Consumentenbond.nl

Reiskosten of autokosten aftrekbaar bezoek ziekenhuis kind?

• 8 februari 2019
  • 32 reacties
  • 2337 Bekeken

Beste allemaal,

Ik heb een vraag over het opvoeren van gemaakte reiskosten bij de komende aangifte inkomstenbelasting, die wij het afgelopen jaar hebben gemaakt bij het bezoeken van ons kind in verschillende ziekenhuizen.

Ik lees dat er een verschil is of je zelf ziek bent of dat je op ziekenbezoek gaat. In het eerste geval spreken ze het opvoeren van werkelijke uitgaven voor vervoer, waarbij je naast brandstof ook andere kosten mag meenemen zoals parkeerkosten, reparaties, afschrijvingen e.d.

Ergens anders lees ik dat je bij het bezoeken van een zieke 0,19 ct per kilometer mag aftrekken.

In het afgelopen jaar hebben wij een kind gekregen die door vroeggeboorte 10 weken in verschillende ziekenhuizen heeft gelegen. Iedere dag zijn wij als ouders uiteraard 1 of 2 keer op bezoek gegaan.
Ik heb het aantal kilometers en parkeerkosten bijgehouden.

Wat mag ik in dit geval als kosten opvoeren en aftrekken bij mijn inkomstenbelasting?
En ik begrijp dat er een drempel is?

Wie heeft hier ervaring mee en kan mij verder helpen?
Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Martin

32 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Hier wordt de situatie misschien wat duidelijker: Reiskosten ziekenbezoek

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/gezondheid/aftrek_zorgkosten/overzicht_zorgkosten/reiskosten_ziekenbezoek

Reiskosten voor ziekenbezoek zijn onder de volgende voorwaarden aftrekbaar:

• U en de zieke hadden bij het begin van de ziekte samen een huishouden.
  • U bezoekt in het jaar regelmatig de zieke.
  • De zieke wordt langer dan een maand verpleegd.
  • Wordt de zieke meerdere keren per jaar verpleegd? Dan mag u de reiskosten alleen meetellen als de zieke in totaal langer dan 1 maand is verpleegd en als de verpleging steeds een gevolg was van dezelfde ziekte. Bovendien mag de tijd tussen de verpleegperioden niet langer dan 4 weken zijn.
  • De enkele reisafstand tussen uw woning of verblijfplaats en de plaats waar de zieke wordt verpleegd (gemeten langs de meest gebruikelijke weg) is meer dan 10 kilometer.
Vervoer Voor reizen per auto
Kostenaftrek 2014 t/m 2019 € 0,19 per kilometer

Maar er is inderdaad ook: U kunt de gemaakte zorgkosten aftrekken voor:

• u en uw fiscale partner
  • uw kinderen die jonger zijn dan 27 jaar, als zij niet in staat zijn de kosten zelf te betalen
Ik vermoed dat dit om kosten gaat van het arts bezoek en ziekenhuisbezoek voor behandeling.
werkelijke uitgaven voor vervoer naar een arts of ziekenhuis en terug

