Consumentenbond.nl

PSD2: Mag een bedrijf jouw betaalgegevens zien?

• 3 september 2018
  • 62 reacties
  • 5171 Bekeken

Toon eerste bericht

62 reacties

Reputatie 6
Badge +4
beste mindfulness, het blijkt nergens uit, maar ga vooral door met populistisch gallen zonder inhoud, ik haak af.
Badge +2
Een burger zoals ik ,die zich ergert aan tegenstrijdigheden in beleid en uitvoering ten aanzien van Privacy en zeker de manier waarop door DNB en AP informatie over PSD2 wordt verstrekt , wordt dan als een galspuwer en populist en ook als leugenaar neergezet. Het zit op sommige echalons bij banken en Brussel niet snor, is dat galspuwen ? Is simpelweg waarheid. En met PSD2 heeft de burger juist te maken met diezelfde instellingen, waar we dan moeten vertrouwen op het toezicht door DNB en AP . Dat mag ik vanzelfsprekend ook niet zeggen, is alles ten aanzien van toezicht de afgelopen jaren zo goed gegaan ??

Voor de andere forumlezers : ben een simpel mens en geen academicus, heb een bepaalde vorm van dyslexie, waarmee ik overigens prima leef. Excuus als ik een link inplak welke al eerder in Forumonderwerpen ter sprake zijn geweest.

Oktober 2018 DNB benadert over doel en zin van PSD2 : reactie :
Quote Hartelijk dank voor uw reactie van 23 oktober 2018 aan De Nederlandsche Bank (DNB). U vraagt zich af welke reden ten grondslag ligt aan het invoeren van Payment Service Directive 2 (PSD2).

De invoering van PSD2 zal er onder andere voor zorgen dat de inzage in betaalgegevens gereguleerd wordt. Voor PSD2 was de regelgeving met betrekking tot deze specifieke gegevens beperkt. PSD2 zorgt ervoor dat de gebruiker zelf meer beschikking krijgt over deze gegevens en zelf bepaalt met wie zij deze wil delen. Partijen kunnen de nieuwe type diensten alleen aanbieden indien zij zijn geregistreerd door DNB en met de uitdrukkelijke toestemming van de gebruiker.

Daarnaast kunt uw vragen over Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) in relatie tot PSD2 het beste voorleggen aan de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Unquote

Op zich dus prima algemeen antwoord,echter specifiek geeft DNB geen uitleg. Op de internetsite van AP was de laatste info december 2017 beschikbaar :

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/sites/default/files/atoms/files/20171220_advies_aan_min_fin_implementatiebesluit_psd2.pdf

Ik heb dat gelezen en moet eerlijk bekennen dat het voor 80% mijn pet te boven gaat, verontrustend complex. U moet het echt eens lezen.

als laatste is beschikbaar : feb 2019 : word ik ook nauwelijks wijzer van.

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/nieuws/dnb-en-ap-bezegelen-samenwerking-toezicht-op-psd2

Wat je dan rest is uitleg vinden bij de banken , ik zie nog steeds geen enkel voordeel of reden welke informatie dan ook over mijn bankgegevens te delen met bedrijven.

Mag ik dan zeggen dat deze Wet voornamelijk is gemaakt ten behoeve van bedrijven en dan blijkbaar de grote jongens die al veel te veel in de melk te brokkelen hebben ?

Ik stel reacties op prijs die mij kort en krachtig voordelen kunnen geven voor mij als particulier waar ik beter van zou kunnen worden hetzij de maatschappij in het algemeen mee is geholpen. Ik ben niet perfect en kan ook de plank tav PSD2 mis hebben geslagen.
Reputatie 6
Badge +4
ok, we zijn weer on speaking terms 😉

je moet je ten eerste wel realiseren dat als 80% boven je pet gaat of je dan wel zo'n stellige mening moet hebben.

