In de Consumentengids van oktober stond een klein artikel over Sparen bij Renault (zie ook de site). Het aanmaken van een Raisin account is echter een hele bijzondere reis. Nadat je allerlei gegevens hebt moeten invoeren, word je doorverbonden met een live medewerker die zeer gebrekkig of geen NL spreekt, om het identificatieproces te voltooien.
Je moet je ID-bewijs of paspoort laten zien en daarbij allerlei handelingen verrichten (met je hand erover heen, puntjes bedekken, kantelen); een circus. Het kwam op mij niet echt betrouwbaar over.
De eerste keer werd de verbinding tijdens dit wonderlijke traject opeens verbroken omdat volgens de medewerkster ‘mijn Nederlands niet goed genoeg was’. Blijkbaar volgde ik haar aanwijzingen (die zij volgens mij fonetisch voorlas) niet snel genoeg op.
De tweede keer had ik het gevoel dat ik beland was in een aflevering van Kees van der Spek; een enorme, Afrikaanse man gaf mij allerlei aanwijzingen in gebrekkig Engels.
Het hele proces van identificatie gaf mij het gevoel dat mijn identiteit niet echt veilig is bij Raisin.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Mirjam