Misschien is de belastingtelefoon een optie om zekerheid te krijgen?
BelastingTelefoon: 0800 - 0543 (gratis)
Reputatie 7
Dit vroeg ik me toevallig ook af, fijn dat ik niet hoef te zoeken maar ik twijfel of ik de parkeerkosten van gemiddeld zo'n € 7 per dag en dat twee weken kan aftrekken, of een deel ervan. Wat een idiote bedragen voor parkeren bij een ziekenhuis.
Reputatie 7
Badge +7
Zoals Bert de regels benoemt hanteert ook de fiscus ze. Behalve het forse drempelbedrag voor aftrek zorg/ziekte kosten zijn er dus ook allerlei andere drempels zoals de afstand groter dan 10 km, verzorging meerder keren per jaar, totaal langer dan een maand enz. enz. Al deze gegevens zijn bij de belastingtelefoon op te vragen, maar ook op internet bij de belastingdienst zijn er diverse folders over, anders googlen.
Daar ook uitleg over ziekenbezoek en zoals Bert zegt bezoek van c.q. met de zieke naar het ziekenhuis, arts, poli e.d. voor haar/zijn onderzoek of behandeling.
Helaas hebben wij nogal wat kwalen, en helaas ook ernstig. Aldus moeten we vaak naar het ziekenhuis, mijn vrouw is dit jaar al 3x geopereerd. En het is telkens 30 km heen en 30 terug en parkeren zo maar een tientje. Ja MrsJones als je de duur van een operatie blijft ben je zo maar een tientje en meer kwijt. Vooralsnog mocht je dat voor deze onderzoeken en behandelingen aan reiskosten aftrekken. Ik weet niet of ook uren berekend mogen worden voor mensen die werken??? Het beste is toch zoveel mogelijk informatie te verzamelen. Ik heb dat ook enkele jaren terug gedaan, maar kijk niet of het veranderd is, mag natuurlijk niet, maar het is het enige kleine beetje wat we nog kunnen aftrekken. Zelfs dure veranderingen aan het huis voor ziekenzorg en invaliditeit, zelf betalen niets aftrekken. De fiscus is de grootste schuldeiser in dit land.
Reputatie 7
Tsja, die hard werkende belastingambtenaren moeten ook ergens van worden betaald. 😉. Ik heb deze keer heel wat uit te puzzelen, ook dankzij de idioot hoge parkeertarieven bij ziekenhuizen, je komt zelden onder € 4, meestal zo'n 6 à8 want één minuut over is meteen een half uur. Makkelijk verdiend. Onderhoudskosten halen ze er tiendubbel uit.
Reputatie 7
Badge +5
De standaard antwoorden zijn eigenlijk al gegeven. Daar ga ik dus niet meer op in.

Wat ik soms merk, en ook nu bekruipt me dat gevoel weer, dat men soms een bepaalde angst heeft voor de belastingdienst. ‘Doe ik het wel goed’ of ‘als ik het niet goed doe dan krijg ik misschien een boete of ik word als fraudeur weg gezet’.

Ik heb dat zelf totaal niet. Wel is het zo dat als jij puur de afstand rekent de fiscus niet moeilijk zal doen als jij voor elke gereden km het standaard bedrag van € 0,19 per gereden km. op geeft want dat is inderdaad de standaard.

Maar als jij door bepaalde omstandigheden meer kosten maakt dan dat standaard gemiddeld zoals:
- Je rijdt een grote dure auto uit de bovenste klasse.
- Je moet flink dokken om bij het ziekenhuis te parkeren

Dan zou ik die kosten gewoon bij elkaar optellen en (fiscaal) aftrekken. De enige voorwaarde is dat je het eerlijk doet en nadien ook kunt aantonen.

De ANWB heeft daar zelfs een tool voor. Voor de lol heb ik die zelf even ingevuld en ik kwam, tot mijn eigen schrik, zelfs tot een bedrag van € 0,61 per km. En dan heb ik het alleen nog maar over de vaste en variabele kosten van de auto zelf. Als je dan ook nog de parkeerbonnen en/of de geldafschrijvingen van dat parkeren noteert, bewaart, kopieert en print dan sluit ik niet uit dat je aftrekbare kosten per km boven de euro per km gaat komen.

Mijn dank gaat uit naar de topic-starter omdat ik nu even gedwongen werd om dit uit te zoeken en ik nu weet wat mij te doen staat bij het invullen van mijn belastingaangifte over 2018 volgende maand. Want ook ik hield tot nu dat standaardbedrag van € 0,19 aan.

Nog sterker, verleden jaar heb ik dat dus niet goed gedaan over 2017. Geeft niet, laat nu maar zitten maar mocht de belastingdienst alsnog navraag gaan doen over mijn overige aftrekposten over belastingjaar 2017 dan ga ik dat wel degelijk rechtzetten in mijn antwoord.

Nog even over die ‘angst’ voor de belastingdienst. Half 2018 kreeg ik vragen over mijn aangifte over belastingjaar 2016 (de belastingdienst loopt wat achter). Die vragen heb ik twee dagen daarna per mail duidelijk beantwoord met de nodige bijlagen er bij waarmee ik kon aantonen dat mijn aangifte klopte. 36 minuten(!) daarna kreeg ik van de behandelaarster bericht dat mijn aftrekposten waren geaccepteerd. Zo kan het dus gaan.

Als de omgekeerde situatie het geval was geweest en mijn terechte aftrekposten (althans terecht in mijn ogen) waren afgewezen dan is het niet zo dat ik dan een probleem zou hebben met de belastingdienst maar andersom. De belastingdienst zou dan acuut een probleem hebben met mij. Want ik laat niet over mij lopen.

