Consumentenbond.nl

Rente naar nul tot straks zelfs betalen

• 2 augustus 2018
  • 17 reacties
  • 678 Bekeken

Reputatie 7
Badge +7
Ik kreeg onlangs weer wat renteverlagingen binnen van mijn banken en zelfs van mijn credit kaart. Je krijgt bij hen zowat geen rente meer op spaargeld e.d., maar allen berekenen ze nog forse rente als je wat leent of zoals de credit kaart rood staat. Het is wellicht een oude discussie, maar je hebt wat spaargeld, de ontwaarding van dat geld blijft, de fiscus wil wel belasting zien, er is een vrij bedrag maar vergeet niet dat de fiscus alles wat u hebt meerekent, dat vrije bedrag is zo bereikt. Ook wat je in je zak hebt telt (als je dat opgeeft), er kan nog een flink belasting bedrag komen te staan. In discussies over de rente en de belasting stellen velen alles van de bank halen. Is dat de oplossing, hebben mensen van het forum nog geweldige oplossingen. Duidelijk is wel dat van het spaargeld weinig meer overblijft, je raakt er door diverse posten veel van kwijt.

17 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Rutte zei een tijd terug : Als je te veel geld hebt , koop er dan maar een mooie auto voor .......Tuurlijk , Mark . Er is geen betere melkkoe voor de fiscus te bedenken dan een auto.
Reputatie 7
Eigenlijk is het belachelijk dat alles wat je hebt wordt meegerekend. Wat je hebt heb je betaald, ook de BTW erover dus je betaalt de fiscus dubbel. ik denk dat ik maar naar de Kaaiman eilanden verhuis.
Reputatie 7
Badge +7
Geachte mevrouw Jones,
Het gebeurt vaak dat men in omwegen spreekt, het is voor de ontvanger dan wel moeilijk de juiste bedoeling eruit te halen. Ik dacht dat U Wiersum anders interpreteerde dan hij wellicht bedoeld had. Maar U doorzag ook zijn cynische ondertoon. Zoals ik volledig begrijp dat U nu niet direct vrienden bent met onze premier Rutte. Nog wel met de VVD, maar Rutte kan niet veel goed meer doen bij U. Ik ken Rutte zelf niet, in elk geval niet persoonlijk. Op dat gebied kan ik geen oordeel over hem geven, ik denk hij doet zijn werk, en daarop mag ik genoeg ideeën hebben. Maar u zegt het zelf al, ook al heb ik heel wat commentaar op zijn besluiten en regeren, ik weliswaar niet maar U hebt zelf op hem gestemd. Het zou wederom een topic zijn: Waarom stemmen mensen op politieke partijen en/of hun vertegenwoordigers en hebben ze later spijt, of in het algemeen verbaas ik me de laatste jaren hoe mensen stemmen, hoe en waarom ze zo'n keuze maken. Behalve ons eigen land of de USA zijn er meer dan zat voorbeelden van.
Reputatie 5
Badge +7
In discussies over de rente en de belasting stellen velen alles van de bank halen. Is dat de oplossing, hebben mensen van het forum nog geweldige oplossingen.

Binnen tien reacties van renteverlagingen naar politieke partijen, een off topic record! 😅😉 Zullen we dan nu weer terug naar de vraag van @L.J.F. de Ruiter in de quote hierboven? Hoe denken onze community leden te voorkomen de dupe van renteverlagingen te worden?
Reputatie 7
Badge +6
Dat die rente maar niet wil stijgen en zelfs nog verder daalt , is naar mijn gevoel heel erg foute boel . Ben geen deskundige op dat gebied , maar ik voel dat er enge dingen voor ons verborgen gehouden worden. Pas als de rente weer stijgt denk ik dat we ECHT uit de crisis zijn .
Reputatie 7
Badge +6
Over politiek praat ik liever niet en daar gaat dit topic ook niet over . Wel wil ik kwijt dat ik die hele politieke poppenkast spuugbeu ben . Ze zitten daar allemaal hoofdzakelijk uit eigenbelang , partij-politiek belang , wandelgangenbelang en .......Oja , ze hebben ook nog een achterban , waar ze als het uitkomt nog een beetje rekening mee moeten trachten te houden . Cynisch ? Jazeker , maar ben bang dat ik gelijk heb.
Reputatie 7
Badge +6
De mensen kunnen het tij een beetje keren als ze hun geld van de bank halen. Dan heeft de bank minder geld om uit te lenen. Dan stijgt de vraag naar geld weer en stijgt de rente. De Europese Centrale Bank was zijn programma aan het afronden met opkopen van obligaties en pompen van miljarden (2400 miljard al) in de economie. Tegen medio 2019 zou de rente weer gaan stijgen.

