Prinsjesdag 2022: de belangrijkste veranderingen

• 21 September 2022
  • 74 reacties
  • 1230 Bekeken
Prinsjesdag 2022: de belangrijkste veranderingen
Badge +8
  • Community Manager
  • 2190 reacties

Gisteren was het Prinsjesdag. Dat is ieder jaar weer een bijzonder moment. Een rijtoer door de stad, de troonrede van de Koning en natuurlijk de miljoenennota.

We geven je een overzicht van de belangrijkste veranderingen die bekend gemaakt zijn. Deze plannen zijn nog niet definitief. De Eerste en Tweede Kamer moeten ze de komende maanden nog goedkeuren. Hierdoor kunnen er nog wijzigingen komen.

Wat zijn voor jou de belangrijkste veranderingen? Praat mee!

74 reacties

Reputatie 1

@Mazzel @Gebruiker1664563130 Goedendag, hierbij een reactie op de vraag rondom het aanpassen van de leeftijd naar 27. Het klopt inderdaad dat deze informatie niet in de Miljoenennota heeft gestaan. Het betreft een wijziging van de Participatiewet, een uitvoering van het Breed Offensief. Een wijziging die al loopt. Per 5 juli is deze wijziging goedgekeurd door de Tweede Kamer. De goedkeuring moet nog afgegeven worden door de Eerste Kamer. Dus net als bij de wijzigingen van Prinsjesdag is nog niets definitief en kan dit nog aangepast worden. Het gaat om Kamerstuk 35 394 voor de liefhebbers. Ondanks dat het niet uit de stukken van Prinsjesdag volgt, vonden wij het wel de moeite waard om te benoemen.

Reputatie 6
Badge +4

Dat inwonende kinderen tot 27 niet meer mee gaan tellen qua inkomen voor de huurtoeslag, wat bij jullie overzicht staat van de wijzigingen prinsjesdag 2022, kan ik verder nergens vinden? 

@Imke Net als  @Gebruiker1664563130 kom ik ook op geen enkele andere site tegen dat dit wijzigt.

Ook in de Miljoenennota ben ik dat niet tegen gekomen, hoewel ik natuurlijk best die mededeling bij het door ploeteren van honderden pagina's gemist kan hebben.

Graag duidelijkheid ajb voordat ik anderen blij ga maken met een dode mus.

Reputatie 6
Badge +4

@Imke 

Zoveelste poging om eens antwoord te mogen krijgen op de vraag van @Gebruiker1664563130 van 
6 dagen geleden als ook van ‘ik zei de gek’:

Dat inwonende kinderen tot 27 niet meer mee gaan tellen qua inkomen voor de huurtoeslag, wat bij jullie overzicht staat van de wijzigingen prinsjesdag 2022, kan ik verder nergens vinden? 

Reputatie 1

@Gebruiker1664563130 Ja dat klopt inderdaad. Het voorlopig verslag voor de Eerste Kamer staat voor vandaag gepland, dus ik verwacht ook wel dat de goedkeuring voor 1 januari rond is.

Badge

@Gebruiker1664563130 Ja dat klopt inderdaad. Het voorlopig verslag voor de Eerste Kamer staat voor vandaag gepland, dus ik verwacht ook wel dat de goedkeuring voor 1 januari rond is.

@Carola van Dorp Ik heb de verslagen ingezien, maar er word nergens huurtoeslag genoemd? 

Badge +8

Nu wel, @W. van Wijngaarden! 😄 Er werd nog wat gewerkt aan de pagina blijkbaar!

Het is me wel vaker opgevallen.
@Imke Je bent gewoon te snel met aankondigingen. 🚀

Reputatie 6
Badge +4

Ik heb onlangs middeling aangevraagd, en berekend dat ik zodoende bijna 9000 euro teveel aan belasting heb betaald in 2019. Maar dan weten ze je niet te vinden! Daar moet je zelf achteraan, terwijl ze dat in het systeem zó kunnen zien! 

Het werkt zo: als de belastingdienst wat van jou wil, kloppen zij bij jou aan; als jij wat van de belastingdienst wil, klop jij bij hun aan. Zo simpel werkt dat.

Dat is een versterker. Je stopt er 1 in en dan komen er 4 uit. Althans in de zomer. Op de community van VEH en van Tweakers zeggen ze dat als je er in de winter 1 instopt er 0,8 uitkomt. Gemiddeld over het hele jaar komt er dan 2,4 uit.

Ik kreeg deze week een email van Essent dat het tarief van de stroom per 1 oktober flink stijgt, bijna 45%.. 

De ACM is nu in de pen geklommen dat in de wet staat dat ze dit een maand van tevoren moeten aankondigen en dit was iets van 10 dagen. Op de website van de NOS kun je een formulier downloaden om hier bezwaar tegen te maken.

De ACM is nu in de pen geklommen dat in de wet staat dat ze dit een maand van tevoren moeten aankondigen…..

Inderdaad hoorde ik dat ook via NPO Radio 1. Mijn eerste gedachte was: “Waarschijnlijk zullen velen er bezwaar tegen maken, dus ik hoef zelf niets te doen”.

Maar ik heb nu toch maar de voorbeeldbrief gedownload.

Waar ik een beetje moeite mee heb is, dat ik mijn energiebedrijf altijd erg sympathiek heb gevonden. Moeilijk om aan te vallen derhalve.

@Léonz 
Je begrijpt het niet verkeerd.
Als je zo'n warmtepomp neemt, moet je daar ook voldoende zonnepanelen voor hebben.
Ook rekening mee houden, dat ze op de donkere dagen veel minder opwekken.
Wellicht is het combineren met iets dat op een speksteenkachel lijkt efficiënt.
Je pompt overdag de warmte in de steen, wat dan de warmte voor de nacht is.