Als laatste nog een ander voorbeeld uit mijn eigen persoonlijke situatie. Ik heb het hier al meer verteld en dus is het voor sommigen niet nieuw.
In 2014 had ik een heel hoog inkomen (meer dan € 100.00), in 2015 en 2016 had ik geen inkomen. Nadat ik halverwege 2018 mijn definitieve aanslag over 2016 had ontvangen ben ik fiscaal gaan middelen. En reken maar dat de belastingdienst dan met argusogen naar zulk een verzoek kijkt. Zonder slag of stoot kreeg ik een tijd daarna het geclaimde bedrag (€ 11.000,-) op mijn bankrekening gestort.

De moraal: niet bang zijn voorde belastingdienst. Trek af wat je af wilt trekken, blijf daarbij natuurlijk wel binnen de fiscale regels en zorg dat je nadien desgevraagd je aftrekpost kunt onderbouwen, dan is er niets aan de hand.
Dank voor jullie reacties.
Ik zal niet bang zijn voor de belastingdienst Frans en me netjes aan de regels houden!

"Mijn dank gaat uit naar de topic-starter", graag gedaan. 👍🏻
Reputatie 7
Badge +5
@MartinBijzet

Ook graag gedaan.

Er staat overigens een typefout in mijn bijdrage. Het bedrag moet € 100.000,- zijn.

Overigens @L.J.F. de Ruiter citaat uit je eigen bijdrage:
'Zelfs dure veranderingen aan het huis voor ziekenzorg en invaliditeit, zelf betalen niets aftrekken. De fiscus is de grootste schuldeiser in dit land.'

Even een domme vraag maar heb je ooit gehoord van de WMO?
Reputatie 7
Badge +7
Hallo Frans en Bert,
Dank voor jullie uitgebreide uitleg. Zoals al gemeld heb ik zelf altijd mijn inkomstenbelasting formulier ingevuld en desgevraagd ook van anderen. Dat was altijd met plezier gedaan. Voor anderen maar ook voor mezelf omdat er nog tijden waren waarin aftrekposten bestonden. Ja ik kan er ook van de folders en formulieren een aantal opnoemen, ik zal dan wel de enige zijn die niet staat te klappen voor de fiscus. Er is nauwelijks nog iets aftrekbaar, en ook allemaal eerlijk bedoeld, dus geen verzonnen posten, maar noodzakelijke posten die gedaan zijn. Dat is de fiscus.
De WMO is wel heel wat anders. Ik ben vele jaren secretaris geweest van de WMO Cliëntenraad Hoeksche Waard en vervolgens van de Cliëntenraad provincie Zuid-Holland (SPOC stichting provinciaal overleg cliëntenraden Zuid-Holland). En daarvoor van de seniorenraad, gehandicapten raad enz. Kortom ik heb veel vrijwilligerswerk gedaan (ook op ander gebied). Ik wil alleen zeggen dat je in die raden heel veel met de WMO te maken krijg. Dus geen domme vraag, wel een feitelijk antwoord ik heb genoeg van de WMO gehoord en heel wat cliënten erin begeleid. Alleen hier op het platteland zijn nu eenmaal veel huiseigenaren, velen hebben dus een eigen woning, en vanwege de afstanden en het belabberde openbaar vervoer ook nog allemaal een auto. En zo kan ik doorgaan want dat telt allemaal voor de WMO. De ambtenaren gaan ervan uit dat als je dat allemaal bezit, je dus wel rijk bent en...... het zelf kan betalen. Een eigen huis krijgt niets, geen traplift, geen badkamer, geen aanpassingen, niets. Even voordat er weer tegen commentaar komt, dat mag uiteraard, ik zet het allemaal scherp aan, ik heb teveel ellende gezien. Niet voor mezelf, maar voor genoemde gewone Nederlandse burgers, huiseigenaren. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +5
Geloof me @L.J.F. de Ruiter jij bent niet de enige die niet kan klappen voor deze overheid of zijn belastingdienst dan wel de steeds stijgende belastingen die we moeten betalen. Ik ken op zijn minst nog één andere.

