Consumentenbond.nl

privacy bewaren termijn gegevens, rechtbijstand verzekering SRK

• 28 augustus 2015
  • 8 reacties
  • 149 Bekeken

Recentelijk heb ik gebruik gemaakt van mijn SRK rechtsbijstand verzekering, deze hebben via mij gegevens op gevraagd bij justitie, deze gegevens beschouw ik als persoonlijk en privé.

ik heb me Verzekering opgedragen, de gegevens geheel te verwijderen uit hun systeem, deze verklaren dat ze dat niet kunnen en willen doen om dat zij verplicht zijn deze te bewaren voor 8 jaar volgens de wet,

Is dat zo ?

eigenlijk ben ik ook erg ontevreden over hun optreden, en wil overstappen.

Dat betekend dat ik niet langer ene klant ben van hun.

kunnen zij deze gegevens dan tegen mij gaan gebruiken als hun dat schikt ?

8 reacties

Waarom zou een rechtsbijstandverzekering gegevens tegen jou gebruiken? Je bent en ex klant waarmee ze verder niets te schaften hebben totdat iemand een beroep op ze zou doen in een eventuele rechtszaak tegen jou.
om dat het toch wel om gevoelige gegevens gaat, die ook geld waard zijn, en er zijn maar zo veel rechtsbijstand verzekeringen en 8 jaar is een langen tijd.

Waarom zou een rechtsbijstandverzekering gegevens tegen jou gebruiken? Je bent en ex klant waarmee ze verder niets te schaften hebben totdat iemand een beroep op ze zou doen in een eventuele rechtszaak tegen jou.

Geplaatst door A. Deen op Aug 28, 2015.
Sorry maar ik kan me er niks bij voorstellen. Dat ze gegevens bewaren van zaken die ze zelf in behandeling hebben gehad lijkt mij niet meer dan logisch. Ze zijn betrokken en zouden daar verantwoording over moeten kunnen afleggen.
dat klink tegenstrijdig je kan je er niks bij voor stellen en het is meer dan logisch, ik vind het zo en zo raar maar het gaat om, of ik het recht heb dat te verwijderen, als ik dat wens ik ben de klant toch ?

Sorry maar ik kan me er niks bij voorstellen. Dat ze gegevens bewaren van zaken die ze zelf in behandeling hebben gehad lijkt mij niet meer dan logisch. Ze zijn betrokken en zouden daar verantwoording over moeten kunnen afleggen.

Geplaatst door A. Deen op Aug 28, 2015.
Laat ik het zo zeggen ze hebben onnodig veel gegevens opgevraagd, om daarna er niks mee te doen.

behalve deze 8 jaar te bewaren, en weigeren specifieke gevoelige prive gegevens te verwijderen.

het gaat mij niet om het gehelen dossier.

Er is dus echt helemaal niks gedaan, geen rechtsgang geen briefen niks, dus zij hebben niks te verantwoorden over de zaak behalve aan mij, aangaande die specifieke prive gegevens.

En nee ik ga je niet uit leggen wat gevoelige prive gegevens zijn.
Helaas? of god zij dank? That's the question.........

Verzekeraars, justitie, politie en niet nader genoemde ´belanghebbenden´ verzamelen gegevens in een voor de deelnemers toegankelijke databasis in Groningen. O.a. (opvallende) fraudeurs, criminelen en herhalingsdaders worden hierdoor voor de uitvoerenden zichtbaar gemaakt.

Ja, eenmaal in het bestand, kunnen andere partijen ook de gegevens opvragen die anderen (uw rechtsbijstand) hierin heeft gedeponeerd (*).

Het systeem vermeldt wie er wat, waarom en wanneer heeft ingezet. Wie om gegevens gevraagd heeft wordt hier ook bijgehouden.

Uitgommen gaat niet!

(*) Rechtvaardigingsgronden genoemd bij privacy-aangelegenheden: o.a het publieke belang

Neen niet doen hoor, het forum is openbaar.

Volgens mij hangt het op het eventuele belang dat jij hebt versus hun verplichtingen. Ik kan me van hun kant geen belang voorstellen. Klinkt gek maar je zou en rechtsgang kunnen overwegen. Ik ga er van uit dat alles dat ze hebben al bij justitie bekend is dus daar heb je niets te vrezen.

Laat ik het zo zeggen ze hebben onnodig veel gegevens opgevraagd, om daarna er niks mee te doen.

behalve deze 8 jaar te bewaren, en weigeren specifieke gevoelige prive gegevens te verwijderen.

het gaat mij niet om het gehelen dossier.

Er is dus echt helemaal niks gedaan, geen rechtsgang geen briefen niks, dus zij hebben niks te verantwoorden over de zaak behalve aan mij, aangaande die specifieke prive gegevens.

En nee ik ga je niet uit leggen wat gevoelige prive gegevens zijn.

Geplaatst door insomnia op Aug 28, 2015.
ik denk niet dat uw de vraag begrijp, of deze gelezen heb.

Helaas? of god zij dank? That's the question.........

Verzekeraars, justitie, politie en niet nader genoemde ´belanghebbenden´ verzamelen gegevens in een voor de deelnemers toegankelijke databasis in Groningen. O.a. (opvallende) fraudeurs, criminelen en herhalingsdaders worden hierdoor voor de uitvoerenden zichtbaar gemaakt.

Ja, eenmaal in het bestand, kunnen andere partijen ook de gegevens opvragen die anderen (uw rechtsbijstand) hierin heeft gedeponeerd (*).

Het systeem vermeldt wie er wat, waarom en wanneer heeft ingezet. Wie om gegevens gevraagd heeft wordt hier ook bijgehouden.

Uitgommen gaat niet!

(*) Rechtvaardigingsgronden genoemd bij privacy-aangelegenheden: o.a het publieke belang

Geplaatst door H.G. van Rheenen op Aug 28, 2015.

Reageer