Wat je nu met je geld kan doen, iedereen wil wel ideeën weten. Ga iets ondernemen, koop goedkoop spullen op brocanterieën in Frankrijk en verkoop ze in Nederland. Ga op jaarmarkten zuurstokken verkopen. Als je een auto of boot koopt moet je die toch meetellen voor box 3. Verbouw je huis, want dat telt niet mee voor box 3. Los je hypotheek af, dat levert nog een leuke rentebesparing op. Koop een opknaphuis in Frankrijk en ga het verbouwen. Dat valt niet in box 3 want daarvan is de heffing toegewezen aan Frankrijk en die heft geen belasting op inkomsten uit vermogen. Ga met dit weer ijs verkopen op braderieëen! Ga ideeën verzinnen en vraag daar vergoeding voor?
Ik denk niet, dat het voor particulieren zover zal komen dat er negatieve rente moet worden betaald, want dan zou er inderdaad meer spaargeld opgenomen en thuis bewaard gaan worden. Er schijnen nu al veel bankbiljetten aan de geldomloop onttrokken te zijn en in stapels in kluizen te liggen. Een recente zorgelijke opmerking van DNB, dat er steeds minder contant betaald wordt, moet, denk ik, in dat licht bezien worden. Er is heel veel contant geld, maar er wordt niet mee betaald omdat het opgeslagen ligt. Particulieren betalen inmiddels steeds hogere kosten voor het aanhouden van een rekening i.p.v. een negatieve rente want voor uw bank maakt het niet uit waar de inkomsten vandaan komen. Maar DNB zal zeker willen voorkomen, dat particulieren hun spaargeld in contanten opnemen want dan zou er nog veel meer geld gedrukt moeten worden dat dan vervolgens uit het zicht verdwijnen kan.
Reputatie 7
@L.J.F. de Ruiter , Wij hebben het in een andere boot gestoken maar het is toch idioot dat je spaargeld, dat je hebt verdiend door ervoor te werken en waarover al behoorlijk wat loonbelasting werd geheven, je ook nog voor dat "vermogen" het waren geen tonnen, wordt belast?
Reputatie 7
@E.T. Wiersum die jongen heeft makkelijk praten. Als zijn premierschap erop zit ben ik benieuwd wat hij dan gaat doen als hij niet in de politiek blijft. Al hij alleen maar les gaat geven gaat hij er flink op achteruit maar hij kan natuurlijk een aardig achterdeurtje bij elkaar hebben gespaard, tenzij hij dat heeft uitgegeven aan zo'n mooie auto.
In zekere zin is vlaktaks zo gek nog niet maar daar zou dan toch een inkomenseis aan moeten worden vastgeknoopt, of misschien twee boxen ipv drie mar dat zie ik niet gebeuren, het begint met BTW verhoging, wat volgt? Hogere BTW op drinkwater, een eerste levensbehoefte?
Reputatie 7
Beste @L.J.F. de Ruiter , ik begrijp echt wel wat Wiersum schrijft maar misschien begrijpt u niet wat ik bedoel, of ontgaat u mijn sarcastische ondertoon die bedoeld is voor de man op wie ik toch weer heb gestemd (de VVD heeft ook zijn goede kanten). Hij zal hier wel niet meelezen.
Reputatie 7
@L.J.F. de Ruiter , Rutte is een aardige jongen maar hij begrijpt niet dat je niet alles kunt weglachen. Er wordt geen rekenıng gehouden met een grote groep mensen met een laag inkomen, dat neem ik de VVD best kwalijk, ik ken twee mensen die het echt moeilijk hebben, die niet door eigen schuld in een uitkeringssituatie kwamen en er pas een klein beetje op vooruit gingen toen ze AOW kregen. Een vriendin zal altijd afhankelijk blijven van een gedeeltelijke bijstandsuitkering omdat ze niet lang genoeg in Nederland woont, zij heeft nog geen halve AOW (40%) Ik kan haar gelukkig een beetje helpen maar dat kan toch niet de bedoeling zijn van de regering. solidariteit is prima maar daar heeft echt niet iedereen een boodschap aan.