En waarom denk je dat er tegencommentaar komt? Dat komt in ieder geval niet van mij want ik ben het geheel met je eens mede omdat ik op dit moment niet kan en wil controleren of al jouw commentaar op de vorige WMO terecht is. Want als jij met al jouw deskundigheid er al niet slaagt om een WMO-voorziening te krijgen wie ben ik dan om daar verder een mening over te hebben.

Ik denk dat jij er in ieder geval dan wel blij mee zult zijn dat de WMO per 2019 is veranderd en dat vermogen dan niet meer meetelt om uit te maken of je wel of geen WMO-voorziening krijgt en dat je nog maar € 17,50 hoeft te betalen per periode van vier weken.
Reputatie 7
Badge +7
Dank je Frans, het cliëntenraad lidmaatschap en als journalist word je dan altijd notulist en secretaris, is alweer een tijdje geleden. De laatste ontwikkelingen, zeker die van 2019 heb ik nog niet bijgehouden (door de al genoeg benoemde omstandigheden). Maar ik met de andere cliëntenraad leden ben voor mensen bezig geweest voor voornoemde voorzieningen, zoals een hoog noodzakelijke traplift. Echt de reden eigen huis krijg je niet, ga maar verhuizen naar een gelijkvloerse woning. Het is de waarheid en is zo gebeurd, maar een beetje aangezet, dat moet soms wel eens. En alle commentaren en adviezen welkom, ik bedoel (praktisch) nooit iets persoonlijks, dus zeker je niet aantrekken, dat is nooit mijn bedoeling. Groeten Leo.
Reputatie 7
Er is ook nog de WLZ maar dan moet je een andere indicatie hebben.
Reputatie 7
Badge +7
Dat klopt MrsJones. De WLZ bestaat naast de WMO. Voor beiden word je beoordeeld, dus heb je een indicatie nodig. Bij de WLZ is deze strenger. Hoor wie het zegt betreffend de WMO.
Maar de WLZ de Wet Langdurige Zorg krijg je alleen aLs je echt gedurende 24 uur zorg nodig hebt. En dan ben je meestal goed ziek of gehandicapt. Meestal vindt die zorg in een instelling plaats, maar je kan ook thuis blijven. Als je voor dat laatste kiest dan kan je de zorg ontvangen van een zorginstelling middels een volledig pakket thuis (vpt) of een modulair pakket thuis (mpt); of
zelf je zorg regelen met een persoonsgebonden budget (pgb); of
kiezen voor een combinatie van een vpt/mpt en een pgb.
Maar er is een gedegen indicatiebesluit nodig, en voor voorzieningen zoals een traplift, verhoogd toilet, rolstoel, speciaal vervoer enz. kan je niet bij de WLZ terecht. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +5
Voorbeeld:
Verhuizen is een voorliggende voorziening voor een traplift, dus huiseigenaren komen meestal niet in aanmerking voor een traplift.

Daarnaast zou de gemeente het mogelijk kunnen toewijzen, maar dan komt de eigen bijdrage voor dit soort voorzieningen om de hoek kijken en dit is afhankelijk van inkomen en eigen vermogen.
Deze eigen bijdrage is met een eigen huis en inkomen en vermogen net zo hoog of soms nog hoger als dat je het zelf aanschaft.

Deze eigen bijdragen kunnen voor andere hulpmiddelen ook precies zo hoog zijn als dat b.v. een scootmobiel kost.

Even ter nuancering, als de gemeente b.v. een scootmobiel levert tegen grofweg dezelfde kosten, dan zit het onderhoud en reparatie daar ook in.
Reputatie 7
Badge +7
Weer een welkome aanvulling van Bert die in het begin al een duidelijk antwoord gegeven heeft, met vervolgens een bescheiden aanvulling van mij , allemaal over de topic wat mag ik de belasting rekenen aan vervoers/reiskosten naar een ziek kind in het ziekenhuis. Wetten die al ingewikkeld genoeg zijn en voorlopig aan kilometer kosten tussen de 0.19 en 0.61 eurocent liggen en in speciale gevallen mogen ook kosten, zoals parkeerkosten, pont/tolgelden e.d. berekend worden dus in fiscustaal als aftrekposten opgevoerd worden. Maar de WMO komt ter sprake en vervolgens de WLZ, en graag afwijken van de topic zoals wij zijn, trachten we ook nog eens de WMO en WLZ uit te leggen...... en wat mij betreft summier. Want nadat de begrippen zijn ontstaan zijn de wetboeken alsmaar uitgebreid, je kan dat niet allemaal in je hoofd hebben. Maar de WMO en WLZ zijn er en ik leer ervan en hopelijk andere lezers ook. Maar de vraag welke kosten kunnen afgetrokken worden, is in het begin deels geantwoord, je zal toch alle folders, nieuwsberichten, uitleg e.d. van de fiscus erop moeten nalezen. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +5
Ik ben bang dat ik me zelf een klein beetje moet verbeteren. Misschien ook niet.

