Consumentenbond.nl
Vraag

Rabobank Zelf Beleggen

• 28 november 2019
  • 2 reacties
  • 422 Bekeken

Al tientallen jaren heeft mijn vader een aandelenportefeuille genaamd Rabo Zelf Beleggen. Al tientallen jaren wordt er niets actief met deze portefeuille gedaan, buiten het innen van dividend. Jaarlijkse kosten € 400,00.

20 november jl. ontvangen we een bericht van de Rabobank sinds 1 januari 2018 het doelrisicoprofiel binnen Rabo Zelf Beleggen niet meer wordt gehanteerd. Dat betekent dat Rabobank het risico van deze portefeuilles sinds die datum niet meer monitoren. Er moet worden overgestapt naar een andere beleggingsvorm of spaarvariant. De andere beleggingsvorm is Rabo Beheerd Beleggen en een spaarvariant levert met een beetje geluk 0,1% rendement op.

Rabo Beheerd Beleggen kent geen 100% aandelenportefeuille. Minimaal 10% moet uit obligaties bestaan. Jaarlijkse kosten € 1.550,00. 

Mijn vader wil helemaal niet naar Rabo Beheerd Beleggen. Hij wil de portefeuille houden zoals deze is. Dan komt het erop neer dat we de portefeuille naar een andere dienstverlener moeten omzetten. Daar hebben we tot 1 januari a.s. de tijd voor.

Ik vind de hele gang van zaken ronduit belachelijk en vraag me af of de Rabobank dit eenzijdig en zo stellig mag doen? Ik weet ook niet bij welke instantie ik dit op korte termijn kan nagaan. Wie o wie kan mij helpen?

2 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Helaas heb ik ongeveer hetzelfde meegemaakt. Ze hebben keer op keer mijn belegging gewijzigd omdat de fondsen wijzigden of verdwenen. Ook had ik duidelijk destijds om een defensief beleid gevraagd, maar dat hebben ze gewoon in sterk offensief veranderd. De IT fondsen zakten in elkaar en daar konden ze niets aan doen. Ik was veel geld kwijt, dus defensief, beleggingen beschermen of tijdig je waarschuwen. Niets van dat alles. Ik heb nu nog een kleine belegging bij een fonds en bij Rabo Ledenfonds. Niet veel geld en levert ook niets op, wel ieder jaar forse kosten.  Al mijn protesteren heeft nooit geholpen dus ik ben bang dat ik u ook niet helpen kan. Hoop op vriendelijkheid en coulance van de bank. Alleen ik heb in banken welke ook, geen vertrouwen meer. Wel mijn mening, een ander bij wie alles goed gaat zal er anders over denken. In elk geval veel succes, groet Leo.

Ik denk dat een bank wel een bepaald product mag beëindigen. Dat lijkt nu het geval te zijn.

Daarmee jagen ze natuurlijk wel klanten weg!

In het geval van uw vader zou ik inderdaad op zoek gaan naar een beleggingsinstituut wat biedt wat hij zoekt, voor een mooie prijs. Zelf denk ik meteen aan Brand New Day of Meesman. Maar eventueel kan uw vader eenmalig en kortdurend een onafhankelijke financiële planner inschakelen die een overzicht kan maken van geschikte instituten en de beleggingsmogelijkheden van die instituten, zodat uw vader een keuze kan maken.

Reageer