Raisin account: ervaringen

• 9 October 2021
  • 6 reacties
  • 1122 Bekeken

In de Consumentengids van oktober stond een klein artikel over Sparen bij Renault (zie ook de site). Het aanmaken van een Raisin account is echter een hele bijzondere reis. Nadat je allerlei gegevens hebt moeten invoeren, word je doorverbonden met een live medewerker die zeer gebrekkig of geen NL spreekt, om het identificatieproces te voltooien. 

Je moet je ID-bewijs of paspoort laten zien en daarbij allerlei handelingen verrichten (met je hand erover heen, puntjes bedekken, kantelen); een circus. Het kwam op mij niet echt betrouwbaar over. 

De eerste keer werd de verbinding tijdens dit wonderlijke traject opeens verbroken omdat volgens de medewerkster ‘mijn Nederlands niet goed genoeg was’. Blijkbaar volgde ik haar aanwijzingen (die zij volgens mij fonetisch voorlas) niet snel genoeg op.

De tweede keer had ik het gevoel dat ik beland was in een aflevering van Kees van der Spek; een enorme, Afrikaanse man gaf mij allerlei aanwijzingen in gebrekkig Engels.

Het hele proces van identificatie gaf mij het gevoel dat mijn identiteit niet echt veilig is bij Raisin.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Mirjam

6 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Een ongewoon hoge rente bij een normale spaarrekening gaat vaak ten koste van iets . Communicatieproblemen doordat het kennelijk een Franse bank is  waar Renault zaken mee doet , is door TS al ontdekt . Ben ook benieuwd naar ervaringen van andere lezers . 

Klinkt allemaal heel merkwaardig. Ik zou vooral op mijn eigen kompas vertrouwen en daar geen zaken mee doen.

Onze ervaring is identiek aan die van Mirjam Dijkstra. De communicatie met mijn schoonmoeder van 85 werd elke keer door de medewerker voortijdig beeindigd. Zelf nadat ze had aangegeven de Nederlandse nationaliteit te bezitten en gebrekkig Duits verstaat en spreekt.

De helpdesk geeft aan dat er geen alternatieve methode voor identificatie wordt aangeboden. Er is dus geen account gerealiseerd.

Het vervelende is dat dit alles pas aan het einde van het registratieproces duidelijk wordt, nadat alle persoonsgegevens zijn verstrekt.

Het is niet duidelijk of de aangeleverde informatie wordt verwijderd uit de systemen van Raisin.

@I. Holtus Bedankt voor de waarschuwing, daar niet van, maar wat zou een mens in godsnaam motiveren met z'n geld te gaan leuren bij vreemde instituten die je niet kent en waar ze je nauwelijks te woord kunnen staan? Als je bereid bent je hoofdsom bloot te stellen aan dat soort risico's heb je van een beetje belasting echt niets te vrezen.

Ik heb nu de per kwartaal uitgekeerde rente van mijn Renault spaarrekening eens nagerekend en concludeer dat deze te weinig is. Als ik een bedrag A met een jaarrente van X een kwartaal laat staan zou de kwartaalrente = (A.(1+X)↑0,25 - A) zijn. De uitgekeerde rente is echter ca 1,25% minder. Iemand ervaring? Al 4 weken geleden gereclameerd bij Raisin, nog geen antwoord.

Reputatie 6
Badge +4

Klinkt als een betrouwbare partner voor uw geld. Ik neem liever genoegen met weinig rente maar de zekerheid van een betrouwbare, snel handelende bank. U staat al uw gegevens af aan een onbekende partij en vervolgens stuurt u ook uw geld nog daar naartoe. 

En nu bent u verbaasd dat dingen niet zo lopen als u gewend bent van een goede bank.

Wij kunnen u niet helpen hier, u moet gewoon de druk wat opvoeren en daarna snel weg.

Reageer