De link naar de belastingdienst van Bert in zijn post van 8 februari klopt. Daarin zegt de belastingdienst dat de aftrekbare kosten per km € 0,19 bedragen alsmede dat je aan bepaalde voorwaarden moet voldoen waaronder dat de enkele reisafstand meer dan 10 km moet zijn. Als je daarop afgaat dan zou mijn berekening van € 0,61 dus niet juist zijn. Althans, de berekening klopt wel alleen is het de vraag of je dan toch niet meer kan aftrekken dan € 0,19 per km bij bezoek aan een ziek familielid.

Daar tegenover staat dit verhaal inhoudende dat je de werkelijke(!) kosten mag rekenen alsook dat als je extra vervoerskosten hebt dan mensen die niet ziek of invalide zijn, je dat aannemelijk mag maken.

Dit vind ik bij elkaar een vreemd verhaal en wel om twee redenen:

• Als ik naar een ziekenhuis moet dan maak ik natuurlijk extra vervoerskosten in vergelijking met mensen die niet ziek of invalide zijn om de simpele reden dat niet zieke of invalide mensen niet naar een ziekenhuis hoeven te gaan.
  • De belastingdienst meet met verschillende maten. Immers, als je voor je zelf naar een ziekenhuis moet dan mag je dus de werkelijke kosten aftrekken maar rij je de zelfde route voor een ziek gezinslid dan moet je je beperken tot € 0,19 per km en bovendien moet de afstand dan meer dan 10 km zijn en dat is vreemd.
Bij mij speelt dat niet dat ik zieke gezinsleden moet bezoeken. Wel spelen mijn gewone bezoeken naar medici of apotheek.

Kijk, en daar komt het wel of niet angst hebben voor de belastingdienst om de hoek kijken. Als ik een ziek familielid zou hebben die ik regelmatig bezoek dan zou ik gewoon die (in mijn geval) € 0,61 per km aan houden. Het ergste wat me dan kan overkomen is dat dat bij controle wordt terug gebracht tot die € 0,19 per km. En dan nog kan ik daar met een bezwaarschrift bezwaar tegen maken. En dan mag de belastingdienst mij uitleggen waarom ze meten met twee verschillende maten.

In mijn geval speelt dat echter niet zodat ik gewoon die € 0,61 ga aanhouden bij het aftrekken van mijn ziektekosten.

En ja, er is een drempel. Dat is de algemene drempel voor ziektekosten en die kun je hier vinden.
Reputatie 7
Badge +6
Het is gewoon te ingewikkeld die hele aftrek van zorgkosten en ook niet altijd te bewijzen . Velen beginnen er dan maar niet aan vrees ik. Ping kassa voor de belastingdienst......
Reputatie 7
Badge +7
De bedoeling van een topic is dat er een discussie ontstaat en goed is het dat mensen het lezen en er naar luisteren. Ik twijfel daar niet aan. Maar ga wel twijfelen door de verschillende meningen. Belastingen is in feite altijd moeilijk, maar ik heb voor mezelf een keuze gemaakt, ik ga er niet meer moeilijk over doen. Ik zoek wel zoveel mogelijk uit om minder belasting te betalen dus aftrekposten, zo die er nog zijn, te benutten. Met ziekenbezoek is het een doolhof. Ga ik op bezoek of ga het niet over mij zelf, dan wordt bijv. de km-kosten 0.19 eurocent. Wel over mij zelf of over mijn echtgenote, die samen met mij, dus op één formulier, belasting invult, dan bereken ik ook Parkeerkosten e.d. Ik weet van het bestaan van de ANWB berekening, maar heb nog nooit gedurfd 60 cent of meer per kilometer in te vullen. Bang voor de belastingen ? Misschien, meer bang voor de rompslomp die je krijgt als ze vragen gaan stellen. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +5
@L.J.F. de Ruiter Het zou me spijten als ik voor meer verwarring heb gezorgd dan voor helderheid. Maar ik denk dat als je je even verdiept in wat hier boven allemaal geschreven is dat het toch wel duidelijk wordt.

