Consumentenbond.nl
Vraag

Rabobank Plusvoorwaarden

  • 31 december 2019
  • 8 reacties
  • 325 Bekeken

Badge

Toen ik voor het eerst een hypotheek nam, dacht ik, nu ben ik aan het lot overgeleverd van de bank. Het nieuwe renteaanbod wat ik (in mijn geval na 6 jaar) krijg moet ik accepteren, of een dure overstap naar een andere bank. Wat weerhoudt de bank ervan die rente niet kunstmatig duur te houden, immers zij weten ook dat een overstap duur is. Maar toen dacht ik, ach, dat gebeurt niet, immers zullen ze ook nieuwe klanten willen, en ze kunnen niet anders dan de nieuwe klanten dezelfde rente aanbieden, dus deze angst stopte ik maar weer weg.

Nu krijg ik echter mijn nieuwe rente-aanbieding vandaag binnen, en wat blijkt, ik krijg WEL een hoger rente-aanbod dan de nieuwe klanten. Hoe komt dat? omdat ik ongevraagd in een pakket met PLUS-voorwaarden ben gezet. Ofwel, alle bestaande klanten mogen meer rente betalen, en de nieuwe klanten een lagere rente. Die PLUS-voorwaarden ten opzichte van de basisvoorwaarden heb ik niks aan!

Mag dit? is er niet een vorm van bescherming voor hypotheeknemers die voorkomen dat bestaande klanten niet tot een hogere rente "gedwongen" worden, en er ook nog steeds klanten binnengehaald kunnen worden met een lagere rente?

Het probleem is overigens ook niet gigantisch. Het is een renteverschil van 0,15% (wat wel een extra rente van €4000 voor mij betekend over de resterende looptijd) of een overstapkosten van €350. Maar het gaat me vooral ook om het principe, en wat als dit 10x zoveel was? en zo kan een bank elk jaar een nieuwe voorwaarden opstellen, elke keer een klein beetje anders, en elke keer krijgen deze nieuwe voorwaarden de laagste rente en de bestaande klanten mogen weer overstapkosten gaan betalen.

Ik kan me niet voorstellen dat dit juridisch is toegestaan.


8 reacties

Reputatie 6
Badge +4

ik zou verwachten dat maandelijks afgesproken bedragen niet eenzijdig verhoogd mogen worden. Heb je er echt niet voor getekend? Zes jaar geleden, bv?

En wat zegt de bank?

Badge

Mijn rentevaste periode verstrijkt over 3 maanden, dus kreeg ik vandaag een aanbod voor nieuwe rentes.

Het gaat er mij nu om dat ik niet meer in de laagste rentecategorie val, terwijl ik dat bij aanvang van mijn hypotheek wel zat.

Ik zit niet meer in die laagste rentecategorie omdat ze andere (slechtere) voorwaarden hebben bedacht, en die noemen ze het basispakket, en ik zit dus automatisch met mijn oude voorwaarden in het pluspakket. Deze “slechtere” voorwaarden zijn helemaal niet nadelig voor mij, ze zijn totaal niet op mij van invloed.

Dit betekent dat de Rabobank nog wel nieuwe klanten kan binnen halen met hun lage rente op het basispakket, maar de bestaande klanten betalen of meer rente, of betalen om in het basispakket te mogen.

Persoonlijk zou het voor mij (en waarschijnlijk voor bijna iedereen) gunstiger zijn om dan maar die €350 te betalen om over te stappen op het basispakket. Stel ik neem nu een vaste rente voor 5 jaar, wie zegt dat de Rabobank dan niet tegen die tijd weer een ander pakket heeft, kan ik weer €350 gaan betalen, of dat zal wel eerder richting de €500 gaan dan.

Zolang ze dezelfde prijs rekenen voor iedereen met dezelfde voorwaarden en ze u niet stiekem overzetten naar andere voorwaarden doen ze het denk ik correct. Ze hoeven u niet toe te staan te switchen naar andere voorwaarden. 

Reputatie 7
Badge +6

@MichielH is er ook niet de mogelijkheid dat je de rente niet voor een nieuw termijn vastzet maar variabele rente neemt. Ik heb dat vroeger gedaan en zat sindsdien 2% lager dan de vijfjaars rente. Elke drie maanden krijg je dan een nieuwe rente, hij is al die jaten niet hoger geweest dan 3,9% en is nu onder de 2%. Je kan op elk willekeurig moment de rente weer vastzetten voor een langere periode als je denkt dat de rente weer gaat stijgen, maar dan gaat die weer circa 2% omhoog of meer naargelang 5, 10, 20 jaar rentevast. Je bent niet verplicht om je rente voor een langere rijd vast te zetten!

Reputatie 7
Badge +6

Banken worden in de gaten gehouden meerdere waakhonden waaronder ook de Consumentenbond en de klanten . Daarom verwacht ik niet dat ze de wet overtreden al kan er natuurlijk wel eens wat mis gaan. Uiteraard gebruiken ze ook de vrijheden die niet door wetten beperkt zijn . 

Badge

Zolang ze dezelfde prijs rekenen voor iedereen met dezelfde voorwaarden en ze u niet stiekem overzetten naar andere voorwaarden doen ze het denk ik correct. Ze hoeven u niet toe te staan te switchen naar andere voorwaarden. 

Ik wordt niet gediscrimineerd ten opzicht van andere “slachtoffers” als je dat wilt zeggen.

Maar wat nu als die 0,15% verschil nou 1% verschil was? en als de overstapkosten niet €350, maar €3500 was. waar zit dan de grens?

En hoe vaak mag dan zo'n nieuwe set voorwaarden gemaakt worden? Hoeveel verschil tussen die voorwaarden zou er moeten zijn om dit te mogen?

Mijn voornaamste punt is vooral dat ik er vanuit ging dat ik nooit meer zou hoeven betalen dan een ander voor een hypotheek bij Rabobank, toen ik daar mijn hypotheek nam waren er niet meerdere niveau's van voorwaarden. Nu krijg ik het idee dat de bestaande klanten genaaid worden, want de “betere” voorwaarden staan niet in verhouding tot de €5000 die je in rente extra betaald.

Reputatie 7
Badge +6

Ik krijg de indruk dat  in het zakenleven eindelijk het besef doordringt , dat het niet goed is om trouwe klanten minder goed te behandelen dan nieuwe klanten . Hopelijk zien banken dat ook in . Verboden is het niet maar wel een vorm van discriminatie waardoor trouwe klanten weglopen. 

Reputatie 6
Badge +4

@MichielH je blijft een beetje hangen in de emotie en dat snap ik. maar ga eerst even de feiten achterhalen, nogmaals, niemand mag eenzijdig de voorwaarden veranderen van een getekende overeenkomst. 

Reageer