kWh, variabel. Voor klanten die al bij de energieleverancier zaten, hanteren ze namelijk lagere tarieven dan voor nieuwe klanten. Nu gaan ze waarschijnlijk de maximale prijs vragen per 1 november, want het mag tenslotte. Zonder het plafond zouden ze mij zeer waarschijnlijk een stuk onder het plafond hebben berekend.

Dus nu wordt het: het mag, dus hoppa het maximale. Ik durf er bijna mijn handen voor in het vuur te steken.

Alleen voor nieuwe klanten (bijv. de mensen die nu zelfstandig gaan wonen) zal de plafondprijs interessant zijn.

Reputatie 6
Badge +4

Ik heb onlangs middeling aangevraagd, en berekend dat ik zodoende bijna 9000 euro teveel aan belasting heb betaald in 2019. Maar dan weten ze je niet te vinden! Daar moet je zelf achteraan, terwijl ze dat in het systeem zó kunnen zien! 

Het werkt zo: als de belastingdienst wat van jou wil, kloppen zij bij jou aan; als jij wat van de belastingdienst wil, klop jij bij hun aan. Zo simpel werkt dat.

Reputatie 6
Badge +6

Wie is de volgende, of allemaal tegelijk, op naar de 0,70 ?

Tot aan het Plafond is er nog ruimte😩

Dit zal voor velen een prijsverhoging zijn,

Het huidige stroomtarief bedraagt bij Essent 0,29447 euro per kilowattuur. Vanaf volgende maand wordt dit 0,44395 euro per kilowattuur. Het tarief voor gas gaat van 1,51371 euro per kubieke meter naar 1,99440 euro. Deze tarieven zijn op basis van klanten die 10 procent 'Korting Thuisvoordeel' krijgen.

Ook mijn tarieven (contract afgelopen in april 2022, dus nu variabel) zitten nog onder het prijsplafond, zelfs met de verhoging per 01 oktober 2022.

Dus ondanks het prijsplafond kunnen de tarieven na 01 oktober 2022 nog verder omhoog.

Het klinkt zo leuk: prijsplafond.

Vergissing: het gastarief per 01 oktober 2022 (“totaaltarief”) is € 2,483587 per kubieke meter en het prijsplafond is dus €1,50.

Nu wordt het woord prijsplafond opeens toch weer leuk. Waarschijnlijk geldt het prijsplafond alleen voor de “variabele leveringskosten” (€1,993392), want de energiebelasting en de BTW gaan omhoog.

Het stroomtarief blijft in elk geval wel verhoogbaar.

Vandaag in het nieuws, en ook door Rutte genoemd in de Tweede Kamer, dat bij dit tarief een warmtepomp niet meer rendeert en verwarmen op gas met een cv-ketel voordeliger is. 

Er komt verdere toelichting bij over de warmtepomp en het energieplafond. 

Het plafond voor elektrische energie is 2400kWh in een jaar. De warmtepomp verbruikt daarboven 6500kWh (zegt de regeringscoalitie). Dat valt buiten het plafond. Daar moet je dan het volle pond voor betalen.

De warmtepomp verbruikt daarboven 6500kWh

Mijn hele huishouden draait op 368 kWh per jaar.

Wat is dat voor innovatie, die warmtepomp?

Dat is een versterker. Je stopt er 1 in en dan komen er 4 uit. Althans in de zomer. Op de community van VEH en van Tweakers zeggen ze dat als je er in de winter 1 instopt er 0,8 uitkomt. Gemiddeld over het hele jaar komt er dan 2,4 uit.

Reputatie 7
Badge +5

in de zomer staat de mijne uit. en in de winter heeft ie een cop van 4,7 bij 5 graden. 

Innovatie? Ze zijn al heel oud hoor. In veel landen zijn ze ook al lang in gebruik als verwarmingssysteem voor huizen. Nederland heeft lang van de Groningse gasbel geprofiteerd en dacht hetzelfde te doen met Russisch gas.

Dat is een versterker. Je stopt er 1 in en dan komen er 4 uit.

Neem mij niet kwalijk, maar wat stop je er in? Trostomaten?

Neem mij niet kwalijk, maar wat stop je er in? Trostomaten?

1 kilo van James Watt vermenigvuldigd met het aantal hours oftewel klokuren

Ik heb nog een nieuwtje voor je. Op teletekst pagina 104 nog een nagekomen bericht van de regeringscoalitie. Ik heb er een rode potloodlijn omheen getrokken.

Er moet nog aan gewerkt worden, maar val jij dan niet in de groep die dit moet betalen? 

Het brengt me wel op het idee, als de sodemieter van het gas afgaan, twee suntanks op zolder leggen en laten verwarmen door stroom. De eerste 2400kWh trek ik van de zonnepaneeltjes en daarboven wordt het vergoed toch?

Reputatie 6
Badge +4

Dat is echt geen nieuwtje hoor, was gisteren in de loop van de dag al bekend.

Inderdaad: geen  nieuwtje.

Maar dat het stroomgebruik van een warmtepomp klaarblijkelijk zo extreem hoog is, had ik niet verwacht.

Dat is dus wél een nieuwtje voor mij.

Reputatie 6
Badge +3

@Léonz   Er zijn vermoedelijk veel meer warmtepompinstallaties welke een nog extremer stroomverbruik hebben, alleen staan deze waarschijnlijk niet in particuliere woningen.

De meeste warmtepompinstallaties in daarvoor geschikte woningen hebben, naar mijn kennis, een duidelijk lager stroomverbruik.
Mijn grove schatting: ca. 2500 - 3500 kWh/jaar

De verhouding van de prijsplafonds is helaas scheef, d.w.z. de plafond voor gas is te laag
(of de plafond voor stroom te hoog🤑).

Mijn grove schatting: ca. 2500 - 3500 kWh/jaar.

Even aannemende dat dit de totale energiebehoefte van een huishouden dekt, tot welk een absurd hoge jaarafrekening kom je dan wel niet?

Ik zit vanaf 01 oktober 2022 met de verhoogde tarieven (zonder prijsplafond!) op €360 per jaar, alles inbegrepen.

Zoiets kun je met zo’n warmtepomp toch nooit realiseren?

@Léonz 
Het verschil is, hoe leef je.
Ik ken veel mensen die gewoon 24℃ stoken met het raam open voor de frisheid.
Dagelijks alles drogen in een wasdroger.
Meerdere pc's de hele dag aan staan.
De tv gaat bij het ontbijt aan en pas diep in de nacht uit.
Ze laten 5 keer in de week de badkuip vol lopen.
In de zomer loeit de airco, wel met het raam open voor de frisheid.
Als de visite weg gaat, staan ze nog even een kwartier met de deur open te kletsen.
Licht brand in het hele huis, ook waar ze niet zijn.
Ze hebben een waterbed.
Ze slapen met het raam open, lekker fris in de winter.
Omdat ze zoveel afwas hebben, gebruiken ze een vaatwasser.
Je gebruikt dan ook niet meer hetzelfde kopje, maar pakt een schone uit de kast.

Er is een boel veranderd.
Oma deed de afwas in een teiltje.
Dat water bleef staan, om de wc door te spoelen.
Als het aan de overheid ligt, gaan we weer zo leven.

Als het aan de overheid ligt, gaan we weer zo leven.

Totdat ik bij deze laatste zin was, leefde ik volledig met je mee.

De overheid is niet eenduidig: ze zijn even verdeeld als de deelnemers aan dit forum zijn.

Reageer