Daarbij moet ik wel zeggen dat die hele belastingzooi me boeit en ik om die reden best wel geneigd ben om een en ander wat diepgaander uit te zoeken. Maar ja, daar heet ik ook Frans den Oudsten voor en geldzaken boeien me nu eenmaal als belastingbetaler, belegger en consument.

Andere mensen doen dit weer anders. Ik ken mensen die 4 X per week een andere supermarkt bezoeken. Bij de Lidl is product A in de aanbieding, bij de Hoogvliet product B bij Jumbo nog weer wat anders en bij Appie Heijn weer wat anders. Bij de een kan je koopzegels kopen, bij de andere krijg je gratis zegels en krijg je bij inlevering een soepkom, bij weer een ander krijg je stempeltjes, bij nog een ander kun je bedragen sparen op een soort van chipknip en bij de laatste staan er uitknipbare zegeltjes op de achterkant van de kassabon die je kunt uitknippen en waarop je dan bij een volle plakkaart weer korting krijgt bij de aankoop van een pak waspoeder.

Mij boeit dat totaal niet, bij mij is het Supermarkt in en er zo snel mogelijk weer uit, boodschappen inladen, snel naar huis en weer uitladen en dat 1 X per week en de koopzegeltjes geef ik dan aan mijn tante die ik 1 X per week ook zie.

Maar zoals gezegd, daarom ben ik Frans den Oudsten en zijn we gelukkig allemaal anders.

Maar jullie kunnen me wel feliciteren want een uur geleden heb ik een nieuwe hometrainer gekocht om thuis lekker te kunnen fietsen https://www.flowfitness.com/nl/hometrainers/dht350-up/
Reputatie 7
Badge +7
Hallo Frans,
Je hebt totaal niet voor verwarring gezorgd, althans niet bij mij. En al gezegd dan hoef je, je dat niet aan te trekken, zoals je zelf ook zegt we zijn mensen en allemaal anders. Het enige waar ik wel moeite mee heb dat is dan 'men' denkt dat ik de discussie niet serieus neem, niet alles lees, niet alles tot mij neem, niet adviezen, waar mogelijk opvolg enz. enz. Ik heb dat kennelijk over mij, kan er niets aan dopen en herken me er ook helemaal niet in. En juist omdat ik me in alles verdiep en adviezen serieus neem, ga ik vaak twijfelen, dat mag je verwarring noemen, ik denk alleen na over een advies, wie heeft nu gelijk, welk advies is goed welk niet en dat soort dingen. In de belastingen heb ik me vele jaren verdiept. Als journalist heb je veel aftrekposten, bepaalde zaken die je nodig hebt en niet door de werkgever vergoed worden. Een computer thuis en daarbij alle andere apparatuur kregen wij niet van de werkgever, en zo nog veel meer zaken. Je kon dat vroeger allemaal aftrekken, dat is helaas verleden tijd, althans voor een gewone werknemer. Nu heb ik als aftrekpost alleen ziektekosten. Maar daar is ook het grootste deel al vanaf, zowat alle diëten, hooguit nog een laag bedrag, en alle voorzieningen die je treft thuis, in de auto enz. Alleen de reiskosten voor bezoek aan artsen en ziekenhuis trok ik af en alles wat je zelf moet betalen of bij moet betalen vanuit een recept. De reiskosten i hield ik altijd op 0,19 eurocent, om geen gezeur te krijgen. Nu dus even de twijfel c.q. verwarring, kan ik ook meer km-kosten opgeven om af te trekken. Dus in plaats van 0,19 een 0,60 eurocent. Ook hier het bekende verhaaltje ze kijken naar wat gemiddeld iemand in dezelfde situatie aftrekt. Dat is een beetje de angst voor de fiscus, zoals al besproken is. Hoe weet ik wat het gemiddelde is, of wat andere mensen aftrekken. De topic auteur stelt niet voor niets zijn vraag. Laat mij maar twijfelen en in verwarring zijn, trek je er niets van aan. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +5
Dag Leo,

Omdat de topic-starter mij in feit dwong om me in het onderwerp te verdiepen ben ik wat wijzer geworden. Ik zal je vertellen hoe ik dat volgende maand ga doen.