Reputatie 6
Badge +4

@Imke Net als  @Gebruiker1664563130 kom ik ook op geen enkele andere site tegen dat dit wijzigt.

Ook in de Miljoenennota ben ik dat niet tegen gekomen, hoewel ik natuurlijk best die mededeling bij het door ploeteren van honderden pagina's gemist kan hebben.

Graag duidelijkheid ajb voordat ik anderen blij ga maken met een dode mus.

Helaas is het dus echt niet zo. Ook de belastingdienst zegt dat het niet zo is. 

Klopt, het is inderdaad niet zo. Ronduit slordig van de Consumentenbond.

Reputatie 6
Badge +3

Als je die 6500 wilt vermijden en weer naar gas terug gaat, betekent dat wel dat je ongeveer 3000 m3 gas gaat verbruiken. Uitgaande van een COP van 4 en uitgaande van het feit dat in gas voor een kleine 10 kWh energie zit.

Je mag dan toch wel van een hoog verbruik uitgaan. En als het huis goed geïsoleerd is een reusachtige villa moet zijn. Moet ik daar medelijden mee hebben?

Screenshot Teletekst 24-09-2022 17:30

Badge

Reputatie 6
Badge +6

@

Ik kan de leeftijd van 27 jaar ook op de belastingdienst site 2023 even nergens terug vinden.

buiten de verhoging 2023, is de leeftijd van kinderen 27 nergens aangehaald.(of ik moet er overheen gelezen hebben)🤔

Regels inkomen thuiswonend en inwonend kind in 2021 en 2022

De regels voor een thuiswonend kind zijn niet altijd even bekend. De regels zijn als volgt:

• Als een thuiswonend kind jonger is dan 23 jaar, dan telt zijn of haar inkomen mee minus € 5.044 in 2021 en € 5.110 in 2022. Een inkomen van een kind van € 15.000 in 2022 wordt dus door de Belastingdienst voor € 9.890 bij uw inkomen opgeteld (in 2021 € 9.956). Hebt u meerdere kinderen die nog thuis wonen dan kan dat een veelvoud zijn.
  • Als een inwonend 23 jaar of ouder is, dan telt het inkomen volledig mee.
  • Studiefinanciering is voor de huurtoeslag geen inkomen.

Badge

@

Ik kan de leeftijd van 27 jaar ook op de belastingdienst site 2023 even nergens terug vinden.

buiten de verhoging 2023, is de leeftijd van kinderen 27 nergens aangehaald.(of ik moet er overheen gelezen hebben)🤔

Regels inkomen thuiswonend en inwonend kind in 2021 en 2022

De regels voor een thuiswonend kind zijn niet altijd even bekend. De regels zijn als volgt:

• Als een thuiswonend kind jonger is dan 23 jaar, dan telt zijn of haar inkomen mee minus € 5.044 in 2021 en € 5.110 in 2022. Een inkomen van een kind van € 15.000 in 2022 wordt dus door de Belastingdienst voor € 9.890 bij uw inkomen opgeteld (in 2021 € 9.956). Hebt u meerdere kinderen die nog thuis wonen dan kan dat een veelvoud zijn.
  • Als een inwonend 23 jaar of ouder is, dan telt het inkomen volledig mee.
  • Studiefinanciering is voor de huurtoeslag geen inkomen.

Precies, ook al staan de regels voor 2023 er nog niet op. Maar toch word het hier meerdere malen vermeld op de site. 

Reputatie 6
Badge +5

Staat hier:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/hoe_werken_toeslagen/partner/

Reputatie 6
Badge +4

Nee, staat daar niet. Is de huidige regelgeving, niet die per 1-1-2023.

Reputatie 6
Badge +6

Het is de gezins samenstelling die bepaald, of een inwonend kind toeslagpartner is.

U kunt zelf bepalen welke situatie voor u van toepassing is.

In de situatie voor toeslagpartner (was) en zijn volgens mij geen wijzigingen, voor deze situatie, ook voor 2023 bekend.

Woont u samen met een kind of kleinkind, ouder of grootouder, broer of zus?

Geldt voor u 1 van de situaties hierboven? Dan bent u ook elkaars toeslagpartner. Maar woont u samen met uw kind of ouder? Dan bent u alleen elkaars toeslagpartner als u beiden 27 jaar of ouder bent. Twijfelt u hoe het zit? Check dit met het hulpmiddel Heb ik een toeslagpartner?

Badge

Nee, staat daar niet. Is de huidige regelgeving, niet die per 1-1-2023.

Precies dit! 

Reputatie 6
Badge +4

@Gebruiker1644596728 Het gaat helemaal niet over toeslagpartner. 

Het wachten is op een zinnig antwoord van @Imke 

Reputatie 6
Badge +6

@Gebruiker1664563130 “Dat inwonende kinderen tot 27 niet meer mee gaan tellen qua inkomen voor de huurtoeslag.

Als het niets met toeslagpartners voor huurtoeslag heeft te maken, moet @Gebruiker1664563130 zijn vraag voor jou misschien iets anders formuleren.

Badge

@Gebruiker1664563130 “Dat inwonende kinderen tot 27 niet meer mee gaan tellen qua inkomen voor de huurtoeslag.

Als het niets met toeslagpartners voor huurtoeslag heeft te maken, moet @Gebruiker1664563130 zijn vraag voor jou misschien iets anders formuleren.

Hoe bedoelt u? Ik heb het letterlijk overgenomen van de website.

Reageer