Nogmaals, regel 1 van PSD2 is dat JIJ toestemming moet geven voordat je gegevens gedeeld worden. Dat is het enige wat je moet weten. Als je geen voordeel ziet hoef je helemaal niks te doen en wordt er helemaal niks gedeeld en verandert er voor jou niks tov de tijd voor PSD2.

Volgens mij is daarmee de discussie klaar.
Mag ik dan zeggen dat deze Wet voornamelijk is gemaakt ten behoeve van bedrijven en dan blijkbaar de grote jongens die al veel te veel in de melk te brokkelen hebben ?

Nee, want die stelling wordt niet logisch ondersteund door het feit dat je het, zoals je zelf zegt, niet begrijpt, en het klopt ook niet. Uit niets blijkt dat die wet dáárvoor gemaakt is. Het is een poging te voorkomen dat de banken doordat zij over de gegevens van hun klanten beschikken die ze niet willen delen, een monopolie houden op financiële dienstverlening. Wie zoals vele ouderen blijkbaar geen behoefte heeft aan diensten of zich graag overlevert aan zijn huisbank mag dat en is verder tot niets verplicht.
Badge +2
Ik geef in ieder geval toe dat ik het ingewikkelde Jargon van DNB en AP niet begrijp en ik dat Jargon ook verontrustend vind. Heb geen behoefte aan kleineren.
Ik geef in ieder geval toe dat ik het ingewikkelde Jargon van DNB en AP niet begrijp en ik dat Jargon ook verontrustend vind. Heb geen behoefte aan kleineren.

Waar wordt u gekleineerd?
Reputatie 5
Badge +1
Technologische ontwikkelingen en internet bieden een heleboel nieuwe mogelijkheden. Overheden willen dat in goede banen leiden en het is belangrijk om als consument daar bewust en kritisch me om te gaan. Ontwikkelingen tegenhouden lijkt me echter geen goede zaak; we leven niet meer in 1975.
Badge +2
A.Deen :

Kleineren = Als iemand direct roept "Wel even verdiepen in het onderwerp voordat je weer je gal gaat spuwen" net of ik op dit Forum een soort gebeten hond ben en niets van het onderwerp zou weten. . Daarna ook nog even populistisch genoemd worden.

Het toeval wil dat ik een 65 + er ben en zeker niet met alles mee doe. Ontwikkelingen tegenhouden gaat inderdaad niet. toch niet. Maar dat betekent nog steeds niet dat alle ontwikkelingen goed zijn of goed uitpakken. Vergeet aub dat kleineren , maar kom dan aub tot de kern van mijn vraag.
Ik vraag slechts reacties van particulieren die wel een goed gevoel hebben bij PDS2 en wat voorbeelden , nogmaals ik kan het ook mis hebben.

Ik vraag slechts reacties van particulieren die wel een goed gevoel hebben bij PDS2 en wat voorbeelden , nogmaals ik kan het ook mis hebben.

Ik heb er geen enkel probleem mee. Jaren geleden al eens een elektronisch kasboek geprobeerd dat in schoonheid strandde omdat de bank de gegevens binnen de eigen muur wilde houden en daarna prompt met een eigen elektronisch kasboek kwam. Nogmaals deze wet is bedoelt om consumenten de vrijheid te geven alternatieve financiële dienstverleners in te kunnen schakelen en wie dat niet nodig heeft die deelt zijn gegevens gewoon niet.
PSD2 toch doorheen? Ik lees tijdens internetbankieren dat binnenkort een extra stap nodig is om te kunnen inloggen en dat dit te maken heeft met PSD 2 en wet/regelgeving EU? Gaan banken dit toch doordrukken onder het mom van EU en dan met name ING? Ik word er wantrouwig over!
PSD2 toch doorheen?

Zeker, in 2015 al.
Reputatie 4
Badge +5
Ha @Bhagwandea en @A. Deen,
Dank voor jullie reacties. Ik heb ze naar dit topic verhuisd. Zo hebben we alles bij elkaar op gebied van PSD2.

Op onze site lees je eventueel meer over het onderwerp, mocht je dit willen @Bhagwandea.

Reageer