Allereerst haal ik mijn laatste garagenota's er bij van de laatste drie jaar, daar staan kilometerstanden op. Die noteer ik over die drie jaar, het totaal deel ik dan door drie en dan heb ik mijn gemiddelde jaarkilometrage. Vervolgens ga ik naar die ANWB-site, vul daar de gegevens in en kijk wat voor prijs per km er uit komt. Dan zoek ik op een routeplanner op Internet uit wat de afstanden zijn van mijn huis naar de verschillende medici en apotheek die ik heb bezocht en tel dat aantal km's bij elkaar op X de prijs per uitgerekende km op die ANWB-site. Die print en bewaar ik en laat dan de fiscus maar komen met een verzoek tot uitleg over mijn km-aftrek. Ik lust ze rauw!!!

En mochten ze het dan toch wagen om mijn onderbouwde aftrekpost te 'corrigeren' dan hebben ze heel spoedig daarna een behoorlijk probleem met mij.

Groetjes,

Frans
Reputatie 7
Badge +7
Beste Frans,
Bedankt voor je uitleg en daarmee ook je advies. Om even bij de topic te blijven, zodat de auteur er ook wat aan heeft.
Een bezoek aan huisarts, tandarts, specialist, ziekenhuis, apotheek e.d. voor je zelf, je echtgenote en je kind(eren), zie jij (ik wel tenminste) als een bezoek aan een zorgverlener/zorgdienst voor een eigen aandoening van man, vrouw en kind. Dit dus ten opzichte van een ziekenbezoek aan broer, zus, tante, oom , vader, moeder enz. Volgens mij maakt de fiscus daar een verschil in. En voor laatste ziekenbezoeken mag dan, op voorwaarden, maximaal 0,19 eurocent afgetrokken worden ???? Zo althans heb ik het ook van Bert begrepen, en zou dus geldig moeten zijn voor de heer en mevrouw Bijzet en Kind. En zo begrijp ik ook voor jouw en mij..... en uiteraard iedereen die in zo'n situatie verkeert. Hopelijk zijn we het dan eens, ook voor de topicmaker. Verder lijkt me je uitleg over de totstandkoming van het km-bedrag redelijk en plausibel. ik zal het ook zo gaan doen en dan naar de ANWB site, ben daar voor dit onderwerp nog nooit geweest. Is het alleen de ANWB die dat heeft, of ook andere voor de fiscus betrouwbare organisaties, bijv. de bond, of reizigersvereniging o.i.d. Het zal ongetwijfeld een ander ebdrag worden, hoewel voirig jaar de bezoeken nog meevielen, maar dit jaar al 4x naar het ziekenhuis en vele keren naar huisarts. Ziekenhuis is Maasstad ziekenhuis voor ons en toch heen en terug een 50 km, doe het even uit het hoofd. Verder tel ik aan zorg/zieken kosten alles wat mogelijk is, al is het niet veel meer. Maar tegenwoordig moet je heel veel zelf aan medicijnen betalen en/of bijbetalen, de tandarts vraagt ook altijd meer dan de zorgverzekering uitkeert. Eigen apotheek mag ook niet meer, nog wel speciale uitgaven, geen verbouwingen o.i.d. maar voorheen wel een bloeddrukmeter en andere meters die er zijn. Zelfs destijds een AED (hartfalen) heb ik kunnen aftrekken...... maar zal het nu nog maar eens nakijken. Het is de moeite waard, wel veel moeite voor heel weinig waarde, maar wie het kleine niet eert..... Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +5
Beste Leo,

Volgens mij heb ik het topic nooit verlaten maar mijn omschrijving is een uitwerking van 1 van de 2 verschillende manieren waarop de fiscus met het fenomeen vervoerskosten in theorie om gaat. Want je verwijst dan weliswaar naar Bert maar in mijn post eerder vandaag, 12 februari, leg ik nou juist dat onderscheid uit tussen eigen vervoerskosten naar een medicus en vervoerskosten naar een ziek familielid waar ik het overigens totaal niet mee eens ben.

En ja, er zijn meer sites die dat voor je kunnen uitrekenen las ik op 1 van de sites van de belastingdienst. De belastingdienst zegt daar zelf over: ‘Om dit aan te tonen kunt u gebruikmaken van gegevens van bijvoorbeeld het Nibud of het CBS.’

