Consumentenbond.nl
Vraag

Privacy bij aanvraag lening

• 23 juli 2018
  • 6 reacties
  • 691 Bekeken

Reputatie 5
Badge +5
Voor het aanvragen van een Energiebespaarlening (met als doel de financiering van zonnepanelen) verzoekt de kredietverstrekker ons een recent loonstrookje en een kopieën legitimatie. Tot zover vrij gebruikelijk.
Maar ze vragen ook een bankafschrift van de laatste maand, zonder enige doorhalingen!
Nu vind ik het al geen prettig idee dat wildvreemden kunnen zien bij welke supermarkt ik mijn boodschappen doe of welke abonnementen ik heb lopen, maar ik vraag me af of dit eigenlijk wel mag? Zeker gezien de recent in werking getreden AVG.

Is de CB bekend met dit soort verzoeken, en zijn deze juridisch in orde?

6 reacties

Reputatie 7
Ik heb een beetje rondgeneusd op het Internet maar ik heb tot nu toe nergens gezien dat om een bankafschrift zonder doorhalingen wordt gevraagd. Ergens begrijp ik wel dat men, als het om een groot bedrag gaat, wil weten of je voor subsidie in aanmerking komt maar ik zou het toch eens bij andere maatschappijen navragen.
Reputatie 6
Badge +6
Hi @Aardvark : Interessante vraag! Persoonlijk heb ik nooit gemaakt dat instanties afschriften van een volledige maand willen hebben zonder doorhalingen. Ze hebben het ook zo expliciteit aangegeven (alles zonder doorhalingen)? We hebben jouw vraag ook doorgezet naar een aantal collega's. Hopelijk kunnen zij deze week iets meer vertellen.

@Mevrouw Jones : Wederom bedankt voor het meedenken 🙂
Reputatie 5
Badge +5
Dank voor de reacties!

@Mevrouw Jones
Staat ook niet op hun site, wij zagen het pas in de persoonlijk offerte die we ontvingen. En het gaat niet om subsidie, maar een lening. Daarvoor lijken mij inkomen en vaste lasten als hypotheek en alimentatie van belang, niet of ik een abonnement op de Donald Duck heb. Helaas zijn er voor zover ik weet geen alternatieven: dit is een nationaal fonds.

@Niels
Letterlijk: "Bankafschrift(en) van een volledige maand (niet ouder dan 2 maanden) en zonder doorhalingen. Op het afschrift moet minimaal te zien zijn: IBAN, naam en adres,- inkomen,- hypotheek- en/of huurlasten,- vaste financiële verplichtingen en/of overige leningen. Indien van toepassing; de af- of bijschrijving van alimentatie."
Reputatie 7
De combinatie energiebespaarlening en zonnepanelen zette me op het verkeerde been omdat bij zonnepanelen vaak sprake is van subsidie. Ook dan vind ik het een beetje vreemd, ze kunnen je kredietwaardigheid toetsen bij de BKR of mag dat ivm de nieuwe privacywet niet meer? In dat geval kun je je daar ook op beroepen maar dat zal misschien niet lukken omdat ze in feite een machtspositie hebben, je hebt die lening nodig en zij kunnen hem onder HUN voorwaarden verstrekken.
Reputatie 5
Badge +7
@Aardvark Even een update tussendoor, we zijn je niet vergeten 😉. Onze collega heeft je vraag voorgelegd aan SVn en we zijn benieuwd naar hun reactie. Nog even geduld...
Reputatie 7
Badge +7
Hi @Aardvark, zojuist heb ik van onze expert begrepen dat SVn je/onze vraag heeft beantwoord:

Bij het behandelen van een Energiebespaarlening houden wij ons graag aan de beoordelingsregels die zijn beschreven in de VFN Gedragscode voor consumptief krediet en in ons eigen kredietbeleid. Wij moeten (en willen!) op een verantwoorde wijze kredieten verstrekken en risico’s (zorgplicht) goed en zorgvuldig kunnen inschatten.

Voor het verantwoord kunnen verstrekken van een krediet is een bankafschrift over een aaneengesloten periode van één maand noodzakelijk. Wij kunnen daarmee bepalen welke inkomsten en lasten voor onze krediettoets en risicoafweging relevant zijn en welke niet. Op een onvolledig bankafschrift (lees: een bankafschrift met doorhalingen) ontbreken mogelijk lasten waarvan de aanvrager in de veronderstelling is dat deze niet relevant zijn voor de lening aanvraag, terwijl die dat wellicht wel zijn. Uiteraard is het geen probleem als er op een afschrift BOODSCHAPPEN staat, dat meneer daarachter de naam van de winkel doorhaalt met het bijbehorende bedrag.

Tot slot wil ik u graag aangeven dat wij zorgvuldig met de door de klant aangeleverde gegevens omgaan en ons houden aan de privacywetgeving die daarop van toepassing is. Niet alleen omdat we daar streng op gecontroleerd worden, maar ook omdat we dat zelf willen. We zijn immers zelf ook gewoon consumenten. Ons privacyreglement kunt u vinden op onze website: https://www.energiebespaarlening.nl/privacy/.

Ik hoop dat deze reactie je van een antwoord voorziet.

Fijn weekend alvast! 🙂

Reageer