Rabobank vervangt ongevraagd alle creditcards

• 21 April 2020
  • 19 reacties
  • 3602 Bekeken

Badge +1
  • Bezig Bondje
  • 4 reacties

Ik kwam er toevallig dit weekend achter dat de Rabo ongevraagd en vooralsnog zonder daarover richting de klant te communiceren alle creditcards aan het vervangen is. Alle Rabo MasterCards Gold worden daarbij tussentijds de komende weken vervangen door Visa gold Cards, en je mag als klant zelf zorgen dat al je online abonnementen die je met jouw kaart betaalt omgezet worden, want iedereen krijgt een nieuw nummer. Slecht service vind ik, want mijn huidige kaart is nog 1,5 jaar geldig. 

Als je, zoals ik, geen visa card wil maar jouw MasterCard wil behouden (ik heb namelijk al een visa card direct via ICS), dan moet je eerst wachten tot de nieuwe Visa card binnen is, daarna contact opnemen, en dan wordt de Visa card weer omgezet naar een MasterCard (met een nieuw nummer)! Wat een verspilling van tijd en grondstoffen, en dat voor een bank die duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan!

De reden voor dit alles volgens de helpdesk medewerker? ‘We gaan over op een nieuw systeem’! Wat een sof!

19 reacties

Op de website staat:

Heb je een Rabo GoldCard van Visa ontvangen? Dan hebben we ook een Rabo GoldCard van Mastercard voor je beschikbaar. Neem contact met ons op via 088-7226777 indien je wilt wisselen naar Mastercard.

Reputatie 4
Badge +3

@PimK  u schrijft

en je mag als klant zelf zorgen dat al je online abonnementen die je met jouw kaart betaalt omgezet 

Had u dan gewild dat iemand al uw abonnementen die aan uw kaart gekoppeld zijn voor u over zou zetten?

En laat het om 10 (lijkt me al veel) abonnentem gaan zoveel moeite is dat toch niet.

De bank kiest een nieuw type kaart wat vervelend kan zijn maar niet onoverkomelijk. U kunt gewoon ergens anders uw MasterCard bestellen, dan bent u van die onvriendelijke milieubelastende bank af, 2 vliegen in 1 klap.

Badge +1

Op de website staat:

Heb je een Rabo GoldCard van Visa ontvangen? Dan hebben we ook een Rabo GoldCard van Mastercard voor je beschikbaar. Neem contact met ons op via 088-7226777 indien je wilt wisselen naar Mastercard.

Ja en daar is nu een gemiddelde wachttijd van 20 minuten terwijl je er normaal zo door komt! Er zijn klaarblijkelijk veel meer mensen die nie blij met deze actie zijn.

Rabo is niet de enige met dit soort fratsen.
Die kwamen ineens met de v-pay pinpas. 
Kun je ineens niet meer pinnen met je bankpas in sommige winkels in buitenland.

Reputatie 5
Badge +5

Rabo is niet de enige met dit soort fratsen.
Die kwamen ineens met de v-pay pinpas. 
Kun je ineens niet meer pinnen met je bankpas in sommige winkels in buitenland.

Ik neem aan dat je met "die” niet de Rabobank bedoeld?

Ik ben de schuldige vergeten te vermelden.
De SNS kwam een tijd geleden met v-pay pasjes.

De ASN (dochter van SNS) heeft ook een V-pay pas.

Ik wist niet dat er nadelen aan verbonden zijn.

Ik heb de indruk dat Master Card wereldwijd beter wordt geaccepteerd dan Visa Card. Wel gelezen dat Visa een wereldwijde dekking heeft, maar niet dat de acceptatie van Visa gelijk of beter is dan die van Master Card.

Reputatie 7
Badge +8

“Zowat elke handelaar die creditcards accepteert neemt zowel Visa als Mastercard aan. Dit geldt niet enkel voor handelaars in Nederland alleen, ook internationaal worden de netwerken vrijwel overal gelijk geaccepteerd. Alleen in minder ontwikkelde landen kunt u vaak beter met een VISA terecht. Voor de meeste ontwikkelde landen maakt het weinig tot niets uit of u gebruik maakt van een VISA of een MasterCard”.  Dit volgens Financer.

“De officiële creditcard van Visa. De meest geaccepteerde creditcard ter wereld. Inclusief 180 dagen aankoopverzekering. Beste keuze 2020 Meest gekozen”. Dit volgens Creditcard Expert.

“ Inmiddels worden Visa en Mastercard wereldwijd even breed geaccepteerd bij winkeliers en online. Vroeger had Visa op dit vlak een kleine voorsprong, maar dat gat is inmiddels wel gedicht. Mastercard en Visa scoren beide uitstekend als het gaat om wereldwijd betaalgemak. Veel beter dan Maestro en American Express.”  Aldus Creditcard.nl

Volgens mij worden beide creditcards overal evengoed geaccepteerd.  Daaromtrent hoeft men niet echt te kiezen. Als je al een Visa ICS hebt, hoef je geen tweede Visa aan te vragen. Zoek een andere bank met wel de Mastercard.

Dank voor uitgebreide antwoord

Badge +8

Tip voor @PimK en andere geïnteresseerden: Wist je dat je op onze website de veelgestelde vragen over de nieuwe creditcards van de Rabobank  kunt lezen? 

Reputatie 7
Badge +8

De RABO VISA Goldcard is als geheel beschouwd een dure card.