Maar juist omdat de belastingdienst me daarna verwijst ga ik daar géén gebruik van maken.

Hier laat ik het even bij.
Reputatie 7
Badge +7
Beste Frans, dank weer voor de aanvullingen. Laat er geen misverstand zijn a.u.b., maar omdat we de laatste berichten min of meer over elkaar sturen, kan het zonder meer gebeuren dat een moderator ingrijpt en verwijst naar de topic en topic-auteur en daarover moeten blijven discussiëren. En dat doen we ook, terecht, en natuurlijk geen enkel verwijt naar jou of wie ook, slechts gemeld voor onze moderators dat we bij de topic blijven en ook de fam. Bijzet van antwoord dienen. Al weet ik niet of hij er tot op heden wat aan heeft.
In elk geval heb ik zowel van jou als Bert gelezen de verschillen voor de fiscus. En de fam. Bijzet en ieder ander kan dat nu weten. Tot slot nog dank voor de andere sites, misschien beetje de slager keurt zijn eigen vlees, maar ik ga toch t.z.t. daar eens kijken waar zij op uitkomen. En oké we laten het hierbij, er zijn nog topics genoeg. Groeten en voor straks welterusten, Leo.
Reputatie 7
Badge +5
Beste Leo,

Ik denk dat de TS ruimschoots antwoord heeft gehad op zijn vragen. De enige vraag die over blijft is de vraag of hij er ook daadwerkelijk iets mee gaat doen. Ik in ieder geval wel.

En nee hoor, ik weet zeker dat de moderators hier niet gaan ingrijpen nu wij het topic uitgebreid hebben van vervoerskosten voor en naar een ziek gezinslid en vervoerskosten algemeen als je voor je zelf naar medici gaat. Tenslotte is het alleen maar zinnig als je het hele plaatje doorziet.

Ik ken de moderators persoonlijk en die grijpen echt niet in bij dit soort zakelijke conversaties. Die grijpen alleen in als zaken compleet uit de hand lopen. En ook als je een grap zou maken grijpen ze niet in omdat ze zelf ook het nodige gevoel voor humor hebben, althans dat meen ik te weten.

En dus herhaal ik hier nog maar eens, geen angst hebben voor de belastingdienst en zeker niet voor de moderators hier. Dat heb ik ook niet.
Reputatie 7
Badge +6
Ik zat ook met de vraag welke reiskosten ik moest rekenen voor bezoek aan huisarts, apotheek, tandarts, fysio en ziekenhuis. Ik telde dan aan de hand van de nota's het aantal keren. Dan nam ik gewoon strippenkaart tarief van het openbaar vervoer, ook al ging ik op de fiets of met de auto. Apotheek, huisarts, tandarts, fysio waren dan altijd minimaal 2 strippen heen en twee strippen terug, dus totaal minimaal 4 strippen. En als het moeder met kind was, voor de moeder dus altijd minimaal 4 strippen en het kind minimaal 4 kinderstrippen = 4 x 0,60 + 4 x 0,30 = 3,60. Terwijl met de auto was het misschien voir 2 personen 4km x 0,19 = 0,76. Dit is dan wat de topicstarter duidt, de reiskosten van de persoon die met de zieke meereist en het ziekenbezoek.

In mijn belastingaangifte had ik dus altijd een stuk of 60 strippen, maar daarbovenop ook nog eens de parkeerkosten van de auto bij het ziekenhuis (niet huisarts, tandarts, apotheek). Het is altijd door de belasting geaccepteerd.

Als iemand in het ziekenhuis lag, de reiskosten van brengen en halen van de patient en de bestuurder telde ik wel, twee personen strippenkaarttarief en parkeerkosten auto, maar reiskosten van ziekenbezoek naar die persoon niet.

@Leo, wonderlijk hoe jij zo goed op de hoogte bent van de WMO en WLM, de deskundige in jou komt los. Ik heb je verhaal en die van @Bert en @F. den Oudsten met plezier gelezen. Een beetje offtopic naargelang de discussie zich ontwikkelt vind ik niet erg hoor, met humor erbij is het voor iedereen leuker om te lezen! Dat trekt volgens mij vanzelf meer lezers. Soms is de vraag iets te smal geformuleerd, dan mag je het ook een beetje oprekken toch? Jullie mogen zonder angsten schrijven hoor! 😔

Reageer