Nieuws

Prinsjesdag en de zorgverzekering in 2022

• 21 September 2021
  • 6 reacties
  • 185 Bekeken
Prinsjesdag en de zorgverzekering in 2022
Reputatie 4
Badge +6

Eigen risico blijft gelijk, zorgpremie stijgt.

Het is weer de derde dinsdag van september, oftewel Prinsjesdag: de dag waarop de koning de troonrede uitspreekt en de regering de miljoenennota en de rijksbegroting presenteert.

Uit de Prinsjesdagstukken blijkt dat de gemiddelde zorgpremie in 2022 naar verwachting met €31 stijgt op jaarbasis (van €1478 in 2021 naar €1509 in 2022). De premiestijging wordt voor lagere inkomens gecompenseerd door de zorgtoeslag. De maximale zorgtoeslag neemt voor eenpersoonshuishoudens toe met €36 en voor tweepersoonshuishoudens met €40. Verder werd bevestigd dat het eigen risico in 2022 €385 blijft.

Lees er meer over in ons nieuwsbericht of op onze pagina Zorgverzekering 2022.

Wat vind jij van de bekendmakingen? Ben je blij dat het eigen risico gelijk blijft? En wat vind je van de stijgende zorgpremie? Begrijpelijk, zorgelijk of misschien wel allebei? 

6 reacties

Reputatie 7
Badge +8

Ik ben zelden blij als ik meer moet betalen, waarvoor dan ook. Toegegeven de zorg is duur en zal blijven stijgen door toename  van de zorggebruikers.. Het is een plausibele reden en we zullen daarmee moeten leven. Het eigen risico stijgt niet, overigens vind ik 385 Euro per persoon al hoog genoeg….. en vergeet niet wat er allemaal weer bij is gekomen wat we zelf (dus uit eigen portemonnee) moeten betalen. En dan gaat de premie nog eens omhoog, maar dat zal dan noodzakelijk zijn. En ik heb zo'n medelij met zorgverzekeraars.

Het is ook het laatste jaar van de collectiviteit.
Ze noemden het een sigaar uit eigen doos.
Ik heb wel het gevoel dat ik de doos sigaren blijf betalen en dat de directeur ze op rookt.

Reputatie 7
Badge +8

Inderdaad @Wortelstamper ik denk er net zo over. Verzekeringen, ook zorgverzekeringen, zijn kennelijk nodig, een soort noodzakelijk kwaad. En de sigarendozen van die maatschappijen zie ik alsmaar groter worden. Met de collectiviteit had je toch het idee dat er een percentage af ging. Waarom heeft de overheid zich zo met die collectiviteit bemoeit?.

Het is ook het laatste jaar van de collectiviteit. …

.... Met de collectiviteit had je toch het idee dat er een percentage af ging. Waarom heeft de overheid zich zo met die collectiviteit bemoeit?.

Beste heren, wat bedoelt u hiermee? Die collectiviteit is toch de verplichting van alle belasting betalende Nederlanders om gezamenlijk de zorgkosten te betalen van alle (ook niet belasting betalende) Nederlanders? Gaat dat veranderen? En hoe dan?

Reputatie 7
Badge +8

Op dit moment mogen verzekeraars maximaal vijf procent korting bieden op een basispolis. In 2019 was dit zelfs nog 10 procent. Maar als het aan de huidige minister ligt, verdwijnt de collectiviteitskorting per begin 1 januari 2023. Kortingen die worden gegeven op de aanvullende verzekering mogen wel blijven bestaan.22 sep. 2020

Collectieve korting zorgverzekering verdwijnt - Zorgwijzer

https://www.zorgwijzer.nl › Nieuws

@L.J.F. de Ruiter Dank voor uw reactie en verhelderende verwijzing naar de publicatie van Zorgwijzer. Die vorm van collectiviteit was ik vergeten omdat ik er niets meer mee te maken heb, maar bij mijn laatste werkgever heeft zo'n collectief - enige tijd - inderdaad wel bestaan. Tegenover korting op de premie stond dan de aanmelding van een grotere groep verzekerden in één keer door een werkgever die zelf veel aan preventie deed door aanwezigheid van een bedrijfsarts, inhuren van externe leefstijlbegeleiding en het bedrijven van een eigen, professionele, fitnessruimte. Desondanks gebeurde ook toen al, dat slechts enkele langdurige of zeer kostbare ziektegevallen op een totaal van, zeg, 500 werknemers de kosten zó deed stijgen, dat korting op de premie voor het collectief voor de verzekeraar niet meer rendabel was.

Ik weet niet wat voor collectieven er allemaal zijn/waren, maar kan mij vinden in de opmerking van het Zilveren Kruis, dat met het verdwijnen ervan ook kennis en mogelijkheden tot preventie verloren gaan. Met name dat laatste, het veronachtzamen van preventieve gezondheidszorg, is m.i. de grootste veroorzaker van de voortdurende stijging van zorgkosten. 

Reageer