Consumentenbond.nl
Vraag

Rechtsbijstandsverzekering verkoop huis (woonachtig buitenland)

• 6 januari 2020
  • 15 reacties
  • 394 Bekeken

Hallo,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen in mijn specifieke situatie.

Ik bezit een huis in Nederland dat ik verkopen wil. Graag wil ik me ook verzekeren tegen eventuele conflciten bij de verkoop. “Probleem” is dat ik in het buitenland (EU) woon, niet in Nederland ben ingeschreven en de eigenaar maar niet de bewoner van het genoemde huis (dat nu leeg staat) ben.

Is er een rechtsbijstandverzekering die bij mijn situatie past of is er een betere manier om mij tegen risico’s bij de verkoop in te dekken?

Bij voorbaat dank.

Frans

15 reacties

Volgens mij zit hier ook rechtsbijstand bij voor mensen die wonen in het buitenland:

https://www.oomverzekeringen.nl/verzekeringen-buitenland/oom-wonen-in-het-buitenland-verzekering/

U moet zelf wel even kijken of dat ook los afsluitbaar is.

Dank voor de reactie.

OOM-Verzekeringen bieden helaas geen rechtsbijstand bij geschillen rond het verkopen van een woning/huis en dat is precies waartegen ik me wil verzekeren. Heeft u ook nog andere ideeen?

Eigenlijk niet, het is zo specifiek. Ook je opstal überhaupt verzekeren terwijl je er niet woont is al een ding. Welke risico's loopt u eigenlijk tijdens de verkoop, kan een makelaar die risico's niet afdekken?

Reputatie 3
Badge +3

Als u een rbs verzekeringen vindt, houdt dan wel rekening ermee dat u soms de 1e maanden geen beroep op de verzekering kunt doen.

Eigenlijk niet, het is zo specifiek. Ook je opstal überhaupt verzekeren terwijl je er niet woont is al een ding. Welke risico's loopt u eigenlijk tijdens de verkoop, kan een makelaar die risico's niet afdekken?

Ik denk dan vooral aan risico’s ivm kopers die de afspraken in het koopcontract niet nakomen en het ontdekken van verborgen gebreken (die ik niet gemeld heb omdat ikzelf niet van hun bestaan op de hoogte was).

In hoeverre zou een makelaar zulke risico’s kunnen afdekken?

Als u een rbs verzekeringen vindt, houdt dan wel rekening ermee dat u soms de 1e maanden geen beroep op de verzekering kunt doen.

Dank, daarvan ben ik me bewust.

Ik denk dan vooral aan risico’s ivm kopers die de afspraken in het koopcontract niet nakomen en het ontdekken van verborgen gebreken (die ik niet gemeld heb omdat ikzelf niet van hun bestaan op de hoogte was).

In hoeverre zou een makelaar zulke risico’s kunnen afdekken?

Is het niet de taak van de makelaar dat soort problemen te voorkomen? Ik heb toch al een paar huizen verkocht maar ik heb daar nog nooit een rechtsbijstandverzekering voor afgesloten. Maar nogmaals ik heb geen andere concrete oplossing.

Reputatie 7
Badge +6

Laat je adviseren door een notaris . Die kan in het voorlopig koopcontract in overleg alle aan te raden clausules opnemen .

De makelaar kan natuurlijk helpen bij het opstellen van een koopcontract en met de notaris kan waarschijnlijk inderdaad een koopcontract afgesloten worden waarin precieze afspraken zijn gemaakt over verborgen gebreken.

Maar het is dan natuurlijk nog steeds mogelijk dat een koper het koopcontract niet nakomt. Of is het niet zinvol daarvoor een rechtsbijstandverzekering af te sluiten?

Reputatie 7
Badge +6

Een boeteclausule voor het niet nakomen van wat in het voorlopig koopcontract staat is ook zeer normaal . In tegenstelling tot wat de naam suggereert is een voorlopig koopcontract bindend , tenzij er sprake is van een ontbindende factor. Kan alles wel opnoemen , maar nogmaals , de notaris en in mindere mate de makelaar kan daarin goed adviseren en beter dan ik dat kan . Bij een goed contract zijn alle belangrijke risico's afgedekt en heeft een verzekering geen meerwaarde lijkt me. En inderdaad is het normaal dat je kort na het afsluiten van een RBV nog geen claim in kan dienen . Dit om misbruik te voorkomen van mensen die iets aan zien komen en zich na de claim weer afmelden. 

Reputatie 3
Badge +2

Is er een rechtsbijstandverzekering die bij mijn situatie past of is er een betere manier om mij tegen risico’s bij de verkoop in te dekken?

Maar het is dan natuurlijk nog steeds mogelijk dat een koper het koopcontract niet nakomt. Of is het niet zinvol daarvoor een rechtsbijstandverzekering af te sluiten?

Rechtsbijstand verzekering of niet… je kan van een eventuele kale kip niet plukken. Als het huis redelijk in elkaar zit loop je weinig risico's … als je zelf vermoedens hebt, vraag de kopers een technische keuring te doen. Het is dan wachten tot de overdracht of het geld komt. 

Reputatie 7
Badge +6

Wettelijk blijf je aansprakelijk voor verborgen gebreken, dus niet de zichtbare gebreken. Maar in de standaard NVM koopovereenkonst is artikel 6.1 en 6.2 en 6.3 opgenomen. Artikel 6.3 zegt dat de verkoper ook aansprakelijk is voor zichtbare gebreken. Je bent niet verplicht om dit artikel in de koopovereenkomst op te nemen. Maar de meeste mensen tekenen er wel voor. Het artikel vrijwaart vooral de makelaar dat hij niet de schuld krijgt als een gebrek gevonden wordt. Maar dat komt wel eens voor en kun je achteraf een claim krijgen. Dan is het wijs als je een rb-verzekering hebt maar ik weet niet welke over de grens verzekert. Die ik heb doet het niet.

Goed, dank voor de waardevolle tips allemaal! Op grond van wat allemaal in het koopcontract kan worden vastgelegd en van het feit dat het huis zich principieel in goede staat bevindt, denk ik dat ik voor deze zaak geen rechtsbijstandsverzekering ga afsluiten.

Goed, dank voor de waardevolle tips allemaal! Op grond van wat allemaal in het koopcontract kan worden vastgelegd en van het feit dat het huis zich principieel in goede staat bevindt, denk ik dat ik voor deze zaak geen rechtsbijstandsverzekering ga afsluiten.

Lijkt mij logisch, toch even aanvullend, u verkoopt uw huis met behulp van een makelaar, niet met behulp  van een notaris. Kijk of u een makelaar kunt vinden die u begrijpt en verstaat en waar u een goed gevoel bij heeft.

Reputatie 7
Badge +6

@A. Deen . In normale situaties zal de kennis van makelaars voldoende zijn . Aangezien TS in het buitenland woont , kan het geen kwaad om een notaris te vragen of er in zijn geval nog extra aandachtspunten zijn. Bij makelaars die vaker grensoverschrijdende transacties doen zal dat niet nodig zijn , lijkt me. 

Reageer