Reactie op artikel over bemiddelaars / brokers

• 21 August 2021
  • 2 reacties
  • 53 Bekeken

In Geldgids 5 van augustus / september 2021 was er een lezenswaardig artikel over de verschillende bemiddelaars om te kunnen beleggen op de beurs. Echter, een bepaalde essentiële verschillen werden in het artikel niet vermeld. Zo is het van belang om te melden dat bepaalde brokers een heel goedkoop  tarief kunnen hanteren of zelfs gratis hun transacties kunnen uitvoeren omdat ze de aandelen in jouw portefeuille uitlenen (“securities lending”).  Dit brengt een extra risico met zich mee, namelijk het risico om uw beleggingstegoeden te verliezen. Andere brokers clusteren orders om ze op een ander tijdstip dan het opgavemoment uit te voeren bij de beurs. Slordig!

2 reacties

Reputatie 4
Badge +3

@Sjaak, hoezo slordig? Er kunnen nog wel 10 toets punten worden toegevoegd. Iemand die gaat beleggen mag zeker wat moeite stoppen in het vinden van een broker die aansluit bij hun profiel en voorkeur. Ik gok dat vele beleggers de geldgids niet raadplegen maar zelf op zoek gaan naar de juiste partij. Ik ken letterlijk niemand in mijn omgeving die de geldgids heeft of leest maar toch beleggen.

@JMA, je hebt waarschijnlijk gelijk!  Edoch, van een instantie die zichzelf “gids” noemt en een artikel schrijft over bemiddelaars en hun kenmerken mag je toch wel wat meer route-aanwijzingen verwachten, zeker als het om ernstige risico’s gaat. Juist geldgids-lezers zijn blijkbaar beginners die dat soort aanwijzingen nodig hebben. Daar betalen ze ook hun abonnementsgeld voor.

Reageer