Topics over politiek waren er op het besloten forum waar ik moderator was, het is al lang ter ziele, wel jammer nu er op politiek vlak zoveel reuring is in de hele wereld
Reputatie 7
Soms moet je mensen het voordeel van de twijfel geven.
Reputatie 7
Ik heb het idee dat de grote partijen weinig rekening houden met hun achterban, ze krijgen toch wel stemmen (behalve de PvdA). Ze zullen toch een beetje beter hun best moeten doen want Jesse Klaver en Lilian Marijnissen timmeren aardig aan de weg. Nu Pechtold, Bodet en Kuzu nog weg, misschien wordt het dan nog wat.
Reputatie 7
Badge +7
Geachte mevrouw Jones,
Dat zijn nou allemaal opmerkingen die je in gesprekken , discussies, zelfs op verjaardagen hoort. Het meest natuurlijk gehoord ik haal mijn geld van de bank dan weet de fiscus niets. Want als ergste wordt toch gezien de hele lage rente of de geruchten dat je straks betalen moet, de geldontwaarding die maar doorgaat en je spaargeld krijgt daar geen enkele compensatie voor, wat je hebt wordt steeds minder waard. En dan komt tot slot de fiscus nog die van je spaargeld boven dat minimale bedrag k nog eens procenten belasting innen. Ik weet via een bepaald systeem, maar ze gaan nog altijd uit dat je een hoge rente krijgt, nou al jaren 4% per jaar. En inderdaad bij de uiteindelijke belasting betalen wordt alles meegerekend, niet alleen je spaargeld, maar ook het bankgeld waar je helemaal niets voor krijgt, maar waar je alles mee betaald, verder je huis, eventueel bezittingen en vermogen enz. enz. De vraag is wat is nu wijsheid, wat kan je eraan doen, alle geld van de bank, of zo u zegt verhuizen of je geld verhuizen. Maar overal zitten haken en ogen aan.
Reputatie 7
Badge +7
Geachte mevrouw Jones en E.T. Wiersum,
Ik denk dat je aan de diverse discussies zoals op dit forum best wat kan hebben. Er zijn zeker goede adviezen bij en mogelijk ook ideeën waar je wat aan hebt. Maar dat wil niet zeggen dat je het met elkaar eens moet zijn. Overigens lees ik wat E.T Wiersum stelt anders dan U, hij citeert premier Rutte (dat is wat anders dan het zelf zeggen) en meldt daarna cynisch dat zo'n auto weer heel wat geld in het laadje van de overheid brengt. Ik denk dat hij daar ook geen voorstander van is, zoals ik vind dat de overheid in dit geval de fiscus belasting heft op spaargeld, of in elk geval geld wat wij hebben en boven de heffinggrens uitkomt. Met nog het ergste dat de overheid uitgaat van het feit dat wij tenminste 4% rente krijgen (dat is nu zowat 0,04). Onderaan de streep betaalt u in feite alles, hetend inkomstenbelasting, de 3 schalen geven aan waaruit dat bestaat o.a. de heffing op het spaargeld, maar ook een koophuis enz. enz. Het is overigens niet onwaar dat als je van het spaargeld roerende zaken koopt, een TV, een auto, een boot, dat betaalde geld uiteraard van de som spaargeld afgaat en de (inkomsten)belasting daalt. Over die zaken hoef je ook geen (inkomsten)belasting te betalen, helaas wel weer een hele zooi andere belastingen. Er gaat van ons geld inderdaad een fors deel naar de belasting. Ik weet het percentage niet uit mijn hoofd, maar als je alles optelt, dus ook accijnzen, BTW enz., je (meen ik) boven de 60% uitkomt.
Reputatie 7
Badge +7
Natalie vroeg de discussie weer terug te brengen naar het hoofdgegeven het geld. Geld dat de laatste jaren steeds minder waard wordt omdat het op banken laten staan, dus sparen, niets meer oplevert. De rente is dermate laag, zelfs na twee nullen achter de komma, dat het jaarlijks te krijgen rentebedrag totaal niet de moeite waard is. De geldontwaarding is per jaar hoger dan de rente, dus een eerste verlies en de fiscus heft nog steeds belasting op spaargeld. Ze gaat ervan uit dat we nog 4% rente kunnen behalen. Dat is onmogelijk en ze belooft dan ook dat percentage te verlagen, maar er gebeurt nog weinig. Geruchten gaan dan we straks zelfs moeten betalen voor (spaar)geld op de bank. Dan slinkt uw (spaar)bedragje wel heel snel. Wat kunnen we doen. Politiek daar hebben we het niet meer over, zou veel te lang duren, en beloftes van politici zijn weinig waard. Maar wat dan. Banken maken nog volop reclame voor beleggen, in aandelen, in fondsen enz. Maar niemand is nog de crisis vergeten dat je belegd aandeeltje in één klap niets meer waard was. Dan ben je dus je hele geld kwijt. Van de bank halen wordt veel geopperd, hoog genoteerd op verjaardagpraatjes. Je krijgt uiteraard geen rente meer, maar dat was toch al nihil, de geldontwaarding blijft dezelfde. En als je niets opgeeft aan de fiscus, maar dat moet wel en is dus strafbaar, dan spaar je belasting uit. Helemaal actueel is nieuwe reclame van banken het bij hen onder te brengenen zij brengen het dan naar het buitenland, een land dat nog wel hoge rente geeft. Echter als dat volledig legaal, en dat zou moeten, gaat, komt toch de fiscus weer haar deel opeisen. Ik ben benieuwd of er nog vindingrijke oplossingen zijn.

Reageer