Deze creditcard is er alleen voor klanten van de Rabobank. Het is een vrij dure creditcard omdat hiervoor een heel bankpakket moet worden aangevraagd. Tenzij je al Raboklant bent.

De kaart is inbegrepen in het Rabo Totaalpakket en Riantpakket. Je krijgt standaard een Visakaart, maar kunt eventueel ook kiezen voor een Mastercardvariant. Daarvoor moet je wel zelf contact opnemen.

In het Rabo Totaalpakket (prijs €56,40 per jaar) is de maandelijkse bestedingslimiet €2.500. In het Rabo Riantpakket (€70,80 per jaar) is dat 10.000 Euro..

Een zgn. losse Visa Gold card kan je o.a. het voordeligst bij de ANWB aanschaffen. De ANWB Visa Gold Card biedt extra voordelen en zekerheid ten opzichte van een reguliere creditcard. Zo heb je een ruimere bestedingslimiet 5000 Euro, een langere Aankoopverzekering, kun je gebruik maken van de Noodgeld op reis faciliteit en een gratis Extra Card. De Visa Gold Card kost € 38,50 per jaar en wordt wereldwijd geaccepteerd. Wanneer je openstaande bedragen binnen 21 dagen terugbetaalt, dan is dit kosteloos. Je kunt betalingen en openstaande bedragen direct inzien in Mijn Card Online en de ANWB Creditcard App.  Ook zijn er bij aanschaf nog diverse voordelige extra's. Wie nu een nieuwe Gold Card aanvraagt en ontvangt, krijgt hem het eerste jaar gratis. Deze aanbieding geldt tot en met 30 juni 2020. Met de ANWB Visa Gold Card heeft u extra voordelen, zoals een Aankoopverzekering, Extra Card en verzekeringen bij het huren van een auto. Enz.

Wat een arrogantie!

Ik kreeg vandaag een VISA Card toegestuurd die ik niet aangevraagd had. Ik meteen bellen natuurlijk, want het zou ook nog fraude kunnen zijn. Jouw eigen bank stuurt toch niet ongevraagd vreemde credit cards op? Nou, wel dus…..
Mijn Mastercard is nog ruim een jaar geldig maar de RABO besluit om die te vervangen door een VISA:

-wil ik dat wel?

-wat zijn de kosten?

-er zijn verschillen, welke?

Ik ben niet bij de besluitvorming betrokken en zelfs niet geïnformeerd, ook niet bij ontvangst van de nieuwe card: wat een klantonvriendelijke en arrogante wanpraktijken zijn dat (en dan druk ik me nog zwak uit).
Achteraf wordt nu gezegd dat klanten ‘uit veiligeheidsoverwegingen’ niet van tevoren zijn geïnformeerd: wat een onzin. Ze sturen wel de card en de pincode met dezelfde post toe, zo veilig is het dan wel? 
Hier heeft het hele management van de RABO gigantisch zitten slapen: al jaren verkondigen zij de klant centraal te stellen: hier bewijzen zij het tegendeel en spreiden zij een arrogantie, luiheid, en klantonvriendelijheid ten toon die zijn weerga niet kent!

Hebben ze u een creditcard samen met PIN opgestuurd? Dat kan echt niet. Voor de rest snap Ik het probleem niet, u heeft uw nieuwe creditcard gekregen, poeh poeh.

Reputatie 7
Badge +4

je vergeet voor het gemak erbij te vertellen dat je creditcard geactiveerd moet worden in je bankieren app. En de antwoorden op je vragen staan natuurlijk gewoon op de site van de bank. 

En die kan vast niks meer goed doen bij je, ik zou overstappen.

Reputatie 5
Badge +4

Hier wat meer informatie van tv-programma RADAR:

Klanten Rabobank geconfronteerd met onverwacht omzetten creditkaart

Staat bovengenoemde nog eens netjes uitgelegd (zonder vloeken of klagen...)

Badge +8

Hi @Willy4all, ik heb je topic als reactie geplaatst in dit topic over hetzelfde onderwerp. :slight_smile:

Is prima, Imke, ik had een nieuwe aangemaakt omdat het in dat topic vooral over de praktische gevolgen ging. Ik wilde juist benadrukken dat een dergelijke handelswijze gewoon niet kan.
Als je een abonnement hebt op een tijdschrift kan de uitgever dat toch ook niet ongevraagd omzetten naar en andere titel, bijv. de Margriet i.p.v. de Libelle? Dat is totaal ondenkbaar.

Ik ben er nog steeds verontwaardigd over, merk ik wel...:-)

Maar goed, het komt wel aan bod, dat is ook waar. 

Grtz, Willem

Reputatie 7
Badge +8

Een 7-tal reacties terug heb ik gereageerd op de creditcards en het huidige probleem voor of met de RABO bank. Mocht het echt een onoverkomelijk probleem zijn dan kunt u de suggestie van andere forumleden opvolgen en heb ik al aangegeven waar u elders Visacards kunt krijgen .

Banken bieden vaak goedbedoelde oplossingen aan, maar helaas van weinig sevicegerichtheid  dan wel klantvriendelijkheid.  En helaas ook leren ze er maar zelden van. En als u er niet met de bank uitkomt hebt u als klant altijd de  ‘sanctie’ bij die bank te vertrekken. En, althans mijn mening, ik denk dat arrogantie alleen maar toe zal nemen, evenals de kosten. Groet Leo.

Reageer